Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διώξεις και δικαιώματα

«Ασήμι στο νερό, αυτοπορτρέτο της Συρίας» των Οσάμα Μοχάμεντ & Ουιάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν

Διώξεις και δικαιώματα

  • A-
  • A+

Τη δύναμη των εικόνων του σινεμά θέτει στον αγώνα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας Θεσσαλονίκης. Για 28η συνεχή χρονιά διοργανώνει κινηματογραφικό αφιέρωμα (από σήμερα μέχρι τις 12 Οκτωβρίου) σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» θα προβληθούν έξι ταινίες πρόσφατης παραγωγής (2008 - 2014) και θα πλαισιωθούν από ενδιαφέρουσες συζητήσεις.

Τα θέματά τους αφορούν παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το Ισραήλ έως τη Μεγάλη Βρετανία. Ολες έχουν διαγράψει καριέρα σε μεγάλα φεστιβάλ και οι περισσότερες έχουν βραβευτεί με διεθνείς διακρίσεις, όπως το βραβείο Bafta και η Χρυσή Κάμερα των Κανών, τα οποία κέρδισε η «Πείνα» (Hunger) του Στιβ ΜακΚουίν (2008). Είναι η πιο γνωστή του αφιερώματος -με αυτήν έγινε διάσημος διεθνώς ο Βρετανός πολυσχιδής καλλιτέχνης (σκηνοθέτης, σεναριογράφος, γλύπτης και φωτογράφος).

Ο Στιβ ΜακΚουίν καταγράφει την ιστορία του Μπόμπι Σαντς, αγωνιστή του Ιρλανδικού Δημοκρατικού Στρατού. Το 1981, επί Μάργκαρετ Θάτσερ, πέθανε στις βρετανικές φυλακές Μέιζ, έπειτα από απεργία πείνας 66 ημερών. Ηταν 27 ετών.

Ο σκηνοθέτης, εκτός από τις τελευταίες ημέρες της ζωής του, δίνει την εικόνα της φυλακής και του αγώνα των κρατουμένων. Με τους: Μάικλ Φασμπέντερ, Λίαμ Κάνιγχαμ, Στιούαρτ Γκράχαμ κ.ά.

Η ταινία «Πλευρικοί άνεμοι» του Μάρτι Χέλντε (2014) έχει πρωταγωνίστρια μια γυναίκα που διώκεται από την πατρίδα της, την Εσθονία, μαζί με χιλιάδες συμπατριώτες της. Τη στέλνουν στη Σιβηρία, στο πλαίσιο της εθνοκάθαρσης που διεξήγαγαν οι σοβιετικές δυνάμεις κατοχής το 1941. Τα σπαραξικάρδια γράμματά της είναι η βάση της αφηγηματικής γραμμής, σε μια ταινία που συνδυάζει τα ποιητικά καλλιτεχνικά πλάνα με το δύσκολο θέμα του διωγμού.

Με πέντε βραβεία από την Ισραηλινή Ακαδημία Κινηματογράφου και το ασημένιο «Hugo» του Διεθνούς Φεστιβάλ Σικάγου, «Το διαζύγιο: η δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ» των Ρονίτ Ελκαμπέτζ και Σλομί Ελκαμπέτζ (2014) καταγράφει τον τριετή αγώνα της Βίβιαν να πάρει διαζύγιο στο σύγχρονο Ισραήλ. Ο πολιτικός γάμος δεν αναγνωρίζεται, πόσω μάλλον το διαζύγιο. Μόνο οι ραβίνοι νομιμοποιούν έναν γάμο και αν χρειαστεί, τη διάλυσή του.

Το «Ασήμι στο νερό, αυτοπορτρέτο της Συρίας» των Οσάμα Μοχάμεντ και Ουιάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν (2014) είναι ένα συγκλονιστικό φιλμ γυρισμένο στη Συρία από καθημερινούς ανθρώπους. Οι εμπνευστές του έδωσαν κάμερες (τηλεφώνων, tablet, ψηφιακές) σε πολίτες και τους ζήτησαν να τραβήξουν τις δικές τους μικρές ιστορίες για τον πόλεμο. Χωρίς το φίλτρο του σκηνοθέτη, η ταινία έχει σπαρακτικές στιγμές και ωμή βία. Τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο 58ο Φεστιβάλ του Λονδίνου.

Στο «Polisse» της Γαλλίδας Μαϊβέν (2011) ένα κοριτσάκι ομολογεί στους αστυνομικούς πως ο μπαμπάς του το παρενοχλεί σεξουαλικά. Η υπόθεση ανοίγει για την ομάδα προστασίας ανηλίκων του Αστυνομικού Τμήματος στο Παρίσι. Δουλειά των μελών της είναι να παίρνουν καταθέσεις παιδιών, να ανακρίνουν ύποπτους γονείς και να ανακαλύπτουν την αλήθεια μεταξύ της παιδικής φαντασίας και της ζοφερής πραγματικότητας. Τιμήθηκε με το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κανών (2011) και Σεζάρ (2012).

Τέλος, «Η αγάπη είναι παράξενη» του Αϊρα Σακς (2014) παρακολουθεί τη σαραντάχρονη σχέση του Μπεν και του Τζορτζ. Ενώνονται με τα δεσμά του γάμου σε μια ειδυλλιακή τελετή στο νότιο Μανχάταν αλλά όταν ο Τζορτζ χάνει τη δουλειά του, το ζευγάρι αναγκάζεται να πουλήσει το διαμέρισμά του και να ζήσει προσωρινά χωριστά. Μια τρυφερή ταινία για την αγάπη που είναι ίδια, άσχετα με το φύλο.

Το πρόγραμμα αναλυτικά στο www.amnesty.org.gr και www.filmfestival.gr

Info:

Αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος», Μουσείο Κινηματογράφου - Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (5-12 Οκτωβρίου), Λιμάνι, Αποθήκη Α', τηλ. 2310-508398. Εισιτήρια 6 & 4 ευρώ (φοιτητικό).

 

ΣΙΝΕΜΑ
Από το ιρανικό Κουρδιστάν στην Τοσκάνη
Εκατοντάδες φίλοι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είχαν την τύχη να γνωρίσουν από κοντά τον Αμπάς Κιαροστάμι. Τον σύστησε στους Ελληνες σινεφίλ ο Δημήτρης Εϊπίδης, όταν πριν από περίπου 25 χρόνια...
Από το ιρανικό Κουρδιστάν στην Τοσκάνη
ΣΙΝΕΜΑ
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
Ανέλαβε διστακτικά, αλλά ανέβασε στην κορυφή, με ποιοτικές εκδηλώσεις, το Διεθνές Φεστιβάλ Ανδρου, που ανοίγει σήμερα την αυλαία του. Με την ευκαιρία αυτή, ο γνωστός σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης κάνει έναν...
Σκέφτομαι να γυρίσω ακόμη μια ταινία στην Ανδρο
ΣΙΝΕΜΑ
«Η Αγία Φιλοθέη ήταν μια επαναστάτρια»
Η γνωστή σκηνοθέτις Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού μάς μιλάει για το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ της «Φιλοθέη, η Αγία των Αθηνών», που κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με επίκεντρο τη γυναίκα-σύμβολο η...
«Η Αγία Φιλοθέη ήταν μια επαναστάτρια»
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας