Αθήνα, 28°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
28°C
31.3° 25.2°
2 BF
46%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.5° 23.0°
4 BF
53%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
30°C
35.4° 27.1°
4 BF
44%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
29°C
28.9° 28.9°
3 BF
37%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.2°
3 BF
29%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
25°C
26.0° 22.3°
2 BF
58%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
22.4° 21.8°
3 BF
53%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
31°C
30.7° 30.7°
3 BF
29%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
25°C
27.1° 24.8°
2 BF
62%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
25°C
25.9° 24.4°
2 BF
57%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
25°C
25.4° 22.8°
2 BF
53%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
21°C
20.7° 20.7°
3 BF
73%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
4 BF
35%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.9°
3 BF
44%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
27°C
27.2° 23.5°
3 BF
52%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
26°C
30.5° 26.0°
4 BF
56%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
28°C
30.8° 25.4°
2 BF
27%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
23.3° 21.0°
3 BF
70%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
26.1° 23.1°
3 BF
61%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.8° 19.8°
2 BF
79%
ΜΕΝΟΥ
dolls of dresden
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Σκηνή από την ταινία «Κούκλες της Δρεσδης», με τις (από αριστερά προς τα δεξιά) Αλεξία Μπεζίκη, Χριστίνα Σωτηρίου
Dolls of Dresden (Κούκλες της Δρέσδης)

«Χρειάζεται θάρρος για να είναι κάποιος συμπεριληπτικός στο “είναι” των άλλων»

Η Αλεξία Μπεζίκη, σεναριογράφος, ηθοποιός και συμπτωματικά η πρώτη γυναίκα που παντρεύτηκε με τη σύντροφό της στην Ελλάδα μετά την ψήφιση του γάμου των ομοφύλων, και ο σκηνοθέτης Αλέξης Τσάφας μιλούν για την ταινία τους που αφορά την ερωτική σχέση δύο γυναικών, θέμα το οποίο, όπως φαίνεται, ενοχλεί τις ομοφοβικές συνειδήσεις ακόμα και ορισμένων κριτικών σινεμά!

Η ταινία ξεκινάει με μια διπλή απώλεια: Από τη μια υπάρχει η νεκρή και από την άλλη υπάρχει η ζωντανή σύντροφός της, που δεν μπορεί να παραλάβει τη σoρό της, γιατί δεν είναι συγγενής. Συνεχίζει με μία ακόμη απώλεια: νέοι άνθρωποι χάνουν τα σπίτια τους προς όφελος του gentrification (εξευγενισμός). Η Αννα είναι μια νέα, αντισυμβατική δημοσιογράφος που ζει στη Θεσσαλονίκη. Η γεννημένη στη Δρέσδη Λοφιλία (Lophilia) είναι μια ιδιαίτερη ζωγράφος που με τον διαφορετικό, αιρετικό κατά τους «κανονικούς» τρόπο ζωής της και την τέχνη της, εντυπωσιάζει και προκαλεί. Οι δυο τους συναντιούνται τυχαία και η σχέση τους εξελίσσεται σε ερωτικό δεσμό ζωής. Εως που έρχεται ο θάνατος. Η Λοφιλία πεθαίνει αιφνιδίως και η Αννα, γνωρίζοντας πόσο ήθελε η φίλη της να αποτεφρωθεί, αναγκάζεται από τη γραφειοκρατία να αναζητήσει στη Δρέσδη πλέον τον πατέρα της, για να αποσπάσει την απαραίτητη συγκατάθεσή του.

Αυτή είναι η υπόθεση της ταινίας «Κούκλες της Δρέσδης» («Dolls of Dresden»), του Αλέξη Τσάφα, σε σενάριο που έγραψε ο ίδιος με την πρωταγωνίστρια της ταινίας του, Αλεξία Μπεζίκη, η οποία ερμηνεύει το ρόλο τη Λοφιλίας, με τη Χριστίνα Σωτηρίου να παίζει την Αννα.

Επί της οθόνης η Αλεξία Μπεζίκη

Η ιστορία δεν είναι εντελώς φανταστική. Βασίζεται στην αλήθεια. Οχι μόνο της Αλεξίας, αλλά μεγάλου μέρους της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Θυμίζουμε πως η Αλεξία Μπεζίκη μαζί με τη σύντροφό της, Δανάη Δεληγεώργη, έγιναν το πρώτο ζευγάρι ομόφυλων γυναικών που παντρεύτηκε μετά την πρόσφατη ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τον γάμο (αλλά όχι και την τεκνοθεσία!) ομόφυλων ζευγαριών. Μάλιστα, το ζευγάρι αποφάσισε να βάλει την αναγγελία του γάμου του στην εφημερίδα μας και ήταν πολύ τιμητικό για εμάς. Πέρα από αυτό, η Αλεξία είναι ηθοποιός, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (κατεύθυνση Υποκριτική), με μεταπτυχιακές σπουδές στον σύγχρονο χορό και το σωματικό θέατρο, στη Βέρνη της Ελβετίας.

Η ίδια γέννησε πριν από λίγες μόλις μέρες και μας μίλησε σχετικά με το πώς έγινε αποδεκτό το εν λόγω νομοσχέδιο από τη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Συγκεκριμένα, τη ρωτήσαμε αν πιστεύει πως η κυβέρνηση εργαλειοποίησε μια μόνιμη διεκδίκηση της κοινότητας, ώστε να καλύψει σκάνδαλα, όπως των υποκλοπών, της ακρίβειας, του εγκλήματος των Τεμπών: «Είναι αδύνατον ένας άνθρωπος να μιλήσει εκ μέρους μιας ολόκληρης κοινότητας, της ΛΟΑΤΚΙ, μπορώ όμως να μιλήσω για μένα», μας λέει. «H ψήφιση του νομοσχεδίου σίγουρα δεν ήταν καθ' όλα συμπεριληπτική, ήταν όμως ένα βήμα προς τα μπροστά και μια ανάσα προς την ίση αντιμετώπιση όλων των ανθρώπων απέναντι στην αγάπη. Για να τρέξεις στον μαραθώνιο, χρειάζεται να κάνεις το πρώτο βήμα, χρειάζεται να κάνεις την πρώτη προπόνηση, κάτι που είναι πολύ διαφορετικό, όταν πραγματικά την κάνεις, σε σχέση με ό,τι φαντάστηκες. Και αυτό νιώθω ότι έφερε το νομοσχέδιο. Κουτσά, στραβά, ασθμαίνοντας, έγινε το βήμα. Και αυτό το πρώτο βήμα, όσο μικρό κι αν φαίνεται, διανύει μια τεράστια απόσταση. Φυσικά, δεν χρειαζόμαστε οι άνθρωποι νομοσχέδια για να αγαπιόμαστε, τα χρειαζόμαστε όμως για να κατοχυρώσουμε τα δικαιώματά μας ως πολίτες και ως οικογένειες. Και, φυσικά, δεν πρέπει να σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε για τα ανθρώπινα δικαιώματα και να αρκούμαστε σε μερική αναγνώρισή τους. Πιστεύω πως η επανάσταση, πέρα από τον δρόμο, συμβαίνει και με τον τρόπο ζωής μας: στο μικροκλίμα της οικογένειας, στη γειτονιά, στο εργασιακό περιβάλλον. Συμβαίνει με το να έχει κανείς το θάρρος να ζει μένοντας πιστός στο είναι του και συμπεριληπτικός στο είναι των άλλων», καταλήγει.

«Με προτροπή της Αλεξίας, που ανήκει στη ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και είχε γράψει τη βάση του σεναρίου, προσπάθησα και τελικά κατάφερα να φτάσουμε στο επόμενο στάδιο, που ήταν η ολοκλήρωση της ταινίας», μας λέει σχετικά ο σκηνοθέτης της ταινίας, Αλέξης Τσάφας. «Η πρόθεσή μας ήταν, μέσα από μια ιστορία δύο γυναικών που βιώνουν μια ερωτική έλξη, να δώσουμε φωνή και ορατότητα στις γυναίκες με ανάλογα βιώματα. Προσεγγίσαμε το θέμα μας, δίνοντας έμφαση στην ευαισθησία, τον ερωτισμό και την κουλτούρα συναίνεσης, απευθυνόμενοι στον καλοπροαίρετο θεατή που, αν ευαισθητοποιηθεί, μπορεί να γίνει αλληλέγγυος, κάτι που είναι πολύ σημαντικό, καθώς ακροδεξιά στοιχεία, μετά τους μετανάστες, στοχοποιούν πλέον και τους ΛΟΑΤΚΙ –όπως είδαμε στην πρόσφατη επίθεση στην πλατεία Αριστοτέλους και στην εκδήλωση της Colour Youth». Ο ίδιος θεωρεί πως ο κινηματογράφος μπορεί ν' αλλάξει συνειδήσεις, αλλά, όπως λέει, «στον καλοπροαίρετο θεατή» και όχι στον φασίστα, τον ρατσιστή, τον προκατειλημμένο. Εχει δίκιο. Τρανή απόδειξη το ότι «γνωστός» (αλλά όχι για τους σωστούς λόγους) κριτικός κινηματογράφου έγραψε σχετικά με την ταινία: «Η πρώτη αιδοιολειχία λαμβάνει χώρα στα σαράντα λεπτά.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κούκλες της Δρεσδης», Αλέξης Τσάφας

Ομως, δεν θυμάμαι καλά ποια εκ των δύο, η Αννα, η μεγαλομπεμπέκα δημοσιογράφος, ήταν η πρώτη που το έκανε ή η επίσης μεγαλομπεμπέκα και περφόμερ Λοφιλία; Θα σας γελάσω - Κρίμα!». Αυτό γράφτηκε σε εφημερίδα, ως κριτική ταινίας, εν έτει 2024. Προφανώς, δεν πρόκειται για κριτική επί της ταινίας αλλά για ένα χυδαίο σχόλιο ενός δημοσιογράφου. Ο κ. Τσάφας δεν θέλησε να σχολιάσει τίποτε πάνω σε αυτό, εμείς όμως θέλουμε. Οχι ως «απάντηση» στον εν λόγω δημοσιογράφο, αλλά ακριβώς γιατί ισχύει αυτό που μας είπε ήδη ο σκηνοθέτης: Ναι –το σινεμά μπορεί ν' αλλάξει συνειδήσεις, αλλά μόνο όσες αφενός υπάρχουν και αφετέρου λειτουργούν με ανοιχτότητα και όχι σε ένα φασίζον (αν όχι ξεκάθαρα φασιστικό) ρελαντί.

Η ταινία «Κούκλες της Δρέσδης» είναι καλογυρισμένη, με προσοχή στο κάδρο, το μοντάζ, τον ήχο, τη δομή, το σενάριο. Αν τώρα η θεματολογία «σοκάρει», επειδή δύο γυναίκες κάνουν έρωτα, δύο άνθρωποι δηλαδή ερωτεύονται βαθιά επί της οθόνης, τότε αυτός που σοκάρεται θα πρέπει να ρίξει ανάθεμα στο 90% της παγκόσμιας κινηματογραφίας. Υπάρχει πάντα βέβαια η ταινία «Στρουμφάκια», που μπορεί άνετα να παρακολουθήσει, αν δεν τη ζει ήδη ως πραγματικότητα στη ζωή του. Ωστόσο, η ζωή για τους περισσότερους από εμάς δεν είναι «στρουμφοχωριό», αλλά γεμάτη ανθρώπους με συνείδηση ανοιχτή και πνεύμα διεκδίκησης. Πόσο μάλλον όταν αυτοί οι άνθρωποι είναι καλλιτέχνες.

Πληροφορίες: H ταινία προβάλλεται από χθες στους κινηματογράφους Μικρόκοσμος στην Αθήνα και στο Αθήναιον στη Θεσσαλονίκη.

Συμμετείχε στο 64ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το soundtrack του Γιάννη Κονσολάκη απέσπασε το βραβείο «Καλύτερης μουσικής».

Από αύριο Σάββατο 30/03, μπορείτε ν' ακούσετε, όποτε το επιθυμείτε, και το σχετικό podcast «Επί του περιθωρίου», με εκτενή συνέντευξη της Αλεξίας Μπεζίκη, πολλή αλήθεια και χιούμορ (μέσω του efsyn.gr, spotify, google κ.λπ.).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Χρειάζεται θάρρος για να είναι κάποιος συμπεριληπτικός στο “είναι” των άλλων»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας