Αθήνα, 7°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
8.4° 6.5°
2 BF
68%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
7.6° 5.9°
2 BF
74%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
9°C
9.0° 8.7°
4 BF
65%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
2 BF
52%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
0°C
1.9° -0.1°
3 BF
55%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
6°C
6.2° 6.0°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
2°C
2.6° 2.4°
2 BF
56%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
7°C
6.8° 6.8°
1 BF
77%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
11°C
10.8° 8.3°
5 BF
54%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
4.9° 2.3°
2 BF
52%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
8°C
8.4° 7.2°
6 BF
46%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.1° 5.1°
6 BF
62%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
8°C
8.1° 8.1°
3 BF
59%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
6°C
5.9° 5.2°
3 BF
87%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
6°C
6.2° 5.5°
1 BF
92%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
8.8° 6.6°
4 BF
37%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
6°C
7.2° 5.8°
0 BF
83%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
3°C
3.3° 3.3°
1 BF
65%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.7° 7.0°
3 BF
72%
Καστοριά
Ελαφρές νεφώσεις
3°C
3.0° 3.0°
1 BF
67%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 07 Φεβρουαρίου, 2025
dune 2
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Dune μέρος 2: ένα παγκόσμιο οπτικοακουστικό επίτευγμα του Βιλνέβ

Ο Γαλλοκαναδός δημιουργός καταφέρνει κάτι που λίγοι σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια έχουν καταφέρει: να δημιουργήσει ένα σύμπαν, να το διευρύνει και να κατασκευάσει έναν κόσμο, ο οποίος στα μάτια μας μοιάζει τόσο αληθινός, που μπορούμε να τον αισθανθούμε και να τον ακουμπήσουμε.

Dune: Μέρος Δεύτερο (Dune: Part Two, ΗΠΑ, 2024, 166’)

• Σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ
• Ηθοποιοί: Ζεντάγια, Τιμοτέ Σαλαμέ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Χαβιέρ Μπαρδέμ

Ο τρεις φορές υποψήφιος για Οσκαρ Ντενί Βιλνέβ («Blade Runner 2049») επιστρέφει σκηνοθετώντας το δεύτερο μέρος του Dune, διασκευάζοντας το ομότιτλο αριστουργηματικό έργο του Φρανκ Χέρμπερτ και παραδίδοντάς μας, τελικά, μια ταινία επιστημονικής φαντασίας που θα καταλάβει σίγουρα μια θέση στο παγκόσμιο σινεμά ως ένα οπτικοακουστικό επίτευγμα.

Το δεύτερο μέρος συνεχίζει ακριβώς από εκεί που είχε τελειώσει η προηγούμενη ταινία με τον Πολ Ατρείδη (Τιμοτέ Σαλαμέ), ν’ αναζητά εκδίκηση από όλους όσοι συνωμότησαν εναντίον της οικογένειάς του, έχοντας στο πλευρό του την Τσάνι (Ζεντάγια) και τη φυλή των Φρένεμ, ενώ παράλληλα είναι διχασμένος ανάμεσα στον έρωτα της ζωής του και το πεπρωμένο του.

Ο Βιλνέβ καταφέρνει κάτι που λίγοι σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια έχουν καταφέρει: να δημιουργήσει ένα σύμπαν, να το διευρύνει και να κατασκευάσει έναν κόσμο, ο οποίος στα μάτια μας μοιάζει τόσο αληθινός, που μπορούμε να τον αισθανθούμε και να τον ακουμπήσουμε. Τα μεγαλειώδη σκηνικά, τα τελευταίας τεχνολογίας cgi και ο ήχος, που από μόνος του αποτελεί μια εμπειρία ακρόασης, συνθέτουν ένα έργο που θα αποτελέσει ορόσημο για τις επόμενες γενιές κινηματογραφιστών.

Με τη βοήθεια του εξαιρετικού φωτογράφου Γκρεγκ Φρέιζερ (Οσκαρ Καλύτερης Διεύθυνσης Φωτογραφίας για το πρώτο μέρος του Dune), ο οποίος χρησιμοποιεί το φως και διαφορετικές χρωματικές παλέτες, για να «ζωντανέψει» την τεράστια έρημο που καλύπτει τον πλανήτη Αρράκις, καθώς και με τη συμβολή του θρυλικού πια συνθέτη Χανς Ζίμερ (είχε κερδίσει και αυτός το Οσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για το προηγούμενο Dune), που συνθέτει μια μουσική επιβλητική και ταιριαστή με όσα συμβαίνουν στην οθόνη, ο Βιλνέβ, με εμμονή στη λεπτομέρεια, προσπαθεί να συνθέσει ένα πολύπλοκο έργο, ώστε, πέρα από τον εντυπωσιασμό, να υπάρξει και ουσία.

Η ουσία όμως που επιδιώκει επισκιάζεται από την εντυπωσιακή εικόνα και την ξεπερασμένη αφήγηση, που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει μια δεκαετία πριν, η οποία κάποιες στιγμές έρχεται σε σύγκρουση με την κινηματογραφική προσέγγιση του σκηνοθέτη. Παρ’ όλη τη μεγάλη διάρκεια της ταινίας του, ο Βιλνέβ αποτυγχάνει να δημιουργήσει τη σύνδεση του θεατή με τους πρωταγωνιστές του (ένα μειονέκτημα και του πρώτου μέρους), που μερικές φορές μοιάζουν άψυχοι κι απόμακροι. Αδυνατεί να προσδώσει βάθος και να αναλύσει περαιτέρω βασικά θέματα που γεννιούνται, όπως ο ιμπεριαλισμός, ο φασισμός, η οικολογική καταστροφή και η εξόντωση των γηγενών πληθυσμών, μένοντας σε μια επιφανειακή προσέγγιση των θεμάτων, καθώς βάζει στο επίκεντρο το ταξίδι του ήρωα (monomyth) και δίνει βάρος στη δράση και τη ρομαντική σχέση των δήυο πρωταγωνιστών.

Παρ’ όλα όμως τα ελαττώματά της, πρόκειται σίγουρα για μια εντυπωσιακή κινηματογραφική εμπειρία, που αξίζει σίγουρα να τη ζήσει ο θεατής.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ο πάγος που καίει (The Breaking Ice, Κίνα, Σιγκαπούρη, 2023, 97’)

• Σκηνοθεσία: Αντονι Τσεν
• Ηθοποιοί: Τσόου Ντογκγιού, Λιου Χαοράν, Qu Chuxiao

Ο βραβευμένος με Χρυσή Κάμερα («Ilo Ilo») Αντονι Τσεν σκηνοθετεί τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του μέσα στο 2023 (η άλλη είναι το «Drift», με γυρίσματα στην Ελλάδα), τοποθετώντας την αφήγησή του στη μεθοριακή πόλη Γιαντζί, που συνορεύει με τη Βόρεια Κορέα, και ξετυλίγοντας την ιστορία τριών νέων ενηλίκων που συναντιούνται τυχαία και αναπτύσσουν μεταξύ τους φιλικές αλλά και ερωτικές σχέσεις.

Ο Τσεν παραδίδει μια ταινία εμφανώς επηρεασμένη από τη γαλλική Νουβέλ Βαγκ, δημιουργώντας ένα ερωτικό τρίγωνο. Μέσω αυτού, επιδιώκει να σκιαγραφήσει τους ήρωές του, που η ζωή του καθενός τους κρύβει μέσα της τη μοναξιά και την απώλεια. Παράλληλα, αγγίζει θέματα όπως η κατάθλιψη και η αυτοκτονία.

Με την υπέροχη φωτογραφία της Γιου Τζινγκ-Πιν, που καταφέρνει να «αιχμαλωτίσει» το χειμωνιάτικο φως όπως αντανακλά επάνω στις παγωμένες επιφάνειες αλλά να προσδώσει και μια ζεστασιά όπου χρειάζεται (ειδικά στους εσωτερικούς χώρους), ο σκηνοθέτης, έχοντας ως σκηνικό το χιονισμένο τοπίο της Βόρειας Κίνας, δεν στέκεται τόσο στην προσπάθεια της αφήγησης ή της πλοκής –αν και υπάρχουν ενδιαφέροντα κομμάτια διαλόγου. Περισσότερο προσπαθεί με την κάμερά του και τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών του, που διοχετεύουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με την κίνηση των σωμάτων τους και των βλεμμάτων, να προβεί σε μια ψυχογραφική τομή του εσωτερικού κόσμου των τριών 20άρηδων, που αναζητούν μια διέξοδο από τη σκληρή πραγματικότητα, από τις ζωές τους που έχουν πάρει έναν διαφορετικό δρόμο από αυτόν που ήλπιζαν. Η συνάντησή τους, η παροδική φιλία τους και το παροδικό ερωτικό τρίγωνο δεν είναι κάτι άλλο από την προσπάθειά τους να στρέψουν το βλέμμα τους αλλού, μακριά από τη ρημαγμένη ζωή τους.

Υπάρχει λυρικότητα, ποίηση, που λειτουργεί για ένα διάστημα στην ταινία (θα λειτουργούσε τέλεια αν επρόκειτο για βιβλίο), αλλά έπειτα από λίγο η αφήγηση φορτώνεται υπερβολικά με παραβολές, συμβολισμούς και ενίοτε αχρείαστες σεναριακές πληροφορίες, αποδυναμώνοντας τον αφηγηματικό κορμό. Χάνεται έτσι το ενδιαφέρον του θεατή για τους χαρακτήρες.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬


Περάσματα (Passages, Γαλλία, 2023, 92’)

• Σκηνοθεσία: Αϊρα Σακς
• Ηθοποιοί: Φραντς Ρογκόφσκι, Μπεν Γουίσο, Αντέλ Εξαρχόπουλος

Ο Αϊρα Σακς («Μικροί Κύριοι»), έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας, επιστρέφει στη σκηνοθεσία με μια ταινία που διαδραματίζεται στο Παρίσι. Αφηγείται την ιστορία του Τόμας (Φραντς Ρογκόφσκι) και του Μάρτιν (Μπεν Γουίσο), ενός γκέι ζευγαριού, του οποίου ο γάμος αναστατώνεται, όταν ο Τόμας ξεκινάει μια παθιασμένη ερωτική σχέση με την Αγκαθα (Αντέλ Εξαρχόπουλος).

Το ερωτικό δράμα του Σακς ξεχωρίζει για την τολμηρή του σκηνοθεσία και τον καλογραμμένο ρόλο του Τόμας (τον υποδύεται ένας εξαιρετικός Φραντς Ρογκόφσκι), που αποτυπώνει τη θλίψη και τη μοναξιά ενός εγωκεντρικού ανθρώπου, ο οποίος με την τοξικότητά του καταστρέφει τις προσωπικές σχέσεις του, αποσκοπώντας κυρίως στο να «γεμίσει» το κενό μέσα του.

Τα πορτρέτα των τριών ανθρώπων που παρουσιάζει ο Σακς είναι ρεαλιστικά –απεικονίζει την πραγματικότητα με μια αφοπλιστική ειλικρίνεια. Επικεντρώνεται στις σχέσεις του ερωτικού τριγώνου που δημιουργείται και προσπαθεί να αναλύσει τις προσωπικότητες του καθενός. Οσο, όμως, ενδιαφέρον έχει η προσωπικότητα του Τόμας και η παρακολούθηση της αυτοκαταστροφικής του πορείας (την οποία ο ίδιος αρκετές φορές με έξυπνο τρόπο συγκαλύπτει, όπως συμβαίνει συνήθως με τους τοξικούς ανθρώπους), τόσο λιγότερο ενδιαφέρον έχουν οι δύο συμπρωταγωνιστές του, που δείχνουν δίπλα του απλά ως μια σεναριακή προσθήκη. Η ιστορία του Σακς, αν και έχει μια φρέσκια πνοή σκηνοθεσίας, έχει και μια αφηγηματική προσέγγιση, που μοιάζει πολύ τετριμμένη.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ακουσέ με (2022, Ελλάδα, 108’)

• Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα
• Ηθοποιοί: Ευθαλία Παπακώστα, Δημήτρης Κίτσος, Γιώργος Πυρπασόπουλος

Η Μαρία Ντούζα («Το δέντρο και η κούνια») σκηνοθετεί τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της, στην οποία αφηγείται την ιστορία της κωφής έφηβης Βαλμίρας, που μετά τον θάνατο της γιαγιάς της αναγκάζεται να φύγει από το ειδικό σχολείο της στην Αθήνα και να επιστρέψει στο αποκομμένο νησί του πατέρα της. Εκεί, βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της απομόνωσης και του ρατσισμού –όχι μόνο εξαιτίας των προκαταλήψεων του χωριού αλλά κυρίως των δικών της.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Μια γυναίκα (Une femme de notre temps, Γαλλία, 2022, 96’)

• Σκηνοθεσία: Ζαν-Πολ Σιβεϊράκ
• Ηθοποιοί: Σοφί Μαρσό, Γιόχαν Χέλντενμπεργκ, Κριστίνα Φλουτούρ

Η Σοφί Μαρσό ενσαρκώνει μια υψηλόβαθμη αστυνομικό, η οποία οδηγείται στα άκρα,όταν μαθαίνει ότι ο άντρας της έχει διπλή ζωή.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Πρίμα μπαλαρίνα (Joika, ΗΠΑ, Ν. Ζηλανδία, 2023, 110’)

• Σκηνοθεσία: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
• Ηθοποιοί: Τάλια Ράιντερ, Ντάιαν Κρούγκερ, Tόμας Κοτ

Ταινία που βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Τζόι Γουόμακ, η οποία έγραψε ιστορία ως μία από τις ελάχιστες Αμερικανίδες που έγιναν δεκτές στην Ακαδημία Μπαλέτου Μπολσόι.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Οι περιπέτειες του επιθεωρητή Σαν (Inspector Sun and the Curse of the Black Widow, Ισπανία, 2022, 88’)

• Σκηνοθεσία: Χούλιο Σότο Γκουρπίντε
• Με τις φωνές των: Θάνου Λέκκα, Θανάση Κουρλαμπά, Νέστορα Κοψιδά, Βασιλικής Σούτη, Μαρίας Ζερβού

Σανγκάη, 1934. Κάτω από την επιφάνεια, στον κόσμο των εντόμων, οι ντετέκτιβ και οι γκάνγκστερ συνυπάρχουν σαν σε φιλμ νουάρ. Ο μοναχικός επιθεωρητής Σαν –που ανήκει στο είδος της αράχνης κυνηγού– καλείται να λύσει ένα μυστήριο που αποδεικνύεται μια υπόθεση ζωής και θανάτου για ανθρώπους και έντομα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Dune μέρος 2: ένα παγκόσμιο οπτικοακουστικό επίτευγμα του Βιλνέβ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας