ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
Ταινίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια τρυφερή ιστορία σε τέλεια αρμονία με το υπερφυσικό

Παιχνίδι με τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο από τον Αντριου Χέι που στην ταινία «Αγνωστοι μεταξύ μας» τονίζει τη μοναξιά του πρωταγωνιστή του κινηματογραφώντας ένα αστικό τοπίο χωρίς ζωή και σε ένα προάστιο σε διαφορετικό σύμπαν που λειτουργεί ως ψυχολογικό διέξοδο | «Bob Marley: One Love» βιογραφική ταινία για τη ζωή του θρυλικού μουσικού της ρέγκε του Ρεϊνάλντο Μάρκους Γκριν | «Ο Διάβολος δεν υπάρχει» σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι | «Madame Web» κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου κόμικς της Marvel σε σκηνοθεσία Σ.Τζ. Κλάρκσον | «Νέα ήπειρος» του Παντελή Παγουλάτου | «Γαμήλια καταστροφή» του Ρότζερ Καμπλ

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Αγνωστοι μεταξύ μας
(All of us Strangers, Ηνωμένο Βασίλειο, 2023, 106’)
★★★★☆

 Σκηνοθεσία: Αντριου Χέι
 Ηθοποιοί: Αντριου Σκοτ, Πολ Μέσκαλ, Τζέιμι Μπελ, Κλερ Φόι

Ο Αντριου Χέι («Σαββατοκύριακο», «45 χρόνια») μεταφέρει για δεύτερη φορά στη μεγάλη οθόνη τη νουβέλα του Ιάπωνα συγγραφέα Τάιτσι Γιαμάντα «Αγνωστοι» (1987), δημιουργώντας μια βαθιά προσωπική ταινία με εξαιρετικές ερμηνείες, καταφέρνοντας να «αγγίξει» διάφορες θεματικές που περιστρέφονται γύρω από την απώλεια, τη μοναξιά και τη μνήμη, με μια ξεχωριστή, ευαίσθητη, τρυφερή σκηνοθετική ματιά.

Η ταινία αφηγείται τη ζωή του Ανταμ, ενός μοναχικού τηλεοπτικού σεναριογράφου, ο οποίος ζει σε έναν σχεδόν άδειο ουρανοξύστη στο Λονδίνο. Μια νύχτα συναντά τυχαία έναν μυστηριώδη γείτονα, τον Χάρι, και η καθημερινότητά του αλλάζει. Καθώς η σχέση μεταξύ τους εξελίσσεται, ο Ανταμ κατακλύζεται από μνήμες του παρελθόντος και επιστρέφει στην επαρχιακή πόλη όπου μεγάλωσε, στο σπίτι της παιδικής του ηλικίας. Εκπληκτος αντιλαμβάνεται ότι οι γονείς του ζουν ακόμα στο σπίτι, όπως ακριβώς τη μέρα που σκοτώθηκαν, πριν από 30 χρόνια.

Το μεγάλο επίτευγμα του Χέι είναι η ικανότητά του να αναμείξει το υπερφυσικό στοιχείο της ταινίας, οι νεκροί γονείς που επιστρέφουν ίδιοι και απαράλλαχτοι στο σήμερα, με τη ρεαλιστική καταγραφή της ζωής του πρωταγωνιστή και την προσπάθειά του να ξεκινήσει μια ουσιώδη ερωτική σχέση, δημιουργώντας μια σύνδεση μεταξύ αυτών των δύο στοιχείων, αναλύοντας με αυτόν τον τρόπο τη ζωή του Ανταμ. Ζώντας τον μοναχικό δρόμο της απώλειας και του παιδικού τραύματος (οι γονείς του σκοτώθηκαν σε τροχαίο όταν ήταν δώδεκα χρόνων) έχει την ευκαιρία τώρα να μιλήσει μαζί τους, να πει όλα αυτά που δεν πρόλαβε, να τους διηγηθεί για τα εφηβικά του χρόνια, για το ποιος είναι σήμερα, συνεχίζοντας τη σχέση τους. Ακόμη, εκμεταλλεύεται με έξυπνο τρόπο το χρονικό κενό που δημιουργεί, οι γονείς είναι νέοι και ζουν ουσιαστικά στο 1987, ενώ ο γιος ζει στο σήμερα, για να προβεί σε έναν κοινωνικό σχολιασμό πάνω στις τεράστιες αλλαγές που συντελέστηκαν μέσα σε αυτά τα χρόνια στη βρετανική κοινωνία όσον αφορά την ομοφυλοφιλία, αλλά και για να δώσει ένα βαθύτερο νόημα στη μεταξύ τους σχέση καθώς και οι γονείς και ο Ανταμ προσπαθούν κάποιες φορές μάταια να επικοινωνήσουν και να συνδεθούν.

Εχοντας ως σύμμαχο τις μεστές, γεμάτες ουσία ερμηνείες από τους ηθοποιούς του, με τον Αντριου Σκοτ να ξεχωρίζει στον πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς διεισδύει τόσο βαθιά μέσα στον χαρακτήρα που με μια απλή ματιά εξωτερικεύει όλες τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, δημιουργεί μια γέφυρα με το προηγούμενο έργο του, και εδώ η απώλεια, το «παιχνίδι» με τον χρόνο, οι ρομαντικές σχέσεις και οι σχέσεις μεταξύ των γενεών είναι τα θέματα που τον απασχολούν, παραδίδοντας όμως τώρα ένα πιο ολοκληρωμένο έργο διότι συνδυάζει εξαιρετικά το πολύ καλό σενάριο με μια στιβαρή σκηνοθετική προσέγγιση.

Η εξαιρετική φωτογραφία του Τζέμι Ράμσεϊ τονίζει το συναισθηματικό βάρος των πρωταγωνιστών, την προσπάθειά τους να έρθουν αντιμέτωποι με το παρελθόν αλλά και με αυτά που βιώνουν τώρα. Ο φακός προσεγγίζει τους ήρωες με μια τρυφερότητα. Ο Χέι τονίζει τη μοναξιά του πρωταγωνιστή του κινηματογραφώντας ένα αστικό τοπίο χωρίς ζωή, καθώς και το προάστιο όπου ζουν οι γονείς του που μοιάζει να έχει υπόσταση σε ένα διαφορετικό σύμπαν από το δικό μας, στήνοντας όμως πάντα τα κάδρα του με επίκεντρο τον Ανταμ διότι δεν θέλει να πάρουμε το βλέμμα μας από πάνω του.

Οσο οδεύουμε προς το τέλος της ταινίας δυστυχώς η συμπαγής αφήγηση αρχίζει να έχει ρωγμές και ο σκηνοθέτης καταφεύγει σε ένα εύκολο και προβλέψιμο τέλος που αφήνει μια γεύση απογοήτευσης στον θεατή, αλλά δεν αποδυναμώνει ευτυχώς τη συνολική εμπειρία θέασης.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Bob Marley: One Love (ΗΠΑ, 2024, 120’)
★★☆☆☆

 Σκηνοθεσία: Ρεϊνάλντο Μάρκους Γκριν
 Ηθοποιοί: Κίνγκσλεϊ Μπεν-Αντίρ, Λασάνα Λιντς, Τζέιμς Νόρτον

Βιογραφική ταινία για τη ζωή του θρυλικού μουσικού της ρέγκε, Μπομπ Μάρλεϊ, όπου βλέπουμε πώς κατάφερε να υπερβεί τις αντιξοότητες και να γίνει ένας από πιο τους διάσημους μουσικούς του 20ού αιώνα. Ο Μάρκους Γκριν σκηνοθετεί μια άνευρη ταινία που δεν έχει καμιά διάθεση να διαφοροποιηθεί από μια τυπική βιογραφία, ακολουθώντας πιστά τη συνταγή. Το μόνο που σου μένει είναι η αρκετά καλή ερμηνεία του Κίνγκσλεϊ Μπεν-Αντίρ ως Μπομπ Μάρλεϊ και φυσικά τα τραγούδια που «ντύνουν» την ταινία.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ο Διάβολος δεν υπάρχει (Evil does not Exist, Ιαπωνία, 2023, 106’)
★★★☆☆

 Σκηνοθεσία: Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι
 Ηθοποιοί: Χιτόσι Ομίκα, Ρίο Νισικάουα, Ριγιούζι Κοσάκα, Αγιάκα Σιμπουτάνι

Η καινούργια ταινία του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, βραβευμένου με Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας για το αριστουργηματικό «Drive my Car», είναι μια προσπάθεια για οικολογική αφύπνιση, κριτική στον καπιταλισμό και τις κοινωνικές δομές, που μένει όμως ημιτελής αδυνατώντας να «αγγίξει» έστω και λίγο τον θεατή.

Η ιστορία της ταινίας περιστρέφεται γύρω από τον Τακούμι και την κόρη του Χάνα, που ζουν σε ένα μικρό αγροτικό χωριό βαθιά μέσα στο δάσος, το Χαρασάουα. Η ηρεμία του χωριού θα διαταραχθεί όταν μια εταιρεία από το Τόκιο, η Playmode, θα αποφασίσει να ξεκινήσει την κατασκευή ενός χώρου κάμπινγκ όπου τουρίστες από την πόλη θα μένουν για να ζήσουν από κοντά την εμπειρία της φύσης. Ο Τακόμι και οι συγχωριανοί του ανακαλύπτουν ότι το σχέδιο της εταιρείας θα έχει τρομερές συνέπειες για την οικολογική υγεία και την καθαριότητα του χωριού τους.

Με αργούς, υποτονικούς ρυθμούς και μια διάθεση ποιητικού ρεαλισμού, ο Χαμαγκούτσι κινηματογραφεί με μια καταπληκτική σκηνοθετική ματιά τη μεγαλοπρέπεια της φύσης και την καθημερινότητα των χωρικών, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια οικολογική παραβολή για την επικινδυνότητα του άκρατου καπιταλισμού αλλά και τη διάθεση του σύγχρονου ανθρώπου να διασκεδάσει εις βάρος του περιβάλλοντος, βλέποντας τη φύση ως μια μορφή «εμπειρίας», αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η εκμετάλλευσή της.

Ολα τα παραπάνω όμως ο σκηνοθέτης δεν τα φανερώνει στην ταινία αλλά τα υπαινίσσεται σε τέτοιο βαθμό που χάνουν το νόημά τους, καθώς αναλώνεται σε μια καταγραφή τοπίων και ανθρώπων, παραγκωνίζοντας την πλοκή, παρόλο που έχει εισαγάγει ενδιαφέροντες χαρακτήρες όπως οι δύο υπάλληλοι της εταιρείας, που αν και φαινομενικά λειτουργούν ως υποχείριό της, σιγά σιγά ενσωματώνονται στο χωριό απολαμβάνοντας τους ρυθμούς και τη φύση και αποκαλύπτοντας τη δυσαρέσκειά τους απέναντι στους σκληρούς εργοδότες τους. Δεν υπάρχει δυστυχώς δραματουργική εκμετάλλευση, όπως έξυπνα έκανε στην προηγούμενη ταινία του, των χαρακτήρων.

Ο Χαμαγκούτσι γίνεται σκηνοθετικά φλύαρος αποτυγχάνοντας να καθηλώσει τον θεατή, δημιουργώντας μια ταινία που μοιάζει «κενή», σαν να της λείπει ένα σημαντικό κομμάτι αφήγησης. Βραβείο Διεθνούς Ενωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Βενετίας 2023.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Madame Web (ΗΠΑ, 2024, 116’)

 Σκηνοθεσία: Σ.Τζ. Κλάρκσον
 Ηθοποιοί: Ντακότα Τζόνσον, Σίντνεϊ Σουίνι, Σελέστ Ο’ Κόνορ, Ταχάρ Ραχίμ

H Cassandra Webb (Ντακότα Τζόνσον), μια διασώστρια στο Μανχάταν, αναπτύσσει την ικανότητα να βλέπει το μέλλον αλλά και να μπορεί να το αλλάξει. Οταν έρχεται αντιμέτωπη με αποκαλύψεις για το παρελθόν της, δημιουργεί μια ιδιαίτερη σχέση με τρεις νεαρές κοπέλες. Ολες μαζί προορίζονται για ένα υποσχόμενο πεπρωμένο. Κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου κόμικς της Marvel.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Νέα ήπειρος (Ελλάδα, 2023, 108’)

 Σκηνοθεσία: Παντελής Παγουλάτος
 Ηθοποιοί: Χάρης Φραγκούλης, Μαρία Αρζόγλου, Θεοδώρα Τζήμου, Οθωνας Μεταξάς

Ο Φάνης και η Μαρία μένουν στο βρόμικο κέντρο της Αθήνας. Κινούνται στον κόσμο των κομπαρσάδικων και των escape rooms. Προσπαθούν να «πιάσουν την καλή» με κάθε μέσο. Πουλάνε και πουλιούνται. Τοξικότητα, πορνό, ουσίες. Ενα άγριο, παθιασμένο ζευγάρι σε μια αδιέξοδη ιστορία αγάπης.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Γαμήλια καταστροφή
(Beautiful Wedding, ΗΠΑ, 2024, 100’)

 Σκηνοθεσία: Ρότζερ Καμπλ
 Ηθοποιοί: Ντίλαν Σπράουζ, Βιρτζίνια Γκάρντνερ

Συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησε η «Γλυκιά καταστροφή» (Beautiful Disaster), η Αμπι και ο Τράβις ξυπνούν μετά από μια ξέφρενη νύχτα στο Λας Βέγκας και ανακαλύπτουν ότι παντρεύτηκαν. Τώρα είναι η στιγμή να αποφασίσουν αν είναι γραφτό να είναι μαζί ή αν αυτός ο γάμος είναι άλλη μια καταστροφή που τους περιμένει στη γωνία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μια τρυφερή ιστορία σε τέλεια αρμονία με το υπερφυσικό

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας