Επιτέλους στις ελληνικές αίθουσες βγαίνει η κινηματογραφική μεταφορά από την Εύα Νάθενα της αριστουργηματικής νουβέλας του Παπαδιαμάντη «Η Φόνισσα» με ένα εκλεκτό καστ, προεξάρχουσας της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη στον ρόλο της «Φραγκογιαννούς» | Ο πιστός σινεφίλ δεν πρέπει όμως να χάσει και τα «Πεσμένα φύλλα», την καινούργια ταινία του Ακι Καουρισμάκι, μια ρεαλιστική, ρομαντική κωμωδία που όμως δεν της λείπει το κοινωνικό/πολιτικό σχόλιο.
Ακόμα στους κινηματογράφους: «Σιωπηλή οργή» σε σκηνοθεσία Τζον Γου, μια ταινία με καταιγιστική δράση, γεμάτη όμως με σεναριακά κλισέ και τον Τζον Γου να σκηνοθετεί μονότονα, συμβατικά | «Παιχνίδια θανάτου» των Ερεν Σελεμπόγλου και Αρι Κόστα, θρίλερ χωρίς πρωτοτυπία, που «κουράζει» από τα πρώτα λεπτά με την αναμενόμενη πλοκή του.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Φόνισσα (Ελλάδα, 2023, 97’)
★★★☆☆
● Σκηνοθεσία: Εύα Νάθενα
● Ηθοποιοί: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Ελενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ημελλος, Γιάννης Τσορτέκης, Χριστίνα Μαξούρη, Ολγα Δαμάνη, Ερση Μαλικένζου, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Αγορίτσα Οικονόμου
Απόψε μια ειδική προβολή
Απόψε, στις 22.00, στο Ιντεάλ (Πανεπιστημίου 46), στη βραδινή προβολή της κινηματογραφικής μεταφοράς από την Εύα Νάθενα της αριστουργηματικής νουβέλας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Η Φόνισσα», θα είναι παρούσα η σκηνοθέτρια αλλά και αρκετοί από τους συντελεστές της ταινίας. Ο στόχος τους διπλός: να απαντήσουν, μετά την προβολή, σε ερωτήματα του κοινού και να στηρίξουν, με την επιλογή τους αυτή, τα ελάχιστα εναπομείναντα σινεμά του κέντρου της Αθήνας -στα οποία σύντομα δεν θα συγκαταλέγεται δυστυχώς το Ιντεάλ με την ίδια μορφή. Εισιτήρια (8-4 ευρώ) online: https://www.more.com/cinema/cine-ideal/
Πεσμένα φύλλα
(Fallen Leaves, Φινλανδία, Γερμανία, 2023, 81’)
★★★★☆
● Σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι
● Ηθοποιοί: Αλμα Πόιστι, Γιούσι Βάτανεν, Αλίνα Τομνίκοφ
Ενας από τους καλύτερους Φινλανδούς σκηνοθέτες, ο Ακι Καουρισμάκι («Ο άνθρωπος χωρίς παρελθόν»), επιστρέφει στη σκηνοθετική καρέκλα με μια ρεαλιστική, ρομαντική κωμωδία που όμως δεν της λείπει το κοινωνικό/πολιτικό σχόλιο.
Η Ανσα (Αλμα Πόιστι) ζει στο Ελσίνκι και εργάζεται σε ένα σούπερ μάρκετ, με σύμβαση μηδενικών ωρών, ζώντας μια μοναχική ζωή. Τυχαία θα συναντήσει τον Χολάπα (Γιούσι Βάτανεν), έναν αλκοολικό μοναχικό εργάτη. Παρόλο που δεν ταιριάζουν, ένας έρωτας γεννιέται, ο οποίος σκοντάφτει όμως συνεχώς σε εμπόδια και παρεξηγήσεις.
Αν και φαινομενικά η καινούργια ταινία του Καουρισμάκι αφηγείται τη ρομαντική περιπέτεια δύο ανθρώπων εμπλουτίζοντάς την με κωμικά στοιχεία, η σκηνοθετική του πρόθεση είναι ξεκάθαρα διαφορετική. Η ιστορία του έχει σε πρώτο πλάνο την προλεταριακή θέση των πρωταγωνιστών, που βιώνουν μια καθημερινότητα που «ξοδεύεται» στην ανάγκη της επιβίωσης, με το σύστημα να τους εκμεταλλεύεται όσο το δυνατόν περισσότερο οδηγώντας τους σε μια ζωή δίχως ουσία, δημιουργώντας τους ψυχικές «πληγές» που τους καθιστούν μη λειτουργικούς στις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους.
Η αφήγηση της ερωτικής ιστορίας είναι άψογα δομημένη, με τον σκηνοθέτη να τονίζει την ανάγκη των ανθρώπων να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον, να ερωτεύονται και μέσω της σύνδεσής τους να δημιουργούν μια «διέξοδο» από την αδυσώπητη κοινωνία στην οποία ζουν. Ο Καουρισμάκι σκηνοθετεί την ταινία του με απλότητα, «γεμίζοντας» το κάδρο με όμορφα παλ χρώματα, συνδυάζοντάς τα με ένα ελαφρό γκρι, που έρχονται σε αντίθεση με τη συναισθηματική κατάσταση των πρωταγωνιστών καθώς δεν προτιμά να τονίσει την απαισιόδοξη φύση των πραγμάτων αλλά να περικλείσει με έναν αισιόδοξο εύθυμο τρόπο τους χαρακτήρες του, δίνοντάς μας έστω και για λίγο μια δόση ελπίδας και ρεαλιστικού ρομαντισμού.
Ευαίσθητη, γλυκιά, ξεκαρδιστική όταν πρέπει, κοινωνικά/πολιτικά αιχμηρή όταν χρειάζεται, η καινούργια ταινία του Καουρισμάκι είναι ένα κινηματογραφικό έργο με ουσία. Κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής στο φετινό Φεστιβάλ Κανών.
Σιωπηλή οργή
(Silent Night, ΗΠΑ, 2023, 104’)
★★☆☆☆
● Σκηνοθεσία: Τζον Γου
● Ηθοποιοί: Τζόελ Κίναμαν, Καταλίνα Σαντίνο Μορένο, Κιντ Κούντι
Ο Τζον Γου («Hard Boiled», «The Killer»), ένας από τους καλύτερους και πρωτοπόρους σκηνοθέτες ταινιών δράσης στον κόσμο, που με τις ταινίες του ενέπνευσε σκηνοθέτες όπως ο Κουέντιν Ταραντίνο («Reservoir Dogs», «Pulp Fiction»), επιστρέφει για να αφηγηθεί την ιστορία ενός πατέρα (Τζόελ Κίναμαν) που βλέπει τον μικρό του γιο να σκοτώνεται ύστερα από ανταλλαγή πυροβολισμών μεταξύ συμμοριών και αποφασίζει να εκδικηθεί για τον θάνατό του με οποιοδήποτε κόστος. Ταινία με καταιγιστική δράση, γεμάτη όμως με σεναριακά κλισέ και τον Τζον Γου να σκηνοθετεί μονότονα, συμβατικά, μένοντας απλά στη διεκπεραίωση των σκηνών δράσης χωρίς να βάζει την προσωπική, ξεχωριστή σκηνοθετική σφραγίδα του που τον έκανε διάσημο.
Παιχνίδια θανάτου
(All fun and games, ΗΠΑ, 2023, 80’)
★☆☆☆☆
● Σκηνοθεσία: Ερεν Σελεμπόγλου, Αρι Κόστα
● Ηθοποιοί: Αζα Μπάτερφιλντ, Ναταλία Ντάιερ
Ενα φαινομενικά αθώο και χαλαρό παιχνίδι μεταξύ εφήβων έχει ως αποτέλεσμα τον δαιμονισμό ενός εξ αυτών, του Μάρκους. Για να τον σώσουν, τα αδέλφια και οι φίλοι του καλούνται να συμμετάσχουν σε μια σειρά δαιμονικών παιχνιδιών όπου η νίκη αποτελεί μονόδρομο, αφού η ήττα συνεπάγεται τον θάνατο των χαμένων. Θρίλερ με πρωταγωνιστές τον Αζα Μπάτερφιλντ («Sex Education») και Ναταλία Ντάιερ («Stranger Things»), χωρίς πρωτοτυπία, που «κουράζει» από τα πρώτα λεπτά με την αναμενόμενη πλοκή του και τη συνεχή προσπάθειά του να σε τρομάξει.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας