Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
16.3° 12.6°
3 BF
69%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.2° 11.6°
1 BF
71%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
14.4° 13.0°
3 BF
81%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
71%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
94%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.3° 11.0°
1 BF
83%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
10.6° 7.4°
1 BF
81%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
1 BF
86%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.9° 14.1°
2 BF
71%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.5°
1 BF
72%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.4° 13.3°
3 BF
72%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.5° 12.7°
1 BF
76%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
68%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.2°
0 BF
100%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
14.9° 10.5°
1 BF
78%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.2° 11.8°
1 BF
84%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
16.5° 11.9°
2 BF
64%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.7° 11.3°
0 BF
92%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.0° 12.7°
1 BF
77%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.6° 9.6°
2 BF
66%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 02 Μαρτίου, 2024
vivlio-damianidi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Γράφω όταν κάτι μου λείπει από τα διαβάσματα»

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Αννα Δαμιανίδη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Κατά κάποιο τρόπο γράφω πάντα το ίδιο βιβλίο με παραλλαγές, και με πολλές τομές και ασυνέχειες. Οι οποίες τομές και ασυνέχειες μπορεί να χρειάζονται για να δίνουν την εντύπωση ότι το ίδιο βιβλίο είναι διαφορετικό. Κυρίως να τις χρειάζομαι εγώ η ίδια.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η λογοτεχνία καθορίζει το έργο μου με αυτά που νομίζω ότι θέλω να διαβάσω. Διαβάζω πολύ, είμαι κυρίως αναγνώστρια, είναι κρίμα που δεν έχει βρεθεί τρόπος να αμείβεται αυτή η συνήθεια. Οταν με πιάνει επιθυμία να διαβάσω κάτι και δεν το βρίσκω, κάθομαι και γράφω.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οπως έλεγα, γράφω όταν κάτι μου λείπει από τα διαβάσματα. Οπότε, επειδή διαβάζω πολύ, γράφω και κάμποσο. Αλλά ήμουν δημοσιογράφος μέχρι πέρσι, δεν σκεφτόμουν την έκδοση βιβλίου. Τώρα θα δούμε τι θα γίνει με όλα αυτά που έχουν μαζευτεί.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Οι «Αθλιοι» του Ουγκό με σφράγισαν. Και η «Μυστηριώδης νήσος» του Ιουλίου Βερν. Και το «Ενα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν» της Μπέτι Σμιθ.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Χαίρομαι τις θετικές και στεναχωριέμαι με τις αρνητικές κριτικές. Είμαι απλός χαρακτήρας.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Πολλοί Ελληνες συγγραφείς με έλκουν και κάποτε τους διάβαζα όλους. Τώρα έχω πια κενά, η αλήθεια είναι. Με έλκει πολύ η γραφή της Ζυράννας Ζατέλη.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δεν ξέρω αν υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές. Μπορεί και να υπάρχουν κάπου, χωρίς τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής, γιατί μάλλον δεν ενδιαφέρει πολύ η λογοτεχνία αυτή τη στιγμή. Πιο πολύ διαμορφώνεται το πνευματικό κλίμα από ιστορικούς, από φιλοσόφους, από αρθρογράφους, από νομικούς, από σκηνοθέτες. Αυτή την εντύπωση έχω.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Είμαστε μικρή χώρα, λίγα εκατομμύρια διαβάζουν τη γλώσσα μας, πόσο να εμφανίζεται στο εξωτερικό; Οταν ταξιδεύω βλέπω αρκετά μεταφρασμένα ελληνικά βιβλία. Παλιά έβρισκες μόνο Καβάφη και Καζαντζάκη, τώρα ένα σωρό ονόματα. Θα μπορούσε καλύτερα, αυτές είναι δουλειές που κάνουν τα κράτη, βλέπεις ας πούμε ακόμα και ιταλικά βιβλία, ακόμα και γαλλικά, που η Ιταλία ή η Γαλλία δεν είναι μικρές χώρες με άγνωστη λογοτεχνία, βλέπεις συγκλονιστικά βιβλία που μεταφράστηκαν με επιδότηση των πρεσβειών. Ε, σε μας οι πρεσβείες δεν τα καταφέρνουν ούτε διαβατήρια να βγάλουν, ούτε τις ψηφοφορίες κατοίκων εξωτερικού να οργανώσουν, θα επιδοτήσουν μεταφράσεις;

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Πάντα η πολιτική με συγκινεί, αφού αγγίζει και ενίοτε καθορίζει την καθημερινότητα, δημιουργεί αδικίες και την αιώνια απορία, αν μπορούμε, αν θα μπορέσουμε ποτέ, να απαλλαγούμε απ’ αυτές.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Εχω γράψει άπειρα κείμενα σε εφημερίδες, οπότε, σκέφτηκα όντως κάποτε, αν κάποιος στο μέλλον σκαλίζει εφημερίδες, ίσως τύχει να διαβάσει κάποια από τις στήλες μου, και θα ήθελα τότε να με κολακεύει η φωτογραφία που βάζουν δίπλα.

♦ Η Αννα Δαμιανίδη είναι δημοσιογράφος, για πολλά χρόνια έγραφε χρονογράφημα σε αθηναϊκές εφημερίδες. Τελευταίο της βιβλίο είναι το «Δυο καλοκαίρια και μισό φθινόπωρο» (Μεταίχμιο, 2023).

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Γράφω όταν κάτι μου λείπει από τα διαβάσματα»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας