Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
11°C
13.1° 8.1°
1 BF
87%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
12.4° 7.6°
2 BF
79%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
13°C
13.2° 10.0°
0 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
5.9° 5.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
93%
Βέροια
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 7.0°
1 BF
73%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
3°C
6.2° 3.4°
2 BF
87%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
9.6° 9.6°
1 BF
92%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
13.0° 11.6°
2 BF
76%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
11°C
10.7° 10.7°
2 BF
81%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
14°C
14.4° 13.3°
1 BF
77%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
13°C
13.5° 13.5°
2 BF
66%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
68%
Λάρισα
Ομίχλη
4°C
7.3° 3.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αίθριος καιρός
11°C
11.0° 7.5°
0 BF
81%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.3° 12.8°
3 BF
82%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
12.1° 7.8°
0 BF
88%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
11.0° 11.0°
1 BF
93%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
9°C
10.5° 7.7°
1 BF
98%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
6°C
5.6° 5.6°
1 BF
84%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 03 Μαρτίου, 2024
anna xints
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Αννα Χιντς, σκηνοθέτις της «Αδελφότητας της καπνιστής σάουνας»

«Η πατριαρχία δεν άντεχε τις γυναίκες που θεράπευαν το σώμα και την ψυχή»

Η γιαγιά της ήταν «μάγισσα», θεραπεύτρια δηλαδή, σε ένα χωριό της Εσθονίας και η ίδια, ως κινηματογραφίστρια πια, διηγείται στο τελευταίο της ντοκιμαντέρ τέτοιες απλές ιστορίες ίασης, διαπιστώνοντας: «Είμαστε τα τραύματά μας. Και τα τραύματά μας, αν δεν τα αγκαλιάσουμε συλλογικά, γίνονται τέρατα. Μας κάνουν τέρατα».

Καυτή σάουνα - κρύο νερό. Αρχικά χειμώνας, μετά άνοιξη... Ολα αυτά τα στοιχεία δρουν συμβολικά μεν, ως δομικό κομμάτι της ύπαρξής μας ως γυναικών δε, στο νέο φιλμ της νεαρής Αννα Χιντς από την Εσθονία «H αδελφότητα της καπνιστής σάουνας». Μια ταινία τόσο καλογυρισμένη που ξεχάσαμε πολύ γρήγορα ότι ήταν ντοκιμαντέρ. Ενώ εμπεριέχει όλα τα στοιχεία ενός ντοκιμαντέρ παρατήρησης, την ίδια στιγμή έχει όλα τα στοιχεία μιας καλής ταινίας μυθοπλασίας, που ούτως ή άλλως πρέπει να τα έχει και ένα ντοκιμαντέρ, ωστόσο οι περισσότεροι δημιουργοί αυτό το ξεχνάνε και μένουν μόνο στο θέμα.

«H αδελφότητα της καπνιστής σάουνας» όμως έχει σενάριο και εξαιρετική φωτογραφία και δομή και μοντάζ που προωθεί τον σκοπό της δημιουργού: να αναδείξει μια αλήθεια τόσο αρχέγονη όσο και βαθιά γυναικεία, τόσο ξεχασμένη που φαντάζει σχεδόν μεταφυσική... Την αλήθεια του τι σημαίνει άνθρωπος. Μπορεί αυτό να ακούγεται βαρύγδουπο ή παλιακό ή μελό, αλλά αυτό κάνει η Αννα Χιντς με έναν παιδικό ενθουσιασμό και μια ουσιαστική σύνδεση με τις παραδόσεις των γυναικών της οικογένειάς της, που σε άλλους καιρούς τις λέγαν «μάγισσες».

«Στην ταινία οι γυναίκες ενός απομακρυσμένου χωριού στη χώρα μου, την Εσθονία, μέσα στο δάσος και κοντά σε μία λίμνη, βρίσκονται σε μια απομονωμένη σάουνα. Είναι το ασφαλές τους μέρος. Είναι καταφύγιο. Εκεί αφήνουν να απογυμνωθούν μαζί με το κορμί και οι σκέψεις τους, αλλά κυρίως τα τραύματά τους. Είμαστε τα τραύματά μας. Η γιαγιά μου, από την οποία κληρονόμησα αυτή τη συγκεκριμένη σάουνα, και η οποία θεωρούνταν “μάγισσα”, μου έλεγε συνέχεια πως ο χρόνος δεν είναι γραμμικός. Είναι σφαιρικός. Σαν τους κύκλους της φύσης. Και πως τα τραύματα δεν μπορούν να μένουν μέσα μας. Χρειάζονται ζέστη και θέρμη και τρυφεράδα και άγγιγμα συλλογικό για να βγουν στην επιφάνεια και να φύγουν από πάνω μας, σαν ιδρώτας. Ή να τα πάρει το φως. Και μετά να ξεπλυθούμε από αυτά στη λίμνη... Γιατί τα τραύματα μας κάνουν “παγωμένους”. Και αν δεν τ’ αγκαλιάσουμε συλλογικά, γίνονται τέρατα. Μας κάνουν τέρατα. Και μετά ξεκινάει η βία...

Η ζεστασιά (όπως στη σάουνα) χρειάζεται για να λιώσει αυτή η παγωμάρα και να γίνουν πάλι ρευστά και να φύγουν... Αυτά έλεγε η Μέμα μου, έτσι έλεγα τη γιαγιά μου, και την έλεγαν “μάγισσα” και οι γυναίκες του χωριού τη λάτρευαν. Ωστόσο, στον δικό μας πολιτισμό, “μάγισσα” ήταν η γυναίκα που ήταν συνδεδεμένη με τη φύση και τα στοιχεία γύρω της, που είχε την ικανότητα να θεραπεύει το σώμα και την ψυχή, που μπορούσε να συν-αισθάνεται. Αυτό που λέμε “ξόρκια” δεν είναι κάποια μαγικά λόγια. Είναι όμως η έντονη πίστη πως τα λόγια έχουν δύναμη και όταν κάτι το λες φωναχτά, τότε το καλείς! Οι “μάγισσες” το ήξεραν αυτό και τα λόγια τους είχαν τη δύναμη που κάθε λόγος έχει, με τη διαφορά πως αυτές το γνώριζαν και γι’ αυτό πρόσεχαν τις λέξεις τους. Ηταν οι κατάλληλες λέξεις αυτές που έλεγαν και μόνο. Ανά τους αιώνες ώς και σήμερα η “μάγισσα” είναι η μοχθηρή, η βρομερή, η άσχημη. Που πρέπει να καεί. Δεν το άντεχε η πατριαρχία τους. Δεν άντεχε αυτές τις γυναίκες. Ειδικά στα δικά μου μέρη, οι γυναίκες αυτές στέλνονταν στη Σιβηρία επί Στάλιν. Δεν υπάρχει ούτε μια οικογένεια που να γνωρίζω που να μην έχει κάποια τέτοια ιστορία. Η KGB ήταν παντού και υπήρχε τεράστιος φόβος και καμία ελευθερία. Οχι πως ο καπιταλισμός είναι καλύτερος - σε καταδυναστεύει από τα μέσα... Πάνω και πέρα από τα πολιτικά συστήματα, πιστεύω πως όλες είμαστε μάγισσες. Γιατί μπορούμε να θεραπεύσουμε... Αυτό κάνω κι εγώ ως κινηματογραφίστρια. Να δράσει θεραπευτικά το έργο μου - αυτό θέλω».

«Η αδελφότητα της καπνιστής σάουνας»

Η Αννα έκανε έρευνα έντεκα χρόνια ώστε να μπορέσουν να την εμπιστευτούν οι γυναίκες αυτές, των οποίων τα πρόσωπα δεν φαίνονται, μα φαίνονται τα σώματα και ακούγονται οι εξομολογήσεις: για κακοποίηση, για βιασμό, για το πώς ένιωθαν άσχημες, για το πώς ακόμα και η ίδια τους η μητέρα τις έβλεπε ως τέτοιες, για το πώς δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τους βιαστές τους, για το πώς γέννησαν, για το πώς έπρεπε να μείνουν παρθένες ώς τον γάμο, για το πώς αισθάνονταν στον έρωτα. Αλλά και για τον καρκίνο, τι σήμαινε αυτό, για το πώς είναι να είσαι γυναίκα αν δεν έχεις μήτρα και στήθος, αν είσαι γυναίκα τότε, για το τι σε κάνει τελικά γυναίκα... Δεν ήταν εύκολη αυτή η διαδικασία: «Επρεπε όλες αυτές να υπογράψουν ένα χαρτί που έλεγε πως ό,τι πουν ανήκει πλέον στην παραγωγή της ταινίας.

Και πως δεν θα μπορούσαν να το αλλάξουν μετά ή να πουν πως δεν θέλουν να συμμετάσχουν. Αλλά δεν μπορούσα εγώ να ζητήσω κάτι τέτοιο από αυτές τις γυναίκες. Να ζητήσω δηλαδή να μην έχουν δικαίωμα πάνω στον λόγο τους - αν και το καταλαβαίνω γιατί συμβαίνει και πως αν δεν γίνει μπορεί να τιναχτεί η παραγωγή στον αέρα. Ωστόσο, επειδή οι ιστορίες έβγαιναν εκείνη τη στιγμή και καταγράφονταν και δεν ήθελα να το χάσω αυτό, και επειδή ένιωσα πως και οι ίδιες έπαιρναν ρίσκο με το να πουν τα πιο βαθιά τους τραύματα, γιατί να μην το πάρω κι εγώ; Κάπως έτσι έγινε η ταινία - με εμπιστοσύνη και μέσα σε ένα “ασφαλές” περιβάλλον στο οποίο τελικά οι γυναίκες έβαλαν εμένα την ίδια, δίχως ποτέ να τις υποχρεώσω σε κάτι».

Η ταινία, η υπέροχη αυτή ταινία, είναι υποψήφια για Οσκαρ και η Αννα Χιντς κέρδισε ήδη το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο πρόσφατο Φεστιβάλ Sundance.

Πληροφορίες: Η ταινία έκανε την ελληνική της αβάν-πρεμιέρ στις πρόσφατες Νύχτες Πρεμιέρας και από χθες προβάλλεται στους κινηματογράφους, σε διανομή από τη Filmtrade.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Η πατριαρχία δεν άντεχε τις γυναίκες που θεράπευαν το σώμα και την ψυχή»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας