• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 34.1°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 31.6°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.4°C / 32.7°C
    3 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.1°C / 29.9°C
    4 BF
    51%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 29.5°C
    1 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 18.4°C / 25.9°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    3 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.2°C / 31.4°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 28.5°C
    1 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.3°C / 33.8°C
    2 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    61%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 29.5°C / 31.9°C
    0 BF
    31%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 28.9°C / 33.8°C
    3 BF
    27%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    5 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    32°C 30.1°C / 34.3°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Θύελλα
    27°C 25.3°C / 26.6°C
    3 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 28.4°C
    2 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    46%

Στη νέα της ταινία, τη «Μικρή Αρκτο», η σκηνοθέτρια Ελισάβετ Χρονοπούλου, διάλεξε να πλησιάσει ένα τόσο δύσκολο θέμα δίνοντας τον λόγο στον άνδρα

ΜΕΛΙΝΑ ΔΟΣΙΟΥ

Η κακοποιημένη γυναίκα με τα μάτια του θύτη

  • A-
  • A+

Την είχε πολύ μέσα της αυτήν την ταινία η Ελισάβετ Χρονοπούλου. Με φρέσκο φρέσκο στα χέρια της το πρώτο βιβλίο της, τη συλλογή διηγημάτων «Φοράει κοστούμι» (εκδόσεις Πόλις), που τόση αίσθηση έκανε, μου έλεγε την άνοιξη του 2013: «Αυτό το διήγημα θα το κάνω αμέσως low budget ταινία».

Ηταν το κεντρικό της συλλογής, της έδινε και τον τίτλο. Σκληρό, τολμηρό, αναπάντεχο. Μια ιστορία φρικτής κακοποίησης, γυναικείας φυσικά, μέσα σε μια παθιασμένη ερωτική σχέση.

Και η ταινία γυρίστηκε. Με άλλο τίτλο από το διήγημα και αρκετές αλλαγές προς το δραματικότερο. Η «Μικρή Αρκτος» όμως, που θα κάνει την πρεμιέρα της στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (23 Σεπτεμβρίου-4 Οκτωβρίου), κρατάει το βασικό θέμα. Την κακοποίηση. Με έναν περίεργο τρόπο για γυναίκα δημιουργό. Γιατί ο λόγος ανήκει στον θύτη. Η ματιά είναι του θύτη.

Ο θεατής καλείται να καταλάβει αυτόν που σαπίζει στο ξύλο τη γυναίκα που αγαπά.

Μα δεν φοβήθηκε η σκηνοθέτρια μήπως ενοχληθούν οι φεμινίστριες; Μια ταινία είναι πιο άμεση και πιο εκτεθειμένη στη δημοσιότητα από τη λογοτεχνία. «Οχι, δεν φοβάμαι γιατί είμαι φεμινίστρια», απαντά η Ελισάβετ Χρονοπούλου. «Νόημα έχει να κάνουμε πράγματα που υπερβαίνουν και μας τους ίδιους. Προφανώς και δεν έκανα την ταινία για να δικαιολογήσω την κακοποίηση.

»Τη σιχαίνομαι όποιον κι αν αφορά, γυναίκες ή παιδιά. Ισως γ’ αυτό προσπάθησα να μπω στο κεφάλι του θύτη, να καταλάβω πώς φτάνει κανείς να κακοποιεί τον άνθρωπο που αγαπάει. Είναι ακραίο, αλλά όχι και πρωτότυπο. Πόσο συχνά αγαπιόμαστε και πληγώνουμε ο ένας τον άλλον! Με μια έννοια, το ίδιο θέμα με απασχολούσε και στην πρώτη μου ταινία.

»Στο “Ενα τραγούδι δεν φτάνει” μια μάνα πλήγωνε το παιδί της. Προσπαθώ, λοιπόν, να καταλάβω. Πόσο μάλλον που όπως μας έχουν αποδείξει οι ειδικοί, οι κακοποιημένοι άνθρωποι έλκουν την κακοποίηση».

Ούτε ακτιβισμός, λοιπόν, ούτε καταγγελία. Εξηγεί ακόμα περισσότερο την οπτική της η Ελισάβετ Χρονοπούλου. «Γυρίζοντας την ταινία σκεφτόμουν μια φράση από την “Αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι”, εκεί όπου ο Κούντερα λέει ότι οι δύο ήρωές του, ο Τόμας και η Τερέζα, συναντήθηκαν στη μέση μιας παγωμένης κοιλάδας και έτρεμαν και οι δυο τους από το κρύο.

Το ίδιο και το δικό μου ερωτικό ζευγάρι. Είναι δυο άνθρωποι που η ζωή έχει παγώσει. Συναντιούνται και προσπαθούν να ζεσταθούν ο ένας από τον άλλον».

Η ιδιαιτερότητα της «Μικρής Αρκτου» δεν σταματά εδώ. Θα ‘λεγε κανείς ότι αυτό το δυνατό διήγημα παρέσυρε τη Χρονοπούλου, τη συνεπήρε και την απελευθέρωσε. Ακόμα και στην αισθητική της.

Η ταινία, όπως καθόλου δεν κρύβει, «είναι ένα πείραμα». Βλέπουμε στην οθόνη μόνο την κεντρική ηρωίδα, την κακοποιημένη γυναίκα, που την υποδύεται η Σοφία Γεωργοβασίλη. Ο ήρωας, ο καλός ηθοποιός (και σύζυγος της σκηνοθέτριας) Γιάννης Κοκιασμένος, δεν φαίνεται καθόλου! Ή σχεδόν καθόλου.

«Λίγο το χέρι του, το πόδι του, το πουλί του κάποια στιγμή», λέει η σκηνοθέτρια. «Εβαλα την κάμερα στα μάτια του ήρωα και ο θεατής βλέπει ό,τι κι αυτός. Δώδεκα υποκειμενικά πλάνα. Οι σκηνές παίζονται, όμως, κανονικά, απλώς δεν τις κινηματογραφώ από έξω, αλλά από τη θέση του άνδρα. Φανταστείτε πόσο δύσκολη ήταν η δουλειά του κάμεραμαν και του πρωταγωνιστή, κανονική χορογραφία απαιτούσαν οι κινήσεις τους, και από κοντά και ο μπούμαν...

Ο διευθυντής φωτογραφίας Χρήστος Αλεξανδρής, μόνιμος συνεργάτης μου, μου είπε ότι πιο δύσκολη δουλειά δεν είχε κάνει. Και εκτός από αυτό, η ταινία είναι όλο μονοπλάνα, έχουμε ένα στην Ομόνοια, μια συνάντηση του ζευγαριού μέσα στην κίνηση, που διαρκεί γύρω στα έξι λεπτά».

Τι ακριβώς επιδίωκε με την «εξαφάνιση» από το πλάνο του άνδρα που κακοποιεί τη φιλενάδα του; «Ηθελα να ταυτιστούμε μαζί του. Να μπούμε στη θέση του κακού της ιστορίας.

Η ταινία έχει “σχήμα κύκλου”, που λέμε και στη λογοτεχνία. Ξεκινάει την ώρα που τον συλλαμβάνουν, του φορούν χειροπέδες, τον βάζουν στο περιπολικό, ενώ αυτή περνάει από μπροστά του σε φορείο. Και κει, μέσα στο περιπολικό, σοκαρισμένος από αυτό που μόλις έχει συμβεί, θυμάται τα βασικά σημεία της σχέσης τους, τους πέντε μήνες που πέρασαν μαζί. Ενα φλας μπακ που καταλήγει στο πλάνο της αρχής».

Η ταινία είναι και μαυρόασπρη, αλλά «μη με ρωτήσεις γιατί, δεν έχω ιδέα», λέει γελώντας η σκηνοθέτρια. «Μαυρόασπρη, πάντως, ήταν και η πρώτη μου ταινία.

Μοιάζει σκηνοθετικά η “Μικρή Αρκτος” με το “Ενα τραγούδι δεν φτάνει”. Υπάρχει και στις δύο μια έντονη παρουσία της Αθήνας, το κέντρο της, αλλά και αυτή η τρομερή αίσθηση των ακάλυπτων χώρων με τον ουρανό ψηλά να τον αναζητάς και την ασφυξία των πολυκατοικιών...».

Επρεπε να φτάσει στην τρίτη της ταινία (μεσολάβησε «Ο Αννίβας προ των πυλών») για να επιχειρήσει αυτό το δυναμικό και πολύπλευρο πλάσμα του ελληνικού σινεμά, που εδώ υπογράφει σενάριο, μοντάζ, σκηνοθεσία αλλά και σκηνικά και κοστούμια, μια τόσο δύσκολη δουλειά. Οχι μόνο σκηνοθετικά. Γιατί η «Μικρή Αρκτος» κόστισε μόνο 60 χιλιάδες ευρώ (τα μισά τα έβαλε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου) και γυρίστηκε μέσα σε 24 μέρες.

«Πληρώθηκαν όλοι, δεν θα μπορούσα ποτέ να κάνω ταινία χωρίς να πληρώσω ΙΚΑ και τα πάντα», λέει. «Αλλά η κρίση βοήθησε. Νοικιάσαμε ένα δυάρι στα Εξάρχεια για 800 ευρώ! Υπήρχε περίπτωση να βρεις τέτοια τιμή πριν από το 2010;»

Και με τη λογοτεχνία τι κάνει; Ηταν πολύ εντυπωσιακό το ντεμπούτο της με τα διηγήματα για να μη συνεχίσει να γράφει. «Εχω έτοιμο ένα μυθιστόρημα», λέει. «Πρέπει, όμως, να κάνω πρώτα τον Οκτώβριο ένα ταξιδάκι στην Κολονία, να τσεκάρω μερικές λεπτομέρειες γιατί διαδραματίζεται στη Γερμανία, και το παραδίδω». Ανυπομονούμε.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»
Αντρέι Ζουλάφσκι (1940-2016). Ο Αντρέι Ζουλάφσκι πέρασε σαν θύελλα από το σινεμά. Παθιασμένος, ερωτικός, βίαιος, διεστραμμένος, ακραίος. Σήμερα οι ταινίες του έχουν γίνει καλτ. Τις νοσταλγούμε, τις...
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι «Μικρές κυρίες» επιστρέφουν
Υπάρχει άραγε γενιά γυναικών που δεν πέφτει με τα μούτρα στα παιδικά της χρόνια σε ένα βιβλίο που γράφτηκε τo 1868 από την Αμερικανιδα Λουίζα Μέι Αλκοτ και λέγεται «Μικρές κυρίες»; Περιέχει ένα τουλάχιστον...
Οι «Μικρές κυρίες» επιστρέφουν
ΣΙΝΕΜΑ
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
Τα ’φερε έτσι τα πράγματα η πανδημία που αυτό το καλοκαίρι τα θερινά σινεμά είναι η χαρά του καλού ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή την εβδομάδα είχε σειρά η πιο αντεργκράουντ όλων, το γεμάτο κέφι ρόουντ μούβι...
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
ΣΙΝΕΜΑ
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
Η νέα ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου με τίτλο «Monday» έρχεται να μας παρουσιάσει μία παθιασμένη αλλά και δύσκολη ερωτική σχέση δύο Αμερικανών στην πιο αισθησιακή και ζωντανή Αθήνα.
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
ΣΙΝΕΜΑ
Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς
Μάρτιν Σκορσέζε εναντίον Σόντα Ράιμς. Ντοκιμαντέρ εναντίον σαπουνόπερας με κρινολίνα. Πνεύμα και χιούμορ εναντίον κλισέ πασπαλισμένων με δήθεν κοινωνικό σχόλιο. «Pretend It' s a City» εναντίον «Bridgerton».
Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς
ΣΙΝΕΜΑ
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
Το ελληνικό σινεμά αλλά και οι συμπαραγωγές με ξένες χώρες ετοιμάζονται. Τα πλατό τους περιμένουν. Με αυστηρά μέτρα προφύλαξης, αλλά και περιορισμούς έκφρασης. Τέσσερις Ελληνες παραγωγοί έχουν τον λόγο.
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας