Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Δράμα ψηφίζει σινεμά

Δράμα «Joanna» του Παναγιώτη Φαφούτη

Η Δράμα ψηφίζει σινεμά

  • A-
  • A+

Η καινούργια εβδομάδα μπορεί να χαρακτηρίζεται από τον πυρετό της εκλογικής αναμέτρησης, κάποιοι ωστόσο επιμένουν κινηματογραφικά. Το 38ο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, που εδώ και 21 χρόνια έχει διεθνοποιηθεί, δεν μετακίνησε τις ημερομηνίες της διοργάνωσης.

Ξεκινάει τη Δευτέρα (14-19 Σεπτεμβρίου) και περιλαμβάνει ένα πανόραμα ελληνικών και ξένων ταινιών, νέων κυρίως σκηνοθετών, που με γρήγορα αντανακλαστικά, με φρεσκάδα και οξυδέρκεια σκηνοθετούν ταινίες που καταγράφουν τον κόσμο γύρω μας.

Από την όμορφη Ζωή Χωραφά, κόρη του Γιώργου, μέχρι τον Πάνο Μουζουράκη, ηθοποιοί ενδίδουν στη γοητεία των μικρομηκάδων και ενώνουν τις δυνάμεις τους μαζί τους, πρωταγωνιστώντας σε καινούργιες παραγωγές. Ομως και ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης θα είναι εκεί για ένα masterclass με πολύτιμες συμβουλές.

Το «νέο αίμα» εδώ και χρόνια κλείνει ραντεβού στη Δράμα για να καταθέσει τα πρώτα δείγματα γραφής με τις «μικρές» του ταινίες. Περισσότερες από 200 επέλεξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αντώνης Παπαδόπουλος για να προβληθούν σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ, που το χαρακτηρίζει η πολυμορφία, η φρεσκάδα αλλά και το κύρος.

Και δεν είναι μόνον οι σκηνοθέτες, αλλά το σύνολο των συνεργατών της ταινίας που καταθέτουν τη δουλειά και τα όνειρά τους στο Φεστιβάλ της Δράμας. Οι φετινές ελληνικές παραγωγές τα έχουν όλα. Πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, αλλά και παλιότερους, που ακόμα κι αν έχουν σκηνοθετήσει μεγάλου μήκους επιστρέφουν στις μικρές, όπως ο Παναγιώτης Φαφούτης και ο Στέλιος Καμμίτσης.

Καταξιωμένους ηθοποιούς, που συνεργάζονται με τους μικρομηκάδες (Υβόννη Μαλτέζου, Αντώνης Καφετζόπουλος, Λυδία Φωτοπούλου, Αλέξανδρος Λογοθέτης), αλλά και τραγουδοποιούς, που κάνουν το υποκριτικό ντεμπούτο τους, δηλαδή ο Πάνος Μουζουράκης. Ελληνες που, ενώ ζουν κι εργάζονται στο εξωτερικό, καταφθάνουν στη Δράμα με τους συνεργάτες τους (Γαβριήλ Τσόκας από Δανία, Νικόλας Κολοβός από Σουηδία, Ιορδάνης Ορφανίδης από Γερμανία) αλλά και νεαρούς σκηνοθέτες, γιους κινηματογραφιστών, δημοσιογράφων, κινηματογραφικών κριτικών που βρίσκονται στη δική τους αφετηρία εκκίνησης.

Ανεξάρτητες στην πλειονότητά τους, 41 ταινίες (από τις 168 που κατατέθηκαν) διεκδικούν τα βραβεία στο ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα. Ανάμεσά τους τέσσερα ντοκιμαντέρ, ισάριθμα animation και οι υπόλοιπες μυθοπλασίας που εστιάζουν στην οικονομική κρίση και την ανεργία, την επαγγελματική κατάρρευση, τον ρατσισμό, την εγκληματικότητα, τους άστεγους, το ζήτημα των μεταναστών στα νησιά.

Και, φυσικά, θέματα που αφορούν την οικογένεια, τη φιλία, τη μοναξιά, τα γηρατειά, τις αλλοδαπές οικιακές βοηθούς, την οικολογία και την επικράτηση της τεχνολογίας σε μελλοντικές φουτουριστικές πόλεις.

Οι Ελληνες από τα ξένα

Ο «Σπόρος» της ταλαντούχας Ιφιγένειας Κοτσώνη, μία από τις τρεις ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, έχει θέμα μια «οικο-τρομοκράτισσα». Η δράση είναι στην Αθήνα του μέλλοντος, μια εφιαλτική πόλη, όπου η τεχνολογική εξέλιξη ελέγχει με τσιπάκια τους κατοίκους και η καλλιέργεια των φυτών είναι παράνομη. Η Νάλα (εξαιρετική η Γιούλικα Σκαφιδά) έχει φτιάξει ένα παράνομο φυτώριο σπίτι της.

Διακινεί κρυφά σπόρους μη μεταλλαγμένους μέχρι που τη συλλαμβάνει η αστυνομία και κατάσχει 25 φυτά, τρία κιλά πατάτες και τέσσερα κρεμμύδια, «μη πιστοποιημένης προέλευσης». Την καταδικάζει σε 5 χρόνια «επανένταξη»....

Με σπουδές βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, σενάριο στην Οξφόρδη και σκηνοθεσία στο Λονδίνο, η Ιφιγένεια Κοτσώνη, που θεωρείται από τα γυναικεία ανερχόμενα ταλέντα, υπογράφει τη δεύτερη ταινία της. Οσο για το θέμα της, είναι ό,τι φοβούνται οι ακτιβιστές οικολόγοι αλλά και οι αγρότες, δηλαδή ο πόλεμος για τον καθολικό έλεγχο της παγκόσμιας παραγωγής σπόρων και τελικά της ίδιας της επιβίωσης του ανθρώπου.

Η δεύτερη επιλογή του Αντώνη Παπαδόπουλου για το Διεθνές Διαγωνιστικό είναι το «Σύκο» του Νικόλα Κολοβού, που γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στη Σουηδία. Η ταινία του εξιστορεί τη δυνατή ιστορία αγάπης ανάμεσα σε ένα ηλικιωμένο ζευγάρι. Εκείνη στο κρεβάτι βαριά άρρωστη ζητά, ως τελευταία επιθυμία, να φάει ένα σύκο. Κι εκείνος, κάνει τα πάντα. Πηγαίνει στην κοντινότερη συκιά, αλλά πέφτει και σπάει το πόδι του.

Τον τσιμπάει φίδι, πέφτει στα νερά ενός ποταμού αλλά εκεί, επιμένει και τα καταφέρνει. Με χιούμορ και γλυκόπικρη αίσθηση, η ταινία πραγματεύεται τη δύναμη της αγάπης στα ύστερα χρόνια.

Στην πέμπτη ταινία του ο Νικόλαος Κολοβός συνεργάστηκε αποκλειστικά με Ελληνες συντελεστές - τη μουσική έγραψε Σταύρος Γασπαράτος και τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Κώστας Λάσκος, Βιβή Πετραλίδου, Κατερίνα Μισιχρόνη.

Το καλογυρισμένο φιλμ «Euroman», που καταγράφει με αλληγορικό τρόπο την επαγγελματική κατάρρευση στην Ευρώπη, καταθέτει ο Γαβριήλ Τζάφκας, τρίτη ελληνική ταινία στο Διεθνές. Στο επίκεντρο ένας νεαρός γιάπις που, ενώ η εταιρεία του έχει καταρρεύσει και ο ίδιος έχει χάσει τη δουλειά του, εξακολουθεί να ζει στους παλιούς ρυθμούς μέχρι που τον πετάνε έξω από το ακριβό εστιατόριο που τρώει αφού η πιστωτική του δεν έχει πλέον αντίκρισμα.

Πέρυσι είχε συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Δράμας με τον «Ναύτη», από τις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης, που αποχώρησε χωρίς διάκριση, προκαλώντας συζητήσεις. Απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με μάστερ στη σκηνοθεσία ζει και εργάζεται στην Κοπεγχάγη ενώ από το 2013 είναι μέλος του Super16/Nordisk Film και της Ενωσης Σκηνοθετών Δανίας. Για την ταινία συνεργάστηκε αποκλειστικά με Δανούς συντελεστές.

Τα highlights του ελληνικού προγράμματος

❒ «Ψωμί και ελιές» προσφέρουν ο Αλεξάντερ Γιάσικ και ο Ιορδάνης Ορφανίδης στην κωμική πτυχιακή ταινία τους με θέμα τη μετανάστευση δύο Ελλήνων στη Γερμανία. Μόνο που όταν φτάνουν εκεί για να δουλέψουν στην ταβέρνα του θείου τους τα πράγματα είναι πολύ πιο διαφορετικά απ’ ό,τι περίμεναν. Επιστρέφουν στην Ελλάδα και στήνουν μια επιχείρηση... με γερμανικά εδέσματα. Με χιούμορ και φαντασία, οι δύο σκηνοθέτες δείχνουν ότι μερικές φορές η λύση μπορεί να είναι πιο κοντά απ’ ό,τι φανταζόμαστε. Με τους Αντώνη Καρυστινό, Αναστάση Κολοβό και Αντώνη Καφετζόπουλο.

❒ Τη σκληρή πλευρά της ζωής για τη μετανάστρια που προσέχει μια ηλικιωμένη γυναίκα στην ελληνική επαρχία καταγράφει στην «4 Μαρτίου» ο Δημήτρης Νάκος. Κι ενώ η ίδια επιδεικνύει ήθος και δύναμη χαρακτήρα, την προδίδει ο πλούσιος σύντροφός της και την καταστρέφει. Με τους Νεφέλη Λιβιεράτου, Παύλο Ιορδανόπουλο, Γιάννη Αναστασάκη κ.ά.

❒ Ο Θοδωρής Βουρνάς επιχειρεί στο «Χωρίς Γάλα» ένα σχόλιο επάνω στα κινηματογραφικά όνειρα ενός νεαρού σεναριογράφου. Ο Πάνος Μουζουράκης, στην πρώτη κινηματογραφική του εμφάνιση, υποτάσσεται στις επιθυμίες του έμπειρου παραγωγού του, Αλέξανδρου Λογοθέτη. Η ταινία καταγράφει τη συζήτηση των δύο ανδρών και τις λεπτές ψυχολογικές ισορροπίες.

❒ Το «Bookless» του Βασίλη Γουδέλη ανήκει στην κατηγορία του φανταστικού και διαδραματίζεται σε έναν κατεστραμμένο κόσμο που ελέγχεται από τα παιδιά και όπου τα βιβλία απαγορεύονται. Τελικά, ένας άντρας αποφασίζει να αλλάξει τα πράγματα. Ο Δημήτρης Καπαμάς στον βασικό ρόλο και ο Βασίλης Μαζωμένος στα... σκηνικά.

❒ Η Υβόννη Μαλτέζου φοράει νυφικό και κατεβαίνει καθημερινά στο λιμάνι του Πειραιά για να βρει την αγάπη της. Με την αλληγορική «Joanna» επιστρέφει στο Φεστιβάλ Δράμας ο Παναγιώτης Φαφούτης μετά από δύο μεγάλου μήκους ταινίες.

❒  Ο Στέλιος Καμμίτσης, που το 2012 σκηνοθέτησε την πρώτη μεγάλου μήκους του «Κωλόπαιδα», με θέμα τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, στην «Κατηφόρα» αφηγείται την ιστορία μιας μάνας που προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τη σεξουαλικότητα του γιου της, που ζει με τον σύντροφό του σε ένα νησί. Με τη Λυδία Φωτοπούλου και τον Λουκιανό Μοσχονά.

Η κόρη του Χωραφά, ο Νεριτάν και ο Μπουγιάρ

Πολλές οι εκπλήξεις στις φετινές επιλογές του Διεθνούς Τμήματος. Η όμορφη Ζωή Χωραφά, κόρη του Γιώργου Χωραφά, πρωταγωνιστεί στη γαλλική παραγωγή «Talio» των Μπομπ Φόκουα - Ινές Τζία και πιθανώς να επισκεφτεί τα πάτρια εδάφη. Τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού διεκδικούν 57 ταινίες από 47 χώρες. Ανάμεσά τους η ιταλο-αλβανική συμπαραγωγή «The time of a young man about to kill» του Νεριτάν Ζιντζιρία, γνωστού από το πολυβραβευμένο του «Χαμομήλι». Την παραγωγή της υποστήριξαν η Βαλέρια Γκολίνο και ο Γκαμπριέλε Ορίκιο (Ιταλός παραγωγός του Τέρι Γκίλιαμ), ο οποίος ανακάλυψε τον Ζιντζιρία στο Φεστιβάλ Δράμας πριν από μερικά χρόνια.

Το κοινό θα δει και το «Ψωμί» της Αλβανίδας Μπλέρτα Κελμέντι, σε παραγωγή της Τέφτα Μπέικο και του συμπατριώτη της Μπουγιάρ Αλιμάνι, γνωστού και αγαπημένου σκηνοθέτη, με καριέρα στη χώρα μας.

Εκτός από τις ταινίες μυθοπλασίας, θα προβληθούν και animation, όπως το «Baby box», η καινούργια δουλειά της διάσημης Φινλανδής animator Καταρίνα Λίκβιστ, αλλά και το γερμανικό «Who will pay the bill?» με θέμα την κρίση, του Γερμανού Ντάνιελ Νόκε που ανοίγει τη διοργάνωση.

Tips

▲ Θα προβληθούν συνολικά 210 ταινίες

▲ O διεθνής διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης δίνει masterclass με θέμα «Η νέα τεχνολογία στον κινηματογράφο και η εφαρμογή της» (Τετάρτη 16/9)

▲ Τιμητικό αφιέρωμα στον διευθυντή φωτογραφίας και μοντέρ Νίκο Καβουκίδη διοργανώνεται για τα 60 χρόνια προσφοράς του στο ελληνικό σινεμά (Τελετή έναρξης 14/9).

▲ Πρώτη φορά συμμετέχει στο φεστιβάλ η Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου, Fipresci, που γιορτάζει τα 90 χρόνια της και θα απονείμει δικό της βραβείο στο Διεθνές Τμήμα.

▲ Περιλαμβάνονται ειδικές προβολές για παιδιά και η καινούργια ενότητα 1ο Βαλκανικό Πανόραμα με τρία προγράμματα: Tιμητικό Aφιέρωμα στη Βουλγαρία και συγκεκριμένα στη NATFA, την Εθνική Ακαδημία Θεάτρου και Κινηματογράφου της Βουλγαρίας. Το Balkan Highlilghts of Drama, επιλογή των σημαντικότερων βαλκανικών ταινιών που διαγωνίστηκαν τα τελευταία χρόνια στο φεστιβάλ και μία επιλογή από το online φεστιβάλ βαλκανικών ταινιών μικρού μήκους altcineAction.

▲ Το ραντεβού του Φεστιβάλ Δράμας στην Αθήνα έχει οριστεί για τα τέλη Οκτωβρίου (29/10-4/11) στο «Τριανόν», όπου θα προβληθεί το σύνολο των ελληνικών ταινιών, οι βραβευμένες του Διεθνούς Διαγωνιστικού και αρκετές από επιλεγμένα προγράμματα.

 

 

ΣΙΝΕΜΑ
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι
Με επίσημους προσκεκλημένους τον Ελληνοαμερικανό σκηνοθέτη και παραγωγό Αλεξάντερ Πέιν και τον Πολωνό σκηνοθέτη και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Κριστόφ Ζανούσι, με ευρωπαϊκές...
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι
ΣΙΝΕΜΑ
«Suntan» και «Νήμα» διεκδικούν δυναμικά
Με 11 υποψηφιότητες στις σημαντικότερες κατηγορίες η ταινία «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου προηγείται στις λίστες για τα βραβεία «ΙΡΙΣ» 2017 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) και αμέσως μετά...
«Suntan» και «Νήμα» διεκδικούν δυναμικά
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε από τη ζωή η εκρηκτική Ζα Ζα Γκαμπόρ
Διάσημη πρωτίστως για τους εννέα γάμους της με ζάμπλουτους άντρες παρά για τους ρόλους της στο σινεμά, η πάλαι ποτέ καλλονή Ζα Ζα Γκαμπόρ από την Ουγγαρία ήταν μια πληθωρική γυναίκα που λάνσαρε στο Χόλιγουντ...
Εφυγε από τη ζωή η εκρηκτική Ζα Ζα Γκαμπόρ
ΣΙΝΕΜΑ
«Νύχτες Πρεμιέρας» για όλους
Με φρέσκια ματιά, ανανεωτική διάθεση, κάλεσμα σε αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες και προβολές 180 ταινιών ξεκινά σε λίγες μέρες το καθιερωμένο φθινοπωρινό ραντεβού των σινεφίλ. Για την πρεμιέρα επέλεξαν την...
«Νύχτες Πρεμιέρας» για όλους
ΣΙΝΕΜΑ
Το ελληνικό σινεμά κατακτά το Βερολίνο
Ξεκινάει η κατάθεση των αιτήσεων για το 2ο Hellas Filmbox Berlin. Εμφαση δίνεται σε παραγωγές που προσεγγίζουν με σύγχρονο τρόπο τα θέματα της ελληνικής πραγματικότητας, ιστορίας και κουλτούρας φωτίζοντας την...
Το ελληνικό σινεμά κατακτά το Βερολίνο
ΣΙΝΕΜΑ
Μικρή Λέσχη, μεγάλα αριστουργήματα
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος προσφέρει στους σινεφίλ τη σπάνια ευκαιρία να δουν στη μεγάλη οθόνη και σε αποκατεστημένες κόπιες 16mm και 35mm ταινίες της δεκαετίας του ‘30, αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά.
Μικρή Λέσχη, μεγάλα αριστουργήματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας