• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.2°C / 20.9°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.1°C / 19.9°C
    2 BF
    77%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.6°C / 20.0°C
    3 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 13.8°C
    1 BF
    91%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 14.6°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 16.6°C
    2 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 12.9°C
    0 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.5°C / 18.8°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    79%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.4°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    2 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 14.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.5°C / 17.8°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.9°C
    1 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 20.0°C
    2 BF
    84%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.7°C / 17.2°C
    2 BF
    94%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    0 BF
    90%
EUROKINISSI

«Θολή Γραμμή»: Μια ταινία στο Studio

  • A-
  • A+

Δυο εξαιρετικοί επαγγελματίες ηθοποιοί, η Ηλιάνα Μαυρομάτη και ο Όμηρος Πουλάκης, δίπλα σε δυο μη ηθοποιούς, τον Αλέξη Κροκιδά και την Αγγελίνα Ρήγα, καθώς κι έναν παράξενο ερημίτη, τον Χρήστο Παντελίδη, καλούνται να ερμηνεύσουν την ταινία «Θολή Γραμμή» σε σκηνοθεσία Μένιου Καραγιάννη.

Δύσκολο εγχείρημα για όλους, συμπεριλαμβανομένου και του σκηνοθέτη, ο οποίος επίσης καλείται να ερμηνεύσει το δημιούργημά του, ακριβώς μέσα από την πράξη της δημιουργίας.

Ίσως κάποιος να έλεγε ότι πρόκειται για μια ταινία δυσερμήνευτη, ή για μια ταινία όπου χωρούν πολλές και διαφορετικές ερμηνείες. Πολυσημία και αμφισημία, ναι. Όμως δεν είναι κάθε προσπάθεια ερμηνείας καταδικασμένη να υπολείπεται αυτού που προσπαθεί να ερμηνεύσει; Η Θολή Γραμμή, ήσυχα, τρυφερά και με μια αμείλικτη συνέπεια ανατρέπει κάθε τέτοια προσπάθεια χωρίς ποτέ να την απαξιώνει.

Ο δυτικός λογοκεντρισμός επιμένει ανάγωγα να αναγάγει ό,τι δεν είναι λόγος στον λόγο. Ρωτάει με το αυτάρεσκο θράσος του: Τι θέλει να πει ο ποιητής, ο ζωγράφος, ο γλύπτης, ο σκηνοθέτης; Εκεί που στέκομαι ή κάθομαι και βλέπω την Πιετά του Μικελάντζελο, ή την Αποκαθήλωση του Ποντόρμο, ή το Χρώμα του Ροδιού του Παρατζάνοφ, ακούω αυτή την αφόρητη ερώτηση, σαν φωνή που έχει ριζώσει στο κεφάλι μου και δεν ξεριζώνεται με τίποτα. Ωστόσο η τέχνη, όπως και η επιθυμία,  είναι μια προσπάθεια ανυποταγής στην κυριαρχία της ιδέας, του λόγου δηλαδή.

Οι δυο πρωταγωνιστές κάνουν αυτό ακριβώς. Περιπλανώνται σε χώρους ανοίκειους, καταφέρνοντας να διατηρήσουν πάλλουσα τη βασανιστική αίσθηση της ανοικειότητας, τόσο στην μεταξύ τους σχέση, όσο και στις σχέσεις τους με άλλους. Κανένας χώρος δεν ήταν ο δικός τους χώρος, δηλαδή ένας χώρος/τόπος που θα μπορούσαν να είναι μαζί. Τα πλάνα το μαρτυρούν αυτό. Το μάτι του αλόγου κοιτάει την κάμερα. Το άλογο καταλαβαίνει, σκέφτομαι, εφόσον αναγκαστικά υιοθετώ ως θεατής την θέση της κάμερας. Καταλαβαίνει αλλά αδιαφορεί, σκέφτομαι κι ανατριχιάζω. Στο μεταξύ, οι δυο πρωταγωνιστές, που δεν έχουν όνομα, κάθονται, στέκονται, χορεύουν, ξαπλώνουν, αγγίζονται φευγαλέα, περπατάνε, κοιτάζουν, ψάχνουν στα χαλάσματα, αναζητούν κάτι που έχει νόημα, κάτι να κρατηθούν. Στα κάδρα σπάνια βρίσκονται κοντά ο ένας με τον άλλο. Η κάμερα δεν τους το επιτρέπει. Κι όταν πλησιάζουν... μυρίζει θάνατος και ηδονή μαζί. Μια διπλή απειλή νοτίζει τα ρουθούνια. Ίσως μόνο στην τελευταία σκηνή να βρίσκουν μια εφήμερη, εύθραυστη οικειότητα.

Μια σκηνή που με στοίχειωσε: το ζευγάρι κάθεται σε ένα τραπέζι, απέναντι ο ένας στον άλλο. Κάθονται στο τραπέζι σε υπαγορευμένη στάση φαγητού. Περιμένουν και δεν περιμένουν. Κανείς δεν θα τους φέρει κάτι να φάνε, κάτι να πιούνε. Μπροστά τους άδεια γυαλιστερά πιάτα και μαχαιροπήρουνα. Δυο άδεια αχρησιμοποίητα ποτήρια κρασιού. Κανένα ίχνος ή υποψία φαγητού ή κρασιού. Ένα κηροπήγιο στην άκρη του τραπεζιού με τρία λευκά κεριά που δεν έχουν αναφτεί ποτέ. Το τελετουργικό μιας απλής τρυφερής καθημερινότητας που δυο άνθρωποι κάθονται μαζί στο τραπέζι να φάνε, τους είναι ξένο, όπως και ο χώρος, τα αντικείμενα. Όλα ξένα. Ο άντρας, με ντοστογιεφσκική αθωότητα, μια αθωότητα δηλαδή που αρνείται με το απόλυτο πείσμα του παιδιού ότι αυτό που κάνει είναι σαδιστικό, σέρνει το μαχαίρι αργά, κυκλικά πάνω στο άδειο πιάτο. Έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει φαγητό, το πιάτο θα παραμείνει άδειο. Παράγει έναν ήχο που σου τρυπάει τον εγκέφαλο. Έναν ήχο που δεν έχει τίποτα το ανθρώπινο, τίποτα το ζωικό. Καθαρός, παγωμένος, ανατριχιαστικός, απόκοσμος. Κάτι σαν τους ήχους του σύμπαντος. Θα σε σκοτώσω, του λέει η γυναίκα, αν συνεχίσεις να το κάνεις.

Δεν ξέρουμε τι είδους ζευγάρι είναι οι δυο πρωταγωνιστές. Δεν ξέρουν ούτε οι ίδιοι. Εραστές; Φίλοι; Αδέρφια; Τι σχέση προσπαθούν να φτιάξουν; Γιατί η σεξουαλική τους σχέση είναι ανέφικτη; Τι θέλουν;

Είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η ιδέα της ταινίας. Ίσως ο όρος "ιδέα" να είναι προβληματικός ή και παραπλανητικός. Ίσως να μην πρόκειται για μια ιδέα, αλλά για μια επιθυμία. Την επιθυμία, ας πούμε, αποδέσμευσης από προκαθορισμένους ρόλους, δηλαδή σενάρια ζωής, γιατί κάθε ρόλος είναι ένα γραμμένο σενάριο. Διαφορετικά ειπωμένο, την επιθυμία να φτιάξεις μια σχέση πέρα από σενάρια. Ανέφικτο; Μάλλον.

Το ανέφικτο της σχέσης αγάπης ή έρωτα. H θολή γραμμή που τα διαχωρίζει και τα ενώνει. Το ανέφικτο σε όλη την ομορφιά του, τη βασανιστική αβεβαιότητα, την οδύνη του, σε όλη την βιαιότητά του ως αντίσταση στην ιδέα. Η Θολή Γραμμή αντιστέκεται στη δομή, στο σενάριο, στους ρόλους, στην ιδέα. Μια ταινία που σε προσκαλεί ήσυχα χωρίς να σε καθοδηγεί στη ζωή, στον θάνατο, στον έρωτα, στην πραγματικότητα. Δηλαδή στο όνειρο.

*Κοινωνιολόγος

 

Ακολουθεί και το δελτίο Τύπου για την ταινία:

 

Η φυγή δυο παιδιών που αγαπήθηκαν και «κλέφτηκαν» δεκαετίες πριν – ή χθες. Είναι άραγε ο έρωτας η τέχνη του να φεύγεις; Αναπάντητες ερωτήσεις και παράλληλοι μονόλογοι δυο ανθρώπων που πολύ αγαπήθηκαν. Η «Θολή Γραμμή» αλλάζει χώρους, διαθέσεις, μουσική και ένταση, καθώς οι εικόνες ενώνονται συνειρμικά, σε ένα ταξίδι ονειρικό. Η σχέση του ζευγαριού, η επιθυμία τους να είναι μαζί, η δυσκολία. Φεύγουν, δραπετεύουν από μια πραγματικότητα που τους πνίγει, για να έρθουν πιο κοντά, αλλά το κοντά τους απομακρύνει. Βρίσκονται σε μέρη άγνωστα, συγκρούονται, ερωτεύονται. Μια πορεία σε ένα τεντωμένο σχοινί, σε μια θολή γραμμή.

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Μένιος Καραγιάννης

Διεύθυνση φωτογραφίας: Ηρακλής Κουγεμήτρος

Μουσική: Απόστολος Δημητρακόπουλος

Παίζουν: Ηλιάνα Μαυρομάτη, Όμηρος Πουλάκης, Αγγελίνα Ρήγα, Αλέξης Κροκιδάς, Χρήστος Παντελίδης

Παραγωγή: Μένιος Καραγιάννης

Έτος Παραγωγής: 2022
Διάρκεια: 89΄

Διανομή: New Star Art Cinema

Trailer: https://youtu.be/RV5_WdIY7HU

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
«Προληπτική λογοκρισία» για «Τα Ρόδια του Ναγκόρνο Καραμπάχ»
Η ταινία του Θωμά Σίδερη, μετά από παρέμβαση του προξενείου του Αζερμπαϊτζάν στα Αραβικά Εμιράτα, αποσύρεται από το επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ του Ντουμπάι. 
«Προληπτική λογοκρισία» για «Τα Ρόδια του Ναγκόρνο Καραμπάχ»
ΣΙΝΕΜΑ
Η τέχνη του μοντάζ επί... εννέα
Μεγάλο αφιέρωμα ετοιμάζει το 62o Φεστιβάλ Κινηματο- γράφου Θεσσαλονίκης με πρωταγωνιστές κορυφαίους μοντέρ από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.
Η τέχνη του μοντάζ επί... εννέα
ΣΙΝΕΜΑ
Φεστιβάλ Καννών: Στην ταινία “Titane” ο Χρυσός Φοίνικας
Απρόοπτα είχε η φετινή απονομή των βραβείων στο 74ο Φεστιβάλ των Καννών, με τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής Spike Lee να κάνει την γκάφα και να ανακοινώνει νωρίτερα την νικήτρια του Χρυσού Φοίνικα.
Φεστιβάλ Καννών: Στην ταινία “Titane” ο Χρυσός Φοίνικας
ΣΙΝΕΜΑ
Η αντίστροφη μέτρηση για το Φεστιβάλ Δράμας έχει ξεκινήσει
Από τις 20 έως και τις 26 Σεπτεμβρίου η Δράμα προετοιμάζεται να γίνει το κέντρο των μικρομηκάδων και όλου του σινεφίλ κοινού, σε έναν καταπράσινο χώρο.
Η αντίστροφη μέτρηση για το Φεστιβάλ Δράμας έχει ξεκινήσει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας