• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 15.2°C
    3 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 14.2°C
    4 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.3°C
    2 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.9°C
    3 BF
    75%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.9°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 7.9°C / 13.2°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.5°C
    3 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.9°C
    3 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    4 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.8°C
    4 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 13.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    82%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 14.9°C
    3 BF
    41%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.0°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 15.4°C
    2 BF
    41%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.3°C / 12.7°C
    4 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 13.9°C
    1 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    3 BF
    66%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Αγάπη, ζωή, κοινωνία είναι γένους θηλυκού»

  • A-
  • A+
Αυτό συνηθίζει να λέει για τη βασική της θεματολογία η πρωτοπόρος και πολυβραβευμένη Ουγγαρέζα σκηνοθέτις, το έργο της οποίας μας συστήνει συνολικά το αφιέρωμα με τίτλο «Η γυναίκα στο επίκεντρο της Ιστορίας» που διοργανώνεται αυτές τις μέρες.

«Το να θέλει μια γυναίκα να γυρίσει ταινίες ήταν ανέκδοτο. Ολοι οι άντρες γέλαγαν μαζί μου». Αυτά είχε πει η Ουγγαρέζα σκηνοθέτις Μάρτα Μέσαρος, καθώς ήταν η πρώτη γυναίκα που σκηνοθέτησε μεγάλου μήκους ταινία στην Ουγγαρία το 1968 (με τον χαρακτηριστικό μάλιστα τίτλο «Το κορίτσι»!).

Η ταινία κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βαγιαδολίδ στην Ισπανία και ίσως εκεί κάπου να κόπηκε το γέλιο αρκετών. Οι βραβεύσεις (και οι πρωτιές) συνεχίστηκαν: η Μέσαρος έγινε η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτις που κέρδισε Χρυσή Αρκτο στην Μπερλινάλε, στα 37 της χρόνια («Υιοθεσία», 1975), έλαβε Αργυρή Αρκτο για το «Ημερολόγιο για τους έρωτές μου» (1987), καθώς και το Μέγα Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής των Κανών για το «Ημερολόγιο για τα παιδιά μου» (1984).

Στα 92 της χρόνια σήμερα, και ενώ έχει λάβει πρόσφατα το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τη συνολική προσφορά της στην Εβδομη Τέχνη, πρόκειται να γίνει ευρέως γνωστή και στο ελληνικό κοινό, καθώς η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Εθνικό Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Ουγγαρίας διοργανώνουν μεγάλο αφιέρωμα στο έργο της, που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται την επόμενη Τρίτη 24/01.

Γεννημένη το 1931 μέσα σε καλλιτεχνική οικογένεια (ο πατέρας της, Λάσλο, ήταν σπουδαίος γλύπτης), η Μέσαρος ξεκίνησε την καριέρα της ως ντοκιμαντερίστρια, κάνοντας 25 μικρού μήκους ντοκιμαντέρ μέσα στα πρώτα 10 χρόνια! Τα ντοκιμαντέρ της φέρουν πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία μέσω χρήσης αρχειακού υλικού και αυτά, μαζί με τη ματιά της πάνω στο γυναικείο ζήτημα, καθιστούν τη Μέσαρος μία σκηνοθέτρια που τολμά (τόλμησε ήδη από πολύ νωρίς!) να θέσει σε πρώτο πλάνο, κυριολεκτικά και μεταφορικά, πολλά σοβαρά ζητήματα: έθιξε π.χ. το ζήτημα της έμφυλης ταυτότητας ήδη από την εποχή που παρόμοια θέματα όχι μόνο δεν ήταν στο προσκήνιο, αλλά θεωρούνταν και ταμπού. Παράλληλα, εστιάζει την προσοχή της σε ζητήματα κοινωνικού προβληματισμού μέσα από μια ανθρωποκεντρική ματιά, ασκώντας έμμεση κριτική στους μηχανισμούς λογοκρισίας και καταπίεσης του καθεστώτος.

«Οι ταινίες μου κινούνται γύρω από τρεις θεματικές: την αγάπη, τη ζωή και την κοινωνία» έχει δηλώσει η σκηνοθέτις - και τα τρία θέματα είναι γένους θηλυκού. Η ίδια εξάλλου δεν το αρνήθηκε ποτέ: «Αφηγούμαι κοινότοπες ιστορίες με πρωταγωνίστριες γυναίκες. Δείχνω τα πράγματα από μια γυναικεία σκοπιά».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της δήλωσης είναι η ταινία της «Εννέα μήνες», κατά τη διάρκεια της οποίας η ηθοποιός Λίλι Μονόρι ήταν έγκυος και επέτρεψε την κινηματογράφηση της γέννησης του γιου της για την ταινία. Το γεγονός πως για πρώτη φορά στην ιστορία του κινηματογράφου (!) απεικονίστηκε στη μεγάλη οθόνη η γέννηση ενός μωρού -το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο δηλαδή- είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων τότε (1976) στην Ουγγαρία.

Βέβαια, μία σκηνοθέτις που δεν διστάζει να «εκθέσει» πτυχές της προσωπικής της ζωής στις ταινίες της, σιγά μη φοβηθεί τις όποιες αντιδράσεις. Πράγματι, η Μέσαρος φανερώνει τη δική της πραγματικότητα, επεκτείνοντάς την ως ευρύτερο κοινωνικό σχόλιο: έχοντας χάσει και τους δύο γονείς της νωρίς και έχοντας περάσει μεγάλο μέρος της νιότης της ζώντας στη μετασταλινική Ουγγαρία, η ζωή της ήταν γεμάτη δυσκολίες και καταπίεση.

Στις ταινίες της αντανακλώνται όλα τα παραπάνω, μέσω μινιμαλιστικών πλάνων, που στερούνται μιας συμβατικής πλοκής και με αραιούς διαλόγους. Οσο για τη θεματολογία της, αυτή εκτείνεται από την κοινωνική καταπίεση, τους οικονομικούς περιορισμούς και τις συναισθηματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες της Ουγγαρίας μέχρι τις συγκρούσεις μεταξύ αστικής και αγροτικής κουλτούρας, τον ανταγωνισμό μεταξύ της γραφειοκρατίας και των υπαλλήλων της, τον αλκοολισμό, το χάσμα των γενεών κ.ά.

Μπορεί στην Ουγγαρία να μην την αποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκάλες, ωστόσο η διεθνής αναγνώριση ήρθε από νωρίς για τη Μέσαρος και δεν σταμάτησε ποτέ - η ίδια εξάλλου μέχρι σήμερα, στα 92 της χρόνια, είναι ακόμα ενεργή!


📌 Πληροφορίες: Από χθες έως την Τρίτη 24/1, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48, Κεραμεικός, τηλ. 2103612046). Γενική είσοδος: 5 ευρώ. Κάρτα προβολών: 5 ταινίες/12 ευρώ. Συνολικά θα προβληθούν 12 μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας και ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ (αναλυτικά το πρόγραμμα στο tainiothiki.gr).

Το αφιέρωμα θα παρουσιαστεί ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με προσκεκλημένο τον Γκιόργκι Ράντουλι, διευθυντή του Εθνικού Κινηματογραφικού Ινστιτούτου της Ουγγαρίας, που θα επισκεφθεί και τις δύο πόλεις (στην Αθήνα θα είναι αυτό το Σαββατοκύριακο). Τις υπόλοιπες προβολές θα προλογίσουν σημαντικές γυναίκες δημιουργοί, ηθοποιοί και κριτικοί κινηματογράφου (Ο. Μαλέα, Στ. Θεοδωράκη, Α. Προέδρου, Λ. Γαλανού, Ε. Χρονοπούλου κ.ά.).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
«Για ακριβώς τις ίδιες πράξεις, οι γυναίκες πληρώνουν άλλο τίμημα απ’ ό,τι οι άνδρες»
Συναντήσαμε από κοντά τον Γάλλο σκηνοθέτη και σεναριογράφο της ταινίας «Το μυστικό της Μαντλίν Κόλινς» και μας περιέγραψε τι τον καθορίζει στη δουλειά του και τι τον διαχωρίζει από τον Μακρόν.
«Για ακριβώς τις ίδιες πράξεις, οι γυναίκες πληρώνουν άλλο τίμημα απ’ ό,τι οι άνδρες»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η Βουή του Κόσμου» - Ενα προφητικό road trip του Πέτρου Σεβαστίκογλου
Ταξιδεύοντας σε Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη, συναντώντας νέους διαφόρων «ειδών» στις χώρες αυτές, που ωστόσο είναι πάντα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, είτε εξ ανάγκης, είτε από επιλογή.
«Η Βουή του Κόσμου» - Ενα προφητικό road trip του Πέτρου Σεβαστίκογλου
ΣΙΝΕΜΑ
«Μας προετοίμαζαν να γίνουμε μια απόλυτα πειθαρχημένη εργατική τάξη»
Ο 38χρονος σκηνοθέτης Φερίτ Καραχάν μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα του ταινία που μετρά σειρά βραβείων βασισμένη σε προσωπικές εμπειρίες από τα παιδικά του χρόνια σε οικοτροφείο της Τουρκίας.
«Μας προετοίμαζαν να γίνουμε μια απόλυτα πειθαρχημένη εργατική τάξη»
ΣΙΝΕΜΑ
«Τα πιο παραμελημένα μέλη της κοινωνίας μας είναι τα παιδιά»
Μια ταινία για την ελευθερία, την τιμωρία, τον σωφρονισμό και τη λύτρωση, βγαλμένη μέσα από τις εμπειρίες του βραβευμένου σκηνοθέτη της Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.
«Τα πιο παραμελημένα μέλη της κοινωνίας μας είναι τα παιδιά»
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
Το διαρκώς αναπτυσσόμενο δίπολο θύτη - θύματος παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μαζί με τις υπέροχες ερμηνείες, σκηνοθεσία και φωτογραφία ανάγουν την ταινία σε μία από τις πιο καλές παραγωγές.
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
ΣΙΝΕΜΑ
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
Βρεθήκαμε με τον σκηνοθέτη του «Digger» Τζώρτζη Γρηγοράκη για να μιλήσουμε κυρίως για τη σύνδεση της ταινίας του με όσα συμβαίνουν τώρα, ως προς με το περιβάλλον και τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας