• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 13.5°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.2°C / 13.5°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.1°C
    1 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 7.3°C / 13.2°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.5°C
    3 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 16.1°C
    2 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.6°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.7°C / 13.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    87%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 13.9°C
    2 BF
    44%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.5°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.8°C
    0 BF
    51%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.1°C
    5 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 13.9°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    3 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Αρονόφσκι αποκαλύπτει το τίμημα της αγάπης

  • A-
  • A+
Αυτή την εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη: «Η Φάλαινα» του Ντάρεν Αρονόφσκι. Ο θεατής μπορεί μέσα από την ταινία να αναλογιστεί το υπέρμετρο κόστος των κοινωνικών και θρησκευτικών επιταγών και να νιώσει την οδύνη της περιθωριοποίησης, ενώ έχει απολαύσει μια καλή ταινία και την εξαιρετική ερμηνεία του Μπρένταν Φρέιζερ | Ενας άνθρωπος που τον έλεγαν Οττο του Μαρκ Φόρστερ που υπογράφει το αμερικανικό ριμέικ του σουηδικού «Ο Κύριος Οβε» | «Ο σύντροφος Βολκονόγκοφ απέδρασε» σε σκηνοθεσία Νατάσα Μερκουλόβα και Αλεκσέι Τσουπόφ, το δημιουργικό δίδυμο από τη Ρωσία που παρουσιάζει ένα εστέτ θρίλερ, από το οποίο ξεπηδά ένας προφανής αλλά θαρραλέος παραλληλισμός με την αυθαιρεσία της πουτινικής Ρωσίας κι έναν σύγχρονο, καλύτερα καλυμμένο, «μεγάλο τρόμο» | «Operation Fortune: Η Μεγάλη Απάτη» του Γκάι Ρίτσι | «M3GAN» σε σκηνοθεσία Τζέραρντ Τζόνστοουν, μια απόλυτα προβλέψιμη ταινία τρόμου, αλλά με υπέροχες… στιλιστικές επιλογές | «Μαρμαντιούκ» σε σκηνοθεσία Μαρκ Α.Ζ. Ντιπέ, ο διάσημος σκύλος των τηλεοπτικών κινουμένων σχεδίων της παιδικής μας ηλικίας αποκτά τη δική του ταινία, χωρίς κάποια ανανέωση | «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το μεγάλο αριστούργημά του και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.

Η Φάλαινα (The Whale, ΗΠΑ, 2022, 117’)
★★★½☆

 Σκηνοθεσία: Ντάρεν Αρονόφσκι
 Ηθοποιοί: Μπρένταν Φρέιζερ, Σέιντι Σινκ, Χονγκ Τσάου, Σαμάνθα Μόρτον

Ο πάντα υπερβολικός, χειριστικός, προβοκάτορας, ακόμα και διδακτικός Ντάρεν Αρονόφσκι («Ρέκβιεμ για ένα όνειρο», «Μαύρος κύκνος», «Μητέρα») κατεβάζει, για τα δικά του μέτρα, τους τόνους και αποκαλύπτει το τίμημα της αγάπης, κρυμμένο κάτω από κιλά όχι σάρκας, αλλά ενοχής.

Ο Τσάρλι είναι εγκλωβισμένος στο σπίτι του: τόσο υπέρβαρος που δυσκολεύεται να κινηθεί, όσο κι η καρδιά του δυσκολεύεται να χτυπά, δέχεται μόνο επισκέψεις. Online από τους φοιτητές λογοτεχνίας που διδάσκει (με την κάμερά του πάντα κλειστή), διά ζώσης από τη Λιζ, τη νοσοκόμα και αδελφή του μοναδικού αληθινού έρωτα του Τσάρλι, από την έφηβη κόρη του, την Ελι, ένα παιδί μοχθηρό και εκδικητικό (ο μόνος σχηματικά, μονοδιάστατα γραμμένος ρόλος), τη Μέρι, την αλκοολική πρώην γυναίκα του, τον Τόμας, έναν φαινομενικά αθώο νεαρό ιεροκήρυκα, που μοιάζει να βρίσκει στον Τσάρλι τον ηθικό προορισμό του. Οσο ο Τσάρλι αποτελεί, σιγά σιγά, μια άγκυρα σταθερότητας για τους γύρω του, τόσο ο ίδιος νιώθει ότι είναι η ώρα να φύγει από τη δυστυχία που λέγεται ζωή.

Ο Αρονόφσκι βασίζεται στο θεατρικό έργο του Σάμιουελ Χάντερ (που ο ίδιος διασκευάζει σε σενάριο), αλλά, παρότι το φιλμ εκτυλίσσεται αποκλειστικά μέσα στο σπίτι του ήρωα, ξεφεύγει από τη «θεατρικότητα», χρησιμοποιώντας τον χώρο ως μια παγίδα που σταδιακά κλείνει γύρω από την ιστορία του, ενισχυμένη από το τετράγωνο κάδρο στο οποίο περιορίζεται αεροστεγώς η δράση. Η «φάλαινα» του τίτλου δεν αναφέρεται τόσο στον ογκωδέστατο Τσάρλι (η ερμηνεία του Μπρένταν Φρέιζερ, φαβορί για το Οσκαρ, είναι τόσο εσωτερική, τόσο μειλίχια και συναισθηματικά γενναιόδωρη, που γρήγορα ο θεατής σταματά να κοιτάζει έντρομος το κορμί του, ακόμα και την αυτοκαταστροφικότητά του, αναπόσπαστο μέρος κι αυτό του κόσμου του Αρονόφσκι), αλλά περισσότερο στη φάλαινα του Μόμπι Ντικ, το αθώο θύμα που ο Κάπτεν Εϊχαμπ θέλησε να εκδικηθεί, επειδή, στην ουσία, εκδήλωσε, υπό απειλή, τη φύση του. Με τον αγώνα του φαλαινοθηρικού κόντρα στα κύματα, την πίεση στο σκαρί μέχρι να σπάσει, άλλωστε, μοιάζει και το σκορ του Ρομπ Σάιμονσεν που, υπόκωφα, χτίζει την αγωνία για ένα ξέσπασμα που από την αρχή είναι βέβαιο πως θα συμβεί. Και ναι, το φινάλε της ταινίας έχει αυτή την ανούσια, εφετζίδικη υπερβατικότητα του σινεμά (του μυαλού, μάλλον) του Αρονόφσκι που, ως άλλος Θεός, καθορίζει τη μοίρα των μαριονετών του με φανταχτερές κινήσεις. Ευτυχώς, πριν από αυτό, ο θεατής έχει κερδίσει την εγγύτητα μ’ ένα πλάσμα τρυφερό κι ευάλωτο, έχει αναλογιστεί το υπέρμετρο κόστος των κοινωνικών και θρησκευτικών επιταγών, έχει νιώσει την οδύνη της περιθωριοποίησης, έχει δει μια καλή ταινία, μια εξαιρετική ερμηνεία.


Ενας άνθρωπος που τον έλεγαν Οττο
(A Man Called Otto, ΗΠΑ, Σουηδία, 2022, 126’)
★★★☆☆

 Σκηνοθεσία: Μαρκ Φόρστερ
 Ηθοποιοί: Τομ Χανκς, Μαριάνα Τρεβίνιο, Κάμερον Μπρίτον

Ο Οττο είναι γκρινιάρης, επίμονος, αγενής, ξινός. Ο πιο ξινός άνθρωπος στον μικρό οικισμό των προαστίων που κάποτε ήταν περιποιημένος και τακτικός και τώρα είναι γεμάτος από «εισβολείς» που δεν ακολουθούν τους κανόνες, όπως και η ζωή του. Οταν, δε, μετακομίσει απέναντί του μια οικογένεια Μεξικανών, γεμάτη ζωντάνια, φωνές και… επιθέσεις φιλίας, ο Οττο θ’ απελπιστεί. ‘Η μήπως αυτή είναι η ισχνή αχτίδα φωτός που περίμενε για να ξαναπιστέψει στους ανθρώπους;

Ο Μαρκ Φόρστερ, μιας άνισης καριέρας που περιλαμβάνει από το «Monster’s Ball» και το «Finding Neverland» ώς το «Quantum of Solace» και το «World War Z», υπογράφει το αμερικανικό ριμέικ του σουηδικού «Ο Κύριος Οβε» (2008) του Χάνες Χολμ που, με τη σειρά του, διασκεύαζε το best selling μυθιστόρημα του Φρέντρικ Μπάκμαν. Ο Φόρστερ διατηρεί τη σκοτεινή πλευρά της ιστορίας, με τις αλλεπάλληλες απόπειρες αυτοκτονίας του Οττο και τα μικρά flash backs που σταδιακά αποκαλύπτουν την αιτία της δυστυχίας του. Αυτά τα πασπαλίζει με μια προβλέψιμη αλλά χαριτωμένη κωμικότητα, μ’ ένα απλοϊκό αντικαπιταλιστικό φινάλε, τα ελαφραίνει με τις παλαβομάρες της Μεξικανής Μαρισόλ και τους δίνει το κύρος της ερμηνείας του Τομ Χανκς που, για άλλη μια φορά -λες με τρομερή ευκολία- στηρίζει την ουσία της ταινίας στους ώμους του.


Ο σύντροφος Βολκονόγκοφ απέδρασε
(Kapitan Volkonogov bezhal, Ρωσία, Γαλλία, Εσθονία, 2021, 120’)
★★★☆☆

 Σκηνοθεσία: Νατάσα Μερκουλόβα, Αλεκσέι Τσουπόφ
 Ηθοποιοί: Γιούρι Μπορισόφ, Νικίτα Κουκούσκιν, Τιμοφέι Τριμπούντσεφ

Ο λοχαγός Φίοντορ Βολκονόγκοφ, άξιος στρατιώτης της μυστικής αστυνομίας της ΕΣΣΔ, που, παρότι δεν κατονομάζεται, φωτογραφίζει την Εν Κα Βε Ντε της σταλινικής «Μεγάλης Εκκαθάρισης», υποψιάζεται ότι έρχεται το τέλος του: μέσα στις εκατοντάδες χιλιάδες δολοφονίες των ατεκμηρίωτων «εχθρών του κράτους», αποτέλεσμα της «προληπτικής δράσης ενάντια σε πιθανούς εχθρούς», οι διοικητές ξεπαστρεύουν και όσους αξιωματικούς γνωρίζουν πολλά. Ο Βολκονόγκοφ αποδρά για να βρει σωτηρία. Ο νεκρός φίλος του εμφανίστηκε και του είπε ότι, εάν βρει έναν έστω συγγενή θύματος και πάρει συγχώρεση, θα πάει στον Παράδεισο κι όχι στην αιώνια Κόλαση. Κι ο Βολκονόγκοφ, καταδιωκόμενος, θα ξεκινήσει τον αγώνα της συγγνώμης.

Μετά το βραβευμένο στους Ορίζοντες της Βενετίας «The Man Who Surprised Everyone», το δημιουργικό δίδυμο από τη Ρωσία, κάνοντας πρεμιέρα στο ίδιο φεστιβάλ, παρουσιάζει ένα εστέτ θρίλερ, φτιαγμένο από ρωμαλέα κορμιά, την εξουσία της φυσικής δύναμης, σώματα σε σήψη, εκτυφλωτικά κόκκινες στολές, κατάμαυρη μιζέρια, ακραία κοινωνική ανισότητα, θαμπά όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, τον παραλογισμό της προπαγάνδας, τον τρόμου της απειλής του θανάτου, την υποκρισία των Αρχών ενός απολυταρχικού καθεστώτος. Μέσα απ’ αυτό το πανέμορφο όσο και επιτηδευμένο έπος, ξεπηδά ένας προφανής αλλά θαρραλέος παραλληλισμός με την αυθαιρεσία της πουτινικής Ρωσίας κι έναν σύγχρονο, καλύτερα καλυμμένο, «μεγάλο τρόμο».


Operation Fortune: Η Μεγάλη Απάτη
(Operation Fortune: Ruse de guerre, ΗΠΑ, Κίνα, 2023, 114’)

 Σκηνοθεσία: Γκάι Ρίτσι
 Ηθοποιοί: Τζέισον Στέιθαμ, Ομπρεϊ Πλάζα, Τζος Χάρτνετ, Χιου Γκραντ

Ο σούπερ κατάσκοπος Ορσον Φόρτσουν αναλαμβάνει την εξόντωση του σούπερ πλούσιου Γκρεγκ Σάιμοντς, ο οποίος ετοιμάζεται για την πώληση μιας νέας θανατηφόρας τεχνολογίας, χρησιμοποιώντας για υποστήριξη τον σούπερ διάσημο ηθοποιό, Ντάνι Φρανκέσκο. Γκλαμ, μπουνίδι και προβοκατόρικο χιούμορ στη νέα συνεργασία Γκάι Ρίτσι – Τζέισον Στέιθαμ, την πρώτη ταινία του 2023 που έρχεται στις οθόνες μας.


M3GAN (ΗΠΑ, 2022, 102’)
★★½☆☆

 Σκηνοθεσία: Τζέραρντ Τζόνστοουν
 Ηθοποιοί: Αλισον Γουίλιαμς, Βάιολετ ΜακΓκρο, Ειμι Ντόναλντ

Για την Τζέμα, η δουλειά είναι η ζωή της: επιστήμονας της ρομποτικής, ασχολείται με την τελειοποίηση του νέου παιχνιδιού της εταιρείας όπου δουλεύει, της M3GAN, μιας κούκλας τεχνητής νοημοσύνης, προορισμένης να γίνει η καλύτερη φίλη κάθε παιδιού. Οταν η Τζέμα αναγκάζεται ν’ αναλάβει την κηδεμονία της 8χρονης Κέιντι, αποφασίζει να… φέρει τη δουλειά στο σπίτι, να κάνει στη μικρή ένα μεγάλο δώρο, την πρωτότυπη M3GAN, που κρύβει πολλά κάτω από το κουκλίστικο περίβλημά της.

Στον δρόμο που χάραξε ο Τσάκι, τον οποίο ακολούθησε η Αναμπελ, έρχεται μια ακόμα διαβολική κούκλα, με παραγωγό τον Τζέιμς Γουάν (στον οποίο ανήκει και η ιστορία) και την Blumhouse του «Αόρατου Ανθρώπου», μια απόλυτα προβλέψιμη ταινία τρόμου, αλλά με υπέροχες… στιλιστικές επιλογές!


Μαρμαντιούκ (Marmaduke, ΗΠΑ, 2022, 88’)
★★½☆☆

 Σκηνοθεσία: Μαρκ Α.Ζ. Ντιπέ

Ο Μάρμαντιουκ μπορεί να είναι ένας Μεγάλος Δανός, αλλά η μεγαλύτερή του αγάπη είναι το φαγητό, το άραγμα (κατά προτίμηση στην πολυθρόνα του αφεντικού του), το παιχνίδι και οι σκανταλιές. Οταν ένας διακεκριμένος εκπαιδευτής δηλώσει ότι μπορεί, με σκληρή δουλειά, να κάνει τον Μάρμαντιουκ να κερδίσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σκύλων, η οικογένεια του ατίθασου τετράποδου θα δεχτεί την πρόκληση, χωρίς να υπολογίζει τον ανταγωνισμό αλλά και τις προθέσεις του αξιαγάπητου Μαρμ. Ο διάσημος σκύλος των τηλεοπτικών κινουμένων σχεδίων της παιδικής μας ηλικίας αποκτά τη δική του ταινία (προβάλλεται μόνο μεταγλωττισμένη στα ελληνικά), χωρίς κάποια ανανέωση, με μια σχετική φλυαρία, αλλά γεμάτη λιχουδιές στην καρδιά.


Αναπαράσταση (Ελλάδα, 1970, 100’)
★★★★☆

 Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος
 Ηθοποιοί: Τούλα Σταθοπούλου, Γιάννης Τότσικας, Θάνος Γραμμένος, Πέτρος Χοϊδάς, Μιχάλης Φωτόπουλος

Σε συμφωνία με την οικογένεια του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η New Star προγραμματίζει να βγάλει στην αίθουσα, μία κάθε μήνα, όλες τις ταινίες του σημαντικού δημιουργού: η αρχή έγινε ήδη με τις «Μέρες του ‘36» κι αυτή την εβδομάδα το κοινό θα έχει την ευκαιρία να (ξανα)συναντήσει το μεγάλο αριστούργημά του, την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Ασπρόμαυρη, με κατακερματισμένη τη δράση σε πισωγυρίσματα του χρόνου, αυτή είναι η καταγραφή ενός εγκλήματος, μιας αστυνομικής έρευνας, μιας δημοσιογραφικής κάλυψης, μαζί το χρονικό μιας Ελλάδας της επαρχίας που ερημώνει, ενός κόσμου που φεύγει, συμπαρασύροντας ένα ολόκληρο κομμάτι του πολιτισμού του, μια σπουδαία αποτύπωση της υποτίμησης της γυναίκας, μια ταινία με τρανταχτό πολιτικό λόγο, φυσικά συγκαλυμμένα, μια και γυρίστηκε, θαρραλέα, τα πρώτα χρόνια της δικτατορίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Η βίαια συντηρητική και διεφθαρμένη εικόνα της επαρχιακής Τουρκίας
Στις «Μέρες ξηρασίας» ο Τούρκος δημιουργός Εμίν Αλπέρ συνεργάζεται ξανά στην παραγωγή με τη Horsefly του Γιώργου Τσούργιαννη κι επωφελείται από τη διεύθυνση φωτογραφίας του Χρήστου Καραμάνη.
Η βίαια συντηρητική και διεφθαρμένη εικόνα της επαρχιακής Τουρκίας
ΣΙΝΕΜΑ
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»
Η νέα δημιουργία του Ισλανδού Χλινούρ Παλμασόν είναι μια αλλόκοτη και οικεία, σαν τον ισλανδικό πολιτισμό, ταινία για το ευάλωτο της Πίστης, την αμφισβήτηση του Θεού και του καθ’ ομοίωσίν Του ανθρώπου.
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»
ΣΙΝΕΜΑ
«Πίσω από τις θημωνιές» πατρίς, θρησκεία, οικογένεια...
Η Ασημίνα Προέδρου στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της παρατηρεί μια οικογένεια αναγνωρίσιμη, ανθρώπους απορημένους γιατί ο κόσμος δεν τους προστάτευσε από τους εαυτούς τους και από την Ιστορία.
«Πίσω από τις θημωνιές» πατρίς, θρησκεία, οικογένεια...
ΣΙΝΕΜΑ
Το ντεμπούτο ενός τολμηρού Ουκρανού και η επιστροφή του Φατίχ Ακίν
«Ο όρκος του Παμφίρ» που έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο του Φεστιβάλ Κανών δίνει τα καλύτερα διαπιστευτήρια στον σκηνοθέτη Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ για μια μεγάλη καλλιτεχνική καριέρα
Το ντεμπούτο ενός τολμηρού Ουκρανού και η επιστροφή του Φατίχ Ακίν
ΣΙΝΕΜΑ
Ο κύριος Γουίλιαμς, ο Καραβάτζιο και μια μυθιστοριογράφος
Με πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Ολιβερ Ερμάνους στην ταινία «Αισθάνομαι ζωντανός» αναλαμβάνει να διασκευάσει το «Ikiru» του 1952 του Ακίρα Κουροσάουα, σε σενάριο του Καζούο...
Ο κύριος Γουίλιαμς, ο Καραβάτζιο και μια μυθιστοριογράφος
ΣΙΝΕΜΑ
Τότε που η Σόφι έκανε διακοπές με τον μπαμπά της
Στις αίθουσες το συγκινητικό Aftersun της Σάρλοτ Γουελς με ηρωίδα μία 30χρονη κοπέλα που θυμάται τις πρώτες διακοπές μετά το διαζύγιο των γονιών της, αλλά και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Η λεοπάρδαλη του...
Τότε που η Σόφι έκανε διακοπές με τον μπαμπά της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας