• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 10.8°C
    4 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 11.4°C
    6 BF
    47%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 11.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.2°C
    3 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 6.9°C
    1 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 11.0°C
    3 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    4 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.5°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.1°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 7.7°C / 10.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 8.9°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.4°C / 9.5°C
    2 BF
    72%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 11.0°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.2°C / 10.0°C
    3 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    2 BF
    47%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια «Νύχτα» στην παράδοση του πολάρ και η Υπόθεση Γουάινστιν

  • A-
  • A+
Με την ταινία «Η νύχτα της 12ης» ο Ντομινίκ Μολ, των θρίλερ μυστηρίου «Χάρι, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου» και «Lemming», βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία όπως αυτή αποτυπώθηκε στο βιβλίο της Πολίν Γκενά αγκαλιάζει την παράδοση του γαλλικού αστυνομικού φιλμ και υπογράφει μια εξαιρετική ταινία σε στιλ αλλά και σε αίσθηση επικαιρότητας. Χτίζει αγωνία, χτίζει απόγνωση αλλά και, κυρίως, δίνει μια δυνατή εικόνα της γυναικοκτονίας, της υποτίμησης της γυναίκας, της βίας, της ενοχής | «Η μεγάλη ρήξη» της Κατρίν Κορσινί, που αυτή τη φορά σχολιάζει τόσο τον εφησυχασμό των μπουρζουά όσο και τα συγκεχυμένα κίνητρα των Κίτρινων Γιλέκων, όμως με ένα ύφος κωμωδίας | «Devotion: οι ήρωες των αιθέρων» του Τζέι Ντι Ντίλαρντ, μια ταινία βασισμένη στην πραγματικότατη ιστορία και των δύο ηρώων, η οποία συγκρινόμενη με mainstream αμερικανικά αντιρατσιστικά δράματα, τουλάχιστον αποφεύγει τα στερεότυπα και τις ηθικές ευκολίες | «Δεν είσαι η μητέρα μου» της Κέιτ Ντόλαν, ένα σύγχρονο θρίλερ μαζί με λαϊκό παραμύθι, υποψιάζει για ένα σχόλιο πάνω στη γυναικεία φύση, αλλά μένει σε δυο-τρεις αγριευτικές σκηνές | «Κάποια μίλησε» σε σκηνοθεσία Μαρία Σρέιντερ, που μεταφέρει στην οθόνη την πραγματική δημοσιογραφική έρευνα των Τούι και Κάντορ, που οδήγησε όχι μόνο στις μηνύσεις κατά του Γουάινστιν, αλλά και στην έκρηξη του κινήματος #MeToo και στην επαναδιαπραγμάτευση της θέσης της γυναίκας στον επαγγελματικό χώρο | «Λάιλ, ο φίλος μου ο κροκόδειλος» των Γουίλ Σπεκ και Τζος Γκόρντον

Η νύχτα της 12ης (La nuit du 12, Γαλλία, 2022, 115’)
★★★½☆

 σκηνοθεσία: Ντομινίκ Μολ
 ηθοποιοί: Μπαστιέν Μπουιγιόν, Μπουλί Λανέρς, Τεό Σολμπί

Μια νεαρή, χαρούμενη, λαμπερή κοπέλα δολοφονείται με τρόπο άγριο και μάλλον συμβολικό. Ο νεαρός φιλόδοξος αστυνομικός, επιθεωρητής Γιοάν Βιβέ, που μόλις έχει αναλάβει την εγκληματολογική ομάδα στην Γκρενόμπλ, θα ξεκινήσει την έρευνα για την υπόθεση. Θα μιλήσει με τους οικείους του θύματος, με τους άντρες της ζωής της, με τις φίλες της. Κι όσο αποκαλύπτονται περισσότερα στοιχεία για τη ζωή της, τόσο λιγότερο διαφαίνεται μια λύση στο έγκλημα, με τον Βιβέ να ερευνά όλο και πιο εμμονικά.

Ο Ντομινίκ Μολ, των θρίλερ μυστηρίου «Χάρι, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου» και «Lemming», αλλά και της επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς «Eden», που εν μέρει γυρίστηκε στην Ελλάδα, βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία όπως αυτή αποτυπώθηκε στο βιβλίο της Πολίν Γκενά, αγκαλιάζει την παράδοση του γαλλικού αστυνομικού φιλμ και υπογράφει μια εξαιρετική ταινία σε στιλ αλλά και σε αίσθηση επικαιρότητας. Κινηματογραφώντας τους ήρωές του σ’ έναν ανδροκρατούμενο κόσμο (αυτόν της αστυνομίας, αλλά και τον «έξω», τον μεγαλύτερο), με φωτογραφία που αναδεικνύει το μεγαλείο της φύσης σε αντίθεση με τον άνθρωπο, με μια λυρικότητα εύστοχη και διακριτική, χτίζει αγωνία, χτίζει απόγνωση αλλά και, κυρίως, δίνει μια δυνατή εικόνα της γυναικοκτονίας, της υποτίμησης της γυναίκας, της βίας, της ενοχής.

Σ’ ένα μυστήριο χωρίς λύση, αλλά με πολλές απαντήσεις για την ανθρώπινη φύση.


Η μεγάλη ρήξη (La fracture, Γαλλία, 2022, 98’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Κατρίν Κορσινί
 ηθοποιοί: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Μαρίνα Φόις, Πίο Μαρμάι

Η Ραφαέλ και η Ζουλί είναι μεγαλοαστικό ζευγάρι πολλών δεκαετιών: τις συνδέει ο γιος τους, αλλά όχι πολύ περισσότερα πια. Οταν η Ραφ σπάσει τον αγκώνα της, οι δυο τους θα σπεύσουν στο κοντινό παρισινό νοσοκομείο το οποίο, ωστόσο, εκείνη τη μέρα υποδέχεται τραυματίες από διαδήλωση των Κίτρινων Γιλέκων. Η «συνάντηση» θα αποκαλύψει σ’ εκείνες τη ρήξη στη γαλλική κοινωνία και, ίσως, θα «ιάσει» τις διαφορές.

Πάντα πολιτική, πάντα με πρόσφορους γυναικείους ρόλους, η Κατρίν Κορσινί («Η ομορφότερη εποχή») σχολιάζει αυτή τη φορά τόσο τον εφησυχασμό των μπουρζουά όσο και τα συγκεχυμένα κίνητρα των Κίτρινων Γιλέκων, όμως με ένα ύφος κωμωδίας. Αυτή η ανάλαφρη, περιπαικτική αίσθηση για τις ηρωίδες και τους ήρωες της ταινίας και της ζωής, για το γαλλικό νοσηλευτικό σύστημα ή το Σύστημα γενικότερα, δίνει στην ταινία έναν χαρακτήρα αδικαιολόγητα light και καταλήγει θίγοντας μόνο προβλήματα πολυτελείας, σ’ ένα χαριτωμένο ανέκδοτο για μια αντιστρόφως εξαιρετικά σοβαρή στιγμή στην ευρωπαϊκή πολιτική ζωή.


Devotion: οι ήρωες των αιθέρων (Devotion, ΗΠΑ, 2022, 139’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Τζέι Ντι Ντίλαρντ
 ηθοποιοί: Τζόναθαν Μέιτζορς, Γκλεν Πάουελ

Ο Τζέσι Μπράουν και ο Τομ Χάντνερ είναι δυο πιλότοι της Πολεμικής Ναυτικής Αεροπορίας τη δεκαετία του ’50 στην Αμερική, στην αρχή του πολέμου της Κορέας. Ο Τζέσι είναι ο πρώτος Αφροαμερικανός που αποκτά αυτή τη θέση, ο Τομ είναι ένας μετριοπαθής, καλοσυνάτος λευκός, οι δυο τους θα γίνουν φίλοι, αλλά και θα βοηθήσουν να αποφευχθεί μια τραγική ήττα της Αμερικής στον πόλεμο.

Βασισμένη στην πραγματικότατη ιστορία και των δύο ηρώων, η ταινία, συγκρινόμενη με mainstream αμερικανικά αντιρατσιστικά δράματα, από τον «Σοφέρ της κυρίας Νταίζη» ώς το πρόσφατο «Πράσινο Βιβλίο», τουλάχιστον αποφεύγει τα στερεότυπα και τις ηθικές ευκολίες. Αποφεύγει, ωστόσο, μαζί και κάθε ίχνος έντασης, με σκηνές πτήσεων που κυλούν απαλά απαλά, με χαμηλότονους διαλόγους και διακριτικούς χαρακτήρες, που πέρα από την κοινωνική σημασία της, δεν επιταχύνει ποτέ ώστε να πατήσει κινηματογραφικό γκάζι ή να γίνει πιο ενδιαφέρουσα από μια, απλώς, προτροπή να τσεκάρουμε τον Τζέσι Μπράουν στη Wikipedia.


Δεν είσαι η μητέρα μου (You Are Not My Mother, Ιρλανδία, 2021, 93’)
​​​​​​​★★☆☆☆

 σκηνοθεσία: Κέιτ Ντόλαν
 ηθοποιοί: Χέιζελ Ντάουπ, Κάρολιν Μπράκεν, Ινγκριντ Κρέιγκι

Η μητέρα της Σαρ εξαφανίζεται μυστηριωδώς για μια μέρα. Οταν, απρόσμενα και χωρίς εξήγηση, επιστρέφει, τόσο η Σαρ όσο κι η γιαγιά της, η Ρίτα, είναι πεπεισμένες ότι η Αντζελα «λείπει» κι έχει αντικατασταθεί από μια μοχθηρή ύπαρξη. Η Σαρ προσπαθεί να την επαναφέρει, ανατρέχοντας στα οικογενειακά μυστικά αλλά και στους θρύλους του Χαλογουίν που πλησιάζει απειλητικά.

Ενα σύγχρονο θρίλερ μαζί με λαϊκό παραμύθι, υποψιάζει για ένα σχόλιο πάνω στη γυναικεία φύση, μια και στελεχώνεται από τρεις γενιές γυναικών, αλλά, μπα, μένει σε δυο-τρεις αγριευτικές σκηνές DIY σινεμά κι ένα, σίγουρα, ενδιαφέρον σκηνοθετικό ντεμπούτο από την Ιρλανδή σκηνοθέτιδα.


Κάποια μίλησε (She Said, ΗΠΑ, 2022, 129’)
​​​​​​​​​​​​​​★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Μαρία Σρέιντερ
 ηθοποιοί: Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ζόι Καζάν, Πατρίσια Κλάρκσον, Ασλεϊ Τζαντ

Στον δημοσιογραφικό ναό των New York Times, δύο ρεπόρτερ, η Μέγκαν Τούι και η Τζόντι Κάντορ, προσπαθούν να στοιχειοθετήσουν ένα άρθρο: ακούνε φήμες ή κουβέντες στα πεταχτά ότι κάποιος παντοδύναμος άνδρας της κινηματογραφικής βιομηχανίας, ίσως ο Χάρβεϊ Γουάινστιν, έχει παρενοχλήσει ή και βιάσει νεαρές γυναίκες κατ’ επανάληψη, μόνο που καμία δεν τολμά να μιλήσει ανοιχτά κι επώνυμα.

Η Μαρία Σρέιντερ (του «Unorthodox») μεταφέρει στην οθόνη την πραγματική δημοσιογραφική έρευνα των Τούι και Κάντορ, που οδήγησε όχι μόνο στις μηνύσεις κατά του Γουάινστιν, αλλά και στην έκρηξη του κινήματος #MeToo και στην επαναδιαπραγμάτευση της θέσης της γυναίκας στον επαγγελματικό χώρο. Η ταινία είναι μάλλον άνευρη, ειδικά σε σχέση με το φλέγον υλικό της, οι δυο πρωταγωνιστικές ερμηνείες είναι μάλλον επίπεδες, η γενική ατμόσφαιρα μάλλον μελό, κυρίως η Σρέιντερ δεν κάνει τον κόπο να εμβαθύνει στις κεντρικές ηρωίδες, παρουσιάζοντάς τες κυρίως ως «μάνες». Ωστόσο κάθε υπενθύμιση αυτής της τόσο πρόσφατης και τόσο συγκλονιστικής ιστορίας φέρνει μια συγκίνηση στον νου, θέλοντας και μη.


Λάιλ, ο φίλος μου ο κροκόδειλος (Lyle, Lyle, Crocodile, ΗΠΑ, 2022, 104’)
​​​​​​​★★☆☆☆

 σκηνοθεσία: Γουίλ Σπεκ, Τζος Γκόρντον
 ηθοποιοί: Σον Μέντες, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Κόνστανς Γου

Τα παιδικά βιβλία του Μπέρναρντ Γουέιμπερ, με ήρωα τον τραγουδιστή κροκόδειλο, δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα – πιθανότατα ούτε και θα γίνουν μ’ αυτήν την κινηματογραφική μεταφορά τους. Ο μικρός Τζος μετακομίζει με τους γονείς του στη Νέα Υόρκη και προσπαθεί να προσαρμοστεί, όταν όμως στη σοφίτα του σπιτιού ανακαλύψει τον Λάιλ, τον καλοπερασάκια τραγουδιστή κροκόδειλο, θα αποκτήσει επιτέλους έναν φίλο και θα αγωνιστεί να τον προστατεύσει από τον κακόβουλο γείτονα, με τη βοήθεια των γονιών του και του ιδιοκτήτη του Λάιλ, του εκκεντρικού κυρίου Βαλέντι.

Ο,τι η παιδική και ενήλικη φαντασία κατασκευάζει διαβάζοντας ένα εξωπραγματικό παραμύθι, η αποτύπωσή του με εικόνα, φωνή, ήχους στο σινεμά συχνά το προσγειώνει σε κάτι χοντροκομμένο. Οσο καλόκαρδος κι αν είναι λοιπόν ο Λάιλ, όσο φιλότιμος ο Τζος, η περιπέτειά τους στην οθόνη αποδεικνύεται τραγουδιστά… κακόγουστη, όχι ότι αυτό ποτέ απέτρεψε το κοινό μικρών μικρών ηλικιών να περάσει διασκεδαστικά για λίγη ώρα.


Σώσε το δέντρο (Salvar el árbol, Ισπανία, Βραζιλία, Μεξικό, 2021, 7’)
★★☆☆☆

 σκηνοθεσία: Ικέρ Αλβαρεζ, Χαϊζέα Παστόρ

Οταν ο δήμαρχος μιας μικρής πόλης αποφασίζει να ξεριζώσει τα δέντρα από το πάρκο και να το μεταμορφώσει σε σύγχρονο κέντρο ψυχαγωγίας, τα ξωτικά θα συνασπιστούν για να προστατεύσουν τους πράσινους φίλους τους. Προσχηματική ιστορία, πρόχειρο σχέδιο, μια ταινία που θα μπορούσε να έχει κατασκευαστεί σ’ ένα καλλιτεχνικό σχολείο, διασώζεται μόνο ιδεολογικά χάρη στο οικολογικό της μήνυμα που κι αυτό, ειδικά σήμερα, έχει διατυπωθεί, για παιδιά και για ενήλικες, με δεκάδες πιο σύνθετους κι ενδιαφέροντες τρόπους.


Επανέκδοση

«Μέρες του ‘36», του Θόδωρου Αγγελόπουλου, 1972. Παραμονές των εκλογών του 1936, με την κυβέρνηση Μεταξά να παραπαίει, ένα ξαφνικό γεγονός μοιάζει να επηρεάζει την πολιτική σκηνή: στο κέντρο μιας πλατείας γεμάτης κόσμο, δολοφονείται ένας συνδικαλιστής. Ο Σοφιανός, πρώην συνεργάτης της αστυνομίας, θεωρείται ο βασικός ύποπτος, αλλά σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του παίρνει ως όμηρο στο κελί του έναν βουλευτή. Ενα από τα ωραιότερα και, παραδόξως, πιο επίκαιρα φιλμ του Θόδωρου Αγγελόπουλου (Βραβεία Σκηνοθεσίας και Φωτογραφίας για τον Γιώργο Αρβανίτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του ’72), γυρισμένο μέσα στη χούντα, προβάλλει σε επανέκδοση αποκλειστικά το Studio στην Αθήνα, τιμώντας τα 50 χρόνια από τη δημιουργία της ταινίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»
Η νέα δημιουργία του Ισλανδού Χλινούρ Παλμασόν είναι μια αλλόκοτη και οικεία, σαν τον ισλανδικό πολιτισμό, ταινία για το ευάλωτο της Πίστης, την αμφισβήτηση του Θεού και του καθ’ ομοίωσίν Του ανθρώπου.
Από την ισλανδική «Χώρα του Θεού» στην πακιστανική «Γη της Χαράς»
ΣΙΝΕΜΑ
«Πίσω από τις θημωνιές» πατρίς, θρησκεία, οικογένεια...
Η Ασημίνα Προέδρου στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της παρατηρεί μια οικογένεια αναγνωρίσιμη, ανθρώπους απορημένους γιατί ο κόσμος δεν τους προστάτευσε από τους εαυτούς τους και από την Ιστορία.
«Πίσω από τις θημωνιές» πατρίς, θρησκεία, οικογένεια...
ΣΙΝΕΜΑ
Το ντεμπούτο ενός τολμηρού Ουκρανού και η επιστροφή του Φατίχ Ακίν
«Ο όρκος του Παμφίρ» που έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο του Φεστιβάλ Κανών δίνει τα καλύτερα διαπιστευτήρια στον σκηνοθέτη Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ για μια μεγάλη καλλιτεχνική καριέρα
Το ντεμπούτο ενός τολμηρού Ουκρανού και η επιστροφή του Φατίχ Ακίν
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Αρονόφσκι αποκαλύπτει το τίμημα της αγάπης
Ο θεατής μπορεί μέσα από τη «Φάλαινα» του Ντάρεν Αρονόφσκι να αναλογιστεί το υπέρμετρο κόστος των κοινωνικών και θρησκευτικών επιταγών και να νιώσει την οδύνη της περιθωριοποίησης.
Ο Αρονόφσκι αποκαλύπτει το τίμημα της αγάπης
ΣΙΝΕΜΑ
Ο κύριος Γουίλιαμς, ο Καραβάτζιο και μια μυθιστοριογράφος
Με πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, ο Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης Ολιβερ Ερμάνους στην ταινία «Αισθάνομαι ζωντανός» αναλαμβάνει να διασκευάσει το «Ikiru» του 1952 του Ακίρα Κουροσάουα, σε σενάριο του Καζούο...
Ο κύριος Γουίλιαμς, ο Καραβάτζιο και μια μυθιστοριογράφος
ΣΙΝΕΜΑ
Τότε που η Σόφι έκανε διακοπές με τον μπαμπά της
Στις αίθουσες το συγκινητικό Aftersun της Σάρλοτ Γουελς με ηρωίδα μία 30χρονη κοπέλα που θυμάται τις πρώτες διακοπές μετά το διαζύγιο των γονιών της, αλλά και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ «Η λεοπάρδαλη του...
Τότε που η Σόφι έκανε διακοπές με τον μπαμπά της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας