• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.6°C / 8.5°C
    2 BF
    96%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 3.6°C / 8.0°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 8.8°C
    2 BF
    89%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    3 BF
    90%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.5°C / 4.9°C
    0 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    95%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.3°C
    3 BF
    90%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    3 BF
    92%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.5°C / 12.4°C
    3 BF
    81%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    2 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    2 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    3°C 2.9°C / 4.0°C
    2 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 4.5°C / 7.2°C
    2 BF
    87%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    4 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 8.8°C
    0 BF
    94%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.1°C / 7.1°C
    1 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 4.2°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.3°C / 1.3°C
    0 BF
    99%
@Socrates Baltagiannis/AIFF 2022
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η έπαρση της μικρότητας είναι κάτι το εντελώς αφύσικο»

  • A-
  • A+
Η νέα ταινία της βραβευμένης Ουγγαρέζας σκηνοθέτριας «Η ιστορία της γυναίκας μου» βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες στις 8 Δεκεμβρίου.

Λατρεύει τις καλές ερωτικές ιστορίες. «Είναι πολύ δύσκολο να τις μεταφέρεις στο σινεμά, γιατί υπάρχει ο φόβος του παλιομοδίτικου» μας λέει.

Η Ουγγαρέζα σκηνοθέτρια Ιλντιγκο Ενιέντι, ωστόσο, καθόλου δεν το φοβήθηκε. Ξέρει να κάνει καλό σινεμά, έχει βραβευτεί ήδη (με Χρυσή Κάμερα στις Κάνες για το «Ο δικός μου 20ός αιώνας» και Χρυσή Αρκτο στο Βερολίνο για το «Η ψυχή και το σώμα») και συνεχίζει, αν και με δυσκολίες, να υποστηρίζει τη ματιά της γυναίκας στο σινεμά.

Μην ξεχνάμε πως ήταν από τις πρώτες και ελάχιστες γυναίκες που σπούδασαν Κινηματογράφο στην Ουγγαρία τη δεκαετία του ’70. Βρέθηκε στην Ελλάδα πριν από λίγες εβδομάδες, καθώς η νέα της ταινία «Η ιστορία της γυναίκας μου» έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας». Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο αγαπημένο μυθιστόρημα του Μίλαν Φουστ, με πρωταγωνιστές τους Λεά Σεϊντού, Λουί Γκαρέλ, τον υπέροχο Ολλανδό ηθοποιό Χάις Νάμπερ κ.ά.

Η πρώτη της κουβέντα ήταν για την εφημερίδα μας: «Το θεωρώ απίστευτο ότι υπάρχει στην Ελλάδα μία εφημερίδα ανεξάρτητη και συνεταιριστική. Στην Ουγγαρία όπως ξέρετε έχουμε τεράστιο πρόβλημα με την ελευθερία του Τύπου, αλλά έμαθα πως κι εσείς εδώ δεν πάτε πίσω. Σε μας, εφημερίδες κλείνουν, δημοσιογράφοι απολύονται ή φιμώνονται. Δεν αντέχεται αυτή η κατάσταση. Η Ουγγαρία, όμως, είναι η χώρα μου. Εκεί γεννήθηκα, εκεί μένω και δεν θα επιτρέψω σε κανέναν να με διώξει από αυτή» μας λέει.

Βλέπουμε μπροστά μας μία γυναίκα που έχει ζήσει την αλλαγή του καθεστώτος, με γονείς που έζησαν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μικροσκοπική σωματικά, που μετράει τα λόγια της ένα ένα, που μιλάει χαμηλόφωνα και που εργάζεται ασταμάτητα (πιο πρόσφατα πάνω σε μία νέα σειρά που ετοιμάζει). Είναι αυστηρή στη ματιά και στα λόγια, ταυτόχρονα όμως ευγενής, σχεδόν τρυφερή.

Ως σπουδάστρια, ήταν μέλος μιας ομάδας κινηματογραφιστών που κατάφεραν και κινήθηκαν κάπως πιο ελεύθερα όταν η Ουγγαρία ανήκε ακόμα στο λεγόμενο «Ανατολικό μπλοκ», καθώς ήταν υπό τη σφαίρα επιρροής της τότε Σοβιετικής Ενωσης: «Τότε είχαμε έναν διπλό πολιτισμό: ήταν ο επίσημος, πάντα σύμφωνος με την κρατική λογοκρισία και γραμμή, που κανένας μας δεν τον έπαιρνε στα σοβαρά και ήταν και ο “μη επίσημος”, όπου όποιος επέλεγε ν’ ανήκει εκεί δεν είχε χρήματα, ούτε θέσεις, ούτε μπορούσε να ελπίζει σε κάποια καριέρα. Αλλά μπορούσες να κάνεις υπέροχα πράγματα αν ήθελες! Ωστόσο και τώρα τα ίδια συμβαίνουν... Ακριβώς τα ίδια!».

Οι γονείς της έζησαν τον Β΄ Π.Π. ως έφηβοι: «Νομίζω πως είναι σχεδόν αδύνατον να βρεις κάποια οικογένεια στην Ευρώπη που να μη φέρει τραύματα αυτού του πολέμου. Το ίδιο δεν συμβαίνει και στην Ελλάδα; Ετσι ήταν και η δική μου οικογένεια - γεμάτη τραύματα». Το 1989, η Ενιέντι βραβεύτηκε με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάνες για το «My 20th Century» («Ο δικός μου 20ός αιώνας»). Τι ρωτάμε πώς βλέπει τον 21ο...: «Είναι τραγικά απίστευτες οι αναλογίες: Εκανα ένα φιλμ για τις αρχές του 20ού αιώνα. Τότε, που υπήρχε μία γενικότερη ατμόσφαιρα ευφορίας, η Ευρώπη είχε ξεχάσει τους πολέμους, νέες ανακαλύψεις ενίσχυαν αυτό το κλίμα και η κοινωνία έδειχνε να έχει μεγάλες προσδοκίες και μεγάλα όνειρα.

Για να καταλήξουμε σε έναν από τους πιο αιματοβαμμένους, απάνθρωπους και φριχτούς αιώνες στην Ιστορία μας. Αν γυρίσω πίσω στο 1989, τότε που βγήκε η ταινία, ήταν και πάλι μία περίοδος αισιοδοξίας, ειδικά για την ανατολική Ευρώπη και όχι μόνο. Ο τερματισμός του Ψυχρού Πολέμου, η πτώση του Τείχους, τα δημοκρατικά καθεστώτα που νομίζαμε πως αναδύονταν, μας έδιναν και πάλι μία νέα προοπτική επανεκκίνησης. Και τι κάναμε; Νομίζω θα συμφωνήσουμε πως σε όλο τον κόσμο καταστρέψαμε αυτή την προοπτική, λιώσαμε κάθε πιθανότητα επανεκκίνησης και διαλύσαμε την ευκαιρία που μας δόθηκε τότε».

@Csata_Hanna_Mozinet

Η ίδια δεν κάνει πολιτικές ταινίες. Ή έτσι φαίνεται. Ωστόσο, όλα της τα φιλμ φανερώνουν τόσο έντονα συναισθήματα που γίνονται σχεδόν πολιτικά: «Σ’ αυτήν την ταινία ήθελα να δείξω την τρυφερή ματιά της γυναίκας απέναντι σε έναν πολύ παραδοσιακό άνδρα. Εναν άνδρα που τη θέλει κτήμα του, που ζηλεύει, που την αγαπά, αλλά που δεν μπορεί να ξεφύγει από τα στερεότυπα. Η γυναίκα ωστόσο αντιλαμβάνεται τις καλές του προθέσεις και κατανοεί την προσπάθειά του ν’ αλλάξει. Βέβαια, το τέλος είναι τραγικό... Αυτό δεν συμβαίνει πάντα; Αργά, πολύ αργά και, ταπεινωτικά σχεδόν, κατανοούμε την αλήθεια: πως δεν είμαστε εμείς το κέντρο του κόσμου!».

«Και έπρεπε να πεθάνει μια γυναίκα για μία ακόμη φορά για να το καταλάβουμε αυτό;» τη ρωτάμε. «Η γυναίκα είναι η “δασκάλα”. Στην ταινία, ακόμα και με τον θάνατό της, δίνει ένα τελευταίο μάθημα: μας βγάζει από τον μικρόκοσμό μας, από το μεγαλείο που νιώθουμε μέσα σε αυτόν και κατανοούμε ποια είναι η πραγματική μας θέση στον κόσμο, στις σχέσεις, στην καθημερινότητά μας. Η έπαρση της ανθρώπινης μικρότητας είναι κάτι το εντελώς αφύσικο. Προσωπικά, το έχω ζήσει από παιδί σε πολλαπλά επίπεδα...».

Δεν ξέρουμε αν είναι αισιόδοξη για το μέλλον, το σίγουρο είναι πως είναι ασταμάτητη: «Από όταν θυμάμαι τον εαυτό μου, άκουγα για την κρίση στο σινεμά. Μαντέψτε όμως: ακόμα γίνονται ταινίες! Ο κόσμος δεν σταματά, ούτε οι κρίσεις, ούτε η δημιουργία... Εχουμε ξεχάσει ίσως τι σημαίνει δημιουργία. Ακριβώς γιατί έχουμε απομακρυνθεί από την ίδια την τεχνική: οι αγρότες ξέρουν το χώμα, το δουλεύουν. Εμείς πλέον νομίζουμε πως όλα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Ακόμη κι έτσι να είναι όμως, αν δεν ξέρεις το “χώμα”, δεν θα είσαι ποτέ έτοιμος να πατήσεις κανένα “κουμπί”. Αν μιλάμε για το σινεμά, το ίδιο το φιλμ, η κάμερα, το φως, οι ίδιοι οι άνθρωποι, όλα αυτά δεν είναι μόνο εργαλεία: αυτή είναι η Τέχνη μας. Αν απομακρυνθούμε από αυτή, πώς θα δημιουργήσουμε;».


📌 Πληροφορίες: Η ταινία της Ιλντιγκο Ενιέντι, «Η ιστορία της γυναίκας μου» βγαίνει στα σινεμά από τη Strada Films

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Η Μακρόνησος... ξυπνά «Στο Σύρμα»
Η ταινία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, περιγραφές και αφηγήσεις αγωνιστών στη Μακρόνησο από το ομώνυμο βιβλίο του Αντώνη Κατσά
Η Μακρόνησος... ξυπνά «Στο Σύρμα»
ΣΙΝΕΜΑ
Πενιχρά μέσα, υψηλές προσδοκίες
Η ταινία «Μαγνητικά Πεδία» του Γιώργου Γούση ανακοινώθηκε και επίσημα πως θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 95η διοργάνωση βραβείων Οσκαρ για το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Πενιχρά μέσα, υψηλές προσδοκίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Για ακριβώς τις ίδιες πράξεις, οι γυναίκες πληρώνουν άλλο τίμημα απ’ ό,τι οι άνδρες»
Συναντήσαμε από κοντά τον Γάλλο σκηνοθέτη και σεναριογράφο της ταινίας «Το μυστικό της Μαντλίν Κόλινς» και μας περιέγραψε τι τον καθορίζει στη δουλειά του και τι τον διαχωρίζει από τον Μακρόν.
«Για ακριβώς τις ίδιες πράξεις, οι γυναίκες πληρώνουν άλλο τίμημα απ’ ό,τι οι άνδρες»
ΣΙΝΕΜΑ
Φέρνει το Χόλιγουντ στην Αθήνα!
Με την ταινία «Η χαμένη κόρη» ξεκινάει τις φετινές του προβολές το 12ο Athens Open Air Film Festival που θα διαρκέσει όλο το καλοκαίρι σε ιδιαίτερους χώρους της πόλης.
Φέρνει το Χόλιγουντ στην Αθήνα!
ΣΙΝΕΜΑ
«Φέτος ο τίτλος μας θα μπορούσε να είναι "Περπατώντας σε τεντωμένο σκοινί"»
Το φεστιβάλ που εμπνεύστηκε πριν από 34 χρόνια και συνεχίζει να διοργανώνει ο κριτικός Νίνος Φένεκ Μικελίδης είναι ανθεκτικό και προσαρμοστικό.
«Φέτος ο τίτλος μας θα μπορούσε να είναι "Περπατώντας σε τεντωμένο σκοινί"»
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
Το διαρκώς αναπτυσσόμενο δίπολο θύτη - θύματος παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μαζί με τις υπέροχες ερμηνείες, σκηνοθεσία και φωτογραφία ανάγουν την ταινία σε μία από τις πιο καλές παραγωγές.
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας