• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.4°C / 6.2°C
    3 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.1°C / 5.9°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 8.0°C
    4 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.7°C
    4 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    4 BF
    48%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.0°C / 4.3°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -3°C -2.6°C / 0.6°C
    4 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    3 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 8.8°C
    6 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.9°C
    6 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.8°C
    7 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.7°C / 4.7°C
    3 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.9°C
    4 BF
    38%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.8°C / 4.4°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 5.4°C
    2 BF
    85%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    5 BF
    41%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 4.2°C / 5.0°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -3°C -2.5°C / -2.5°C
    2 BF
    45%

Αριστερά, η είσοδος του κινηματογράφου «Αστορ» στη στοά της Κοραή και δεξιά, η ιστορική αίθουσα του «Ιντεάλ» στην Πανεπιστημίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

SOS για δύο ιστορικά σινεμά

  • A-
  • A+
Ο διατηρητέος κινηματογράφος «Αστορ» στην πλατεία Κοραή, που αναβίωσε με νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς από το 2015 και κατάφερε να γίνει ένα από τα λίγα στέκια του σινεφίλ κοινού, καθώς και η αίθουσα «Ιντεάλ» της Πανεπιστημίου, που μετράει πάνω από έναν αιώνα ζωής, κινδυνεύουν με λουκέτο και κατεδάφιση αντίστοιχα ● Ιδιοκτησίες του e-ΕΦΚΑ και τα δύο σινεμά βρίσκονται σε κτίρια την αξιοποίηση των οποίων έχει αποφασίσει ο φορέας, χωρίς να επιδείξει οποιαδήποτε πρόνοια για τους χώρους πολιτισμού που λειτουργούν σήμερα.

Ιστορικοί κινηματογράφοι, τοπόσημα πολιτισμού, κινηματογραφικές αίθουσες που αγαπήθηκαν από το κοινό βάζουν λουκέτο η μια μετά την άλλη. Τόσο στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας που δρομολογείται να μεταμορφωθεί σε κλειστή περιοχή αποκλειστικά για τουρίστες, όσο και στις περισσότερες πόλεις της επικράτειας όπου τα ρολά μένουν κατεβασμένα για πολλούς κινηματογράφους που αποτελούσαν μέχρι πρότινος τόπους συνάντησης, ψυχαγωγίας, κουλτούρας και πολιτισμού. Δεν είναι μόνο οι συνθήκες που επικράτησαν τα χρόνια της πανδημίας και ισχυροποίησαν τον μαρασμό, η ενεργειακή κρίση που ξέσπασε, η οικονομική δυσπραγία των πολιτών που συνεχίζεται. Οι παραδοσιακές (μεμονωμένες) κινηματογραφικές αίθουσες, τουλάχιστον στην Αθήνα, τώρα έρχονται αντιμέτωπες και με την αξιοποίηση των ακινήτων που στεγάζονται.

Ο διατηρητέος κινηματογράφος «Αστορ» στην πλατεία Κοραή, που αναβίωσε με νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς από το 2015 και κατάφερε να γίνει ένα από τα λίγα στέκια του σινεφίλ κοινού, καθώς και η ιστορική αίθουσα «Ιντεάλ» στην Πανεπιστημίου, που μετράει πάνω από έναν αιώνα ζωής, κινδυνεύουν με λουκέτο και κατεδάφιση, αντίστοιχα. Οι δυο αίθουσες, όπως και το «Αελλώ» στην Πατησίων (και ποιος ξέρει πόσες άλλες ακόμα) είναι ακίνητα που ανήκουν στην ιδιοκτησία του Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης e-ΕΦΚΑ (υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων). Η διοίκηση έχει αποφασίσει την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του φορέα, χωρίς όμως να έρθει, όπως φαίνεται, σε οποιαδήποτε συνεννόηση με τους επαγγελματίες που στεγάζονται στους χώρους και χωρίς φυσικά να επιδείξει οποιαδήποτε πρόνοια για τους χώρους πολιτισμού που λειτουργούν σήμερα.

Οι σχετικοί διαγωνισμοί που αφορούν την εκμετάλλευση ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων στο κέντρο της Αθήνας έχουν ξεκινήσει. Και τα σχέδια κάνουν λόγο για τη μετατροπή τους σε πολυτελή ξενοδοχεία όπως το Μέγαρο Σλίμαν, στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου - Χαρ. Τρικούπη και Φειδίου, όπου στεγάζεται ο κινηματογράφος «Ιντεάλ».

Το ακίνητο σχεδιάστηκε από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλερ μετά από παραγγελία του Ερρίκου Σλίμαν και ανεγέρθηκε τη δεκαετία 1880-1890. Στο ισόγειο στεγάζεται ο κινηματογράφος «Ιντεάλ», που δεν είναι διατηρητέος, σε αντίθεση με την πρόσοψη του κτιρίου όπως και τη χρήση του ομώνυμου εστιατορίου.

Ο κινηματογράφος «Αστορ», πάλι, είναι διατηρητέος. Αλλά και τι μ’ αυτό; Στεγάζεται στο ισόγειο του πενταώροφου ακίνητου στη Σταδίου 28, και όπως λέει στην «Εφ.Συν.» ο Ανδρέας Κονταράκης, ιδιοκτήτης της αίθουσας και διανομέας κινηματογραφικών ταινιών της εταιρείας Weird Wave, έμαθε τα σχέδια του ΕΦΚΑ τυχαία από μια άσχετη αναζήτηση που έκανε στη Διαύγεια (τον Αύγουστο) οπότε και άρχισε να διερευνά την υπόθεση. «Δεν είχαμε καμία ενημέρωση. Μόνοι προσπαθήσαμε να βρούμε άκρη. Στη συνάντηση που είχαμε πρόσφατα με εκπροσώπους του ΕΦΚΑ μάς είπαν ότι το ακίνητο που ανήκει το “Ιντεάλ” πιθανά θα κατεδαφιστεί για να γίνει πολυτελές ξενοδοχείο και το ακίνητο που ανήκει το “Αστορ” θα γίνει γραφεία ή κι αυτό ξενοδοχείο. Οταν είπαμε ότι είναι διατηρητέος κινηματογράφος, μας απάντησαν ότι η συνέχειά του μπορεί να γίνει μόνο αν το επιθυμεί ο νέος εκμισθωτής με τον οποίο θα πρέπει να έρθουμε σε επαφή. Από την πλευρά μας ζητήσαμε να μπει όρος να συνεχίσουν τη λειτουργία τους το “Αστορ” και το “Ιντεάλ” μετά την αξιοποίηση των κτιρίων, αλλά δεν έγινε δεκτός προς το παρόν».

Οι κινηματογραφικές αίθουσες, ο αυτονόητος φυσικός χώρος της 7ης τέχνης, μαραζώνουν στο κέντρο της Αθήνας, εκτοπίζονται αντί να διατηρηθούν, να αναδειχθούν και να ενισχυθούν από την πολιτεία. Οι κινηματογράφοι «Αττικόν» και «Απόλλωνας» στη Σταδίου παραμένουν κλειστοί ύστερα από 10 χρόνια. Πριν από λίγους μήνες έκλεισε το «Εμπασσυ» στην Πατριάρχου Ιωακείμ. Λουκέτο έβαλε το «Πτι Παλαί» στο Παγκράτι και ο κινηματογράφος «Οσκαρ» στην Αχαρνών. Και όσες αίθουσες εξακολουθούν να κρατούν ανοιχτά τα φώτα, όσοι αιθουσάρχες έχουν στυλώσει πεισματικά τα πόδια για χάρη της 7ης τέχνης, τα βγάζουν κυριολεκτικά δύσκολα.

Το υπουργείο Πολιτισμού και ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης δεν στηρίζει με πρωτοβουλίες τις μεμονωμένες αίθουσες που σε λίγο θα γίνουν άλλο ένα «σπάνιο είδος προς εξαφάνιση». Και μαζί ο κινηματογράφος που προβάλλουν, γιατί είναι αλήθεια ότι τα blockbuster και οι ταινίες των μεγάλων αμερικανικών στούντιο και των πανίσχυρων εταιρειών βρίσκουν διανομή στους πολυκινηματογράφους.

Το ανεξάρτητο σινεμά, οι ευρωπαϊκές παραγωγές, εκείνα τα μικρά διαμαντάκια που φτάνουν στα μάτια μας από μικρές εθνικές κινηματογραφίες αλλά και οι ελληνικές ταινίες είναι που πλήττονται, καθώς αποτελούν μόλις το 10% της παραγωγής που διανέμεται. Και οι μόνες αίθουσες που τις προβάλλουν είναι οι ελάχιστες εναπομείνασες μεμονωμένες.

Ζητούν συνάντηση με ΕΦΚΑ

«Τα 7 χρόνια που λειτουργεί το “Αστορ” έχουμε δώσει πάνω από 300.000 ευρώ σε ενοίκια και δημοτικά τέλη. Οταν επαναλειτουργήσαμε τον κινηματογράφο κάναμε μια μακροχρόνια επένδυση με καινούργια μηχανήματα, εξοπλισμό και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα καταφέραμε να γίνει σημείο αναφοράς, καθώς στόχος μας είναι να παρουσιάζουμε διαφορετικές ταινίες που δεν βρίσκουν εύκολα διανομή. Πώς είναι δυνατόν να μαθαίνουμε ξαφνικά ότι μπορεί να πάψει να λειτουργεί; Αποφάσισαν κάποιοι να αξιοποιήσουν τα οικόπεδα του ΕΦΚΑ που είναι “φιλέτα” της Αθήνας. Τι θα γίνει όμως; Θα μετατρέψουμε μια Αθήνα σε χώρο ξενοδοχείων, χωρίς μόνιμους κατοίκους; Αν συμβεί αυτό σε μερικά χρόνια δεν θα μπορείς να περπατήσεις το βράδυ στην Πανεπιστημίου» παρατηρεί ο κ. Κονταράκης.

Οι ιδιοκτήτες των αιθουσών έχουν ζητήσει συνάντηση με τον πρόεδρο του ΕΦΚΑ, ενώ έχουν ενημερώσει το υπουργείο Πολιτισμού και τον Δήμο Αθηναίων. «Χρειάζεται θεσμική βούληση γιατί πρόκειται για αίθουσες πολιτισμού της πόλης. Οφείλουμε να προστατεύσουμε τις κινηματογραφικές αίθουσες συνολικά», καταλήγει ο κ. Κονταράκης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Από το πιο διαχρονικό έως το πιο φρέσκο, μία... Ταινιοθήκη δρόμος
Πλούσιο το πρόγραμμα του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας που περιλαμβάνει πολλές δράσεις και 110 ταινίες και θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα 26/05-15/06.
Από το πιο διαχρονικό έως το πιο φρέσκο, μία... Ταινιοθήκη δρόμος
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά που ψυχαγωγεί και εκπαιδεύει
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους δεν θα μπορούσε να αφήσει μόνα τα παιδιά του τις ημέρες της καραντίνας και δημιούργησε νέους τρόπους επικοινωνίας για ψυχαγωγία και εκπαίδευση.
Σινεμά που ψυχαγωγεί και εκπαιδεύει
ΣΙΝΕΜΑ
Διατηρητέο μνημείο η «Αλκυονίς»
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων με ομόφωνη απόφαση χαρακτήρισε μνημείο τον κινηματογράφο «Αλκυονίς», έναν χώρο ιδιαίτερα αξιόλογο για την παραγωγή και τη διάθεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα...
Διατηρητέο μνημείο η «Αλκυονίς»
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά ο Κορυδαλλός
Για πρώτη φορά διοργανώθηκαν εκπαιδευτικά μαθήματα κινηματογράφου στις αντρικές φυλακές, έπειτα από πρόταση του σκηνοθέτη Αντώνη Κόκκινου. Την περασμένη Παρασκευή προβλήθηκαν οι δύο μικρού μήκους ταινίες τους,...
Σινεμά ο Κορυδαλλός
ΣΙΝΕΜΑ
Μαθήματα κινηματογράφου και ζωής
Το 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και η 17η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio ολοκληρώθηκαν το βράδυ του Σαββάτου (2-9/12/17).
Μαθήματα κινηματογράφου και ζωής
ΣΙΝΕΜΑ
«Χωρίς ανάσα» - Για τη σωτηρία ιστορικών σινεμά του κέντρου της Αθήνας
Άνθρωποι του σινεμά μιλούν σε βίντεο σπουδαστών της Σχολής Σταυράκου για τη σπουδαιότητα της παρουσίας των κινηματογραφικών αιθουσών στο κέντρο της πόλης
«Χωρίς ανάσα» - Για τη σωτηρία ιστορικών σινεμά του κέντρου της Αθήνας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας