• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.3°C / 14.1°C
    3 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.7°C / 11.6°C
    2 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.4°C
    5 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 7.4°C
    2 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 8.2°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    78%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.0°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 14.4°C
    5 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    5 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    4 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.0°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 10.5°C
    0 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 14.3°C
    3 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 10.6°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    1 BF
    75%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ανελέητο παιδικό σύμπαν της Νορά και το υφασμάτινο όνειρο της κυρίας Χάρις

  • A-
  • A+
Η ταινία «Στην αυλή του σχολείου» της Λορά Γουαντέλ, βάζοντας στο επίκεντρο μια σκληρή ιστορία μπούλινγκ, είναι η επίσημη βελγική πρόταση για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Η μέθοδος της Γουαντέλ είναι καθηλωτική: η κάμερά της εστιάζει σχεδόν σε ολόκληρη την ταινία στο πρόσωπο της μικρής Νορά, μέσα από το βλέμμα της οποίας ο θεατής συνειδητοποιεί και συμπάσχει | «Η κυρία Χάρις πάει στο Παρίσι» του Ανθονι Φέιμπιαν, που βασίζεται σ’ ένα μυθιστόρημα του Πολ Γκάλικο του 1958 και υπογράφει μια ταινία τόσο ελαφριά όσο η πιο αγανή δαντέλα | «Ενας μεταφραστής» των Ροντρίγκο και Σεμπαστιάν Μπαριούζο (η πρόταση της Κούβας για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας) που αποκαλύπτει, μεν, μια λίγο γνωστή πτυχή της Ιστορίας, το κάνει όμως με τέτοιο υπερβολικό μελοδραματισμό και συναισθηματικό χειρισμό | «Η πρόσκληση» της Τζέσικα Μ. Τόμπσον, που διασκευάζει ελεύθερα τον «Δράκουλα» του Μπραμ Στόκερ, θέλοντας να συνδυάσει το γκοθ θρίλερ με έναν σύγχρονο σχολιασμό για τη θέση της γυναίκας και τα ταξικά και φυλετικά προνόμια (μάλλον) | «Πνεύμα από σπίτι» του Ντένις Τσερνόφ, ένα ρωσικό παιδικό animation που ξεκινά με μια υπέροχα ιδιοσυγκρασιακή ηρωίδα κι ένα διασκεδαστικό ανύπαρκτο πλάσμα, για να ισοπεδώσει και τα δυο σε μια συμβατική περιπέτεια καταδίωξης | «Ο Κοτολαγός και το Χάμστερ του Σκότους» των Μπεν Στάσεν και Μπενζαμέν Μουσκέ

Στην αυλή του σχολείου (Un Monde, Βέλγιο, 2021, 72’)
★★★☆☆

 σκηνοθεσία: Λορά Γουαντέλ
 ηθοποιοί: Μάγια Βαντερμπέκ, Γκίντερ Ντιρέ, Καρίμ Λεκλού, Λορά Φερλίντεν

Η μικρή Νορά δεν θέλει να διασχίσει την αυλή του σχολείου, δεν θέλει να καθίσει στο θρανίο, ούτε με τους συμμαθητές της στο διάλειμμα: είναι φοβισμένη, θλιμμένη. Κάθε μέρα που ο μπαμπάς τους τούς αφήνει στην καγκελόπορτα, τη Νορά και τον αδελφό της, Αμπέλ, τ’ αγόρια του σχολείου, κάτω από το βλέμμα δασκάλων πολύ απασχολημένων και πολύ κουρασμένων για ν’ ασχοληθούν, ξεκινούν τη βασανιστική κακοποίηση του Αμπέλ και τον εξευτελισμό του. Η Νορά βλέπει, αλλά ο Αμπέλ την έχει ορκίσει να μη μιλήσει στους μεγάλους. Το κοριτσάκι δυσκολεύεται να επιβιώσει κάτω από ένα τόσο βαρύ φορτίο.

Η Λορά Γουαντέλ, διακεκριμένη ήδη από τη μικρού μήκους της, «Les corps étrangers» του 2014, γράφει και σκηνοθετεί μια ταινία για το bullying, βραβεύεται στο Ενα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Κανών, κάνει τον γύρο του κόσμου και υποβάλλεται από το Βέλγιο για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Η μέθοδος της Γουαντέλ είναι καθηλωτική: η κάμερά της εστιάζει σχεδόν σε ολόκληρη την ταινία στο πρόσωπο της μικρής Νορά, μέσα από το βλέμμα της ο θεατής συνειδητοποιεί και συμπάσχει, οι υπόλοιποι ήρωες περισσότερο ακούγονται παρά φαίνονται, με τη δράση να συμβαίνει κυρίως εκτός κάδρου και γι’ αυτό να βιώνεται τόσο πιο αγχωτικά, πιο βίαια. Αυτή, βέβαια, η εμπνευσμένη αισθητική επιλογή καμουφλάρει ευκολίες στην πλοκή – οι ενήλικες παραμένουν σχηματικοί, η μητέρα απουσιάζει χωρίς εξήγηση, ο πατέρας χαρακτηρίζεται «άνεργος», η δασκάλα είναι πάντα «καλή», σε μια απλουστευμένη ιστορία που, πάντως, χτυπά ευαίσθητες χορδές και τολμά να βουτήξει χωρίς ανάσα στο παιδικό σύμπαν.


Η κυρία Χάρις πάει στο Παρίσι 
(Mrs. Harris Goes to Paris, Ουγγαρία, Ην. Βασίλειο, Καναδάς, Γαλλία, ΗΠΑ, Βέλγιο, 2022, 115’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ανθονι Φέιμπιαν
 ηθοποιοί: Λέσλι Μάνβιλ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λαμπέρ Γουιλσόν, Λουκάς Μπραβό, Αλμπα Μπαπτίστα, Τζέισον Αϊζακς

Η κυρία Χάρις, Εϊντα για τους γείτονες και φίλους στην παμπ στο Λονδίνο του ’50, έχει χάσει τον άντρα της στον πόλεμο και βιοπορίζεται καθαρίζοντας σπίτια πλουσίων. Οταν, σ’ ένα τέτοιο, δει ένα φόρεμα haute couture του Ντιόρ, το ερωτεύεται κι αποφασίζει να μαζέψει χρήματα και να ταξιδέψει ώς το Παρίσι για ν’ αγοράσει κι εκείνη ένα υφασμάτινο κομμάτι ονείρων από τον οίκο. Η περιπέτειά της σίγουρα θ’ αλλάξει τους γύρω της, όχι όμως την αυθεντικότητα και αγνότητα ψυχής της κυρίας Χάρις.

Ο σκηνοθέτης του «Skin» βασίζεται σ’ ένα μυθιστόρημα του Πολ Γκάλικο του 1958 και υπογράφει μια ταινία τόσο ελαφριά όσο η πιο αγανή δαντέλα. Κατασκευάζει το Παρίσι στη Βουδαπέστη, φτιάχνει μια σειρά από παραμυθένια σκηνικά κι εκεί τοποθετεί μια ιστορία τού «κυνήγα το όνειρό σου» μ’ ένα εξαιρετικό καστ αλλά και ανόητα «κεντήματα», χωρίς να κάνει κάποια προσπάθεια να εκσυγχρονίσει την κοσμοθεωρία της εποχής που γράφτηκε το βιβλίο. Η απεικόνιση της ταξικής πάλης συναγωνίζεται το «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια», το φλερτ γίνεται με αποσπάσματα από Σαρτρ, η κυρία Χάρις είναι ένα κουβάρι κοινωνικών στερεοτύπων και φεμινιστικής αφέλειας και οι υπόλοιποι ήρωες δεν προσπερνούν ποτέ τη βιτρίνα, σ’ ένα φιλμ που επιβεβαιώνει, ωστόσο, ότι η Λέσλι Μάνβιλ (υποψήφια για Οσκαρ για την «Αόρατη κλωστή») μπορεί να παίξει οποιονδήποτε ρόλο, κατά προτίμηση κάποιον πιο ενδιαφέροντα.


Ενας μεταφραστής (Un Traductor, Κούβα, Καναδάς, 2018, 104’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ροντρίγκο και Σεμπαστιάν Μπαριούζο
 ηθοποιοί: Ροντρίγκο Σαντόρο, Μαρισέλ Αλβαρεζ, Γιοάντρα Σουάρεζ

Το 1986, θέλοντας να συσφίξει τις σχέσεις της Κούβας με τη Σοβιετική Ενωση και τον Γκορμπατσόφ, ο Φιντέλ Κάστρο προσφέρθηκε να φιλοξενήσει και να νοσηλεύσει στη χώρα του τα θύματα του Τσερνομπίλ. Ο Μαλίν, καθηγητής Ρωσικής Λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο, υποχρεώνεται να συμβάλει ως διερμηνέας μεταξύ ασθενών και γιατρών σ’ ένα νοσοκομείο. Του ανατίθεται ο παιδικός θάλαμος και ο Μαλίν, μετά την πρώτη φρίκη και το σοκ, αφοσιώνεται στο να κάνει τη ζωή των παιδιών καλύτερη, παραμελώντας τη δική του οικογένεια. Με τη γοητεία του Ροντρίγκο Σαντόρο και της ίδιας της μαγικής Αβάνας στο προσκήνιο, οι αδελφοί Μπαριούζο σκηνοθετούν μια ταινία (πρόταση της Κούβας για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας) που αποκαλύπτει, μεν, μια λίγο γνωστή πτυχή της Ιστορίας, το κάνουν όμως με τέτοιο υπερβολικό μελοδραματισμό και συναισθηματικό χειρισμό, λες και από μόνα τους τα δεκάδες καρκινοπαθή παιδάκια που βουρκώνουν και αγωνίζονται δεν αρκούν για να συγκινήσουν.


Η πρόσκληση (The Invitation, ΗΠΑ, Ουγγαρία, 2022, 105΄)
★★☆☆☆

 σκηνοθεσία: Τζέσικα Μ. Τόμπσον
 ηθοποιοί: Νάταλι Εμάνιουελ, Τόμας Ντόερτι

Η Ιβι, μια νεαρή και όμορφη Αμερικανίδα, μένει ολομόναχη μετά και τον θάνατο της μητέρας της. Ή μήπως όχι; Ενα τεστ DNA θα την οδηγήσει σ’ ένα ολόκληρο σόι Βρετανών αριστοκρατών, σε μια στοιχειωμένη έπαυλη, έναν απρόσμενο γάμο κι έναν σκοτεινό εφιάλτη από τον οποίο δεν μπορεί να βγει. Στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της, η Τόμπσον διασκευάζει ελεύθερα τον «Δράκουλα» του Μπραμ Στόκερ, θέλοντας να συνδυάσει το γκοθ θρίλερ με έναν σύγχρονο σχολιασμό για τη θέση της γυναίκας και τα ταξικά και φυλετικά προνόμια (μάλλον). Εκείνο που καταφέρνει είναι να συμπληρώσει ένα κολάζ όλων των κλισέ του είδους και να φωτίσει θαυμάσια το πανέμορφο πρόσωπο της Νάταλι – Μισάντεϊ – Εμάνιουελ.


Πνεύμα από σπίτι (Finnick, Ρωσία, 2022, 85’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ντένις Τσερνόφ
 με τις φωνές των: Θάνου Λέκκα, Ζωής Πετράκη, Σταύρου Σιούλη

Η Κριστίν είναι ένα 13χρονο κορίτσι μεγάλης ευφυΐας και αντιστρόφως ανάλογης κοινωνικότητας. Οταν, με τους θεότρελους γονείς της, μετακομίσει σ’ ένα καινούργιο σπίτι, θ’ ανακαλύψει εκεί ένα «φιν», το τριχωτό, αόρατο για τους άλλους, δύστροπο πνεύμα του σπιτιού και, μαζί του θα προσπαθήσει να λύσει ένα αίνιγμα και να σώσει την πόλη από την καταστροφή. Ρωσικό παιδικό animation που ξεκινά με μια υπέροχα ιδιοσυγκρασιακή ηρωίδα κι ένα διασκεδαστικό ανύπαρκτο πλάσμα, για να ισοπεδώσει και τα δυο σε μια συμβατική περιπέτεια καταδίωξης. Προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά.


Ο Κοτολαγός και το Χάμστερ του Σκότους 
(Hopper et le hamster des ténèbres, Βέλγιο, Γαλλία, 2022, 91΄)
★★☆☆☆

 σκηνοθεσία: Μπεν Στάσεν, Μπενζαμέν Μουσκέ

Ο Κοτολαγός θέλει «απλώς να είναι φυσιολογικός», να έχει φίλους, να τον αποδέχονται – παρότι είναι διαφορετικός, μισός λαγός, μισός κοτόπουλο, με άλλα λόγια ένας φτερωτός λαγός που δεν μπορεί να πετάξει. Μήπως, όμως, εάν καταφέρει να φέρει στο χωριό το Χάμστερ του Σκότους κερδίσει την αναγνώριση και την αγάπη που διεκδικεί; Περιπετειώδεις δοκιμασίες μ’ έναν ατζαμή αλλά αγαπησιάρη ήρωα, σε μια (πολύ) παιδική ταινία υπέρ της διαφορετικότητας.


📍 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας. Εως και τις 9 Οκτωβρίου 2022, το παλιό και το νέο, το αιχμηρό και το κλασικό συναντιούνται με το κοινό στη φθινοπωρινή Αθήνα. Στις αίθουσες Δαναός 1 & 2, Αστορ, Αστυ, Τριανόν, στο Ιντεάλ που ξανανοίγει τις πόρτες του, αλλά και το Village @ the Mall και το Μέγαρο Μουσικής. Πληροφορίες στο www.aiff.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Το ερωτικό «γράμμα» του Σπίλμπεργκ στο σινεμά κι ο «Πινόκιο» του Ντελ Τόρο
«Οι ταινίες είναι όνειρα που δεν ξεχνάς ποτέ». Είναι μια από τις ατάκες που ακούγονται στο ερωτικό γράμμα προς το σινεμά του Στίβεν Σπίλμπεργκ που αφηγείται με την ταινία «The Fabelmans» τη δική του ιστορία.
Το ερωτικό «γράμμα» του Σπίλμπεργκ στο σινεμά κι ο «Πινόκιο» του Ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Αμίν διασχίζει τη Γη αναζητώντας μάταια αποδοχή
Η «Φυγή», το δεύτερο ντοκιμαντέρ του Δανού Γιόνας Πόερ Ράσμουσεν, είναι από τις πιο πολυβραβευμένες ταινίες του 2021, υποψήφια για 3 Οσκαρ και μία από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων.
Ο Αμίν διασχίζει τη Γη αναζητώντας μάταια αποδοχή
ΣΙΝΕΜΑ
Η επιστροφή του Σωτήρη Γκορίτσα και της νεοελληνικής ανατομίας του
Η Γιορτή του Σινεμά! Για σήμερα, σε όλα τα σινεμά, σε όλη την Ελλάδα, βλέπετε όποια ταινία θέλετε, καινούργια ή παλαιότερη, με εισιτήριο μόνο 2 ευρώ! Δείτε, λοιπόν, μεταξύ άλλων, στη μεγάλη οθόνη...
Η επιστροφή του Σωτήρη Γκορίτσα και της νεοελληνικής ανατομίας του
ΣΙΝΕΜΑ
Eνα φιλοσοφικό road trip και μια προσέγγιση στον Ντέιβιντ Μπάουι
Η τρίωρη βραβευμένη ταινία του Χαμαγκούτσι απαιτεί την υπομονή και τη δέσμευση του θεατή ότι θα κάνει ολόκληρο το ταξίδι, ενώ ο Μπρετ Μόργκεν μεταφέρει στο ελεύθερο ντοκιμαντέρ όχι την ιστορία, αλλά την...
Eνα φιλοσοφικό road trip και μια προσέγγιση στον Ντέιβιντ Μπάουι
ΣΙΝΕΜΑ
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν
Η ταινία «Χαμογέλα» του Πάρκερ Φιν είναι μία εκδοχή της γνωστής ρήση, η «Γυναίκα βασιλιάς» της Τζίνα Πρινς-Μπάιθγουντ είναι μια ταινία «βαφτισμένη» στο μαύρο χρώμα και «Η φλεγόμενη θάλασσα» μία νορβηγική...
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας