Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.3° 14.8°
4 BF
54%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
12.1° 8.9°
3 BF
61%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
16°C
17.6° 14.4°
4 BF
40%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
50%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
11°C
13.5° 10.9°
3 BF
58%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.5° 9.0°
1 BF
61%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
10.4° 7.9°
0 BF
35%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
1 BF
44%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.1°
3 BF
73%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
13.2° 12.9°
1 BF
54%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.8° 15.4°
4 BF
65%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.7° 10.7°
3 BF
76%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
51%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.9° 10.7°
0 BF
54%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.1° 12.8°
1 BF
51%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.3° 17.8°
2 BF
69%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.4° 14.0°
3 BF
62%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
11.3° 11.0°
2 BF
72%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.7° 9.7°
2 BF
67%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.3° 8.3°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 20 Ιανουαρίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο λόγος στο σινεμά

Δεν έχει «μεγαλώσει» πολύ, έχει ωστόσο «ενηλικιωθεί» αρκετά ώστε οι διοργανωτές του 28ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» να ξέρουν πολύ καλά πώς να κρατήσουν αμείωτο το κινηματογραφικό ενδιαφέρον των σινεφίλ μέσα στο (περίπου) δεκαήμερο 28/9-9/10. Πράγματι το φετινό πρόγραμμα είναι ίσως από τα πιο ενδιαφέροντα των τελευταίων χρόνων. Προσπαθώντας να «αποκωδικοποιήσουμε» ένα τόσο πλούσιο πρόγραμμα, θα πρέπει να τονίσουμε εξ αρχής ότι δεν ήταν λίγες οι φορές που, ενώ κάποιες ταινίες διαφημίζονταν ιδιαίτερα, εν τέλει μας εξέπληξαν ευχάριστα και άλλα κινηματογραφικά «διαμάντια»! Οπότε ό,τι κι αν γράψουμε εμείς, το ίδιο το σινεμά είναι που έχει τελικά τον λόγο μέσα στις σκοτεινές αίθουσες.

Το φετινό φεστιβάλ ξεκινάει αύριο με το φιλμ «Decision to Leave» που φέρει την υπογραφή του Νοτιοκορεάτη Παρκ Τσαν-Γουκ («Oldboy») και πρόκειται για ένα ερωτικό αστυνομικό μελόδραμα. Ως ταινία λήξης επελέγη το «Close» του Βέλγου σκηνοθέτη Λούκας Ντοντ, μια ταινία για την απώλεια, που πήγαινε για Χρυσό Φοίνικα στο περασμένο φεστιβάλ των Κανών και τελικά κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής. Από κει και πέρα το φετινό πρόγραμμα φιλοξενεί 140 ταινίες, 3 Διαγωνιστικά Τμήματα, 4 μεγάλα αφιερώματα, πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις και ειδικές προβολές.

Ξεκινώντας από τα αφιερώματα αυτά θα αφορούν:

■ Τον Ενιο Μορικόνε, τον θρυλικό μαέστρο (με κάθε έννοια) που έγραψε μουσική για περισσότερες από 500 ταινίες και σειρές. Το αφιέρωμα αυτό περιλαμβάνει μία ταινία, μία συναυλία και μία έκθεση. Ετσι θα προβληθεί, σε πανελλήνια πρώτη, το ντοκιμαντέρ «Εnnio» του Τζουζέπε Τορνατόρε, θα παρουσιαστεί η βιογραφία «Ennio Morricone - Αναζητώντας εκείνον τον ήχο» παρουσία του συγγραφέα Αλεσάντρο ντε Ρόσα και ήδη τρέχει η εικαστική έκθεση «Ennio Formes» στο «Ολύμπια» - Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».

■ Τον αυτόχειρα Γάλλο σκηνοθέτη Ζαν Εστάς (πυροβολήθηκε στην καρδιά στις 5/10/1981 ως «το πρώτο θύμα της κυβέρνησης Μιτεράν», όπως έγραφε ο γαλλικός Τύπος τότε) με την προβολή των ταινιών του «Η Μαμά και η πουτάνα», «Μικρές μου αγαπημένες».

■ Το «Queer Britannia: Οταν το αγγλικό σινεμά βγήκε από την ντουλάπα», φόρος τιμής στους Βρετανούς σκηνοθέτες που συνέλεξαν μέσα στα χρόνια αφηγήσεις και βιώματα εκπροσώπων της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας

■ Το εξίσου ενδιαφέρον αφιέρωμα «New Hollywood» με την προβολή κλασικών αμερικανικών ταινιών της δεκαετίας του 1970 («Ο νονός», «Ο άνθρωπος από τη Γαλλία», «Σκυλίσια μέρα», «Μανχάταν»).

Οσον αφορά τα πολυαναμενόμενα φιλμ του φεστιβάλ, ξεχωρίσαμε: την επετειακή προβολή για τα 100 χρόνια από τη «γέννηση» του «Νοσφεράτου: Μια συμφωνία τρόμου», το βωβό αριστούργημα του Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου, το ντοκιμαντέρ «Moonage Daydream» του Μπρετ Μόργκεν για τον Ντέιβιντ Μπόουι, το αυτοβιογραφικό «Armageddon Time» του Τζέιμς Γκρέι με τον Αντονι Χόπκινς, το υπέροχο animation «Blind Willow, Sleeping Woman» που βασίζεται σε διηγήματα του Χαρούκι Μουρακάμι, τη νέα ταινία «Banshees of Inisherin» του Μάρτιν ΜακΝτόνα, που έχει λάβει ήδη πολύ καλές κριτικές και αναμένεται να έχει ηχηρή παρουσία στα επόμενα Οσκαρ, το «Holy Spider/Ιερή Αράχνη» του Ιρανού Αλι Αμπάσι (η αληθινή ιστορία ενός κατά συρροή δολοφόνου που σόκαρε στις Κάνες), το μουσικό ντοκιμαντέρ «God said give’ em Drum Machines» που διερευνά τη γέννηση της techno σκηνής στο Ντιτρόιτ των ‘80s, καθώς και οι οσκαρικές προτάσεις της Ιρλανδίας («Το ήσυχο κορίτσι» του Κόλουμ Μπερέιντ), της Γαλλίας («Δύο όψεις του ξυραφιού» της Κλερ Ντενί) και της Καμπότζης («Επιστροφή στη Σεούλ» του Ντέιβι Τσου). Φυσικά αξίζει να δει κανείς και τις ελληνικές ταινίες μικρού μήκους (βραβευμένες στο πρόσφατο Φεστιβάλ Δράμας και όχι μόνο), καθώς ο νέος ελληνικός κινηματογράφος από εκεί ξεκινά.

Τέλος, στους επίσημους καλεσμένους του φεστιβάλ θα είναι ο, πρόσφατα βραβευμένος στο Φεστιβάλ Κανών, σκηνοθέτης Γέρζι Σκολιμόφσκι που θα μας παρουσιάσει τη νέα πολυσυζητημένη ταινία του «ΕΟ», η βραβευμένη με Χρυσή Αρκτο και υποψήφια για Οσκαρ (για την ταινία της «Η ψυχή και το σώμα») Ιλντικο Ενιέντι από την Ουγγαρία με τη νέα της ταινία «Η ιστορία της γυναίκας μου», καθώς και ο γιος του σπουδαίου συνθέτη και μαέστρου Ενιο Μορικόνε, Μάρκο, που θα έρθει στην Ελλάδα μαζί με τον επίσημο βιογράφο του πατέρα του για μία μοναδική εκδήλωση, το ερχόμενο Σάββατο 1/10, στο Μέγαρο Μουσικής (εισιτήρια εδώ: webtics.megaron.gr).

Δύο ειδικές ταινίες από τη Χιλή για τη Χιλή

● «Αποικία Dignidad» του Ματίας Ρόχας Βαλέντσια: Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλου μήκους του 38χρονου Χιλιανού σκηνοθέτη που καταπιάνεται με ένα αληθινό ζήτημα: Γερμανοί άποικοι έχουν δημιουργήσει τη μυστηριώδη και απομονωμένη Colonia Dignidad («Αποικία Αξιοπρέπειας») κοντά στο χωριό Παράλ της Χιλής. Ο σκηνοθέτης έχει επισκεφτεί (από παιδί κιόλας) κάποιες δομές της «αποικίας» αυτής, της οποία ο ηγέτης (Paul Schäfer - βιαστής, ναζί και «ιεροκήρυκας») ανάγκαζε ανθρώπους να εργαστούν εκεί και τους έδινε ναρκωτικά. Ακόμη κι όταν ο ίδιος δραπέτευσε στην Αργεντινή, η «αποικία» εξακολουθούσε να υποστηρίζεται από πολιτικούς, στρατό και αστυνομία. «Ακόμη και σήμερα υπάρχουν ενεργά μέλη της κυβέρνησης και σημαίνοντες πολίτες που στηρίζουν τα «κηρύγματα» του Schäfer» διαβεβαιώνει ο σκηνοθέτης.

● «1976» της Μανουέλα Μαρτέλι: Η ιστορία της ταινίας διαδραματίζεται ίσως στην πιο αιματηρή χρονιά της φονικής δικτατορίας του Αουγκούστο Πινοτσέτ και παράλληλα είναι μία από τις πρώτες ταινίες που απεικονίζουν την περίοδο αυτή από τη σκοπιά μιας γυναίκας. Για τη σκηνοθέτρια είναι «μια πράξη δικαιοσύνης για εκείνες τις ανώνυμες γυναίκες που δεν εμφανίστηκαν ποτέ στα σχολικά βιβλία Ιστορίας», όπως ήταν και η δική της γιαγιά, θύμα εκείνης της αιματηρής χρονιάς για τη Χιλή.

📌 Πληροφορίες: Οι ταινίες και οι συζητήσεις θα γίνουν στα σινεμά Αστορ, Αστυ, Δαναός 1 & 2, Μέγαρο Μουσικής, Τριανόν, Παλλάς, Village Cinemas -VMAX Sphera @The Mall Athens (για μία προβολή)- αλλά και στο αγαπημένο μας Ιντεάλ (το οποίο μετά την ξαφνική περιπέτεια του καλοκαιριού είναι έτοιμο πλέον να μας υποδεχτεί ξανά και εμείς θα είμαστε εκεί να το στηρίξουμε, γιατί το θέλουμε ως σινεμά και όχι ως airbnb, σούπερ μάρκετ ή ό,τι άλλο...). Ολο το πρόγραμμα εδώ: www.aiff.gr. Εισιτήρια: viva.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ο λόγος στο σινεμά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας