• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.2°C / 14.6°C
    0 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 9.3°C / 12.1°C
    1 BF
    91%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.4°C
    2 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 8.8°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.2°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 10.0°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 6.4°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.3°C
    3 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    1 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 10.7°C / 11.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 12.8°C
    0 BF
    88%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.2°C
    0 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 13.8°C
    2 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.3°C / 11.0°C
    2 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 11.2°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    1 BF
    92%

Αριστερά: «Σκυλο-διαμέρισμα» του Priit Tender, δεξιά: «Flee» του Jonas Poher Rasmussen

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιστορίες εγκλωβισμού και φυγής στο χαρτί και στην οθόνη

  • A-
  • A+
Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων φιλοξένησε φέτος περισσότερες από 200 ταινίες από 43 χώρες και 350 καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο και βράβευσε μεταξύ άλλων το «Σκυλο-διαμέρισμα» του Priit Tender από την Εσθονία, το διάσημο «Flee» του Jonas Poher Rasmussen από τη Δανία και το «Καναρίνι» των Χρυσούλας Κοροβέση και Μάριου Γαμπιεράκη.

Πρωτοποριακές δημιουργίες, διαφορετικές τεχνοτροπίες, θραύσματα Ιστορίας, αποσπάσματα μιας δύσκολης καθημερινότητας, αποστάγματα καλλιτεχνικής αξίας λες και κάθε καρέ είναι ένας πίνακας. Ποιητικές εικόνες, οράματα ενός καλύτερου κόσμου. Κι ακόμα ο αγώνας -προσωπικός ή συλλογικός- για την υπέρβαση των εμποδίων, πειράματα ελευθερίας, μαθήματα σεβασμού στη διαφορετικότητα: οι περισσότερες από τις 200 ταινίες από 43 χώρες που προβλήθηκαν στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων Animasyros, το οποίο έληξε την περασμένη Κυριακή το βράδυ, είχαν όλες τις αποχρώσεις.

Εορταστική η φετινή διοργάνωση καθώς το φεστιβάλ έγινε κιόλας 15 χρόνων και όχι μόνο δεν έχει χάσει τίποτα από τη ζωντάνια του, αλλά γίνεται ολοένα και πιο πλούσιο. Παράδειγμα τα πέντε εργαστήρια για όλες τις ηλικίες και κοινωνικές ομάδες (ώστε να μπορούν όλοι να συναντήσουν την τέχνη τού animation), που φέτος διοργανώθηκαν σε συνεργασία με τον Σύλλογο Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου αντλώντας τη θεματική τους από τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Ή οι 20 συζητήσεις στην Αγορά που έχει καθιερωθεί ως τόπος συνάντησης της παγκόσμιας δημιουργίας με καλεσμένους περισσότερους από 100 επαγγελματίες από 15 διαφορετικές χώρες και που ανοίγει δρόμους δικτύωσης στον παγκόσμιο κόσμο της βιομηχανίας παραγωγής ταινιών κινουμένων σχεδίων για όσους νέους δημιουργούς αναζητούν τις δικές τους ευκαιρίες.

Συνολικά 350 ήταν οι φετινοί φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες απ' όλον τον κόσμο, που είτε επισκέφτηκαν για πρώτη φορά την Ελλάδα με αφορμή το Animasyros είτε όχι, και περισσότεροι από 60.000 θεατές παρακολούθησαν ζωντανά ή διαδικτυακά τις προβολές του.

Και όλα αυτά στη Σύρο, την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, στη μαρμαρόχτιστη Ερμούπολη, που από μόνη της φαντάζει ως κινηματογραφικό σκηνικό και είναι ιδανική οικοδέσποινα μιας διεθνούς ακτινοβολίας διοργάνωσης που για ένα εξαήμερο, στους ιστορικούς χώρους της υποδέχτηκε την αφρόκρεμα του παγκόσμιου ανιμέισον.

Με 8 διαγωνιστικά τμήματα, με το Διεθνές Πανόραμα, με βραβευμένες ταινίες εκτός συναγωνισμού αλλά και με ειδικά επιλεγμένες για παιδιά, με τρία αφιερώματα με ταινίες από τις Βαλτικές Χώρες (Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία), τη Νορβηγία και την Ουκρανία, αυτό το διεθνές φεστιβάλ εκπροσωπεί ακόμη περισσότερα. Οπως π.χ. την ανεπανάληπτη αίσθηση να παρακολουθείς ταινίες στο ιστορικό θέατρο Απόλλων, τη συμμετοχή σε συζητήσεις στο Πνευματικό Κέντρο και σε άλλους χώρους σε όλη τη Σύρο. Ας μνημονεύσουμε μόνο δύο από όλους: τον θερινό κινηματογράφο «Ερμής» που ήταν κλειστός περισσότερο από μισό αιώνα και το φεστιβάλ τον άνοιξε, τον καθάρισε και πραγματοποίησε προβολές εκεί αλλά κι ένας ακόμα κρυφός θησαυρός του νησιού, το Ινστιτούτο Κυβέλη όπου στεγάζεται στο σπίτι της μυθικής πια Κυβέλης.

Από τις παρουσιάσεις που έγιναν στην Αγορά ας σταθούμε, ανάμεσα σε άλλες, στην Κρις Νι δημιουργό της σειράς «We the People» που μίλησε για τη συνεργασία της με τους Μισέλ και Μπαράκ Ομπάμα στη δημιουργία της. Ή στους Αρη Καπλανίδη και Ηλία Ρουμελιώτη οι οποίοι, μετά το θριαμβευτικό πρώτο ταινιάκι τους «Από το μπαλκόνι», μίλησαν για τη νέα τους δουλειά που βρίσκεται σε εξέλιξη, «Γυναίκες του '22», με «πρωταγωνίστριες» 20 γυναίκες οι οποίες επέζησαν της Μικρασιατικής Καταστροφής και διηγήθηκαν στους ιστορικούς μια δύσβατη, σχεδόν κοινή πορεία που ούτε στα παιδιά τους δεν είχαν τολμήσει να εκμυστηρευτούν - και είναι σα να την αποκάλυψαν στην Ιστορία για να συναντήσουν το σήμερα μέσα από το κίνημα του Metoo.

Τα βραβεία

Η ναυαρχίδα του φεστιβάλ, το μέγα βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο Animasyros, απονεμήθηκε στο «Σκυλο-διαμέρισμα» (Dog-Apartment) του Priit Tender από την Εσθονία, που σύμφωνα με την κριτική επιτροπή «μας βύθισε σε έναν υπέροχα ζοφερό κόσμο όπου το παράδοξο είναι φυσιολογικό, καθώς παρατηρούμε την καθημερινή ζωή ενός άντρα που απασχολείται με το να βρει τα δικά του μέσα επιβίωσης».

Σχεδόν αναμενόμενο ήταν το Βραβείο Κοινού που κέρδισε η, διακεκριμένη διεθνώς, ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ «Flee» του Jonas Poher Rasmussen από τη Δανία με θέμα την αληθινή ιστορία φυγής ενός προσφυγόπουλου από το Αφγανιστάν και το ομηρικό ταξίδι του προς την ελευθερία. Σήμερα είναι 36 χρόνων, κάτοικος Δανίας, ακαδημαϊκός και ετοιμάζεται να παντρευτεί τον επί χρόνια σύντροφό του.

«Το καναρίνι»

Μια ασπρόμαυρη ταινία στην οποία το πηχτό κάρβουνο ζωντανεύει με ρευστό και απλό τρόπο στα αδρά σκίτσα εμπεριέχοντας ένα σπουδαίο μήνυμα, το «Καναρίνι» των Χρυσούλας Κοροβέση και Μάριου Γαμπιεράκη διακρίθηκε ανάμεσα σε 20 ελληνικές ταινίες και πήρε τo βραβείο για το Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα θεσμοθετημένο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και συνοδευόμενο από χρηματικό έπαθλο. «Τα καναρίνια έχουν ευαίσθητο αναπνευστικό σύστημα. Στα ορυχεία όταν σταματούσαν να τραγουδάνε ήταν ένα προμήνυμα ότι υπάρχει κίνδυνος από αναθυμιάσεις» λένε στην «Εφ.Συν.» οι δημιουργοί της πρώτης ταινίας τους με την οποία μας κατεβάζουν στις υπόγειες στοές.

Αλλωστε το «καναρίνι ανθρακωρύχου» προσδιορίζει έναν οργανισμό του οποίου ο θάνατος ή η δυσφορία λειτουργεί ως έγκαιρη προειδοποίηση κινδύνου. Κι όπως το καναρίνι είναι στο κλουβί, έτσι και οι ανθρακωρύχοι κατεβαίνουν στα έγκατα της γης σε έναν κλωβό με προστατευτικά κάγκελα που θυμίζει επίσης κλουβί. «Θέλαμε να δείξουμε αυτή τη σχέση συντροφικότητας και αλληλεξάρτησης που αναπτύσσει ο ανθρακωρύχος με το καναρίνι για να επιβιώσει. Κι όταν συμβαίνει ένα ατύχημα, αυτό λειτουργεί κάπως σαν αφύπνιση για να αμφισβητηθεί η κατάστασή τους...» μας λένε για τη χειροποίητη καρέ καρέ ταινία τους, διάρκειας 5'54''.

Ετσι μέσα σε ένα υποφωτισμένο σκηνικό από κάρβουνο σιγά σιγά σχηματίζονται οι φιγούρες των ανθρακωρύχων με το χαρακτηριστικό καπέλο να συγκεντρώνονται: το ξεκίνημα μια απεργίας...

Στις εργασιακές συνθήκες επικεντρώνουν οι δημιουργοί της ταινίας το βλέμμα τους συσχετίζοντάς το με το σήμερα. Εμείς όμως το είδαμε και σαν έναν παραλληλισμό προέκτασης της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση και τα σημάδια που εκείνη εκπέμπει σε αυτή την αλληλοεξαρτώμενη συνθήκη.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
AnimaSyros εκκίνηση
Η διοργάνωση που φέτος γιορτάζει τα 15 χρόνια υλοποίησης ενός ονείρου που έχει βάλει τη Σύρο ανάμεσα στα 10 μεγαλύτερα φεστιβάλ animation διεθνώς, θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή.
AnimaSyros εκκίνηση
ΣΙΝΕΜΑ
Το πρώτο Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου στην Αθήνα
Οκτώ ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, όλες από νέους σκηνοθέτες από την Παλαιστίνη, φτιαγμένες μέσα στον μόχθο και την καταστολή θα προβληθούν στον ιστορικό κινηματογράφο STUDIO new star art cinema.
Το πρώτο Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο... ανήλικος Σπίλμπεργκ και η αυτοκράτειρα Σίσι
Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης βρίσκεται προ των πυλών με σειρά ταινιών μυθοπλασίας, αφιερώματα και συζητήσεις που αναμένεται να μας συντροφεύσουν για ένα δεκαήμερο.
Ο... ανήλικος Σπίλμπεργκ και η αυτοκράτειρα Σίσι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στα βήματα του Μπουνιουέλ
O Φερμίν Σολίς μίλησε στην «Εφ.Συν.» για το γκράφικ νόβελ και την ταινία «Ο Μπουνιουέλ στον λαβύρινθο με τις χελώνες» που βασίστηκε στην ταινία του μεγάλου σκηνοθέτη «Γη χωρίς ψωμί».
Στα βήματα του Μπουνιουέλ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο λόγος στο σινεμά
Το 28ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» είναι προ των πυλών με και έτοιμο να διατηρήσει το κινηματογραφικό ενδιαφέρον των σινεφίλ για το διάστημα 28/9-9/10.
Ο λόγος στο σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας