• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.6°C / 20.8°C
    2 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 16.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.5°C / 21.0°C
    1 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 9.9°C / 12.7°C
    0 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    71%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 13.7°C
    0 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 10.1°C
    3 BF
    57%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.5°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 21.4°C
    6 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 15.7°C
    1 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    72%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 17.3°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 18.3°C
    2 BF
    59%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.8°C / 21.6°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 21.0°C
    3 BF
    53%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.3°C / 16.6°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.7°C / 14.4°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 8.0°C
    1 BF
    79%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέοι, ερωτευμένοι και παρίες στην ταράτσα μιας νεο-νουάρ Αθήνας

  • A-
  • A+
Νέες ταινίες

Broadway (Ελλάδα, Γαλλία, Ρουμανία, 2022, 97’) ★★☆☆☆

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Μασσαλάς

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ελσα Λεκάκου, Φοίβος Παπαδόπουλος, Στάθης Αποστόλου, Χρήστος Πολίτης

Η ιδέα της μεταμόρφωσης, πολυπρισματικής, πολυεπίπεδης, πολυσήμαντης, βρίσκεται στην καρδιά του «Broadway» (παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ), ενός αθηναϊκού νεο-νουάρ με ιδιαίτερη αγάπη για τον συμβολισμό και το bling, που μεταμορφώνει τον Χρήστο Μασσαλά σ’ έναν σκηνοθέτη με διεκδικήσεις και όραμα στο μέτωπο των νέων δημιουργών, έστω κι αν το πρότζεκτ του αποδεικνύεται πιο φιλόδοξο απ’ όσο μπορεί να τιθασεύσει στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.

Μια ομάδα νεαρών «απόβλητων» της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας βρίσκει καταφύγιο στα καμαρίνια, στη σκηνή, στα καθίσματα, στην ταράτσα του παλιού κινηματοθέατρου Μπρόντγουεϊ: μέσα στην παρακμή και στις σπίθες λάμψης του, καταστρώνουν τα σχέδιά τους και… τις χορογραφίες τους. Με αυτές προσελκύουν θεατές στον δρόμο, τους οποίους συστηματικά ξαφρίζουν. Εκεί η Νέλλυ κι ο Γιόνας –και οι δύο σε μια απόλυτα ρευστή και παράλληλη κατάσταση μεταμόρφωσης– ερωτεύονται με πάθος, αψηφώντας, σιγά σιγά, όλα τα δεδομένα που ορίζουν την ύπαρξή τους, τα σώματά τους, την πορεία τους.

Η ιδέα της ταινίας είναι συναρπαστική: ένας τόπος θεάματος, μεταμόρφωσης, στεγάζει ήρωες με πολλά πρόσωπα, τα οποία σταδιακά φωτίζει ή πνίγει στο σκοτάδι. Μέσα από το Μπρόντγουεϊ, την Αθήνα, το σήμερα, ο Μασσαλάς φτιάχνει έναν δικό του κόσμο, όπου το παλιό είναι τόσο τσακισμένο που δεν αφήνει το νέο να λάμψει κι όπου οι νέοι χρειάζονται ένα καταφύγιο που να μην προσδιορίζει την ταυτότητά τους ή τη διαβίωσή τους. Ηρωες που μεταμορφώνονται, μέσα σ’ έναν κόσμο που αλλάζει πρόσωπο κι ένα βαθύ ρομάντζο τόσο πηγαία queer που αυτόματα διεκδικεί μια κλασική αναφορά (παρέα με το ωραιότερο πλάνο της ταινίας, που καθημερινά μας χαιρετά στη μνήμη, ένα ηλιόλουστο, κοντινό φιλί με φόντο το Χίλτον προ ανακαίνισης και τον Δρομέα).

Για να υλοποιήσει την ιδέα του αυτή, ο Μασσαλάς οπλίζεται με θάρρος και εκπληκτικούς συνεργάτες, μόνο που η κάθε πτυχή της ταινίας φτάνει μόνο ώς το «σχεδόν». Η φωτογραφία κάνει ξεκάθαρες τις αναφορές και τις προθέσεις της, αλλά δεν απογειώνει, όπως σίγουρα θα μπορούσε, τους εσωτερικούς χώρους και τα αστικά εξωτερικά στη σφαίρα του μυθικού, του μυσταγωγικού, όπως και τα σκηνικά, τα κοστούμια, η μουσική του Γκάμπριελ Γιάρεντ, παρότι όλα μοιάζει να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, η ταινία παραμένει εγκλωβισμένη σε κάτι πεζό. Οι ερμηνείες άνισες: ο Χρήστος Πολίτης που μιλά με τη στεντόρεια φωνή του Γιάγκου Δράκου είναι ένα ευπρόσδεκτο κλείσιμο ματιού σε μια κουλτούρα νοσταλγική, η Ελσα Λεκάκου που τα τελευταία χρόνια την παρακολουθούμε με ενθουσιασμό δεν βρίσκει την εσωτερική της δύναμη, ούτε την καθαρή άρθρωσή της, ο Φοίβος Παπαδόπουλος έχει μια ενδιαφέρουσα μορφή αλλά δεν ανταποκρίνεται σε μια ερμηνεία-κλειδί για την ταινία, κι έτσι… ο Λάκης Γαβαλάς με τις φιλενάδες του παίρνουν τη θέση τού πιο αυθεντικού στοιχείου του φιλμ σ’ ένα comic-relief πέρασμα. Μέσα απ’ όλα τα «σχεδόν», ο Μασσαλάς ξεχωρίζει ολοκληρωτικά για την έφεσή του να δημιουργεί κόσμους –προφανές, άλλωστε, κι από τη μικρού μήκους του, «Copa-Loca», που έκανε πρεμιέρα στις Κάνες– έστω κι αν σ’ αυτή, την πρώτη του προσπάθεια, χωρίς ακόμα αρκετή πείρα κι ίσως όχι με το ευκταίο μπάτζετ, στόχευσε τόσο υπερβολικά ψηλά όσο τ’ αστέρια του Μπρόντγουεϊ.

Φτερά και πούπουλα (Feathers, Γαλλία, Αίγυπτος, Ολλανδία, Ελλάδα, 2021, 112’) ★★★☆☆

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ομάρ Ελ Ζοχάιρι

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ντεμιάνα Νασάρ, Σάμι Μπασούνι, Μοχάμεντ Αμπντ Ελ Χαντί

Σε μια μικρή βιομηχανική πόλη της Αιγύπτου, κρυμμένη κάτω από τη σκόνη, τον καπνό, τη φτώχεια και τη βρόμα, ζει μια νεαρή, πενταμελής, πατριαρχική οικογένεια. Ο αυταρχικός σύζυγος και πατέρας διοργανώνει γιορτή για τα γενέθλια του ενός γιου του. Οταν, ωστόσο, ο τοπικός μάγος/διασκεδαστής μεταμορφώσει κατά λάθος τον άνδρα σε κότα, η γυναίκα του θ’ αναγκαστεί όχι μόνο να ερευνήσει τι στ’ αλήθεια συνέβη, αλλά και να βρει τρόπους να συντηρήσει τα παιδιά της και… την κότα!

Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Κανών, συμπαραγωγή με την Ελλάδα, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Αιγύπτιου Ελ Ζοχάιρι είναι μια προφανής, ορισμένως φλύαρη, αλληγορία για την ένδεια στη σύγχρονη αιγυπτιακή κοινωνία και για την υποτελή θέση της γυναίκας. Το φιλμ υποφέρει από την «αστάθεια» των ερασιτεχνών ηθοποιών, ο σκηνοθέτης μοιάζει να στοχεύει κάθε του σεκάνς να είναι τόσο εκκεντρική ή εξαθλιωμένη ή επιτηδευμένη, ώστε να «μείνει κλασική», όμως η φαντασία του μεταφέρει τον θεατή σ’ έναν ιδιαίτερο κόσμο, φαινομενικά πλαστό που μιλά αιχμηρά και καταδικαστικά για μια χώρα που δεν νοιάζεται για τους ανθρώπους της, ενώ η κυκλική πορεία της ηρωίδας, γύρω από τον στύλο της χειραφέτησης, αποκτά προοδευτικά κάτι το κινηματογραφικά εθιστικό.

Η συγκάλυψη (Marco effekten, Δανία, Γερμανία, Τσεχία, 2021, 125’) ★★☆☆☆

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρτιν Ζάντβλιετ

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ούλρικ Τόμσεν, Ζάκι Γιουσέφ, Λούμπος Ολάχ

Ο αστυνομικός επιθεωρητής Καρλ Μερκ, σκληροτράχηλος και συναισθηματικά τραυματισμένος, παλεύει με τους δαίμονές του, με τη βοήθεια του ψυχοθεραπευτή του. Οταν βρεθεί μπροστά σε νέα στοιχεία για μια παλαιότερη υπόθεση, αγκιστρώνεται πάνω τους σαν σε σωσίβια λέμβο. Ενα μικρό αγόρι Ρομά κρατά στα χέρια του το κλειδί για μια ιστορία παιδεραστίας που εμπλέκει τις Αρχές και τους προύχοντες, κι ο Μερκ είναι αποφασισμένος να μην το αφήσει να χαθεί, προτού, τουλάχιστον, βρει ο ίδιος τη δική του εξιλέωση. Γίνεται ένα σκανδιναβικό θρίλερ, βασισμένο σε best seller του είδους (η «Αναμονή» του Γιούσι Αντλερ-Ολσεν), με τον Ούλρικ Τόμσεν να γεμίζει την οθόνη, με αντικείμενο καυτά ζητήματα σαν την παιδεραστία, το προσφυγικό, τον ρατσισμό, την κρατική διαφθορά, να μετουσιωθεί σε μια ταινία αργόσυρτη και τετριμμένη; Γίνεται.

Μην ανησυχείς, αγάπη μου (Don’t Worry Darling, ΗΠΑ, 2022, 122’) ★★☆☆☆

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολίβια Γουάιλντ

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Φλόρενς Πιου, Χάρι Στάιλς, Κρις Πάιν, Ολίβια Γουάιλντ

Στη λαμπερή, χρωματιστή Αμερική του 1950, η Αλις κι ο Τζακ ζουν σε μια κλειστή, υποδειγματικά καλοσυνάτη, καθαρή, ταξική και τακτική, περιποιημένη, πατριαρχική κοινότητα. Οταν η Αλις αρχίσει να υποψιάζεται πως κάτω από τη γυαλάδα της ζωής τους κρύβεται κάτι τρομακτικά σκοτεινό, θα προσπαθήσει, μόνη, να το ανακαλύψει και να το φέρει στην επιφάνεια.

Δεύτερη σκηνοθετική δουλειά (μετά το «Booksmart») της ηθοποιού Ολίβια Γουάιλντ, με πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, η ταινία θα μείνει στην ιστορία περισσότερο για τα κουτσομπολιά που την περιβάλλουν (οι τεταμένες σχέσεις της Γουάιλντ με τον αρχικό πρωταγωνιστή, Σάια ΛαΜπεφ, επίσης με τη Φλόρενς Πιου, ο δεσμός της με τον Στάιλς), παρά για την ουσία της. Και όχι άδικα, γιατί αυτή η ουσία, ένα δοκίμιο για τη γυναικεία χειραφέτηση, μπερδεύεται μέσα σ’ ένα χαριτωμένο, κατά στιγμές και αγωνιώδες, σενάριο που διαρκώς ξεφεύγει σε ημικύκλια που δεν μπορεί να κλείσει. Αλώβητη από την περιπέτεια βγαίνει μόνο η Φλόρενς Πιου, η 26χρονη Βρετανίδα ηθοποιός με την ικανότητα να μετατρέπει μια χαοτική, προβλέψιμη ταινία σε μαγνήτη για τα μάτια και το μυαλό.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν
Η ταινία «Χαμογέλα» του Πάρκερ Φιν είναι μία εκδοχή της γνωστής ρήση, η «Γυναίκα βασιλιάς» της Τζίνα Πρινς-Μπάιθγουντ είναι μια ταινία «βαφτισμένη» στο μαύρο χρώμα και «Η φλεγόμενη θάλασσα» μία νορβηγική...
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν
ΣΙΝΕΜΑ
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
Πολυσυζητημένο είναι ήδη «Το Τρίγωνο της Θλίψης», αλλά η εβδομάδα υπόσχεται και την αμιγώς ελληνική παιχνιδιάρικη queer ρομαντική κομεντί του Στέλιου Καμμίτση.
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
ΣΙΝΕΜΑ
Μια απολαυστικά αυτοαναφορική «Επίσημη συμμετοχή» και η επιστροφή του Μπραντ Πιτ με το... τρένο
Πενέλοπε Κρουζ, Αντόνιο Μπαντέρας, Οσκαρ Μαρτίνεζ πρωταγωνιστούν στην κωμωδία των Μαριάνο Κον, ενώ ο Μπραντ Πιτ υποδύεται έναν πληρωμένο δολοφόνο.
Μια απολαυστικά αυτοαναφορική «Επίσημη συμμετοχή» και η επιστροφή του Μπραντ Πιτ με το... τρένο
ΣΙΝΕΜΑ
Η Λαίδη Νταϊάνα με τη ματιά του Πάμπλο Λαραΐν
Το φιλμ, του Χιλιανού δημιουργού Πάμπλο Λαραΐν, επιλέγει ν’ αφηγηθεί τη χρονική στιγμή που η Λαίδη Νταϊάνα επιχειρεί να βγάλει τα ρούχα της πριγκίπισσας και να ζήσει την ουσία της προσωπικότητάς της, μία...
Η Λαίδη Νταϊάνα με τη ματιά του Πάμπλο Λαραΐν
ΣΙΝΕΜΑ
Από τα Οσκαρ και τις Κάνες... στα θερινά
Ο Νορβηγός σκηνοθέτης Γιοακίμ Τρίερ που μας έδωσε ένα ανατριχιαστικό θρίλερ, το «Θέλμα» το 2017, αλλάζει διάθεση και ύφος και με το «Ο χειρότερος άνθρωπος του κόσμου» δοκιμάζεται, με μεγάλη επιτυχία, στη...
Από τα Οσκαρ και τις Κάνες... στα θερινά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας