• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 28.0°C
    2 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.7°C / 27.8°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 28.7°C
    1 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.9°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 28.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 24.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    1 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 27.8°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.7°C
    0 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 25.5°C / 28.3°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    1 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.2°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    2 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 26.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    59%

Πέθανε ο σπουδαίος Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

  • A-
  • A+

«Έφυγε» σε ηλικία 91 ετών ο άνθρωπος που συνέδεσε το όνομά του με τη νουβέλ βαγκ, ίσως το πιο σημαντικό κίνημα στην ιστορία του κινηματογράφου, καθώς υπήρξε ένας από τους πρωτοπόρους της.

Ο Γαλλο-ελβετός σκηνοθέτης έφερε επανάσταση στον κινηματογράφο στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και του 60.

Ιδιαίτερα γνωστός για το εικονοκλαστικό, φαινομενικά αυτοσχέδιο ύφος γυρισμάτων του, καθώς και τον άκαμπτο ριζοσπαστισμό, ο Γκοντάρ άφησε το στίγμα του με μια σειρά πολιτικοποιημένων ταινιών τη δεκαετία του 1960, πριν την «αναγέννηση» της καριέρας του, τα τελευταία χρόνια, με ταινίες όπως το Film Socialisme (με γυρίσματα στην Ελλάδα) και Αποχαιρετισμός στη γλώσσα (Goodbye to Language), πειραματιζόμενος με την ψηφιακή τεχνολογία. 

Αγαπούσε την Ελλάδα και την στήριξε τα δύσκολα χρόνια των μνημονίων. «Όλος ο κόσμος χρωστάει χρήματα σήμερα στην Ελλάδα» είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, που δημοσιεύτηκε σε γαλλικό περιοδικό. «Θα έπρεπε να ευχαριστήσουμε την Ελλάδα. Είναι η Δύση που χρωστάει στην Ελλάδα. Η φιλοσοφία, η δημοκρατία, η τραγωδία... Πάντα ξεχνάμε τη σχέση ανάμεσα στην τραγωδία και τη δημοκρατία».

Ο Γκοντάρ ήταν ένας από τους διασημότερους σκηνοθέτες στον κόσμο, γνωστός για ταινίες κλασικές όπως οι «Με κομμένη την ανάσα» και «Περιφρόνηση», οι οποίες τάραξαν το κινηματογραφικό κατεστημένο.


► Μεταξύ άλλων, ο Γκοντάρ είχε σκηνοθετήσει τις ταινίες: «Η κυρία θέλει έρωτα» (1961), «Ζούσε τη ζωή της» (1962), «Αλφαβίλ» (1965), «Ο τερλός Πιερό» (1965), «Συνέβη στην Αμερική» (1966), «Η Κινέζα» (1967), «Όλα πάνε καλά» (1972), «Ο σώζων εαυτόν σωθήτω» (1980), «Histoire(s) du Cinema» (1989), «Χαίρε Σεράγεβο) (1993), «Η ελεγεία ενός έρωτα» (2001), «Film Socialisme» (2010), «Το βιβλίο της εικόνας» (2018).              


Ήταν μέλος μιας ομάδας ταινιοκριτικών του περιοδικού Cahiers du Cinema, οι οποίοι αποφάσισαν να φτιάξουν δικές τους ταινίες και να φέρουν μια επανάσταση στο μέσο, διότι ήταν δυσαρεστημένοι με την ποιότητα του Γαλλικού Κινηματογράφου εκείνη την εποχή. Αυτή η ομάδα ήταν η βάση της Νουβέλ Βαγκ. Το 1968, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε τη Νουβέλ Βαγκ και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, ονομασμένη από τον γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη. Επρόκειτο για μια ομάδα πολιτικά ενεργών σκηνοθετών οι οποίοι ομαδικά και ανώνυμα δημιουργούσαν πειραματικές και πολιτικές ταινίες οι οποίες υποστήριζαν κινήματα όπως ο Μαοϊσμός και ο Μαρξισμός. 

► Γεννημένος στο Παρίσι το 1930, μεγάλωσε και πήγε σχολείο στη Νιόν. Επιστρέφοντας στην Πόλη του Φωτός, το 1949, ο Γκοντάρ άρχισε να συχνάσει στους κύκλους διανοουμένων των «cine-clubs» που άνθισαν στη γαλλική πρωτεύουσα μεταπολεμικά. 


Το αντίο της Σίας Αναγνωστοπούλου

«Μόνο με κομμένη την ανάσα ακούει κανείς την είδηση θανάτου του Γκοντάρ. Του κινηματογραφιστή , που άλλαξε τη ρότα της αφήγησης και των εικόνων. Εμπνευσμένα αντιφατικός και συνδεδεμένος με το κίνημα της αμφισβήτησης της δεκαετίας του '60, αν ''δυο τρία πράγματα που ξέρουμε γι''' αυτόν είναι ότι  κατέστησε τον πειραματισμό διαρκή κανόνα της ζωής του, έχτισε ένα Νέο Κύμα στη ροή του 20ου αιώνα. Αντίο μετρ. Σ' ευχαριστούμε για όλα». 

Με αυτό τον τρόπο αποχαιρετά τον σπουδαίο σκηνοθέτη η Τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Σία Αναγνωστοπούλου. 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν
Η ταινία «Χαμογέλα» του Πάρκερ Φιν είναι μία εκδοχή της γνωστής ρήση, η «Γυναίκα βασιλιάς» της Τζίνα Πρινς-Μπάιθγουντ είναι μια ταινία «βαφτισμένη» στο μαύρο χρώμα και «Η φλεγόμενη θάλασσα» μία νορβηγική...
Χαμογελάτε, κάνει τους άλλους να ανησυχούν
ΣΙΝΕΜΑ
Νέοι, ερωτευμένοι και παρίες στην ταράτσα μιας νεο-νουάρ Αθήνας
Το «Broadway» μεταμορφώνει τον Χρήστο Μασσαλά σ’ έναν σκηνοθέτη με διεκδικήσεις και όραμα στο μέτωπο των νέων δημιουργών, αλλά η εβδομάδα φέρνει και τη βραβευμένη στο Φεστιβάλ Κανών, συμπαραγωγή με την Ελλάδα,...
Νέοι, ερωτευμένοι και παρίες στην ταράτσα μιας νεο-νουάρ Αθήνας
ΣΙΝΕΜΑ
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
Πολυσυζητημένο είναι ήδη «Το Τρίγωνο της Θλίψης», αλλά η εβδομάδα υπόσχεται και την αμιγώς ελληνική παιχνιδιάρικη queer ρομαντική κομεντί του Στέλιου Καμμίτση.
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα νέο κύμα από μόνος του, κόντρα στο ρεύμα
Ο Γαλλοελβετός κινηματογραφιστής και διανοητής, ταυτίστηκε με τον αριστερισμό, τις μεγάλες κοινωνικοπολιτικές διεκδικήσεις του ’60 και βέβαια το αντισυμβατικό πνεύμα και σινεμά της Νουβέλ Βαγκ.
Ενα νέο κύμα από μόνος του, κόντρα στο ρεύμα
ΣΙΝΕΜΑ
Liberation: Ο Γκοντάρ πέθανε με υποβοηθούμενη αυτοκτονία
Την ώρα που ο κόσμος των τεχνών αποχαιρετά έναν από τους τελευταίους κολοσσούς του κινηματογράφου, έρχονται στο φως λεπτομέρειες για τα προβλήματα που αντιμετώπιζε τον τελευταίο καιρό και τον ώθησαν να πάρει...
Liberation: Ο Γκοντάρ πέθανε με υποβοηθούμενη αυτοκτονία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας