Ολοκληρώθηκε η Μόστρα του 2022, αφήνοντας «επίλογο» διττό. Από τη μια πλευρά, με τα βραβεία που απένειμε η Κριτική Επιτροπή της Τζούλιαν Μουρ, φώναξε δυνατά τη διαμαρτυρία της για την ανθρώπινη κατάσταση της δικής μας εποχής. Από την άλλη, όπως όλα τα τελευταία χρόνια, φύτεψε τον σπόρο της δημοσιότητας για τις ταινίες που θα κυριαρχήσουν, φέτος, στα μεγάλα κινηματογραφικά βραβεία.
«Σας ευχαριστώ που αναγνωρίζετε ότι το ντοκιμαντέρ είναι σινεμά», είπε προς το φεστιβάλ και την Κριτική Επιτροπή η βραβευμένη με Οσκαρ (για το «Citizenfour») σταρ της τεκμηρίωσης, Λόρα Πόιτρας. Η νέα της ταινία, «All the Beauty and the Bloodshed», που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, είναι ένα ντοκιμαντέρ έρευνας και παρατήρησης που παρακολουθεί τον αγώνα της φωτογράφου Ναν Γκόλντιν εναντίον της οικογένειας Σάκλερ, των μεγιστάνων της φαρμακοβιομηχανίας που ευθύνονται για το σκάνδαλο του Oxycontin και τη ραγδαία αύξηση του εθισμού του αμερικανικού πληθυσμού σε οπιοειδή, μέσα από τον σύνδεσμο των Σάκλερ με τη διεθνή αγορά έργων τέχνης.
Αυτό είναι το μόλις δεύτερο ντοκιμαντέρ που κερδίζει το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ, μετά το «Sacro Gra» του Τζιανφράνκο Ρόζι το 2013 και η Πόιτρας η μόλις έκτη γυναίκα σκηνοθέτης που αποσπά τον Χρυσό Λέοντα στην ιστορία του φεστιβάλ, παρότι οι γυναίκες κυριαρχούν τις τελευταίες χρονιές του (η Κλόι Ζάο για το «Nomadland» το 2020 και η Οντρέ Ντουαγιόν με το «Γεγονός» πέρυσι).
Παράλληλα, τον Αργυρό Λέοντα αλλά και το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου/ης Σκηνοθέτη/ιδας κέρδισε η Γαλλίδα ντοκιμαντερίστα Αλίς Ντιοπ με το ντεμπούτο της στη μυθοπλασία, το «Saint Omer», ένα δικαστικό δράμα με την παιδοκτονία στο επίκεντρο.
Στην… οσκαρική πλευρά κινήθηκαν τα βραβεία των ερμηνειών. Η Κέιτ Μπλάνσετ τιμήθηκε για την ερμηνεία της στο «Tar» του Τοντ Φιλντ, όπου ενσαρκώνει τη διευθύντρια ορχήστρας Λίντια Ταρ με τόλμη και κύρος. Η Μπλάνσετ επέστρεψε από την Αμερική στη Βενετία για να παραλάβει το βραβείο της, όπως είπε, «νιώθοντας τεράστια τιμή». Ο Κόλιν Φάρελ, επίσης, βραβεύτηκε για τον ρόλο του στο «The Banshees of Inisherin»: το βραβείο παρέλαβε για λογαριασμό του ο σκηνοθέτης του, Μάρτιν ΜακΝτόνα («Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι»), ο οποίος κέρδισε και το Βραβείο Σεναρίου, ενώ ο Φάρελ έστειλε βιντεομήνυμα δηλώνοντας «σοκαρισμένος κι ενθουσιασμένος».
Πολυ-νικητής και το «Bones and All» του Λούκα Γκουαντανίνο («Να με Φωνάζεις με τ’ Ονομά σου»), που απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας, αλλά και Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού για την Τέιλορ Ράσελ. Η 28χρονη Καναδέζα ανέβηκε συγκινημένη στη σκηνή και δήλωσε: «Εχω γράψει τον λόγο μου γιατί έχω τόσο τρακ. Είμαι απίστευτα ευγνώμων που στέκομαι εδώ, τόσοι πολλοί από τους ήρωές μου βρίσκονται σ’ αυτή την αίθουσα».
Το φεστιβάλ ολοκλήρωσε και τον ακτιβισμό του υπέρ του Ιρανού δημιουργού Τζαφάρ Παναχί, τιμώντας τη νέα ταινία του, «No Bears», με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και καταγγέλλοντας την ποινή εξαετούς φυλάκισης που του επέβαλε τον Ιούλιο το ιρανικό κράτος.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας