• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.1°C / 25.8°C
    3 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 23.0°C
    3 BF
    59%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 23.8°C
    3 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.2°C
    2 BF
    49%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 20.1°C / 24.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.4°C / 20.4°C
    2 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    34%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.9°C / 21.8°C
    1 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.2°C / 21.9°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.8°C / 22.8°C
    1 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.7°C
    3 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.2°C / 22.9°C
    4 BF
    49%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 21.7°C / 25.5°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.3°C / 26.0°C
    3 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.3°C / 20.5°C
    3 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 22.8°C
    3 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    51%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας Ισπανός «Αντικαταστάτης» και ένα αστυνομικό με πολιτικό φόντο

  • A-
  • A+
Εκτός από το αστυνομικό δράμα του Οσκαρ Αϊμπάρ, η εβδομάδα φέρνει όμως και δύο γαλλικές δραμεντί, αλλά και μία ταινία δράσης με τον Σαμ Χιούαν, που μάλλον αποδεικνύει γιατί δεν πρέπει να γίνει ο επόμενος 007.

Ο αντικαταστάτης
(El sustituto, Ισπανία, Βέλγιο, 2021, 117΄)
★★★☆☆

● σκηνοθεσία: Οσκαρ Αϊμπάρ
● ηθοποιοί: Ρικάρντο Γκόμεζ, Βίκι Λουένγκο, Πέρε Πονσέ

Το αστυνομικό δράμα του Οσκαρ Αϊμπάρ τοποθετεί τη δράση το 1982, σε ένα κομβικό χρονικά σημείο για την ισπανική μεταπολίτευση και το πέρασμα στην κοινοβουλευτική δημοκρατία. Το όχημα της ιστορίας είναι ένας αστυνομικός που αντικαθιστά έναν αποθανόντα συνάδελφό του σε μια ήσυχη παραθαλάσσια πόλη. Διερευνώντας τις συνθήκες θανάτου του προκατόχου του, θα ανακαλύψει καλά κρυμμένα μυστικά και θα αντιληφθεί πως η χώρα του εξακολουθεί να υποθάλπει εγκληματίες που νοσταλγούν τα δικτατορικά καθεστώτα. Το κουβάρι της πλοκής ξετυλίγει στο σήμερα μια δημοσιογράφος που φτάνει στο σπίτι μιας συνταξιούχου γιατρού για να αναζητήσει πληροφορίες σχετικά με μια είδηση που δημοσιεύτηκε πριν από σαράντα χρόνια. Τα χρονικά πισωγυρίσματα γίνονται διακριτικά και τα κομμάτια της πλοκής θα δέσουν, οδηγώντας σε μια κρυφή κοινότητα πρώην ναζί αξιωματούχων που έχουν τη δική τους ατζέντα.

Οι αμφιβολίες, η καχυποψία και το πείσμα του νεοαφιχθέντος αστυνομικού παίρνουν τον χρόνο τους για να αναπτυχθούν και ευτυχώς ο Αϊμπάρ δεν χρησιμοποιεί τις ευκολίες των Αμερικανών συναδέλφων του για να κάνει πιο συμπαθή ή πιο δυναμικό τον ήρωά του. Ο σκηνοθέτης γνωρίζει σε βάθος το υλικό του και ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει τους ήρωες – προσέξτε τη διακύμανση της φιλίας του πρωταγωνιστή με τον «Κολόμπο».

Ωστόσο, εκεί όπου υστερεί η ταινία είναι στις σκηνές δράσης και καταδίωξης, όπου η ακανόνιστη χρήση δυνατής μουσικής και κοφτού μοντάζ προδίδουν μια σχετική αδυναμία. Οσο τα κομμάτια της αστυνομικής ίντριγκας χτίζονται τόσο πιο απολαυστική γίνεται η ιστορία, ειδικότερα όταν ο ήρωας πλησιάζει κοντά στο σανατόριο των συνταξιούχων φασιστών που έδρασαν κατά τα χρόνια του καθεστώτος του Φράνκο και η συνωμοσία αποκαλύπτεται στο αληθινό μέγεθός της.


SAS Ειδικές Δυνάμεις: Κόκκινος Συναγερμός
(SAS Red Notice, Μ. Βρετανία, 2021, 124΄)
★½☆☆☆

● σκηνοθεσία: Μάγκνους Μάρτενς
● ηθοποιοί: Σαμ Χιούαν, Αντι Σέρκις, Τομ Γουίλκινσον, Ρούμπι Ρόουζ, Τομ Χόπερ

Ενας ειδικός πράκτορας θα παγιδευτεί σε ένα τρένο στη σήραγγα της Μάγχης. Μια ομάδα εγκληματιών πολέμου θα κρατήσει σε ομηρία τους επιβάτες. Η επικεφαλής των μισθοφόρων απειλεί να αποκαλύψει τα μυστικά της βρετανικής κυβέρνησης και να ανατινάξει τη σήραγγα. Οι δημιουργοί αυτής της κατασκοπικής περιπέτειας «έκτακτης ανάγκης» δεν ξέρουν από πού να πρωτοπάρουν δάνεια: από το «Die Hard» και το «Mission: Impossible» ή από τα «Taken» του Λίαμ Νίσον; Τελικά παίρνουν από όλα αυτά ταυτόχρονα. Αν και διαθέτει μια αξιοπρεπή ιστορία, αρκετούς φαινομενικά ενδιαφέροντες χαρακτήρες, ένα θελκτικό σκηνικό δράσης και μια διασκεδαστική νότα που θα επέτρεπαν στο «SAS» να δημιουργήσει το δικό του franchise, τα εξόφθαλμα δάνεια και η «τεμπέλικη» σκηνοθεσία δεν αφήνουν πολλά περιθώρια.

Φανατικοί μισθοφόροι, ημίτρελοι μεγιστάνες, διεφθαρμένοι πολιτικοί και διπλοί πράκτορες μπλέκονται (συνήθως άτσαλα) σε ένα σενάριο που χρειαζόταν περισσότερη δουλειά και λίγες ενέσεις πρωτοτυπίας. Μια εντυπωσιακά στημένη σκηνή στο φινάλε εξηγεί πού ξοδεύτηκε ο μισός προϋπολογισμός της ταινίας, αλλά θα μπορούσαν τα χρήματα να επενδυθούν σε σκηνές που θα έδιναν κινηματογραφική πνοή στο φιλμ και θα αφαιρούσαν την τηλεοπτική αισθητική. Δεν βοηθάει καθόλου και η περιορισμένη ερμηνευτική ικανότητα του Σαμ Χιούαν στον κεντρικό ρόλο, ο οποίος έχει δυο εκφράσεις: να χαμογελάει αυτάρεσκα και να συνοφρυώνεται όταν σκέφτεται ποιον θα πυροβολήσει μετά. Ας ελπίσουμε να μη γίνει ο επόμενος 007, όπως ακούστηκε πρόσφατα...


Το μικρό βιβλιοπωλείο στο Παρίσι
(Il materiale emotivo, Ιταλία, Γαλλία, 2021, 89΄)
★★☆☆☆

● σκηνοθεσία: Σέρτζιο Καστελίτο
● ηθοποιοί: Σέρτζιο Καστελίτο, Μπερενίς Μπεζό, Σάντρα Μίλο

Ενας Παριζιάνος βιβλιοπώλης βρίσκει παρηγοριά μόνο στους μεγάλους συγγραφείς του παρελθόντος. Ζει με τη λατρεμένη του κόρη, η οποία έχει χάσει τη φωνή της εξαιτίας ενός τραύματος. Μέχρι που μια νευρωτική ηθοποιός (Μπερενίς Μπεζό) εισβάλλει στη ζωή του με χειμαρρώδη τρόπο. Η συνάντηση αυτή θα αλλάξει τη ζωή και τις ισορροπίες γύρω από αυτό το κουκλίστικο συνοικιακό κατάστημα.

Το μεγάλο πλεονέκτημα της τρυφερής δραμεντί είναι, αν όχι απαραίτητα η σκηνοθεσία, σίγουρα πάντως η ερμηνεία του Σέρτζιο Καστελίτο, ο οποίος πείθει απόλυτα στον ρόλο ενός ανθρώπου αφοσιωμένου στα βιβλία του, στην κόρη του και στο περιβάλλον του. Πετυχαίνει μάλιστα με ακρίβεια να αποτυπώσει τη συναισθηματική του μεταστροφή καθώς βγαίνει από τη βολή και τη ρουτίνα του.

Η ταινία θέλει να μιλήσει για το βάρος της ενοχής και για το τίμημα της πνευματικής γαλήνης και το πετυχαίνει αρκετά. Βέβαια είναι τόσο καλοφτιαγμένη, καθαρή και λαμπερή αυτή η γειτονιά του Παρισιού, που οι κομπάρσοι που βαδίζουν απέξω μόνο που δεν χαιρετούν τους θεατές χαμογελαστοί. Οι στερήσεις ενός πατέρα που έχει δώσει τα πάντα για την κόρη του που αδρανεί στην ακμή της ζωής της εξαιτίας της αναπηρίας και η παρορμητικότητα μιας γυναίκας που ανατρέπει τα δεδομένα θα άφηναν ισχυρότερο αντίκτυπο εάν διαδραματίζονταν σε έναν πιο ρεαλιστικό διάκοσμο και όχι σε μια τόσο ονειρική και έντεχνα αρμονική ατμόσφαιρα. Πώς να περιμένουμε το φως της λύτρωσης όταν δεν υπάρχει ίχνος σκόνης στα ράφια των βιβλίων;


Περιμένοντας τον Μποτζάνγκλς
(En attendant Bojangles, Γαλλία, 2022, 124΄)
★★½☆☆

● σκηνοθεσία: Ρεζί Ρουανσάρ
● ηθοποιοί: Βιρζινί Εφιρά, Ρομέν Ντουρίς, Γκρεγκορί Γκαντεμπουά, Σολάν Μασαντό Γκρανέ

Στην καρδιά της πολύχρωμης και στροβιλώδους δεκαετίας του 1960, η Καμίλ και ο Ζορζ αποτελούν ένα τρελά ερωτευμένο, μα ιδιόρρυθμο ζευγάρι. Προκειμένου να ζήσουν την ευτυχία τους στο έπακρο, απολαμβάνουν την πολυτέλεια και την ηδονή μακριά από κάθε κομφορμισμό. Η χαρισματική προσωπικότητα του Ζορζ κερδίζει την καρδιά της Καμίλ, μιας καταθλιπτικής νεαρής γυναίκας που δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τίποτα. Η γέννηση του γιου τους δεν μειώνει τη δίψα τους για ελευθερία. Διοργανώνουν λοιπόν πάρτι και δεξιώσεις, χορεύοντας πάντα το τραγούδι «Mr Bojangles». Παρά την υποστήριξη του συζύγου, η ηρωίδα βυθίζεται, με χάρη, στην κλινική κατάθλιψη. Είναι αρκετός ο έρωτας για να τη σώσει και να την επαναφέρει στα χρόνια της γοητείας και της λάμψης;

Ο σκηνοθέτης αφηγείται με τρυφερότητα την ασυνήθιστη έλξη δυο χαρακτήρων που προσπαθούν να συνυπάρξουν και να κρατηθούν στην «κανονική» ζωή. Επιλέγει σοφά να μετατοπίσει το βλέμμα του παρατηρητή από τον γιο, που έχει τον ρόλο του αφηγητή στο βιβλίο, στον σύζυγο, που βλέπει την αγαπημένη του να βυθίζεται στην τρέλα. Η εξαιρετικά όμορφη Βιρζινί Εφιρά υποδύεται τη γυναίκα με τον πολύπλοκο χαρακτήρα και ο γοητευτικός Ρομέν Ντουρίς αντισταθμίζει την ιδιοσυγκρασία της, κρατώντας τα ηνία της πνευματικής ισορροπίας της σχέσης. Κάτω από το βάρος της ψυχικής νόσου, ο σκηνοθέτης επιμένει να διατηρεί το ύφος μιας παραμυθένιας κωμωδίας. Ταλαντεύεται όμως ανάμεσα στην ανάγκη για εμβάθυνση στους ήρωες και τη ρομαντική διάθεση. Η ταινία μάς μετατοπίζει διαρκώς μεταξύ συγκίνησης και δράματος, χωρίς όμως η σκηνοθεσία να καταφέρνει να προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές του τόνου. Μετά τη θέαση μένει μια αίσθηση ανισορροπίας που αντισταθμίζεται ευτυχώς από τις γενναιόδωρες ερμηνείες, καθώς το πρωταγωνιστικό ντουέτο είναι φωτογενές και πικάντικο.


Επανεκδόσεις

«Μπαραβέντο» (Barravento) του Γκλάουμπερ Ρόχα (1962, Αντόνιο Πιτάνγκα, Λουίζα Μαρανιάο, Λούσι ντε Καρβάλιο)

Πρωτόλειο φιλμ του Γκλάουμπερ Ρόχα, ενός εκπροσώπου της βραζιλιάνικης αβανγκάρντ, που διαδραματίζεται σε ένα απομακρυσμένο ψαροχώρι με κάτοικους οι οποίοι είναι απόγονοι σκλάβων από την Αφρική. Στα όρια του ιστορικού ντοκουμέντου, του κομμουνιστικού μανιφέστου και του αυθεντικού νεορεαλισμού, το φιλμ αναζητά νέους θεατές που θα ανακαλύψουν τον κρυφό παγανισμό πίσω από μια ιστορία απόπειρας εργατικής αντίστασης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
Πολυσυζητημένο είναι ήδη «Το Τρίγωνο της Θλίψης», αλλά η εβδομάδα υπόσχεται και την αμιγώς ελληνική παιχνιδιάρικη queer ρομαντική κομεντί του Στέλιου Καμμίτση.
Οταν η κοινωνία του πλούτου και της υποκρισίας προκαλεί γέλιο και ναυτία
ΣΙΝΕΜΑ
O «Μεγκρέ» του Ντεπαρντιέ, ο Μπέργκμαν και ένας ιμπρεσιονιστικός ροδακινόκηπος
Η εβδομάδα φέρνει τον αειθαλή ήρωα του Σιμενόν με τη σκηνοθετική ματιά του Πατρίς Λεκόντ, την ταινία «Οι ροδακινιές του Αλκαράς» της Κάρλα Σιμόν και το σοφιστικέ, αρκετά αυτοβιογραφικό «Νησί του Μπέργκμαν» της...
O «Μεγκρέ» του Ντεπαρντιέ, ο Μπέργκμαν και ένας ιμπρεσιονιστικός ροδακινόκηπος
ΣΙΝΕΜΑ
Ερωτες με γαλλική υπογραφή
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σαρλίν Μπουρζουά-Τακέ στους -γυναικείας ματιάς- «Ερωτες της Αναΐς» με πρωταγωνίστριες τις Αναΐς Ντεμουστιέ και Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι επικρατεί αυτή την...
Ερωτες με γαλλική υπογραφή
ΣΙΝΕΜΑ
Η Λαίδη Νταϊάνα με τη ματιά του Πάμπλο Λαραΐν
Το φιλμ, του Χιλιανού δημιουργού Πάμπλο Λαραΐν, επιλέγει ν’ αφηγηθεί τη χρονική στιγμή που η Λαίδη Νταϊάνα επιχειρεί να βγάλει τα ρούχα της πριγκίπισσας και να ζήσει την ουσία της προσωπικότητάς της, μία...
Η Λαίδη Νταϊάνα με τη ματιά του Πάμπλο Λαραΐν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας