• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.9°C / 26.2°C
    2 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 27.7°C
    1 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.0°C / 26.6°C
    3 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.0°C / 22.9°C
    1 BF
    64%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    56%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 25.4°C
    0 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 22.0°C
    2 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.5°C / 24.7°C
    3 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 22.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.4°C
    5 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    4 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 26.7°C
    2 BF
    31%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 26.0°C
    2 BF
    20%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.5°C / 25.5°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.7°C / 26.1°C
    2 BF
    38%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    64%

Πάγωσαν τα χαμόγελα για τους Ρώσους συντελεστές της ταινίας του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ «Η γυναίκα του Τσαϊκόφσκι»

EPA/SEBASTIEN NOGIER
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κάτω τα... όπλα από τις ρωσικές ταινίες;

  • A-
  • A+
Πώς μετά τα χειροκροτήματα για τη ρωσική ταινία του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ «Η γυναίκα του Τσαϊκόφσκι» ήρθε η ανατροπή, με την Ανιέσκα Χόλαντ, πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, να καταδικάζει το φεστιβάλ για τη συμπερίληψη Ρώσων δημιουργών και με πρωτοστάτες τους Βρετανούς να ξεκινά το εμπάργκο στις ρωσικές ταινίες.

Κοντεύει στην ολοκλήρωσή του το 75ο Φεστιβάλ Κανών κι ο απολογισμός μας, οι ταινίες, τα πρόσωπα, η λάμψη των ελληνικών συμμετοχών, οι βροχές και οι εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί έρχονται στο φύλλο του Σαββάτου. Καθώς, όμως, το φεστιβάλ ξεκίνησε με μια δυνατή αναφορά στον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, δεν μπορούμε να μην κάνουμε έναν μικρό απολογισμό με το πώς αποτυπώθηκε η έναρξη αυτή τις μέρες της διοργάνωσης που ακολούθησαν.

Μέσα στους επίσημους προσκεκλημένους, τα υπέροχα ρούχα, το κόκκινο χαλί και τα φωτεινά κοσμήματα της τελετής έναρξης, εμφανίστηκε σε ζωντανή σύνδεση ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ο πρόεδρος της Ουκρανίας, με μια έκκληση: «Ο Τσάρλι Τσάπλιν έδειξε, χωρίς λόγια, τι σημαίνει “δικτάτορας”. Τώρα το σινεμά οφείλει να δείξει ότι δεν παραμένει βωβό». Και το σινεμά μίλησε, όχι απαραίτητα με τον σωστό τρόπο.

Από τις ρωσικές συμμετοχές στο επίσημο πρόγραμμα (το Φεστιβάλ Κανών έχει από την αρχή του πολέμου δηλώσει ότι εφαρμόζει εμπάργκο στους ρωσικούς κρατικούς φορείς, αλλά όχι στους Ρώσους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβάνοντας τρεις μεγάλους σκηνοθέτες στη φετινή επιλογή του, αλλά στερώντας τη διαπίστευση σε κάθε ρωσικό φορέα), πρώτη ήρθε αυτή του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, με την ταινία «Η γυναίκα του Τσαϊκόφσκι». Η είσοδός του στην αίθουσα προβολής είναι μια στιγμή που δεν ξεχνιέται εύκολα: παρατεταμένα, συγκινημένα, το κοινό τον χειροκροτούσε, όχι φυσικά για την ταινία του που ακόμα δεν είχε ξεκινήσει, αλλά σε ένδειξη συμπαράστασης σ’ έναν δημιουργό που εξαρχής αντιστάθηκε στο σύστημα, που τέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό από την κυβέρνηση Πούτιν, που μίλησε δυνατά για ό,τι θεώρησε δίκαιο. Τι βάρος να επωμίζεται κανείς ολόκληρο το κόστος ενός πολέμου στην πρεμιέρα της ταινίας του.

Την άλλη κιόλας μέρα η στάση άλλαξε. Ο Σερεμπρένικοφ υπερασπίστηκε τον Αμπράμοβιτς ως «μαικήνα των τεχνών» (ο ολιγάρχης έχει, άλλωστε, συνεισφέρει στην παραγωγή της ταινίας). Οι Ουκρανοί επαγγελματίες του κινηματογράφου απαίτησαν την καθολική απαγόρευση των ρωσικών συμμετοχών («Πιστεύουμε ακράδαντα ότι κάθε τι ρωσικό πρέπει να ακυρωθεί» δήλωσε ο Αντριου Φεζιάκ της ουκρανικής εταιρείας παραγωγής F Films). Η Ανιέσκα Χόλαντ, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, καταδίκασε το φεστιβάλ για τη συμπερίληψη Ρώσων δημιουργών. Και οι διανομείς, αγοραστές και πωλητές στην Αγορά των Κανών, με πρωτοστάτες τους Βρετανούς, ξεκίνησαν το εμπάργκο στις ρωσικές ταινίες. Εκείνο που μοιάζει να ξεχνούν όλοι είναι πως οι ρωσικές ταινίες εξ ορισμού χρηματοδοτούνται από το κράτος ή/και από τους Ρώσους ολιγάρχες, στη Ρωσία δεν υπάρχει ανεξάρτητο σινεμά, υπάρχει ανεξάρτητο σινεμά Ρώσων σκηνοθετών που κάνουν τις ταινίες τους σε άλλες χώρες. Αρα, μήπως… κάτω τα όπλα και από τους Ρώσους δημιουργούς που, χρόνια τώρα, μάχονται το σύστημα εκ των έσω, όσοι το κάνουν, προκειμένου η φωνή τους να ακούγεται διεθνώς σ’ ένα φεστιβάλ ακριβώς σαν κι αυτό.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Φοίνικας με χρώματα Ελλάδας
Το «Τρίγωνο της θλίψης» του Ρούμπεν Εστλουντ που τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα είναι μια έξω καρδιά, τρανταχτή σάτιρα του καπιταλιστικού συστήματος και των… απόνερων που αυτό αφήνει.
Χρυσός Φοίνικας με χρώματα Ελλάδας
ΣΙΝΕΜΑ
Εναρξη με «Annete» και ηχηρό Σπάικ Λι
Η καρδιά του διεθνούς κινηματογράφου χτυπάει στο μεγαλύτερο Φεστιβάλ που επιστρέφει αυτό το καλοκαίρι ύστερα από έναν χρόνο απουσίας λόγω πανδημίας.
Εναρξη με «Annete» και ηχηρό Σπάικ Λι
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»
Δυο ταινίες από ή για τη Ρωσία μονοπώλησαν το ενδιαφέρον των ημερών στις Κάννες, τασσόμενες και οι δύο εναντίον της σημερινής της πολιτικής ηγεσίας και κοινωνικής κατάστασης. Η μια είναι το «Καλοκαίρι» του...
Ενα ρέκβιεμ για μια Ρωσία που χάθηκε και ένα «κατηγορώ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας