• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.7°C / 36.3°C
    5 BF
    35%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.3°C / 33.6°C
    4 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.0°C / 38.7°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 34.6°C
    4 BF
    27%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 33.0°C / 35.4°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 31.8°C
    1 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.7°C / 35.7°C
    1 BF
    21%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.4°C / 32.1°C
    5 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 30.1°C
    4 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.8°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 30.7°C
    2 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    0 BF
    43%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.9°C / 34.9°C
    4 BF
    31%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 31.5°C / 34.4°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    4 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.2°C / 35.0°C
    4 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.3°C / 30.5°C
    3 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    36°C 29.5°C / 36.1°C
    3 BF
    38%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.1°C / 33.1°C
    2 BF
    24%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σύγχρονη Ρωσία στην κάμερα του Αλεξέι Γκερμάν Τζούνιορ

  • A-
  • A+
Με επίσημη συμμετοχή στο Ενα Κάποιο Βλέμμα του τελευταίου Φεστιβάλ Καννών, ο «Κατ’ οίκον περιορισμός» είναι μια πικρή ματιά στο πολύπλευρο ρωσικό παρελθόν και σ' ένα μονοσήμαντο παρόν | «Το μαύρο κουτί» του Γιαν Γκοζλάν, που με επιμονή και πείσμα, βυθίζεται σ’ ένα άγνωστο σύμπαν και συνδέει την κάθε του πτυχή σ’ ένα γεμάτο σασπένς σενάριο| «Επιχείρηση Κιμάς» του Τζον Μάντεν, που πως βασίζεται σε ολότελα πραγματική ιστορία| «Το κορίτσι με το βραχιόλι» σε σκηνοθεσία Στεφάν Ντεμουστιέ (Σεζάρ σεναρίου) που «ξαναδιαβάζει» το αργεντίνικο θρίλερ «Acusada» του 2018, με διαφορετική οπτική | «Πύρινη οργή», ο Κιθ Τόμας της «Αγρύπνιας» και το στούντιο της Blumhouse («Ο αόρατος άνθρωπος») αναλαμβάνουν ν’ αφηγηθούν ξανά την ιστορία ενός από τα δημοφιλέστερα μυθιστορήματα του Στίβεν Κινγκ | «Οι γείτονες από πάνω», υποψήφια για 5 Γκόγια η νέα ταινία του («Τρούμαν») Σεσκ Γκέι, βασισμένη σε δικό του πετυχημένο θεατρικό έργο, αξιοποιεί μια ιδέα γεμάτη δυνατότητες.

Κατ’ οίκον περιορισμός (Delo, Ρωσία, 2021, 106’)
★★★☆☆

 σκηνοθεσία: Αλεξέι Γκερμάν Τζούνιορ
 ηθοποιοί: Μεράμπ Νινίτζε, Ρόζα Καϊρούλινα

Εάν ο Αλεξέι Γκερμάν Τζούνιορ ανέκαθεν αποτελούσε μέρος του πολιτιστικού στάτους κβο της σύγχρονης Ρωσίας, μ’ αυτή την ταινία του, κομψά και κυνικά, κριτικάρει ακριβώς τα δεινά της εξουσίας, τόσο της πολιτικής όσο και της μιντιακής. Ο ήρωάς του, ο Νταβίντ, με την εκπληκτική, τραγικωμική μορφή του Μεράμπ Νινίτζε, βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό. Εχοντας τολμήσει να κοροϊδέψει στα social media τον δήμαρχο της πόλης του, βρίσκεται ξαφνικά ο ίδιος κατηγορούμενος για διαφθορά. Καθώς ο Νταβίντ αρχίζει σταδιακά να χάνεται σ’ έναν δαίδαλο αστυνόμευσης, προδοσίας και εκβιασμών, η ημερομηνία της δικασίμου του πλησιάζει κι αρχίζει να μοιάζει με μια αναμέτρηση πολύ μεγαλύτερων απαιτήσεων, με μια εμβληματική αντιπαράθεση του ατόμου με το κράτος.

Με επίσημη συμμετοχή στο Ενα Κάποιο Βλέμμα του τελευταίου Φεστιβάλ Καννών, η ταινία, σκόπιμα με σκηνοθεσία «δωματίου», διατηρώντας ένα αιχμηρό χιούμορ που στιγμή δεν υπονομεύει τη δραματικότητά της, ξαναφέρνει στην επιφάνεια όλη τη λογοτεχνία και το σινεμά του ρωσικού λαού, του πάντα καχύποπτου απέναντι σε όποιον τον κυβερνά. Οσο κι αν η ρεαλιστική αισθητική έρχεται σε αντίθεση με το ώς τώρα λυρικότερο έργο του, όσο κι αν ο περιορισμός τού ήρωα αντηχεί την πανδημία, αυτή είναι μια ταινία για τη σύγχρονη Ρωσία, μια πικρή ματιά σ’ ένα πολύπλευρο παρελθόν κι ένα μονοσήμαντο παρόν.


Το μαύρο κουτί (Bοîte Noire, Γαλλία, Βέλγιο, 2021, 129’)
★★★☆☆

 σκηνοθεσία: Γιαν Γκοζλάν
 ηθοποιοί: Πιερ Νινέ, Λου ντε Λαάζ, Ολιβιέ Ραμπουρντέν

Ο Ματιέ Βασέρ είναι μονομανής, σχολαστικός, εμμονικός σχεδόν. Δουλειά του είναι ν’ αναλύει τα μαύρα κουτιά έπειτα από αεροπορικά δυστυχήματα: τ’ αυτιά του, τα μάτια του κι η φαντασία του μαζί δημιουργούν εικόνες και σχέσεις αιτιότητας εκεί που δεν υπάρχουν. Το ίδιο συμβαίνει και με τη συντριβή ενός ολοκαίνουργιου αεροπλάνου, με 300 θύματα. Οσο ο Ματιέ υποψιάζεται πως κάτι παράτυπο συνέβη, η αεροπορική, η ασφαλιστική και οι αρχές κλείνουν την υπόθεση. Ενας παραπάνω λόγος να συνεχίσει, μόνος, ο Ματιέ την έρευνα.

Οπως ο ήρωάς του συνδέει τις ακίδες του διαγράμματος του ήχου για να φτιάξει μια φευγαλέα πραγματικότητα, έτσι κι ο Γκοζλάν (με καλύτερες επιδόσεις απ’ ό,τι στον «Συγγραφέα» του 2016), με επιμονή και πείσμα, βυθίζεται σ’ ένα άγνωστο σύμπαν και συνδέει την κάθε του πτυχή σ’ ένα γεμάτο σασπένς σενάριο. Μπορεί η διάρκειά του να είναι αχρείαστα μεγάλη, αλλά οι διακλαδώσεις της πλοκής και ο πάντα συναρπαστικός Πιερ Νινέ μπλοκάρουν κάθε ίχνος βαρεμάρας.


Επιχείρηση Κιμάς (Operation Mincemeat, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2021, 128’)
​​​​​​​★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Τζον Μάντεν
 ηθοποιοί: Κόλιν Φερθ, Μάθιου Μακφάντιεν, Κέλι Μακντόναλντ, Τζέισον Αιζακς, Πενέλοπι Γουίλτον

Το 1943, στην καρδιά του Β’ Παγκόσμιου, ο Σύμμαχοι σχεδιάζουν να επιτεθούν στη χιτλερική Γερμανία μέσω Σικελίας. Για αντιπερισπασμό, ωστόσο, θέλουν να πείσουν τον εχθρό πως ετοιμάζουν απόβαση στην Ελλάδα. Δύο μυστικοί πράκτορες, ο Γιούεν Μόνταγκιου και ο Τσαρλς Κολμόλντλεϊ θα έχουν την εξωφρενική ιδέα, για να αποφύγουν τα θύματα, να χρησιμοποιήσουν ένα ήδη… πτώμα. Η ιδέα τους θα εγκριθεί, η ομάδα τους θα σχηματιστεί και το Σχέδιο Κιμάς θα πάρει το «πράσινο φως».

Το πιο απίστευτο με τη νέα ταινία του Τζον Μάντεν (του Ερωτευμένου Σέξπιρ) είναι πως βασίζεται σε ολότελα πραγματική ιστορία. Ωστόσο, διχασμένη ανάμεσα σε πολλές σεναριακές επιλογές –από τις απολαυστικές στιγμές που περνούν οι ήρωες επινοώντας μια ολόκληρη, πειστική ζωή για τον νεκρό τους, στο voice over γραμμένο από τον νεαρό Ιαν Φλέμινγκ που, όντως, ήταν μέλος της ομάδας, στην κωμικότητα του pitching του σχεδίου, στην υπερδραματοποίηση του πολεμικού ηρωισμού– η ταινία χάνει την κατεύθυνσή της, αφήνοντάς σε με τη γοητεία ενός εξαιρετικά επιλεγμένου καστ.


Το κορίτσι με το βραχιόλι (La Fille au Bracelet, Γαλλία, Βέλγιο, 2019, 95’)
​​​​​​​★★★☆☆

 σκηνοθεσία: Στεφάν Ντεμουστιέ
 ηθοποιοί: Μελίσα Γκουέρς, Ροσντί Ζεμ, Κιάρα Μαστρογιάνι

Η 16χρονη Λιζ περνά τη μέρα στην παραλία, με τον πατέρα, τη μητέρα και τον μικρό της αδελφό. Από το πουθενά, δύο αστυνομικοί την πλησιάζουν, μιλούν μαζί της και την απομακρύνουν. Η Λιζ δικάζεται ως πιθανή ένοχος για την άγρια δολοφονία της κολλητής της φίλης, ένα βράδυ μεθυσιού έπειτα από ένα πάρτι. Δυο χρόνια αργότερα, η οικογένεια της Λιζ έχει διασπαστεί, οι δικηγόροι της εξακολουθούν να προσπαθούν να την αθωώσουν, η ίδια εξακολουθεί να είναι εσωστρεφής, ψυχρή, αμέτοχη. Ενοχη ή αθώα.

Ο Στεφάν Ντεμουστιέ (Σεζάρ σεναρίου) «ξαναδιαβάζει» το αργεντίνικο θρίλερ «Acusada» του 2018, με διαφορετική οπτική. Πολύ πιο συγκρατημένο σκηνοθετικά, εστιάζει με τρόπο εξίσου ψυχρό μ’ αυτόν της ηρωίδας του, στη βαρύτητα των media και των social media και, αντίστοιχα, στην ελαφρότητα που αποκτούν για τη νεότερη γενιά το σεξ, ο θάνατος και η ζωή.


Πύρινη οργή (Firestarter, ΗΠΑ, 2022, 94’)

 σκηνοθεσία: Κιθ Τόμας
 ηθοποιοί: Ζακ Εφρον, Ράιαν Κίρα Αρμστρονγκ

Η 11χρονη Τσάρλι έχει ένα ιδιαίτερο «χάρισμα»: με ερέθισμα τον πόνο ή την οργή, μπορεί να κάνει αντικείμενα και ανθρώπους να τυλίγονται στις φλόγες. Οι γονείς της προσπαθούν να την προστατεύσουν από μια οργάνωση που θέλει να μετατρέψει την Τσάρλι σε όπλο μαζικής καταστροφής, αλλά η Τσάρλι έχει τον τρόπο να αμυνθεί. Και να επιτεθεί. Ενα από τα δημοφιλέστερα μυθιστορήματα του Στίβεν Κινγκ έγινε ταινία το 1984, από τον Μαρκ Λέστερ και με πρωταγωνίστρια τη μικρούλα, τότε, Ντρου Μπάριμορ. Ο Κιθ Τόμας της «Αγρύπνιας» και το στούντιο της Blumhouse («Ο αόρατος άνθρωπος») αναλαμβάνουν ν’ αφηγηθούν ξανά την ιστορία.


Οι γείτονες από πάνω (Sentimental, Ισπανία, 2020, 82’)
​​​​​​​​​​​​​​★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Σεσκ Γκέι
 ηθοποιοί: Χαβιέρ Κάμαρα, Γκριζέλντα Σιτσιλιάνι, Μπελέν Κουέστα, Αλμπέρτο Σαν Χουαν

Ο Χούλιο κι η Ανα είναι χρόνια παντρεμένοι, βυθισμένοι σε μια αδιέξοδη ρουτίνα απραγίας και δυσαρέσκειας. Ο Σάλβα και η Λάουρα που, λίγο καιρό νωρίτερα, μετακόμισαν από πάνω τους, μοιάζει να είναι πολύ πιο κεφάτοι, ειδικά αν κρίνει κανείς από τους στεναγμούς που κάθε βράδυ διαπερνούν τους τοίχους. Οταν το πρώτο ζευγάρι καλέσει το δεύτερο για ένα «ανανεωτικό» δείπνο, η συνύπαρξη και των τεσσάρων στον ίδιο κλειστό χώρο και μια ανατρεπτική πρόταση θα προκαλέσουν σεισμό στις σχέσεις όλων. Υποψήφια για 5 Γκόγια η νέα ταινία του («Τρούμαν») Σεσκ Γκέι, βασισμένη σε δικό του πετυχημένο θεατρικό έργο, αξιοποιεί μια ιδέα γεμάτη δυνατότητες, αλλά διατυπώνει τις πιο αναμενόμενες, συντηρητικές απόψεις για τις σχέσεις και το σεξ. Το φιλμ έχει ήδη κάνει πρεμιέρα στην πλατφόρμα του Cinobo.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
Επιτέλους, βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες η ταινία της Μάγκι Τζίλενχαλ «Η χαμένη κόρη» που γυρίστηκε εν μέρει στις Σπέτσες, με πρωταγωνίστρια την Ολίβια Κόλμαν, αλλά και με αρκετούς Ελληνες ηθοποιούς στο καστ...
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
Η εβδομάδα φέρνει τον Οστιν Μπάτλερ στον ρόλο του «Βασιλιά» του ροκ εν ρολ, αλλά και την «Αγέλη προβάτων», τη γουέστερν τραγικωμωδία του Δημήτρη Κανελλόπουλου, που σατιρίζει έξυπνα τη σύγχρονη ελληνική...
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
ΣΙΝΕΜΑ
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
Η νέα κωμωδία του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα με πρωταγωνιστή τον Χαβιέρ Μπαρδέμ «τουμπάρει» στη φάρσα, η «Υψηλή ραπτική» της Οαγιόν δεν κατορθώνει να υπερβεί τα κλισέ και το «Καλή τύχη Λίο Γκράντε» με την Εμα...
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
Ως σκηνοθέτης ο Πολ Σρέιντερ στον «Μετρητή καρτών» παρακολουθεί τον αντι-ήρωά του στον βίαιο αγώνα του να εξαγνιστεί, πάνω στις ίδιες θεματικές που έθιγε και ως σεναριογράφος του αριστουργήματος του Σκορσέζε.
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
ΣΙΝΕΜΑ
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
Το πανέμορφα εκτελεσμένο δράμα της Οντρέ Ντιγουάν, αριστούργημα του σύγχρονου ευρωπαϊκού κοινωνικού σινεμά, αν και διαδραματίζεται το ’60 διαπερνά τον χρόνο, για να θέσει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης.
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία
Το σίκουελ «Top Gun: Maverick», σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Κοζίνσκι, συναντά τον «Πιτ Μίτσελ» πάντα ατίθασο κι ακαταμάχητα ζαβολιάρη και επιβεβαιώνει ότι ο Τομ Κρουζ παραμένει ο μεγαλύτερος σταρ του σύγχρονου σινεμά.
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας