• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.6°C / 26.2°C
    3 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.6°C / 25.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 25.5°C
    1 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.2°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.7°C
    3 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 23.2°C
    2 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 19.5°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    29%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 24.1°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 21.9°C
    3 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.4°C
    5 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.8°C / 23.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 26.4°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.5°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.5°C / 24.5°C
    1 BF
    35%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.8°C / 24.9°C
    3 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.4°C / 26.0°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 18.3°C / 23.8°C
    1 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.7°C / 23.9°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    0 BF
    81%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σύγχρονη τουρκική κοινωνία με σάουντρακ του Νίκου Κυπουργού

  • A-
  • A+
Η ταινία «Kerr» του Ταϊφούν Πιρσελίμογλου, αρκετά φολκλόρ και φορμαλιστική, χτίζει κι ένα γοητευτικό σύμπαν μυστηρίου, φόβου και κινδύνου σε μια συμπαραγωγή Τουρκίας, Ελλάδας και Γαλλίας, για την οποία εκτός από τον Ελληνα συνθέτη συνεργάζεται στη φωτογραφία και ο Ανδρέας Σινάνος | «Τα πάντα όλα» των Νταν Κουαν και Ντάνιελ Σάινερτ, που δίνουν… τα πάντα όλα στο σενάριό τους. Πολλαπλοί κόσμοι, ισάριθμα φιλοσοφικά και κινηματογραφικά είδη, άλλες τόσες προσωπικότητες της ίδιας ηρωίδας συνθέτουν μια ιστορία σκόπιμα απίστευτη, ακραία απίθανη κι εξαιρετικά διασκεδαστική | «Ο κήπος των Φίντσι Κοντίνι» Η διάσημη ταινία τού Βιτόριο Ντε Σίκα, που τιμήθηκε με τη Χρυσή Αρκτο στην Berlinale του ’71 και με το Ξενόγλωσσο Οσκαρ την ίδια χρονιά, βασισμένη στο ημιαυτοβιογραφικό, πολυβραβευμένο ιστορικό μυθιστόρημα του Τζιόρτζιο Μπασάνι | «Η μνήμη του δολοφόνου» του Μάρτιν Κάμπελ, ριμέικ της βελγικής ομότιτλης ταινίας του Ερικ φαν Λέι του 2003, το «Memory» φέρνει ξανά τον Λίαμ Νίσον αντιμέτωπο με την περιπετειώδη πλευρά του.

Kerr (Τουρκία, Ελλάδα, Γαλλία, 2021, 101')
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ταϊφούν Πιρσελίμογλου
 ηθοποιοί: Ερντέμ Σενοτσάκ, Τζέιλ Αρικάν, Ριζά Ακίν

Ο Καν γυρίζει στη μικρή σαραβαλιασμένη πόλη της καταγωγής του για την κηδεία του πατέρα του. Σ’ ένα γύρισμα της… ατυχίας γίνεται ο μοναδικός μάρτυρας ενός φόνου. Την ίδια ώρα στην πόλη κηρύσσεται lockdown: αγέλες λυσσασμένων σκυλιών απειλούν τους κατοίκους.

Πέντε χρόνια μετά το εστέτ «Sideway», ο Πιρσελίμογλου παρουσιάζει μια ταινία τόσο πιο φολκλόρ, αλλά εξίσου φορμαλιστική. Συμπαραγωγή Τουρκίας, Ελλάδας (Bad Crowd) και Γαλλίας, με διευθυντή φωτογραφίας τον Ανδρέα Σινάνο και τη μουσική του Νίκου Κυπουργού να μετατρέπει κάθε σεκάνς σ’ ένα μεγαλεπήβολο δράμα, το φιλμ, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ της Αττάλειας, παίζει με τα είδη συνδέοντας το φιλμ νουάρ με την παρωδία. Διοχετεύοντας στο σενάριό του αλλεπάλληλα νέα στοιχεία, σύμβολα και σχόλια, περιγράφει φυσικά, έμμεσα, τη σύγχρονη τουρκική κοινωνία της καχυποψίας, των περιορισμών και της αδυναμίας του ατόμου, χτίζει ένα ομολογουμένως γοητευτικό σύμπαν μυστηρίου, φόβου και κινδύνου, παραφορτώνοντας όμως την ιστορία του με τόσα «σημαινόμενα» που κάνουν την ανθρωπιστική κατακλείδα του να μοιάζει απλώς ασήμαντη.


Τα πάντα όλα (Everything Everywhere All at Once, ΗΠΑ, 2022, 139')
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Νταν Κουαν, Ντάνιελ Σάινερτ
 ηθοποιοί: Μισέλ Γιο, Στέφανι Χσου, Κε Χάι Κουαν, Τζέιμι Λι Κέρτις

Η Εβελιν είναι μια Κινεζο-Αμερικανίδα, πολυάσχολη κι απελπισμένη. Η δουλειά της είναι ένα πλυντήριο ρούχων, αλλά η ζωή της κάνει περισσότερες στροφές από τον κάδο. Τα χρήματα που βγάζει δεν φτάνουν για την ίδια και την οικογένειά της, η κόρη της δεν την καταλαβαίνει, με τον άντρα της και τον πατέρα της δεν μπορεί να συνεννοηθεί. Οταν λοιπόν η Εβελιν διαπιστώσει ότι μπορεί να ζει πολλές ζωές σε πολλά σύμπαντα ταυτόχρονα, θα τις δοκιμάσει όλες – για να καταλάβει φυσικά ότι όποιος, όπου, όποτε κι αν είσαι, σημασία έχει η αλήθεια σου κι αυτοί που αγαπάς.

Οι δυο «Ντάνιελ», οι σκηνοθέτες επίσης του «Swiss Army Man» με τον Ντάνιελ Ράντκλιφ ως πτώμα για όσους το θυμούνται, δίνουν… τα πάντα όλα στο σενάριό τους. Πολλαπλοί κόσμοι, ισάριθμα φιλοσοφικά και κινηματογραφικά είδη, άλλες τόσες προσωπικότητες της ίδιας ηρωίδας (παντοδύναμη, υποκριτικά και σωματικά, η Μισέλ Γιο), ξέφρενη περιπέτεια δράσης, πολεμικές τέχνες, θρύλοι του παρελθόντος, οράματα του μέλλοντος, νοικοκυρές σε απόγνωση και… φοροτεχνικές δυσκολίες συνθέτουν μια ιστορία σκόπιμα απίστευτη, ακραία απίθανη κι εξαιρετικά διασκεδαστική μέχρι να συνειδητοποιήσεις ότι παρακολουθείς έναν αχταρμά από ιδέες, πρωτότυπες αλλά τόσο αναίτιες, όταν το μόνο που η ταινία θέλει να καταφέρει είναι, μέσα από δεκάδες κύκλους, να σε κάνει ν’ αγαπήσεις κι αυτή και τον εαυτό σου.


Αίνμπο: Πριγκίπισσα του Αμαζονίου 
(Ainbo: Spirit of the Amazon, Περού, Ολλανδία, ΗΠΑ, 2021, 84')
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Κλάους, Χοσέ Ζελάντα
 με τις φωνές των: Ελενας Δελακούρα, Ανδρέα Ευαγγελάτου, Ουρανίας Φουρλάνου

Η Αίνμπο είναι μια θαρραλέα, φιλοπερίεργη 13χρονη, με καλύτερες προθέσεις απ’ ό,τι… αποτελέσματα! Ζει στα βάθη του Αμαζονίου με την αδελφική της φίλη, πριγκίπισσα Ζούμι, με την οποία έχει μεγαλώσει απ’ όταν έχασε τους γονείς της. Οταν η ασφάλεια της φυλής, του χωριού της και του ίδιου του δάσους απειληθεί από το κακό πνεύμα Γιακουρούνα κι από την καταστροφική ανθρώπινη παρέμβαση, η Αίνμπο θ’ αναλάβει δράση παρέα με τους δύο πνευματικούς οδηγούς της, ένα αδέξιο αρμαντίλο κι έναν φυτοφάγο τάπιρο. Παλιομοδίτικο animation που προάγει τις ιδέες της φιλίας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος με τον πιο στοιχειώδη, στερεοτυπικό τρόπο, εμπορική επιτυχία που τουλάχιστον κηρύττει προς τη σωστή κατεύθυνση.


Ο κήπος των Φίντσι Κοντίνι 
(Il giardino dei Finzi Contini, Ιταλία, 1970, 94')
★★★★

 σκηνοθεσία: Βιτόριο ντε Σίκα
 ηθοποιοί: Ντομινίκ Σαντά, Λίνο Καπολίτσιο, Χέλμουτ Μπέργκερ, Φάμπιο Τέστι

Στη Φεράρα του 1938, στην καρδιά της φασιστικής Ιταλίας του Μουσολίνι, μια οικογένεια πλούσιων Εβραίων αναδημιουργεί μέσα στον κήπο της βίλας της όσα το κράτος σταδιακά τους απαγορεύει, εγκλωβιζόμενη σιγά σιγά σ’ έναν κόσμο άρνησης κι υποκρισίας. Ο Αλμπέρτο, ο φιλάσθενος γιος, και η Μικόλ, η αισθησιακή, απόμακρη κόρη, θα ζήσουν τους έρωτές τους και την προδοσία μέσα στο φωτεινό κλουβί τους σ’ έναν κόσμο που σκοτεινιάζει. Η διάσημη ταινία τού Ντε Σίκα, που τιμήθηκε με τη Χρυσή Αρκτο στην Berlinale του ’71 και με το Ξενόγλωσσο Οσκαρ την ίδια χρονιά, βασισμένη στο ημιαυτοβιογραφικό, πολυβραβευμένο ιστορικό μυθιστόρημα του Τζιόρτζιο Μπασάνι, προβάλλεται σε επανέκδοση με ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Αν και η ηλικία της φαίνεται στο πολυεθνικό ντουμπλαρισμένο καστ, στο βρεγμένο λευκό μπλουζάκι της Μικόλ που αφήνει επίμονα να διαγράφεται στο στήθος της, σε μια ντεμοντέ ηδυπάθεια, η ταινία ωστόσο αναδεικνύεται όχι απλώς πανέμορφη, αλλά απολύτως επίκαιρη στο σχόλιό της για τη μεσοαστική τάξη που διαχρονικά ενδιαφέρεται μόνο για όσα συμβαίνουν... μέσα στον κήπο της, για την ευθύνη, την υποκρισία και την πολιτική αλήθεια.


Η μνήμη του δολοφόνου (Memory, ΗΠΑ, 2022, 114')

 σκηνοθεσία: Μάρτιν Κάμπελ
 ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Μόνικα Μπελούτσι, Γκάι Πιρς

Ο Αλεξ Λούις είναι ένας πληρωμένος δολοφόνος με τον δικό του κώδικα τιμής φυσικά. Οταν μια «δουλειά» νιώθει πως προδίδει αυτόν τον κώδικα, αρνείται να την εκτελέσει, μόνο που πρέπει να προλάβει να σκοτώσει τους ανθρώπους που τον προσέλαβαν πριν τον εντοπίσει το FBI. Ενώ όμως ο Αλεξ κινείται πάνω στην ευαίσθητη αίσθηση δικαίου του, η μνήμη του αρχίζει να τον προδίδει, με αποτέλεσμα να χάνει το όριο ανάμεσα στο σωστό και το λάθος. Ριμέικ της βελγικής ομότιτλης ταινίας του Ερικ φαν Λέι του 2003, το «Memory» φέρνει ξανά τον Λίαμ Νίσον αντιμέτωπο με την περιπετειώδη πλευρά του, αυτή τη φορά με… προηγμένο σκηνοθέτη (ο Μάρτιν Κάμπελ έχει υπογράψει επιτυχίες σαν τα «Casino Royale», «Η Μάσκα του Ζορό», «Vertical Limit») και συμπρωταγωνιστές, αλλά την ίδια πρόθεση σαπακιάσματος και ανάδειξης τεστοστερόνης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
Επιτέλους, βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες η ταινία της Μάγκι Τζίλενχαλ «Η χαμένη κόρη» που γυρίστηκε εν μέρει στις Σπέτσες, με πρωταγωνίστρια την Ολίβια Κόλμαν, αλλά και με αρκετούς Ελληνες ηθοποιούς στο καστ...
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
Η εβδομάδα φέρνει τον Οστιν Μπάτλερ στον ρόλο του «Βασιλιά» του ροκ εν ρολ, αλλά και την «Αγέλη προβάτων», τη γουέστερν τραγικωμωδία του Δημήτρη Κανελλόπουλου, που σατιρίζει έξυπνα τη σύγχρονη ελληνική...
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
ΣΙΝΕΜΑ
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
Η νέα κωμωδία του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα με πρωταγωνιστή τον Χαβιέρ Μπαρδέμ «τουμπάρει» στη φάρσα, η «Υψηλή ραπτική» της Οαγιόν δεν κατορθώνει να υπερβεί τα κλισέ και το «Καλή τύχη Λίο Γκράντε» με την Εμα...
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
Ως σκηνοθέτης ο Πολ Σρέιντερ στον «Μετρητή καρτών» παρακολουθεί τον αντι-ήρωά του στον βίαιο αγώνα του να εξαγνιστεί, πάνω στις ίδιες θεματικές που έθιγε και ως σεναριογράφος του αριστουργήματος του Σκορσέζε.
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
ΣΙΝΕΜΑ
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
Το πανέμορφα εκτελεσμένο δράμα της Οντρέ Ντιγουάν, αριστούργημα του σύγχρονου ευρωπαϊκού κοινωνικού σινεμά, αν και διαδραματίζεται το ’60 διαπερνά τον χρόνο, για να θέσει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης.
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία
Το σίκουελ «Top Gun: Maverick», σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Κοζίνσκι, συναντά τον «Πιτ Μίτσελ» πάντα ατίθασο κι ακαταμάχητα ζαβολιάρη και επιβεβαιώνει ότι ο Τομ Κρουζ παραμένει ο μεγαλύτερος σταρ του σύγχρονου σινεμά.
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας