• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.5°C / 35.8°C
    3 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.2°C / 34.1°C
    3 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.0°C / 38.2°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 25.3°C / 33.9°C
    3 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.9°C / 31.3°C
    3 BF
    45%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 36.2°C
    4 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 27.4°C / 32.6°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 31.5°C
    5 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.8°C
    4 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 28.4°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 30.1°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    3 BF
    58%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 33.4°C / 33.4°C
    4 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.5°C / 34.9°C
    3 BF
    32%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.8°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.7°C / 36.0°C
    3 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.3°C / 30.5°C
    3 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.9°C / 32.7°C
    4 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    2 BF
    82%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας «Αμλετ» heavy metal

  • A-
  • A+
Ο ιδιοσυγκρασιακός σκηνοθέτης Ρόμπερτ Εγκερς κάνει με τον «Ανθρωπο απ' τον Βορρά» ένα αποφασιστικό αλλά όχι απαραιτήτως και επιτυχημένο βήμα προς το mainstream σινεμά:οι διάλογοι είναι υποτυπώδεις, αλλά και ολόκληρο το σενάριο περιορίζεται στο προβλέψιμο του σκελετού μιας ιστορίας εκδίκησης και της εκπλήρωσης ενός όρκου που συναντιέται σε κάθε λαογραφικό παραμύθι κάθε, περίπου, κουλτούρας | «Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται» του Ζαν-Ζακ Ανό, μια αναπαράσταση της πυρκαγιάς του 2019 που κατέστρεψε για πάντα το μνημείο, με τη μέθοδο του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ που συνδυάζει ντοκουμέντα και μυθοπλασία | «Τρεις ευχές για τη Σταχτοπούτα» η νορβηγική εκδοχή του γνωστού παραμυθιού, σε χιονισμένο τοπίο, με πρωταγωνίστρια την ποπ τραγουδίστρια Αστριντ Σμέπλας, σε σκηνοθεσία Σέσιλι Α. Μόσλι.

Ο άνθρωπος απ’ τον Βορρά (The Northman, ΗΠΑ, 2022, 136’)
★★★☆☆

 σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Εγκερς
 ηθοποιοί: Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Νικόλ Κίντμαν, Κλες Μπανγκ, Ανια Τέιλορ-Τζόι, Ιθαν Χοκ, Μπιορκ, Γουίλεμ Νταφό

Υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας: αυτό έχει βαλθεί ν’ αποδείξει ο ώς τώρα ιδιοσυγκρασιακός καλλιτέχνης Ρόμπερτ Εγκερς (πρώτα της «Μάγισσας» με την Ανια Τέιλορ-Τζόι, που δεν βγήκε ποτέ στην Ελλάδα, κι έπειτα του εξαιρετικού «Φάρου»), κάνοντας αποφασιστικά αλλά όχι όσο επιτυχημένα θα ελπίζαμε το βήμα του στο mainstream σινεμά.

Εναυσμα ο θρύλος του Βορρά, ο Βίκινγκ που ενέπνευσε τον «Αμλετ» του Σέξπιρ, οπωσδήποτε χωρίς τις υπαρξιακές ανησυχίες του. Ο Αμλεθ της ταινίας είναι ένας έφηβος Βίκινγκ πρίγκιπας, ο οποίος θα δει τον αγαπημένο πατέρα του και βασιλιά να δολοφονείται από τον ίδιο του τον αδελφό, που νυμφεύεται με το ζόρι και τη μητέρα-χήρα-βασίλισσα. Ο μικρός Αμλεθ θα δώσει όρκο τριπλό: να εκδικηθεί για τον πατέρα του, να σώσει τη μητέρα του και να σκοτώσει τον θείο του τον δολοφόνο και, ένα, δύο, τρία, αυτά και θα προσπαθήσει να πετύχει όταν μεγαλώσει και μοιάσει στον Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ (στην πορεία θα ερωτευτεί και τη Σλάβα γητεύτρα Ολγκα).

Με εξαιρετικό μεράκι, ο Εγκερς, ο μόνιμος διευθυντής φωτογραφίας του, Τζάριν Μπλάσκι, κι όλη η ομάδα του art direction συνθέτουν ένα ανεπανάληπτο, φλεγόμενο σύμπαν θρύλου, βίας, αίματος και σάρκας. Με την εικονογράφηση που θα κάνει τους λάτρεις της heavy metal ν’ ανατριχιάσουν και να βγάλουν ιαχή πίστης, η ταινία αναγεννά τη μυθολογία της ρώμης, της κτηνώδους ανδρικής οργής και δύναμης, των Βαλκυριών, της εκδίκησης, απαραίτητης για την εξασφάλιση του περάσματος στη Βαλχάλα, τον πιο ευφάνταστο κόσμο των φιλοπόλεμων Βίκινγκς για τους οποίους η ζωή και ο θάνατος είναι ένα συνεχές. Αυτόν τον μυστικιστικό κόσμο του Βορρά, ο Εγκερς τον τιμά και… εκ των έσω, επιλέγοντας «σύγχρονους Βίκινγκς» στο καστ του (εκτός από τον Ιθαν Χοκ στον ρόλο του πατέρα βασιλιά, που εκτελεί με τρομερό εκτόπισμα, την έτσι κι αλλιώς όμοια με Βαλκυρία Νικόλ Κίντμαν ως βασίλισσα, την αιθέρια, κατάξανθη και υπέροχα αλλόκοτη Ανια Τέιλορ-Τζόι), σαν τον Δανό Κλες Μπανγκ που κλέβει την παράσταση ως αδελφοκτόνος και σφετεριστής του θρόνου, την εμβληματική, έτσι κι αλλιώς, Ισλανδή Μπιορκ και τον επίσης Δανό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ («πρίγκιπα» της δικής του «βασιλικής» οικογένειας ηθοποιών), στον πρωταγωνιστικό ρόλο του ενήλικου Αμλεθ.

Ο οποίος Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ είναι το άλλο ανεκτίμητο πλεονέκτημα της ταινίας, τόσο τεράστιος, τόσο μυώδης που αναρωτιέται κανείς αν αυτό που βλέπει είναι εφέ, προσθετική ή δώρο της φύσης, ένα γαργαλιστικό eye candy, ένας βέρος Βόρειος τον οποίο, άλλωστε, έτσι και γνωρίσαμε, ως βαμπίρ Ερικ Νόρθμαν στο τηλεοπτικό «True Blood».

Μοιάζουν, όμως, όλες αυτές οι συνεπείς κι εμπνευσμένες επιλογές κενές νοήματος: οι διάλογοι είναι υποτυπώδεις, αλλά και ολόκληρο το σενάριο περιορίζεται στο προβλέψιμο του σκελετού μιας ιστορίας εκδίκησης και της εκπλήρωσης ενός όρκου που συναντιέται σε κάθε λαογραφικό παραμύθι κάθε, περίπου, κουλτούρας, τόσο σχηματικό και μη αναπτυγμένο είναι. Σαν ο Εγκερς να έκανε με τις δύο πρώτες ταινίες του τη δημιουργική του τρέλα και τώρα ν’ αφέθηκε στη mainstream, σχεδόν υπερηρωική ταινία δράσης, γραμμένη για να ικανοποιήσει τις ελάχιστες απαιτήσεις του θεατή και το box office, ένα θεαματικότατο πισωγύρισμα για τον τόσο οξυδερκή δημιουργό του. Αλλά ότι ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ είναι κούκλος το είπαμε;

 TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΖΕΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΣΙΝΕ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ, ΣΟΦΙΑ, ΣΠΟΡΤΙΓΚ, ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ, ΦΟΙΒΟΣ


Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται (Notre-Dame brûle, Γαλλία, Ιταλία, 2022, 110’)
★★½☆☆

 σκηνοθεσία: Ζαν-Ζακ Ανό
 ηθοποιοί: Σαμιέλ Λαμπάρτ, Ζαν-Πολ Μπορντ, Μικαέλ Σιρινιάν

Την πυρκαγιά του 2019 που κατέστρεψε για πάντα το μνημείο που ήταν και είναι η Παναγία των Παρισίων αποφασίζει ν’ αναπαραστήσει ο Ζαν-Ζακ Ανό, της φήμης της «Αρκούδας», του «Επτά χρόνια στο Θιβέτ», του «Ονόματος του ρόδου». Για να το κάνει, επιλέγει τη μέθοδο του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ, συνδυάζοντας ντοκουμέντα και μυθοπλασία, με κύριο μέλημα από τη μια να μεταφέρει την επιπέδου θρίλερ ένταση των ωρών της φωτιάς, από την άλλη να αναδείξει σε ήρωες τους πυροσβέστες, πατώντας σε μια μόνο εκδοχή της αλήθειας, μια και το πόρισμα για την πυρκαγιά ακόμα εκκρεμεί. Για ένα τόσο πρόσφατο συμβάν που όλη η ανθρωπότητα παρακολούθησε ενώ συνέβαινε, η ταινία, αρκετά χειριστική συναισθηματικά, δεν έχει κάτι να προσθέσει, μάλλον ν’ αφαιρέσει από την τραγικότητα των γεγονότων.


Τρεις ευχές για τη Σταχτοπούτα (Tre notter til Askepott, Νορβηγία, 2021, 87’)
★½☆☆☆

 σκηνοθεσία: Σέσιλι Α. Μόσλι
 ηθοποιοί: Αστριντ Σ, Τζένγκιζ Αλ, Ελεν Ντόριτ Πέτερσεν

Η όμορφη, αιθέρια Σταχτοπούτα έχει χάσει τη μητέρα και τον πατέρα της κι είναι αναγκασμένη να ζει με την εκδικητική μητριά της και την αχάριστη δική της κόρη. Περνά τον χρόνο της, ως γνωστόν, παίζοντας με τις στάχτες στο τζάκι και μιλώντας με τα πουλάκια και τα ζώα, ώσπου μια τυχαία συνάντηση με τον Πρίγκιπα (ενώ είναι μεταμφιεσμένη σε αγόρι προκειμένου να εξασκηθεί στην τοξοβολία) αλλά και τρία μαγικά φουντούκια που της δίνονται ως δώρο, την ωθούν ν’ αλλάξει τη ζωή της (άντε και να χειραφετηθεί). Νορβηγική εκδοχή του γνωστού παραμυθιού, σε χιονισμένο τοπίο, με πρωταγωνίστρια την ποπ τραγουδίστρια Αστριντ Σμέπλας, προβάλλεται μόνο μεταγλωττισμένη, ως πασχαλινή παιδική διέξοδος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
Επιτέλους, βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες η ταινία της Μάγκι Τζίλενχαλ «Η χαμένη κόρη» που γυρίστηκε εν μέρει στις Σπέτσες, με πρωταγωνίστρια την Ολίβια Κόλμαν, αλλά και με αρκετούς Ελληνες ηθοποιούς στο καστ...
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
Η εβδομάδα φέρνει τον Οστιν Μπάτλερ στον ρόλο του «Βασιλιά» του ροκ εν ρολ, αλλά και την «Αγέλη προβάτων», τη γουέστερν τραγικωμωδία του Δημήτρη Κανελλόπουλου, που σατιρίζει έξυπνα τη σύγχρονη ελληνική...
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
ΣΙΝΕΜΑ
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
Η νέα κωμωδία του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα με πρωταγωνιστή τον Χαβιέρ Μπαρδέμ «τουμπάρει» στη φάρσα, η «Υψηλή ραπτική» της Οαγιόν δεν κατορθώνει να υπερβεί τα κλισέ και το «Καλή τύχη Λίο Γκράντε» με την Εμα...
Το τέλειο αφεντικό, ένας θηλυκός Πυγμαλίωνας και μια ανάποδη εκδοχή του «Pretty woman»
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
Ως σκηνοθέτης ο Πολ Σρέιντερ στον «Μετρητή καρτών» παρακολουθεί τον αντι-ήρωά του στον βίαιο αγώνα του να εξαγνιστεί, πάνω στις ίδιες θεματικές που έθιγε και ως σεναριογράφος του αριστουργήματος του Σκορσέζε.
Ενας τζογαδόρος συγγενής του «Ταξιτζή»
ΣΙΝΕΜΑ
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
Το πανέμορφα εκτελεσμένο δράμα της Οντρέ Ντιγουάν, αριστούργημα του σύγχρονου ευρωπαϊκού κοινωνικού σινεμά, αν και διαδραματίζεται το ’60 διαπερνά τον χρόνο, για να θέσει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης.
Το διαχρονικό «Γεγονός» μιας έκτρωσης
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία
Το σίκουελ «Top Gun: Maverick», σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Κοζίνσκι, συναντά τον «Πιτ Μίτσελ» πάντα ατίθασο κι ακαταμάχητα ζαβολιάρη και επιβεβαιώνει ότι ο Τομ Κρουζ παραμένει ο μεγαλύτερος σταρ του σύγχρονου σινεμά.
Ο Μάβερικ... απογειώνει την κινηματογραφική ψυχαγωγία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας