• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.3°C / 26.8°C
    2 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.6°C / 26.6°C
    2 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.0°C / 24.4°C
    0 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 19.2°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.1°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.0°C / 23.2°C
    2 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 19.5°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.1°C / 23.1°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 25.8°C
    4 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.6°C
    0 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 24.7°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 22.3°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.5°C / 27.2°C
    1 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 26.5°C
    2 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.3°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 25.1°C
    2 BF
    99%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    84%

Στο φεστιβάλ του Βερολίνου

EPA/CLEMENS BILAN
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μία ολόγυμνη 60χρονη δασκάλα μπροστά στον καθρέφτη

  • A-
  • A+
Για την καινούργια της ταινία «Good luck to you, Leo Grande», σε σκηνοθεσία Σόφι Χάιντ, και τον ρόλο της συνταξιούχου Νάνσι που συνδέεται με τον Λίο (Ντάριλ ΜακΚόρμακ), έναν νεαρό εργάτη του σεξ, η δημοφιλής ηθοποιός έπρεπε να ξεπεράσει τον... βρετανικό εαυτό της. «Οι προκαταλήψεις δεν έχουν πια ισχύ και λιώνουν σαν το χιόνι το καλοκαίρι», τόνισε γι’ αυτή την εμπειρία, μιλώντας για την ταινία στα Φεστιβάλ του Σάντανς και του Βερολίνου.

Σαν την Αμερικανίδα συνάδελφό της, τη Μέριλ Στριπ, όταν εμφανίζεται η Εμα Τόμσον σε μια ταινία, είτε σε πρωταγωνιστικό ρόλο είτε όχι, η ταινία αμέσως ανεβαίνει σκαλοπάτια, γίνεται πιο «αληθινή» στα μάτια του θεατή. Η «σφραγίδα ποιότητας Τόμσον» δεν είναι τυχαία. Η Βρετανή 62χρονη ηθοποιός έχει παρουσιάσει μια τρομακτική εμβέλεια ερμηνεύοντας ρόλους όλων των μεγεθών και όλων των ειδών.

Εχοντας δύο φορές κερδίσει το ανώτατο βραβείο στη βιομηχανία του κινηματογράφου –το Οσκαρ– για τις ταινίες «Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ» (1992) και «Λογική και Ευαισθησία» (1995), και άλλες δύο Χρυσές Σφαίρες για τις ίδιες ερμηνείες, έχοντας προταθεί πολλές ακόμα φορές για πολλαπλά βραβεία, κατέχοντας μόνιμη ισχύ στο box-office («Χάρι Πότερ» 2004-2011, «Οι Αντρες με τα Μαύρα, 3» (2012), «Κρουέλα» (2021), πάντα εκφράζοντας το πολύμορφο ταλέντο της – δεν μένει πια τίποτα γι’ αυτήν να αποδείξει παρά μόνο να αδράξει τους καρπούς που η ίδια έσπειρε μέσα σε τέσσερις εύφορες δεκαετίες εργασίας.

Πράγματι, η Τόμσον δεν θα διστάσει να παίξει οπουδήποτε, ακόμα και σε ταινία αδοκίμαστου σκηνοθέτη, φτάνει να πιστεύει στο σενάριο και στο όραμα του δημιουργού. Αυτή είναι περίπου και η ιστορία της τελευταίας της ταινίας –«Good luck to you, Leo Grande»– που παρουσιάστηκε στα Φεστιβάλ του Σάντανς και του Βερολίνου. Πρόκειται για μια ανεξάρτητη παραγωγή της Σόφι Χάιντ, με σενάριο της εκκεντρικής κωμικού Κέιτι Μπραντ, που διαδραματίζεται κυρίως σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου μεταξύ της Νάνσι (Τόμσον), μιας συνταξιούχου δασκάλας, και του Λίο (Ντάριλ ΜακKόρμακ), ενός νεαρού εργάτη του σεξ.

Ο χαρακτήρας μιας γυναίκας που αποφασίζει ως μεσήλικας να δοκιμάσει τη σεξουαλική ευχαρίστηση για πρώτη φορά στη ζωή της ήταν μια πρόκληση που, φυσικά, η Τόμσον διαχειρίστηκε με φινέτσα και χιούμορ. Η ταινία έχει την υφή ενός θεατρικού έργου, όμως πολύ σωστά το «Good luck to you, Leo Grande» δεν είναι θέατρο αλλά κινηματογράφος. Οι σκηνές που περιλαμβάνονται διεισδύουν σε στιγμές τόσο λεπτές και τόσο προσωπικές, που μόνο η κοντινή και οικεία ματιά της κάμερας θα ήταν δυνατόν να καταγράψει.

Η ταινία συγκαταλέχθηκε αμέσως στα φαβορί του κοινού και στα δύο φεστιβάλ χάρη στον ευφυή, κωμικό αλλά και βαθύ της λόγο. Ωστόσο, πέρα από το σενάριο, την ακεραιότητα των χαρακτήρων και τις καταπληκτικές ερμηνείες, η δύναμη της ταινίας συνίσταται στην τόλμη της. Στην τόλμη της έκφρασης ζητημάτων που ελάχιστοι δημιουργοί έχουν αγγίξει. Στην τόλμη της ειλικρίνειας. Και, τελικά, στην τόλμη της Εμα Τόμσον.

Παρακάτω, η ηθοποιός μίλησε για την ταινία με το κοινό του Σάντανς και του Βερολίνου.

● Πείτε μας γιατί είπατε το «ναι» στο σενάριο.

Η Κέιτι (Μπραντ) είναι μια εξαιρετική συγγραφέας. Την γνώριζα από πριν, φυσικά... Οταν μου έστειλε το σενάριο λέγοντας «ρίξε μια ματιά», ένιωσα μεγάλη ανυπομονησία και χαρά. Το διάβασα μέσα σε 30 δευτερόλεπτα κι αμέσως απάντησα:

«Πρέπει να το κάνεις. Πρέπει να το κάνουμε, τώρα! Αρχισέ το. Είναι έτοιμο, είναι τέλειο, ωραίο!». Και πράγματι ήταν διαφορετικό από κάθε τι άλλο. Δεν είχα συναντήσει τέτοιους χαρακτήρες προηγουμένως, ούτε κατάσταση σαν αυτήν του σεναρίου, σε καμία άλλη ταινία. Το πρώτο πράγμα που με εντυπωσίασε, λοιπόν, ήταν η πρωτοτυπία του. Η ταινία δεν είναι καθόλου διδακτική και πραγματεύεται θέματα για τα οποία, ανακάλυψα, είχα μεγάλη δίψα και ανάγκη να ερμηνεύσω.

● Ο λόγος της ταινίας φαίνεται να μη χωράει αυτοσχεδιασμό.

Το σενάριο είναι γραμμένο σαν θεατρικό έργο. Δεν αλλάζεις τα λόγια σε ένα θεατρικό έργο. Ούτε αυτοσχεδιάζεις πάνω στα λόγια ενός θεατρικού συγγραφέα. Συνήθως μόνο όταν πρόκειται για σενάριο, ρωτάμε αν οι ηθοποιοί αυτοσχεδίασαν... Γιατί όμως; Ενα σενάριο γράφεται με εξίσου μεγάλη δυσκολία ... Εξάλλου το «Good luck to you, Leo Grande» δεν έχει καμία ανάγκη. Είναι ωραία γραμμένο.

● Πώς προετοιμαστήκατε ψυχολογικά για την ταινία;

Γυρίσαμε την ταινία σε διάστημα 19 ημερών. Μετρήστε τις ημέρες. Ηταν έντονο! Αλλά είχαμε μερικές μέρες πρόβας προηγουμένως που μας γλίτωσαν πολύ χρόνο. Η Σόφι (Χάιντ, σκηνοθέτις) μας έδωσε καταπληκτικές ασκήσεις. Ξαπλώναμε στο πάτωμα και σχεδιάζαμε το περίγραμμα του σώματός μας σε μεγάλες κόλλες χαρτιού. Επειτα, ζωγραφίζαμε στα σημεία που μας άρεσαν ή δεν μας άρεσαν στο περίγραμμα, όπως και τα πράγματα που έχουν συμβεί στο σώμα μας.

Αλλη φορά ήμασταν γυμνοί όλη μέρα για να το συνηθίσουμε. Εμείς οι Βρετανοί, βλέπετε, δεν είμαστε πολύ άνετοι με τη γύμνια, μάλλον τείνουμε προς τον πουριτανισμό. Αχ, είναι πολύ κουραστικό. Η άσκηση πάντως ήταν απίστευτα βοηθητική. Πέσαμε με τα μούτρα στις πρόβες – ήμασταν τολμηροί εκεί πρώτα, μετά στο γύρισμα. Κι αυτό το χρωστάω στη Σόφι και τον Ντάριλ (ΜακKόρμακ)... που είναι τόσο όμορφος και έχει σώμα σαν μονόκερου.

Με τον Ντάριλ ΜακΚόρμακ σε σκηνή της ταινίας «Good Luck to You, Leo Grande»

Φωτ.: Berlinale Special/© Nick Wall

● Παίζετε μια χήρα, συνταξιούχο δασκάλα, που δεν έχει νιώσει ποτέ στη ζωή της οργασμό. Το βρήκατε αυτό παράλογο ή ρεαλιστικό, όταν διαβάσατε την ιστορία;

Φοβάμαι πως μου φάνηκε απόλυτα ρεαλιστικό. Λυπάμαι γι’ αυτό. Δεν νομίζω ότι η θηλυκή ηδονή ήταν ποτέ κανενός προτεραιότητα. Ας το πούμε έτσι. Στη χώρα μου δεν θεωρείται σημαντικό το να νιώθουμε ευχαρίστηση. Οπότε η «Νάνσι» δεν κυκλοφορεί σε έναν κόσμο που της το θυμίζει...

Εξάλλου μεγάλωσε στην επαρχία. Αν πάτε τώρα στη βρετανική επαρχία, τη γαλλική ή τη γερμανική και ρωτήσετε τις ηλικιωμένες κυρίες, που στέκονται στα μπαλκόνια τους, πόσους οργασμούς είχαν στη ζωή τους θα παραξενευτείτε... Νομίζω ότι δεν μας αρέσει να μιλάμε γι’ αυτό, ούτε να λέμε την αλήθεια.

● Πιστεύετε, δηλαδή, ότι το θέμα της σεξουαλικότητας πρέπει να συζητιέται περισσότερο στην κοινωνία μας;

Φυσικά. Αυτή ακριβώς είναι η ουσία της ταινίας. Σίγουρα, αυτός πρέπει να είναι και ένας από τους λόγους που έγραψε το σενάριο η Κέιτι (Μπραντ). Ελπίζουμε ότι θα αρχίσει επιτέλους μια ανοιχτή συζήτηση για το τι θα πει ηδονή, στενές σχέσεις και ντροπή. Αραγε γιατί νιώθουμε ντροπή για τις παράξενες ευχαριστήσεις που επιδιώκουμε;

● Η σκηνή που στέκεστε γυμνή μπροστά στον καθρέφτη θα πρέπει να ήταν...

Δύσκολη. Δεν είμαστε συνηθισμένοι στο να βλέπουμε άφτιαχτα σώματα στην οθόνη. Ηξερα ότι η «Νάνσι» δεν είναι μια γυναίκα που πάει στο γυμναστήριο. Οτι τρώει πολλά μπισκότα. Οτι έχει το σώμα μιας 60χρονης γυναίκας που έχει κάνει δύο παιδιά. Εγώ δεν μπορώ να σταθώ μπροστά στον καθρέφτη έτσι. Αν το κάνω, κάτι θα ρουφήξω, θα κοιταχτώ από το πλάι. Δεν μπορώ απλά να σταθώ.

Αλλά γιατί δεν μπορώ; Είναι τρομακτικό. Αυτό λοιπόν είναι το πρόβλημα, δεν είναι; Το γεγονός ότι οι γυναίκες έχουν μάθει να μισούν το σώμα τους. Και όλα αυτά που μας περιτριγυρίζουν μας θυμίζουν πόσο ατελείς είμαστε, όλα τα ψεγάδια μας ... Δοκιμάστε όμως να βγάλετε τα ρούχα σας και να σταθείτε μπροστά στον καθρέφτη χωρίς να κουνηθείτε. Μη φύγετε. Μείνετε εκεί. Αποδεχτείτε το και μην κρίνετε το σώμα σας... Ηταν το πιο δύσκολο πράγμα που έκανα ποτέ.

● Νιώσατε απελευθέρωση;

Ναι, πολύ. Ηταν μια πολύ ωραία εμπειρία. Γιατί δεν είχε το βάρος του ρομαντισμού. Η ρομαντική θεωρία που διαπερνά όλες τις ιστορίες μας – η οποία πιστεύω μας κάνει πολύ κακό στην πραγματικότητα και από την οποία πρέπει να αποχωριστούμε – ήταν αυτόματα απούσα εδώ λόγω του τρόπου της συνάντησης μεταξύ των δύο αυτών ανθρώπων. Κι έτσι βλέπουμε μια σχέση που δεν έχουμε παρατηρήσει ώς τώρα ... Ξαφνικά η «Νάνσι» βρίσκεται σε ένα δωμάτιο με έναν άνθρωπο μπροστά στον οποίο δεν έχει την ανάγκη να υποδυθεί τίποτα.

Δεν χρειάζεται να επιστρατεύσει τις παλιές της συνήθειες, γιατί έχει απόλυτα ξεφύγει από το ηθικό, συναισθηματικό και κοινωνικό πλαίσιό της. Στο δωμάτιο αυτό μένει μόνο ο εαυτός της, έχοντας σταδιακά αποβάλει τα στρώματα των προσωπείων της. Είναι σαν να αφαιρεί από πάνω της τους ρόλους που έχει παίξει ώς τώρα και, εξετάζοντάς τους, φτάνει να απογυμνώνεται, συναισθηματικά και σωματικά, για πρώτη φορά. Πρόκειται για μια νέα σκοπιά των σχέσεων, χωρίς τη ρομαντική υποχρέωση.

● Η ταινία αναφέρεται και σε μία άλλη συνθήκη – στο γεγονός ότι ο άνδρας είναι μαύρος και η γυναίκα λευκή. Υπήρξε συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα;

Οταν ο «Λίο» λέει στη «Νάνσι» «γυμνάζω το σώμα μου ώστε να με διαλέγουν οι πελάτες μου», στην ουσία αναφέρεται στην αντικειμενοποίησή του από τους πελάτες του. Οταν όμως βρίσκεται με τους πελάτες, κάτι άλλο συμβαίνει. Καταρχάς πρέπει να τον διαλέξουν, μετά αρχίζει το ταξίδι και η αντικειμενοποίηση απαλείφεται. Οταν τον πρωτοβλέπει η «Νάνσι» του λέει «είσαι πιο όμορφος από τη φωτογραφία σου». Αρα έχει περάσει από το διαδίκτυο, έχει διαλέξει τον άνθρωπο με το καλό σώμα.

Εχει πράξει αυτό που δεν πίστευε ότι θα μπορούσε ποτέ να πράξει, ούτε κατά φαντασίαν, μάλιστα αυτή ήταν που έδινε μαθήματα ηθικής – πόσο απαίσια είναι όλα αυτά... Αλλά, όπως γίνεται πάντα, μόλις κοιταχτούμε στα μάτια και μιλήσουμε ανοιχτά για τα βιώματά μας και τα ανθρώπινα όριά μας όλες οι προκαταλήψεις εξατμίζονται. Εξατμίζονται αυτοστιγμεί γιατί είμαστε απλά άνθρωποι – άνθρωποι που συνευρίσκονται. Οι προκαταλήψεις δεν έχουν πια ισχύ και λιώνουν σαν το χιόνι το καλοκαίρι.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Μια μικρή «μπουτίκ» κινηματογραφικών ονείρων που επιμένει ποιοτικά
Με αφορμή τα «γενέθλια» που αφορούν και το σινεμά Αστυ, κάνουμε μια μικρή αναδρομή στην ιστορία και στις επιλογές μιας οικογένειας που μας έμαθε τι θα πει «σινεφίλ».
Μια μικρή «μπουτίκ» κινηματογραφικών ονείρων που επιμένει ποιοτικά
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
Το διαρκώς αναπτυσσόμενο δίπολο θύτη - θύματος παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μαζί με τις υπέροχες ερμηνείες, σκηνοθεσία και φωτογραφία ανάγουν την ταινία σε μία από τις πιο καλές παραγωγές.
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
ΣΙΝΕΜΑ
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
Βρεθήκαμε με τον σκηνοθέτη του «Digger» Τζώρτζη Γρηγοράκη για να μιλήσουμε κυρίως για τη σύνδεση της ταινίας του με όσα συμβαίνουν τώρα, ως προς με το περιβάλλον και τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
ΣΙΝΕΜΑ
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
Επιτέλους, βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες η ταινία της Μάγκι Τζίλενχαλ «Η χαμένη κόρη» που γυρίστηκε εν μέρει στις Σπέτσες, με πρωταγωνίστρια την Ολίβια Κόλμαν, αλλά και με αρκετούς Ελληνες ηθοποιούς στο καστ...
Η χαμένη κόρη, η Μαϊσάμπελ κι ένας απογοητευτικός Νάνι Μορέτι
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας μετανάστης τρίτης γενιάς συναντά τη Μελίνα
Παραγωγός - σεναριογράφος, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής, ο Michael A. Nickles μαζί με το πολυπληθές ελληνικό συνεργείο και τους Ελληνες πρωταγωνιστές ολοκλήρωσαν, πριν από μερικές ημέρες, τα γυρίσματα που...
Ενας μετανάστης τρίτης γενιάς συναντά τη Μελίνα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν
Η εβδομάδα φέρνει τον Οστιν Μπάτλερ στον ρόλο του «Βασιλιά» του ροκ εν ρολ, αλλά και την «Αγέλη προβάτων», τη γουέστερν τραγικωμωδία του Δημήτρη Κανελλόπουλου, που σατιρίζει έξυπνα τη σύγχρονη ελληνική...
Ο «Ελβις» βασιλεύει στο εικαστικό-κινηματογραφικό πανηγύρι του Μπαζ Λούρμαν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας