• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.4°C / 29.8°C
    3 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.6°C / 30.0°C
    4 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.0°C / 29.8°C
    2 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    1 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    65%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 29.0°C
    2 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    1 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.9°C / 28.2°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.1°C / 25.9°C
    3 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.4°C
    5 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.1°C
    0 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 28.9°C
    2 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.5°C / 27.8°C
    2 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 27.8°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.3°C / 30.0°C
    2 BF
    35%
  • Καβάλα
    Θύελλα
    22°C 22.1°C / 23.3°C
    3 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 29.7°C
    3 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    62%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επί της οθόνης όλα όσα μάς απασχολούν εδώ και τώρα

  • A-
  • A+

Μπορεί το κεντρικό θέμα του φετινού 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (10-20/3) να είναι η «Μετα-Πραγματικότητα» (Post Reality), ωστόσο η βασική θεματική των ταινιών και των τριών διαγωνιστικών τμημάτων του είναι η απτή, ζώσα και σίγουρα ιδιαίτερη (για να μην πω θλιβερή και δυστοπική) πραγματικότητα. Αυτή η εδώ, η τώρα, η επίκαιρη, η παρούσα.

Πράγματι, φέτος, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ (Διεθνές Διαγωνιστικό, Newcomers και το τμήμα >>FilmForward) φιλοξενούν όχι μόνο τις περισσότερες από ποτέ παγκόσμιες και ευρωπαϊκές πρεμιέρες, αλλά και ταινίες που ασχολούνται με το εδώ, το τώρα, την επικαιρότητα και την παρούσα πραγματικότητα, πάντα μέσα από τη μοναδική, κριτική και οξυδερκή ματιά των δημιουργών τους. Το γεγονός αυτό, πέραν του ενδιαφέροντος που ενέχει για τους θεατές και πιστούς «οπαδούς» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, είναι και μία πολύ καλή ευκαιρία και για τους Ελληνες ντοκιμαντεριστές να έρθουν σε επαφή με το πώς μπορεί ένα επίκαιρο ζήτημα να παρουσιαστεί με μια διαφορετική ματιά (εξάλλου, ένας από τους λόγους που ο αείμνηστος Εϊπίδης δημιούργησε το ΦΝΘ πριν από 24 χρόνια ήταν και αυτός: να μπορέσουν οι ντόπιοι δημιουργοί να μελετήσουν την διεθνή παραγωγή σε ταινίες τεκμηρίωσης και να ζυμωθούν μαζί της).

Ποια είναι όμως τα ζητήματα που μας απασχολούν και πρωταγωνιστούν στη θεματική αυτών των ταινιών; Ενας κόσμος που αλλάζει διαρκώς και αδυσώπητα, ένα παρελθόν που αναζητά τη θέση του στο σήμερα, αναψηλαφίζοντας την ιστορία και τα τραύματά της, η γυναικεία χειραφέτηση, οι εξουσιαστικές δομές και η έμφυλη καταπίεση, το ζήτημα του ορισμού ή της κατασκευής της ταυτότητας, το μεταναστευτικό-προσφυγικό και φυσικά το πώς αυτός ο κόσμος, ο μικρός, ο μέγας της 7ης Τέχνης μπορεί να αποτυπώσει αλλά και να μεταπλάσει όλα τα παραπάνω.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό δίδεται ως έπαθλο ο Χρυσός Αλέξανδρος (η ταινία που τον κερδίζει βρίσκει αυτόματα θέση στη λίστα προεπιλογής για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ) και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής. Στο Newcomers παρουσιάζονται πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών και απονέμονται αντίστοιχα δύο βραβεία. Οπως συμβαίνει και στο διαγωνιστικό τμήμα του >>FilmForward, όπου παρουσιάζονται πιο πρωτοποριακές και τολμηρές (ως προς τη φόρμα και την κινηματογραφική γλώσσα που χρησιμοποιούν) ταινίες. Δώδεκα συνολικά ντοκιμαντέρ συμμετέχουν σε κάθε ένα διαγωνιστικό, μεταξύ των οποίων και εννέα συνολικά ελληνικές παραγωγές (ακόμη δεν έχει αποφασιστεί από τις επιτροπές ποιες). Ενδεικτικά αναφέρουμε τρεις ταινίες πρεμιέρας από όλα τα διαγωνιστικά...

■ Παγκόσμιες πρεμιέρες

– Το «Spamton Vs The French Police» της Γαλλίδας δημιουργού Οβιντί αναφέρεται στην έμφυλη βία, με αφορμή τον βιασμό από αστυνομικούς της 39χρονης Emily Spanton, που συγκλόνισε τη γαλλική κοινωνία το 2019.

– To «Caught in the Headlights» του επίσης Γάλλου Τομά Ντεβούζ απαθανατίζει το πώς μια θεατρική κολεκτίβα ξαναδίνει ζωή σε ένα απομονωμένο χωριό της Γαλλίας.

– Το «Amateur» του Ισπανού Μαρτίν Γκουτιέρεθ πράγματι αξίζει να διαγωνίζεται στο τμήμα >>FilmForward, καθώς με αριστοτεχνικό τρόπο συνδέει τρεις φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες μεταξύ τους.

■ Διεθνείς πρεμιέρες (έχουν προβληθεί μόνο στη χώρα τους)

– Στο «Dreams of the Sky Mausoleum», η Ρωσίδα σκηνοθέτρια Μαριάνα Ριμπινόκ αναστοχάζεται πάνω στην έννοια του σώματος: καταφύγιο ή φυλακή;

– Η Φινλανδή Μίνα Λάαμο καταπιάνεται με το ζήτημα του πένθους στο «Sorrow Tamers».

– Στο «Sirens» η βραβευμένη με Emmy Αμερικανο-μαροκινή δημιουργός Ρίτα Μπαγκνταντί μάς συστήνει την πρώτη γυναικεία μέταλ μπάντα στη Μέση Ανατολή... με ό,τι αυτό σημαίνει!

■ Ευρωπαϊκές πρεμιέρες

– Δυο βεδουίνοι οδηγοί ρισκάρουν για να σώσουν τη ζωή εργατών στην Παλαιστίνη, ενώ καιροφυλαχτεί σε κάθε τους βήμα ο ισραηλινός στρατός. Στο «The Devil’s Drivers» των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέτ.

– Τον αιχμαλώτισαν οι ναζί και μετά εστάλη και στα σταλινικά γκουλάγκ. Την ιστορία ενός σοβιετικού στρατιώτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο απαθανατίζει η Ολλανδή Αλιόνα φαν ντερ Χορστ στο ντοκιμαντέρ της «Turn Your Body to The Sun».

– Οσο για το «Young Plato», εδώ οι Ντέκλαν ΜακΓκραθ και Νέσα Νι Χιανάιν εξερευνούν πώς Πλάτωνας και Νίτσε έρχονται να ανατρέψουν τις καταπιεστικές παραδόσεις ενός καθολικού σχολείου της Ιρλανδίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
Η αλήθεια είναι πως τα αντανακλαστικά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έδρασαν ακαριαία, παρότι το φετινό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε λίγες μόλις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Εσθέρ, σεβόμαστε την ιστορία σου;
Το ντοκιμαντέρ της Αλεσάντρα Μαϊολέτι περιγράφει ακριβώς τι συνέβη με την εβραϊκή κοινότητα της συμπρωτεύουσας στα χρόνια της Κατοχής.
Εσθέρ, σεβόμαστε την ιστορία σου;
ΣΙΝΕΜΑ
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
Η κορυφαία διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, για μια δομή στην ανατολική Ουκρανία που φιλοξενεί παιδιά οικογενειών που δεν έχουν στον...
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Έλληνες κριτικοί βράβευσαν το «Τελευταίο ταξίδι» του Άρη Χατζηστεφάνου
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) απένειμε στο ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Καζαντζάκη το βραβείο για την καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος του 24ου Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ...
Οι Έλληνες κριτικοί βράβευσαν το «Τελευταίο ταξίδι» του Άρη Χατζηστεφάνου
ΣΙΝΕΜΑ
Αγώνας τότε και τώρα για κάθε άνθρωπο
24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ⫸ Από τους γάμους της Τήλου έως τα δεινά των μεταναστών - ταινίες που καταγράφουν προσωπικές μάχες για ένα καλύτερο μέλλον.
Αγώνας τότε και τώρα για κάθε άνθρωπο
ΣΙΝΕΜΑ
Τι είδαμε, τι συμβαίνει, τι περιμένουμε
Το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε και οι θεατές (είτε διαδικτυακά είτε με φυσική παρουσία) μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε 233 ταινίες, ελληνικές και ξένες.
Τι είδαμε, τι συμβαίνει, τι περιμένουμε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας