• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.9°C / 4.2°C
    3 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.4°C / 1.2°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 6.0°C
    4 BF
    51%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -2.1°C / -1.2°C
    2 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.7°C
    4 BF
    59%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -3.0°C / -1.3°C
    0 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -4.9°C
    3 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    2 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 3.8°C / 8.8°C
    4 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.7°C / 0.7°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.1°C / 6.4°C
    6 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.5°C / 5.5°C
    6 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.4°C
    3 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 1.9°C
    4 BF
    41%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 1.2°C / 1.5°C
    2 BF
    71%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ασθενής ομίχλη
    1°C 0.8°C / 3.6°C
    1 BF
    94%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C 0.5°C / 0.5°C
    2 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -0.8°C / 0.7°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -4°C -4.5°C / -4.5°C
    2 BF
    68%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επί της οθόνης όλα όσα μάς απασχολούν εδώ και τώρα

  • A-
  • A+

Μπορεί το κεντρικό θέμα του φετινού 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (10-20/3) να είναι η «Μετα-Πραγματικότητα» (Post Reality), ωστόσο η βασική θεματική των ταινιών και των τριών διαγωνιστικών τμημάτων του είναι η απτή, ζώσα και σίγουρα ιδιαίτερη (για να μην πω θλιβερή και δυστοπική) πραγματικότητα. Αυτή η εδώ, η τώρα, η επίκαιρη, η παρούσα.

Πράγματι, φέτος, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ (Διεθνές Διαγωνιστικό, Newcomers και το τμήμα >>FilmForward) φιλοξενούν όχι μόνο τις περισσότερες από ποτέ παγκόσμιες και ευρωπαϊκές πρεμιέρες, αλλά και ταινίες που ασχολούνται με το εδώ, το τώρα, την επικαιρότητα και την παρούσα πραγματικότητα, πάντα μέσα από τη μοναδική, κριτική και οξυδερκή ματιά των δημιουργών τους. Το γεγονός αυτό, πέραν του ενδιαφέροντος που ενέχει για τους θεατές και πιστούς «οπαδούς» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, είναι και μία πολύ καλή ευκαιρία και για τους Ελληνες ντοκιμαντεριστές να έρθουν σε επαφή με το πώς μπορεί ένα επίκαιρο ζήτημα να παρουσιαστεί με μια διαφορετική ματιά (εξάλλου, ένας από τους λόγους που ο αείμνηστος Εϊπίδης δημιούργησε το ΦΝΘ πριν από 24 χρόνια ήταν και αυτός: να μπορέσουν οι ντόπιοι δημιουργοί να μελετήσουν την διεθνή παραγωγή σε ταινίες τεκμηρίωσης και να ζυμωθούν μαζί της).

Ποια είναι όμως τα ζητήματα που μας απασχολούν και πρωταγωνιστούν στη θεματική αυτών των ταινιών; Ενας κόσμος που αλλάζει διαρκώς και αδυσώπητα, ένα παρελθόν που αναζητά τη θέση του στο σήμερα, αναψηλαφίζοντας την ιστορία και τα τραύματά της, η γυναικεία χειραφέτηση, οι εξουσιαστικές δομές και η έμφυλη καταπίεση, το ζήτημα του ορισμού ή της κατασκευής της ταυτότητας, το μεταναστευτικό-προσφυγικό και φυσικά το πώς αυτός ο κόσμος, ο μικρός, ο μέγας της 7ης Τέχνης μπορεί να αποτυπώσει αλλά και να μεταπλάσει όλα τα παραπάνω.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό δίδεται ως έπαθλο ο Χρυσός Αλέξανδρος (η ταινία που τον κερδίζει βρίσκει αυτόματα θέση στη λίστα προεπιλογής για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ) και το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής. Στο Newcomers παρουσιάζονται πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών και απονέμονται αντίστοιχα δύο βραβεία. Οπως συμβαίνει και στο διαγωνιστικό τμήμα του >>FilmForward, όπου παρουσιάζονται πιο πρωτοποριακές και τολμηρές (ως προς τη φόρμα και την κινηματογραφική γλώσσα που χρησιμοποιούν) ταινίες. Δώδεκα συνολικά ντοκιμαντέρ συμμετέχουν σε κάθε ένα διαγωνιστικό, μεταξύ των οποίων και εννέα συνολικά ελληνικές παραγωγές (ακόμη δεν έχει αποφασιστεί από τις επιτροπές ποιες). Ενδεικτικά αναφέρουμε τρεις ταινίες πρεμιέρας από όλα τα διαγωνιστικά...

■ Παγκόσμιες πρεμιέρες

– Το «Spamton Vs The French Police» της Γαλλίδας δημιουργού Οβιντί αναφέρεται στην έμφυλη βία, με αφορμή τον βιασμό από αστυνομικούς της 39χρονης Emily Spanton, που συγκλόνισε τη γαλλική κοινωνία το 2019.

– To «Caught in the Headlights» του επίσης Γάλλου Τομά Ντεβούζ απαθανατίζει το πώς μια θεατρική κολεκτίβα ξαναδίνει ζωή σε ένα απομονωμένο χωριό της Γαλλίας.

– Το «Amateur» του Ισπανού Μαρτίν Γκουτιέρεθ πράγματι αξίζει να διαγωνίζεται στο τμήμα >>FilmForward, καθώς με αριστοτεχνικό τρόπο συνδέει τρεις φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες μεταξύ τους.

■ Διεθνείς πρεμιέρες (έχουν προβληθεί μόνο στη χώρα τους)

– Στο «Dreams of the Sky Mausoleum», η Ρωσίδα σκηνοθέτρια Μαριάνα Ριμπινόκ αναστοχάζεται πάνω στην έννοια του σώματος: καταφύγιο ή φυλακή;

– Η Φινλανδή Μίνα Λάαμο καταπιάνεται με το ζήτημα του πένθους στο «Sorrow Tamers».

– Στο «Sirens» η βραβευμένη με Emmy Αμερικανο-μαροκινή δημιουργός Ρίτα Μπαγκνταντί μάς συστήνει την πρώτη γυναικεία μέταλ μπάντα στη Μέση Ανατολή... με ό,τι αυτό σημαίνει!

■ Ευρωπαϊκές πρεμιέρες

– Δυο βεδουίνοι οδηγοί ρισκάρουν για να σώσουν τη ζωή εργατών στην Παλαιστίνη, ενώ καιροφυλαχτεί σε κάθε τους βήμα ο ισραηλινός στρατός. Στο «The Devil’s Drivers» των Ντάνιελ Καρσέντι και Μοχάμεντ Αμπουγκέτ.

– Τον αιχμαλώτισαν οι ναζί και μετά εστάλη και στα σταλινικά γκουλάγκ. Την ιστορία ενός σοβιετικού στρατιώτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο απαθανατίζει η Ολλανδή Αλιόνα φαν ντερ Χορστ στο ντοκιμαντέρ της «Turn Your Body to The Sun».

– Οσο για το «Young Plato», εδώ οι Ντέκλαν ΜακΓκραθ και Νέσα Νι Χιανάιν εξερευνούν πώς Πλάτωνας και Νίτσε έρχονται να ανατρέψουν τις καταπιεστικές παραδόσεις ενός καθολικού σχολείου της Ιρλανδίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΙΝΕΜΑ
Ταινίες, αριστουργήματα, ανανεώσεις και παραλειπόμενα
Ακόμη ένα Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φτάνει στη λήξη του. Το φετινό 63ο ΦΚΘ ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή, ωστόσο σήμερα θα προβληθεί η ταινία λήξης, που ήδη έχει πάρει διανομή από το Cinobo: πρόκειται...
Ταινίες, αριστουργήματα, ανανεώσεις και παραλειπόμενα
ΣΙΝΕΜΑ
Εναρξη με Καπουτζίδη, αβρότητες και Σπίλμπεργκ
Ενα φεστιβάλ δεν είναι κάτι απλό - ειδικά όταν φέρει πίσω του εξήντα χρόνια ιστορίας, που «τυχαίνει» να συμπίπτουν και με ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης ιστορίας της χώρας. Ιστορία η οποία παρουσιάστηκε όχι...
Εναρξη με Καπουτζίδη, αβρότητες και Σπίλμπεργκ
ΣΙΝΕΜΑ
Και τι να πρωτοδιαλέξουμε!
Οδηγός επιβίωσης για το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ⫸ Σπουδαία αφιερώματα, εκθέσεις, συζητήσεις, προβολές φυσικά, παρόντες η Σαρλότ Γκενσμπούρ και ο Φατίχ Ακίν με νέες ταινίες, ελληνικές πρεμιέρες.
Και τι να πρωτοδιαλέξουμε!
ΣΙΝΕΜΑ
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
Η αλήθεια είναι πως τα αντανακλαστικά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έδρασαν ακαριαία, παρότι το φετινό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε λίγες μόλις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Εσθέρ, σεβόμαστε την ιστορία σου;
Το ντοκιμαντέρ της Αλεσάντρα Μαϊολέτι περιγράφει ακριβώς τι συνέβη με την εβραϊκή κοινότητα της συμπρωτεύουσας στα χρόνια της Κατοχής.
Εσθέρ, σεβόμαστε την ιστορία σου;
ΣΙΝΕΜΑ
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
Η κορυφαία διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, για μια δομή στην ανατολική Ουκρανία που φιλοξενεί παιδιά οικογενειών που δεν έχουν στον...
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας