• Αθήνα
    Ψιχάλες
    14°C 11.7°C / 16.3°C
    6 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 10.4°C / 15.3°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.0°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 9.2°C / 12.9°C
    6 BF
    54%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    0 BF
    71%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.2°C / 13.8°C
    0 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 10.1°C
    1 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    3 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 20.4°C
    3 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 13.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.8°C
    6 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    6 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    3 BF
    60%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    75%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 12.7°C
    2 BF
    76%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.3°C / 19.8°C
    3 BF
    84%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 14.9°C
    5 BF
    72%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 7.3°C / 7.3°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 9.7°C / 14.4°C
    1 BF
    80%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 7.1°C / 7.1°C
    1 BF
    81%

Μπίλε Ογκουστ

Photo by Arthur Mola/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ινγκμαρ Μπέργκμαν εδώ, ενδιαφέρεσαι να σκηνοθετήσεις την ιστορία των γονιών μου;»

  • A-
  • A+
Ο Δανός σκηνοθέτης -μεταξύ άλλων του αριστουργήματος «Πελέ ο Κατακτητής»- αφηγείται πώς επελέγη από τον Σουηδό-θρύλο του ευρωπαϊκού σινεμά για να σκηνοθετήσει τις «Καλύτερες προθέσεις», αλλά και πώς μελέτησε την προσωπικότητα της Κάρεν Μπλίξεν για την τελευταία ταινία του «The Pact».

Συνέντευξη  

Η κινηματογραφική παράδοση της Δανίας ξεκινάει με τον Καρλ Ντράγιερ στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο 73χρονος Μπίλε Ογκουστ, ανάμεσα σε άλλους, πήρε τη σκυτάλη αυτής της παράδοσης όταν η ταινία του «Πελέ ο Κατακτητής» σάρωσε όλα τα βραβεία το 1988.

Η ικανότητά του να διεισδύει στους χαρακτήρες και να διευθύνει τους ηθοποιούς προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, ο οποίος του έδωσε την ευκαιρία να σκηνοθετήσει το σενάριό του «The Best Intentions» («Οι καλύτερες προθέσεις», 1991).

Birthe Neumann και Simon Bennebjerg στο «The Pact»

Photo credit: Rolf Konow

Από τότε ώς σήμερα ο Ογκουστ έχει παραμείνει σε ένα μάλλον κλασικό δημιουργικό πλαίσιο, προσηλωμένος στη μελέτη του ανθρώπινου χαρακτήρα. Το φετινό του έργο, «The Pact», βασίζεται στην ομότιτλη αυτοβιογραφία τού Thorkild Bjornvig. Η ταινία αφηγείται την ταραχώδη σχέση του Δανού ποιητή με την, πολύ μεγαλύτερή του, εκκεντρική συγγραφέα Κάρεν Μπλίξεν, γνωστή για το μυθιστόρημά της «Πέρα από την Αφρική».

• Το πρόσωπο της Κάρεν Μπλίξεν είναι κεντρικό στην ταινία. Ανακαλύψατε κάτι για τη συγγραφέα, ενώ κάνατε την ταινία, που δεν γνωρίζατε προηγουμένως; Κάτι που θα θέλατε να γνωρίσει και το κοινό γι’ αυτήν;

Το έργο της Μπλίξεν είναι για μένα πηγή έμπνευσης, εξάλλου με είχε εντυπωσιάσει η ταινία του Σίντνεϊ Πόλακ «Πέρα από την Αφρική». Διαβάζοντας όμως τη βιογραφία του Μπιόρνβιγκ ανακάλυψα πώς η ασθένεια της σύφιλης καθόρισε την υπόλοιπη ζωή της, γιατί δεν μπορούσε πια να έχει ερωτικές σχέσεις παρά μόνο πλατωνικές. Τότε ήταν που έκανε τη συμφωνία με τον διάολο, όπως λέει ο χαρακτήρας στην ταινία. Aπό εκεί και πέρα η κάθε εμπειρία της θα είχε αφηγηματική αξία και θα ήταν μέρος μιας ευρύτερης ιστορίας. Οταν επέστρεψε στη Δανία (από την Αφρική) ήταν σαν να μπέρδευε την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία ή σαν να διηύθυνε την πραγματικότητα, έτσι ώστε να την καταστήσει πιο γόνιμη για λογοτεχνικούς σκοπούς. Κάπου κάπου οι χειρισμοί της έβλαπταν τους ανθρώπους γύρω της, αλλά με ενδιέφερε πιο πολύ να τη δείξω ως μια γυναίκα που, όταν τέλειωναν τα πάρτι, έμενε μόνη με τους δαίμονές της.

• Νομίζετε πως η τέχνη δημιουργείται μέσα από χειρισμούς;

Απολύτως. Οταν κάνουμε ταινίες ή γράφουμε ιστορίες, δεν κάνουμε άλλο από το να χειριζόμαστε τις καταστάσεις. Πρόκειται για κάτι που αναζητούμε ως θεατές επίσης. Μου αρέσει να αγοράζω ένα εισιτήριο, να κάθομαι στη θέση μου μες στο σκοτάδι επιτρέποντας στο εαυτό μου να ταξιδέψει, να γίνει πάλι παιδί.

• Στην ταινία σας αντιπαραθέτετε την καλλιτεχνική υπεροχή και την προσωπική ευτυχία. Πιστεύετε ότι τα δύο αυτά είναι ασυμβίβαστα; Και αν το πιστεύετε, ποιο από τα δύο διαλέγετε;

Νομίζω ότι βρίσκουμε νόημα στη ζωή μας μέσα από τη δημιουργία. Αλλά βρίσκουμε επίσης νόημα στο πάθος και την αγάπη. Για μένα το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή είναι να έχουμε αυτά τα δύο στοιχεία σε αρμονία. Στην ταινία το πρόβλημα του νεαρού πρωταγωνιστή είναι ότι αναγκάζεται να διαλέξει ανάμεσα στην οικογένεια και την τέχνη, κάτι που του προκαλεί μεγάλη εσωτερική σύγκρουση. Φυσικά για τον χαρακτήρα της Κάρεν Μπλίξεν η επιλογή είναι πολύ πιο απλή γιατί δεν έχει προσωπική ζωή, τουλάχιστον δεν έχει οικογένεια. Νομίζω ότι η ταινία είναι σύγχρονη, γιατί μιλάει για τη σύγκρουση που όλοι βιώνουμε όταν παλεύουμε να εναρμονίσουμε τη δουλειά με την ιδιωτική μας ζωή. Οταν ήμουν νέος, είχα μεγάλη δυσκολία στο να βρω αυτή την ισορροπία, αλλά τώρα νομίζω ότι είναι εφικτή.

• Εχετε ένα μινιμαλιστικό στιλ σκηνοθεσίας...

Επειδή οι ταινίες μου -και ειδικά αυτή- έχουν να κάνουν με σχέσεις, στόχος μου είναι να προσεγγίσω την ανθρώπινη ψυχή. Αν η κάμερα κινείται πολύ ή ο φωτισμός είναι πολύ φανερός, υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η ουσία της ιστορίας. Θέλω λοιπόν να σκηνοθετώ με απλό αλλά κινηματογραφικά ενδιαφέροντα τρόπο, διατηρώντας τον σύνδεσμο μεταξύ της ουσίας και της μορφής. Δηλαδή η ουσία να υποδεικνύει τη μορφή.

• Η ταινία σας καταπιάνεται επίσης με τη σχέση δημιουργού και μέντορα, κάτι που γνωρίζετε καλά και εσείς αφού είχατε μέντορα τον σπουδαίο Μπέργκμαν.

Ναι, είχα την τιμή να συνεργαστώ μαζί του στην ταινία «The Best Intentions». Ηταν καταπληκτικός – όχι μόνο ως δημιουργός, αλλά και ως άνθρωπος. Διατηρήσαμε τη σχέση μας μέχρι το τέλος της ζωής του. Μιλούσαμε σχεδόν κάθε Σάββατο στις 2 το μεσημέρι.

• Γνωρίζετε γιατί διάλεξε εσάς ως διάδοχό του;

Μετά το «Φάνι και Αλέξανδρος» (1983) αισθάνθηκε πολύ κουρασμένος και αποφάσισε να μη σκηνοθετήσει ξανά. Του άρεσε η ταινία μου «Πελέ ο Κατακτητής», είπε ότι την είδε 5 φορές. Τότε ήταν που με πήρε τηλέφωνο και είπε «ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν εδώ, έχω γράψει την ιστορία των γονιών μου, ενδιαφέρεσαι να τη σκηνοθετήσεις;» Φυσικά δέχτηκα. Διάβασα το σενάριο και μου φάνηκε ό,τι καλύτερο είχα διαβάσει ώς τότε. Είχα όμως κάποιες αμφιβολίες γιατί ήμουν νέος σκηνοθέτης και δεν ήθελα να φανώ ως βοηθός του. Οταν τον συνάντησα όμως στη Στοκχόλμη, μου είπε αμέσως «έχω κάνει 50 ταινίες και ξέρω πόσο σημαντική είναι η ακεραιότητα του σκηνοθέτη. Δεν πρόκειται να επέμβω στη δουλειά σου. Το μόνο μου αίτημα είναι να παίξει τη μητέρα μου η Περνίλα». Είχα δει την Περνίλα (Ογκουστ) ήδη σε έναν μικρό ρόλο στο «Φάνι και Αλέξανδρος», ήταν υπέροχη. Φυσικά όταν τη γνώρισα, την ερωτεύτηκα και παντρευτήκαμε (γέλια).

• Συνεργάζεστε με τη βασίλισσα της Δανίας αυτό το διάστημα (σ.σ. τα σκηνικά και κοστούμια του «The Pact» φέρουν την υπογραφή της Μαργκρέτε Β’). Εχετε να πείτε κάτι για την εμπειρία σας προς το παρόν;

Συνεργάζομαι με τη βασίλισσα εδώ και 5-6 χρόνια. Στην ταινία κάνει τα σκηνικά και σχεδιάζει τα κοστούμια, γεγονός που θεωρώ εξαιρετικό. Πρέπει να είναι το μόνο μέλος βασιλικής οικογένειας που ενδιαφέρεται για την τέχνη. Μα είναι και σπουδαία καλλιτέχνις!

• Εχετε πει πως δεν σας ενδιαφέρουν οι τηλεοπτικές σειρές, μόνο οι ταινίες μεγάλου μήκους. Τι γνώμη έχετε για το στρίμινγκ;

Νομίζω πως το στρίμινγκ στηρίζει τις ταινίες μεγάλου μήκους, γιατί οι θεατές δεν απορρίπτουν τη μεγάλη οθόνη εξαιτίας του. Εξάλλου μου φαίνεται πως το Νέτφλιξ και άλλες εταιρείες είναι όλο και πιο ανοιχτές στο να βγαίνουν οι ταινίες πρώτα στις αίθουσες. Αν αυτό ισχύει, νομίζω ότι πρόκειται για έναν πολύ καλό συνδυασμό, αφού τα στούντιο ενδιαφέρονται πια μόνο για τις υπερπαραγωγές. Μάλιστα αν οι εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες στρίμινγκ βοηθούν στην επιχορήγηση μικρότερων παραγωγών, αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό.

• Τώρα που έχετε το προνόμιο της αναδρομής, πώς βλέπετε την καριέρα σας;

Πρόσφατα τις μέτρησα: έχω κάνει 21 ταινίες και φυσικά πολλά έργα για την τηλεόραση. Μερικές φορές πετυχαίνω και άλλες αποτυγχάνω – έτσι είναι. Είναι δύσκολο να προβλέψεις αν θα δουλέψει μια ταινία ή όχι. Ολες όμως είναι σαν παιδιά μου που πρέπει να υπερασπιστώ. Νομίζω ότι είμαι καλός στο να μαθαίνω από τα λάθη μου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο μεγάλοι σταρ του Χόλιγουντ μιλούν στην «Εφ.Συν.»
Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο και ο Αλ Πατσίνο, δύο ζωντανοί μύθοι του σινεμά συνεργάζονται στη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε «Ο Ιρλανδός». Μιλούν στην Έρση Δάνου για τον κινηματογράφο, τη συνεργασία τους και πώς η...
Δύο μεγάλοι σταρ του Χόλιγουντ μιλούν στην «Εφ.Συν.»
ΣΙΝΕΜΑ
«Θέλω οι θεατές μου να αψηφούν κανόνες και πολιτική ορθότητα»
Ο βραβευμένος με Οσκαρ Πολωνός σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφκσι μιλάει στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν βγει στις ελληνικές αίθουσες η νέα ταινία με τίτλο «Ψυχρός Πόλεμος». Ένα πλημμυρισμένο στη μουσική, μαυρόασπρο,...
«Θέλω οι θεατές μου να αψηφούν κανόνες και πολιτική ορθότητα»
ΣΙΝΕΜΑ
Ιστορίες ωρίμανσης και ενηλικίωσης
Οσο δύσκολο είναι να βρεθεί με επιτυχία η σωστή συνταγή μιας κομεντί –έστω, δραμεντί– άλλη τόση κινηματογραφική ευτυχία προσφέρει αυτή όταν γίνει σωστά, με πρωτοτυπία, ανάλαφρη επικάλυψη ουσιαστικών θεμάτων...
Ιστορίες ωρίμανσης και ενηλικίωσης
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Stooges με σφραγίδα Τζάρμους
Ο σπουδαίος Αμερικανός σκηνοθέτης με το μουσικό ντοκιμαντέρ του «Gimme danger» ξεδιπλώνει με απόλυτο σεβασμό την ιστορία ενός εκ των μεγαλύτερων συγκροτημάτων της ροκ. Ακόμα στις αίθουσες το «Ο μπαμπάς μου»...
Οι Stooges με σφραγίδα Τζάρμους
ΣΙΝΕΜΑ
Τιμωρός ενός κατά συρροήν δολοφόνου
Στην υπόθεση του «Τέρατος της Βαστίλης» βασίζεται το γοητευτικό σκοτεινό θρίλερ του Φρεντερίκ Τελιέ. Στις αίθουσες και το απολαυστικό δίδυμο Ράιαν Γκόσλινγκ - Ράσελ Κρόου σε μια διασκεδαστική, απολαυστική...
Τιμωρός ενός κατά συρροήν δολοφόνου
ΣΙΝΕΜΑ
Animated ψυχανάλυση για ενήλικες και το χρυσό Χόλιγουντ των Κοέν
Αλλη μια ξεχωριστή, υπέροχη ταινία, την «Anomalisa», μας προσφέρει ο Τσάρλι Κάουφμαν, δημιουργός της «Αιώνιας λιακάδας ενός καθαρού μυαλού». Οσο για το ρηχό «Χαίρε, Καίσαρ!», είναι πραγματικό δώρο για όσους...
Animated ψυχανάλυση για ενήλικες και το χρυσό Χόλιγουντ των Κοέν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας