• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.6°C / 5.1°C
    3 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.9°C / 1.6°C
    3 BF
    43%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.3°C / 7.9°C
    4 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.3°C / -0.1°C
    2 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / 1.9°C
    4 BF
    59%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    0°C -2.6°C / 0.7°C
    1 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.6°C / -3.2°C
    4 BF
    42%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.3°C / 5.6°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 8.1°C
    5 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.9°C
    4 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 7.9°C
    6 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.6°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    3 BF
    42%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -0.5°C / 1.9°C
    2 BF
    30%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.5°C / 1.1°C
    2 BF
    58%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 3.8°C / 7.8°C
    2 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.0°C / 5.3°C
    3 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 0.5°C / 1.3°C
    1 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.8°C / 1.7°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    2 BF
    36%

Σκηνή από την ταινία «Daniel 16» του σκηνοθέτη Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τα πιο παραμελημένα μέλη της κοινωνίας μας είναι τα παιδιά»

  • A-
  • A+
Μια ταινία γεμάτη παιδική ευαισθησία και κρατική αναλγησία. Μια ταινία για την ελευθερία, την τιμωρία, τον σωφρονισμό και τη λύτρωση, βγαλμένη μέσα από τις εμπειρίες του βραβευμένου σκηνοθέτη.

Ολα ξεκίνησαν ενώ υπήρχε ακόμη η «Ελευθεροτυπία». Εκεί ο γνωστός και πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος διάβασε ένα άρθρο για τη λειτουργία στην Ελλάδα δομών φιλοξενίας Γερμανών εφήβων με ήπια παραβατική συμπεριφορά.

«Μία από αυτές βρισκόταν στον Εβρο, σε ένα εγκαταλειμμένο χωριό, τα Κοίλα, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία. Επισκέφτηκα τη δομή και είχα τη δυνατότητα να μιλήσω με τους υπεύθυνους, με τα παιδιά που φιλοξενούνταν εκείνη την περίοδο και να παρακολουθήσω την καθημερινότητα τους. Πρέπει να ομολογήσω πως η κατάσταση μου φάνηκε πολύ οικεία. Μου θύμισε δικές μου αντίστοιχες εμπειρίες, σε ανάλογες δομές φιλοξενίας, σε εφηβική και νεανική ηλικία, αν και όχι για τους ίδιους λόγους.

Μάλιστα, ο μεσαίος μου αδερφός, ο συγγραφέας Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, που δυστυχώς έφυγε νωρίς από τη ζωή, είχε ζήσει 13 χρόνια σε τέτοιου είδους κοινότητες και έχει γράψει ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα πάνω σ’ αυτή την εμπειρία, το “Πόλεις παιδιών”», μας λέει.

Ολη αυτή την εμπειρία την έκανε σενάριο (μαζί με τους Γλυκερία Πατραμάνη, Παναγιώτη Χριστόπουλο και Γιάννη Τσίρο) και μετά ταινία, με τίτλο «Daniel 16». Ο Ντάνιελ είναι ακριβώς αυτό: ένας Γερμανός έφηβος γύρω στα 16 (Νικόλας Κίσκερ), που φτάνει σε μία κοινότητα «αγωγής ανηλίκων» στον Εβρο. Εκεί γνωρίζει τους ανθρώπους της δομής, ένα ακόμη παιδί και... ένα ακόμη παιδί. Γιος μετανάστη το τελευταίο, που καταλήγει να μείνει μόνο του και εντελώς αβοήθητο. Οι σχέσεις ανάμεσα στους ενηλίκους (Βασίλης Κουκαλάνι, Μαρλένε Καμίνσκι κ.ά.) πυροδοτούν τον βασικό αφηγηματικό άξονα της ταινίας που είναι η σχέση των τριών παιδιών: τι αισθάνονται, γιατί, πώς αντιδρούν, από τι πιάνονται για να συνεχίσουν, πώς αυτοοργανώνονται, τι επιλέγουν τελικά, αλλά και τι μαθήματα δίνουν τα ίδια στους μεγαλύτερους. Πράγματι αυτή η τελική επιλογή ξαφνιάζει αλλά και απελευθερώνει.

«Τα συναισθήματα που βιώνουν οι νεαροί πρωταγωνιστές της ταινίας, όπως ο κοινωνικός αποκλεισμός, η αίσθηση του εγκλεισμού και η ανάγκη μιας λειτουργικής οικογένειας, είναι συναισθήματα που μπορούσα πολύ εύκολα να τα κατανοήσω. Αλλωστε γι’ αυτό τον λόγο η ταινία είναι αφιερωμένη στην Αννα, τον Μάρκο και τον Παύλο, την οικογένεια που κατάφερα ο ίδιος να δημιουργήσω» εξηγεί ο κ. Κουτσιαμπασάκος.

«Η απόγνωση, η μοναξιά, ο θυμός και η επιθετικότητα που εκδηλώνουν οι νεαροί πρωταγωνιστές της ταινίας είναι κατ’ ουσίαν ο καθρέφτης μιας κοινωνίας που δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει την παιδικότητά τους, απέτυχε ως προς αυτό. Τα πιο παραμελημένα μέλη της κοινωνίας μας σήμερα είναι τα παιδιά, είναι εντελώς αβοήθητα και παντελώς εκτεθειμένα σε ένα απειλητικό ψηφιακό περιβάλλον και ένα ανύπαρκτο εκπαιδευτικό σύστημα. Ετσι δεν λαμβάνουν τα ουσιαστικά εφόδια για να μπορέσουν να πορευτούν στην ενήλικη ζωή τους, ειδικά όταν τα περισσότερα ζουν μέσα σε τοξικά οικογενειακά περιβάλλοντα, τσακισμένα από την οικονομική ανέχεια και ανεργία... Οσον αφορά το ζήτημα προσφυγικό και παιδιά, ας μην το συζητήσουμε, είναι μια τραγωδία, μια ντροπή».

Πράγματι η ταινία συμπεριλαμβάνει και το θέμα του προσφυγικού, σχεδόν με μία ωμή κινηματογραφική προσέγγιση που, ωστόσο, δεν μένει μετέωρη, αλλά συνδέεται οργανικά τόσο σε επίπεδο συμβόλων όσο και δομής τόσο της ίδιας της ταινίας όσο και της κοινωνίας στην οποία απευθύνεται και την οποία καθρεφτίζει.

Στην ταινία ο Ντάνιελ βλέπει τα νεκρά, ξεβρασμένα πτώματα μεταναστών, αλλά γίνεται και μάρτυρας μια στυγνής δολοφονίας ενός «ανύπαρκτου» για την Πολιτεία ανθρώπου: «Είναι σοκαριστικό γεγονός γι’ αυτόν αλλά και μια αφορμή για την επώδυνη πορεία του προς την προσωπική του λύτρωση. Ουσιαστικά ο θάνατος αυτός γίνεται αιτία να αναζητήσει το δικό του ανθρώπινο πρόσωπο και να παράσχει φροντίδα. Αυτό, με τη σειρά του, το να δώσει φροντίδα δηλαδή, τον λυτρώνει από το γεγονός ότι δεν τον φρόντισαν ποτέ. Σ’ αυτό το πλαίσιο είναι αποκαρδιωτικό να βλέπεις σήμερα ανθρώπους να αφήνουν μικρά παιδιά να πεθαίνουν αβοήθητα, όπως έγινε με τη μικρή Ολγα στο Κερατσίνι ή ακόμη και να σκοτώνουν νέους ανθρώπους με τέτοια σκληρότητα όπως έγινε με τον Ζακ Κωστόπουλο και τους νεαρούς Ρομά», μας λέει ο σκηνοθέτης.

Οσο για τους διεθνείς θεσμούς, στην ταινία φαίνεται να κάνουν μάθημα τα παιδιά περί της Ε.Ε., όπου και ακούγονται οι τρεις βασικοί της πυλώνες: Δημοκρατία - Ελευθερία - Δικαιοσύνη. Είναι πράγματι αυτά τα τρία η Ε.Ε.; «Η Ευρωπαϊκή Ενωση σήμερα είναι πολύ μακριά από τα κοινά ιδανικά της, όπως η ενότητα, η ισότητα και η ευημερία καθώς και πολύ μακριά από τους στόχους της, όπως η προστασία και η βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος, η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και των διακρίσεων, η προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών και της προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού», απαντά ο Δ. Κουτσιαμπασάκος. «Δυστυχώς περνάει μια πρωτοφανή κρίση, πολιτική και οικονομική, η οποία συνεχώς επιδεινώνεται και μοιάζει να μην έχει τέλος. Ιδιαίτερα η χώρα μας το γνωρίζει πολύ καλά αυτό».

Η ταινία έχει ήδη λάβει Βραβείο Κοινού στο περσινό, 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και αποτελεί τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του σκηνοθέτη, ο οποίος μετά τον «Γιο του Φύλακα» (2006), επικεντρώθηκε στο ντοκιμαντέρ, με ταινίες που όλες βραβεύτηκαν σε φεστιβάλ της χώρας αλλά και διεθνώς («Ο Μανάβης», «Ηθοποιοί: Ημερολόγιο σπουδής», «Σιωπηλός μάρτυρας», «Γιάννης Καστρίτσης - Ο άνθρωπος και ο ίσκιος του»). Ο ίδιος, πέρα από σκηνοθέτης, είναι και αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, ενώ σκηνοθεσία σπούδασε στο Πανρωσικό Κρατικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Μόσχας (VGIK).

⚫ INFO: Το «Daniel 16» βγαίνει αυτή την Πέμπτη στους κινηματογράφους σε διανομή του Cinobo, όπου και θα ανέβει αργότερα. Πρόκειται για μια νέα ελληνική streaming πλατφόρμα που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse παγκόσμιο κινηματογράφο. Μία πλατφόρμα που φτιάχτηκε από λάτρεις του σινεμά για λάτρεις του σινεμά και που, όπως εξελίσσεται ως προς την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, φαίνεται να στηρίζει και να προωθεί την εγχώρια κινηματογραφία πολύ περισσότερο από αντίστοιχους κρατικούς θεσμούς και φορείς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
Το διαρκώς αναπτυσσόμενο δίπολο θύτη - θύματος παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μαζί με τις υπέροχες ερμηνείες, σκηνοθεσία και φωτογραφία ανάγουν την ταινία σε μία από τις πιο καλές παραγωγές.
«Ο συναισθηματικός εκβιασμός είναι η χειρότερη μορφή βίας»
ΣΙΝΕΜΑ
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
Βρεθήκαμε με τον σκηνοθέτη του «Digger» Τζώρτζη Γρηγοράκη για να μιλήσουμε κυρίως για τη σύνδεση της ταινίας του με όσα συμβαίνουν τώρα, ως προς με το περιβάλλον και τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
ΣΙΝΕΜΑ
«Χάρη σ’ αυτόν είδα το φως των παιδικών μου χρόνων»
Ο διευθυντής φωτογραφίας και στενός συνεργάτης του ιδιοφυούς σκηνοθέτη, Γιώργος Αρβανίτης, ανακαλεί περιστατικά και εξηγεί πώς ο Αγγελόπουλος του άλλαξε τη ζωή.
«Χάρη σ’ αυτόν είδα το φως των παιδικών μου χρόνων»
ΣΙΝΕΜΑ
Μια μικρή «μπουτίκ» κινηματογραφικών ονείρων που επιμένει ποιοτικά
Με αφορμή τα «γενέθλια» που αφορούν και το σινεμά Αστυ, κάνουμε μια μικρή αναδρομή στην ιστορία και στις επιλογές μιας οικογένειας που μας έμαθε τι θα πει «σινεφίλ».
Μια μικρή «μπουτίκ» κινηματογραφικών ονείρων που επιμένει ποιοτικά
ΣΙΝΕΜΑ
Μας «άφησε», αλλά όχι μόνους!
Το ταλέντο και η ιδιαίτερη ματιά, η καυστική ειρωνεία, η ευφυΐα αλλά και οι ξεκάθαρες πολιτικές θέσεις της Λίνα Βερτμίλερ θα μας συνοδεύουν για πάντα μέσα από τις ταινίες και το έργο της.
Μας «άφησε», αλλά όχι μόνους!
ΣΙΝΕΜΑ
«Το χιούμορ είναι εργαλείο υπόγειας διαμαρτυρίας και η εξουσία το μισεί!
Η Κιμ Λονζινότο (Κim Longinotto) είναι μία από τις πλέον επιδραστικές ντοκιμαντερίστριες παγκοσμίως, διεθνώς γνωστή για την ιδιαίτερη -ευαίσθητη, χιουμοριστική μα και ριζοσπαστική- ματιά πάνω σε πολύ δύσκολα...
«Το χιούμορ είναι εργαλείο υπόγειας διαμαρτυρίας και η εξουσία το μισεί!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας