• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 18.5°C
    3 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 18.5°C
    0 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.0°C / 19.4°C
    3 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 13.1°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.2°C / 17.0°C
    1 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.8°C / 13.4°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.1°C / 18.6°C
    5 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 15.9°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.8°C
    7 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 17.7°C
    0 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    1 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.9°C / 14.0°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.5°C / 17.2°C
    1 BF
    44%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.8°C / 19.9°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.1°C
    0 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 11.3°C / 17.1°C
    0 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.7°C / 16.7°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    1 BF
    70%

Προβολή της ταινίας «Καλάβρυτα» 1943» παρουσία του σκηνοθέτη Νικόλα Δημητρόπουλου

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΕΡΖΙΕΜΕΚΙΔΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πράγματι οξύμωρο να μιλάμε για “καλό ναζί”, αλλά θέλαμε λίγη αισιοδοξία»

  • A-
  • A+
Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι δημιουργοί της ταινίας «Καλάβρυτα 1943» διεκδίκησαν το δικαίωμά τους στη μυθοπλασία και εν τέλει στην παραχάραξη της Ιστορίας.

Οι συμπτώσεις είναι πέρα από τραγικές. Οι κατηγορίες είναι πολλές και σημαντικές. Οσο για τις απαντήσεις, αυτές κυμαίνονται από το τυπικό, περνάνε από το αντιφατικό και φτάνουν σχεδόν στη χυδαιότητα. Ως προς την ίδια την ταινία, το «Καλάβρυτα 1943» προβλήθηκε ήδη προχθές σε πρώτη προβολή στο 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σήμερα προβάλλεται σε ειδική εκδήλωση στο Ιδρυμα Στ. Νιάρχος και από την Πέμπτη βγαίνει και στις αίθουσες - οπότε ο καθένας μπορεί να καταλήξει στη δική του κρίση. Ισως, όπως μάθαμε, ανέβει και στην πλατφόρμα του Netflix, καθώς τώρα περνάει από τη φάση της αξιολόγησης.

Από τη δική μας αξιολόγηση πέρασε ήδη. Βρεθήκαμε στην κατάμεστη αίθουσα προχθές το απόγευμα στο ΦΚΘ - η προβολή ήταν sold out. Παρόντες ήταν τόσο ο σκηνοθέτης Νικόλας Δημητρόπουλος όσο και ο σεναριογράφος και εκ των παραγωγών της ταινίας Δημήτρης Κατσαντώνης, οι πρωταγωνίστριες Δανάη Σκιάδη και Αστριντ Ρους κ.ά. Η προβολή ξεκίνησε με ένα φιλμάκι εις μνήμην του σπουδαίου ηθοποιού Μαξ φον Σίντοφ (δημιουργία του Ιδρύματος Μαξ φον Σίντοφ), που πέθανε τον Μάρτιο του 2020, λίγο μετά τα γυρίσματα της ταινίας και τον έχουμε απολαύσει σε δεκάδες ρόλους (μεταξύ άλλων, ήταν ο πρωταγωνιστής στην «Εβδομη σφραγίδα» του Ι. Μπέργκμαν).

Ο ίδιος έφυγε από τη ζωή στα 91 του χρόνια και στην ταινία υποδύεται επίσης έναν υπερήλικα επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος των Καλαβρύτων της ίδιας ηλικίας, που περιγράφει τα γεγονότα στη δικηγόρο της γερμανικής πλευράς κατά της απόδοσης αποζημιώσεων στα θύματα και στους απογόνους τους (Αστριντ Ρους). Ακριβώς την ίδια ηλικία έχει σήμερα και ένας από τους επιζήσαντες της σφαγής του '43, ο Γιώργος Δ. Δημόπουλος. Αυτός που, μιλώντας μας για ώρα, είπε μεταξύ άλλων πως «όταν ο οποιοσδήποτε παραχαράσσει την Ιστορία, μας σκοτώνει δεύτερη φορά. Ωχριά ο Αίσωπος με τους μύθους του απέναντι σ' αυτές τις χυδαιότητες, στον βωμό της εμπορικότητας». Δεύτερη σύμπτωση: στην ταινία, ο επιζήσας έχει κρατήσει ένα λεύκωμα με τους μύθους του Αισώπου!

Αυτά ίσως μπορούν να θεωρηθούν και κωμικοτραγικές συμπτώσεις. Ακόμη και η σκηνή τού δήθεν καλού Αυστριακού στρατιώτη που ανοίγει την πόρτα και σώζονται γυναίκες και παιδιά (σκηνή που είχε προβληθεί στο τρέιλερ) είναι το λιγότερο «κακό»: η ταινία βρίθει ιστορικών αναληθειών από την αρχή έως το τέλος!

Οι συντελεστές μίλησαν για πρώτη φορά και απάντησαν στις ερωτήσεις μας: «Εκανα την ταινία γιατί μου άρεσε το σενάριο. Μεγαλώνοντας στο Λονδίνο, δεν μαθαίναμε ελληνική ιστορία. Οπότε είπα "επιτέλους, ένα σενάριο για τη σύγχρονη και όχι την αρχαία ελληνική ιστορία"», μας είπε ο σκηνοθέτης. Οσο για το τι απαντά σε αυτούς τους ανθρώπους όπως ο κ. Δημόπουλος, είπε πως «γενικά οι ταινίες μυθοπλασίας δεν είναι ιστορικά ακριβείς. Επίσης, ο σκηνοθέτης δεν είναι πλήρως ελεύθερος. Υπάρχει ο σεναριογράφος και οι παραγωγοί που αποφασίζουν. Πράγματι είναι οξύμωρο να μιλάμε για "καλό ναζί", ωστόσο θέλαμε να δείξουμε και μια αισιοδοξία και πως ένας άνθρωπος μπορεί ν' αλλάξει. Στους ανθρώπους που αντέδρασαν έχω να πω πως λυπάμαι και πως έσπασε η καρδιά μου σαν διάβασα το σχετικό δημοσίευμα. Αλλά κάνουμε σινεμά, δίνουμε ελπίδα και δεν κάνουμε Ιστορία».

«Καλάβρυτα 1943»

Ο σκηνοθέτης ήταν σχετικά προσεκτικός και ήπιος στις δηλώσεις του συγκριτικά με τον σεναριογράφο, που μαζί με την ηθοποιό Αστριντ Ρους υπέπεσαν σε επικίνδυνες αντιφάσεις. «Ο Ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας Θ. Σουλελές με προσέγγισε γιατί ήθελε να γράψω ένα σενάριο για τα Καλάβρυτα (γράφω γενικά και ασχολούμαι και με την παραγωγή), καθώς από εκεί ήταν ο πατέρας του. Στη βιβλιοθήκη της Ουάσινγκτον υπάρχουν 14 μαρτυρίες για την παρουσία του Αυστριακού φαντάρου (σ.σ. κανένας επιζήσας δεν τις επιβεβαιώνει), ωστόσο δεν κάνουμε Ιστορία. Μόνο οι δύο επικεφαλής του ναζιστικού τάγματος είναι πραγματικά πρόσωπα στην ταινία. Και δεν κάνουμε Ιστορία, γιατί δεν υπάρχει ταινία μυθοπλασίας που να το κάνει αυτό στον κόσμο, μετά το Θωρηκτό Ποτέμκιν. Ακριβώς γιατί αν το κάνεις, θα γίνεις μονοδιάστατος και δεν θα βγάλεις συναίσθημα», είπε, ακυρώνοντας τη μισή παγκόσμια κινηματογραφία - εμείς του θυμίσαμε απλά τις ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου.

Ακόμη πιο ακραία ήταν η δήλωση της ηθοποιού Αστριντ Ρους, που με σπαραξικάρδια φωνή που μόλις ακουγόταν, έκανε ακόμη και «μάθημα» στους Καλαβρυτινούς, λέγοντας πως «πρέπει να καταλάβουν ότι ο κόσμος θα μάθει την τραγική ιστορία τους μέσω της ταινίας, που ελάχιστοι την ξέρουν. Ούτε εγώ την ήξερα και συγκινήθηκα πολύ. Η ταινία αυτή θα τους κάνει καλό γιατί ο κόσμος θα μάθει τι συνέβη εκεί»... «Ο κινηματογράφος είναι έμμεση πηγή Ιστορίας», ακούστηκε από το κοινό και η προβολή έληξε. Τα ερωτήματα απαντήθηκαν. Τα συμπεράσματα, δικά σας.

● Η ταινία διαγωνίζεται για το βραβείο κοινού (μόνο μέσω διαδικτυακής ψήφου).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
Συγκεκριμένες πολιτικές και πρωτοφανείς συμπεριφορές προσώπων που βρίσκονται ψηλά στη διοικητική ιεραρχία του θεσμού επικαλύπτουν τις προσπάθειες όσων εργάστηκαν σκληρά για να διεξαχθεί το Φεστιβάλ φέτος.
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
ΣΙΝΕΜΑ
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
Η αλήθεια είναι πως τα αντανακλαστικά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έδρασαν ακαριαία, παρότι το φετινό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε λίγες μόλις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
Η κορυφαία διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, για μια δομή στην ανατολική Ουκρανία που φιλοξενεί παιδιά οικογενειών που δεν έχουν στον...
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
ΣΙΝΕΜΑ
«Φέτος ο τίτλος μας θα μπορούσε να είναι "Περπατώντας σε τεντωμένο σκοινί"»
Το φεστιβάλ που εμπνεύστηκε πριν από 34 χρόνια και συνεχίζει να διοργανώνει ο κριτικός Νίνος Φένεκ Μικελίδης είναι ανθεκτικό και προσαρμοστικό.
«Φέτος ο τίτλος μας θα μπορούσε να είναι "Περπατώντας σε τεντωμένο σκοινί"»
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με «Τρυφερούδι/Softie» του Γάλλου Σαμουέλ Τεΐς να κερδίζει το βραβείο καλύτερης ταινίας.
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
ΣΙΝΕΜΑ
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το κύρος αλλά και τη μοναδικότητά του επέστρεψε διά ζώσης με πολλά αφιερώματα και προβολές νέων ταινιών που υπόσχονται ιδιαίτερες στιγμές θέασης.
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας