• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.4°C / 16.8°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.7°C / 15.3°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 14.9°C
    3 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 9.7°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.1°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.5°C / 12.6°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.0°C / 9.0°C
    1 BF
    57%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.2°C / 12.2°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.1°C
    5 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.0°C / 14.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 16.8°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.2°C / 17.2°C
    1 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 9.5°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    14°C 9.5°C / 14.4°C
    0 BF
    53%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.6°C / 16.6°C
    3 BF
    70%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 8.7°C / 13.9°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    0 BF
    72%

Αντουανέττα Αγγελίδη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κι όμως σχεδόν 50 χρόνια μετά... «Παραλλαγές στο ίδιο θέμα»

  • A-
  • A+
Ενταγμένη στο πρόγραμμα του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επαναπροβάλλεται η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Αντουανέττας Αγγελίδη.

Στο πλαίσιο της δράσης του 62ου ΦΚΘ «Χώρα, σε βλέπω. Ο 20ός αιώνας του ελληνικού σινεμά» θα προβληθούν 42 ελληνικές ταινίες, μεγάλου, μεσαίου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και υβριδικές, του αιώνα που πέρασε. Ανάμεσα σε αυτές θα έχουμε την τύχη να παρακολουθήσουμε την ταινία της Αντουανέττας Αγγελίδη Idées fixes/Dies irae (Παραλλαγές στο ίδιο θέμα).

Δεν αποκλείω το ενδεχόμενο ανάμεσα στους θεατές που θα την παρακολουθήσουν τώρα, αρκετοί να την έχουν δει ήδη τη δεκαετία του ΄70 που πρωτοπαίχτηκε. Τότε, το 1977, συμμετείχε στο σημαδιακό Αντι-Φεστιβάλ των Κινηματογραφιστών στη Θεσσαλονίκη, όπου πήρε το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη και το Βραβείο της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, και συνέχισε σε φεστιβάλ στο εξωτερικό. Τώρα, θα προβληθεί σε νέα, αποκατεστημένη κόπια.

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της σπουδαίας κινηματογραφίστριας Αντουανέττας Αγγελίδη, η οποία μπήκε πρώτη απ’ όλους τους συμφοιτητές της στο Institut des Hautes Etudes Cinématographiques (IDHEC) στο Παρίσι.

Η συγκεκριμένη ταινία μάλιστα αποτελεί ουσιαστικά την πτυχιακή της εργασία στην IDHEC (Ινστιτούτο Ανωτάτων Κινηματογραφικών Σπουδών). Η σκηνοθέτις «παίζει» με τα στοιχεία της αβανγκάρντ, αναστρέφει τους κώδικες, κάνει το οικείο ανοίκειο και την πραγματικότητα οπτικό όνειρο. Οσο για το ποια είναι η βάση της για όλα αυτά; Μα, η ίδια: η τέχνη της, τα βιώματα, οι εμπειρίες, η ίδια της η ύπαρξη.

Η σκηνοθέτις θέλησε να σχολιάσει (ήδη από τη δεκαετία του ΄70) τα συμβαίνοντα και τα σημαινόμενα γύρω από τον δυτικό κόσμο, τον καταναλωτισμό, την εικόνα της γυναίκας, την κατασκευή αυτής της εικόνας, την εμπορευματοποίηση, ακόμα και την επανάσταση που δεν φέρνει το ποθητό αποτέλεσμα - ούτε καν στον τομέα της τέχνης.

Μάλιστα, ο αρχικός τίτλος της ταινίας ως πτυχιακής ήταν «Le Viol», δηλαδή «Ο βιασμός» - του να κάνει ή να βιώσει κάποιος κάτι ενάντια στη θέλησή του. Ισως να εννοεί και τον «βιασμό» της κοινωνίας στον δυτικό κόσμο. Εν τέλει, το όνομα της ταινίας έγινε «Ιdées Dies/Fixes Ιrae», μια μείξη της γαλλικής φράσης «Ιdées fixes» (έμμονες ιδέες) και του λατινικού «Dies irae» (ημέρες οργής). Πράγματι, πρόκειται ακριβώς γι’ αυτό: για «Παραλλαγές στο ίδιο θέμα», που δεν είναι άλλο από το πόσο αλλάζει ο δυτικός κόσμος σε όλα τα επίπεδα.

Η προβολή είναι δωρεάν και θα γίνει σήμερα Παρασκευή, στις 21.00, στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» στο «Ολύμπιον».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
Η αλήθεια είναι πως τα αντανακλαστικά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έδρασαν ακαριαία, παρότι το φετινό 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκίνησε λίγες μόλις ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Με το βλέμμα στην Ουκρανία» έρχονται και στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
Η κορυφαία διάκριση του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Δανού Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, για μια δομή στην ανατολική Ουκρανία που φιλοξενεί παιδιά οικογενειών που δεν έχουν στον...
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Σπίτι από θραύσματα» για τα παιδιά της Ουκρανίας
ΣΙΝΕΜΑ
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
Συγκεκριμένες πολιτικές και πρωτοφανείς συμπεριφορές προσώπων που βρίσκονται ψηλά στη διοικητική ιεραρχία του θεσμού επικαλύπτουν τις προσπάθειες όσων εργάστηκαν σκληρά για να διεξαχθεί το Φεστιβάλ φέτος.
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με «Τρυφερούδι/Softie» του Γάλλου Σαμουέλ Τεΐς να κερδίζει το βραβείο καλύτερης ταινίας.
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
ΣΙΝΕΜΑ
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το κύρος αλλά και τη μοναδικότητά του επέστρεψε διά ζώσης με πολλά αφιερώματα και προβολές νέων ταινιών που υπόσχονται ιδιαίτερες στιγμές θέασης.
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
ΣΙΝΕΜΑ
«Πράγματι οξύμωρο να μιλάμε για “καλό ναζί”, αλλά θέλαμε λίγη αισιοδοξία»
Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν οι δημιουργοί της ταινίας «Καλάβρυτα 1943» διεκδίκησαν το δικαίωμά τους στη μυθοπλασία και εν τέλει στην παραχάραξη της Ιστορίας.
«Πράγματι οξύμωρο να μιλάμε για “καλό ναζί”, αλλά θέλαμε λίγη αισιοδοξία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας