• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.6°C
    2 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 20.2°C
    1 BF
    77%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.1°C / 23.0°C
    2 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.9°C / 17.0°C
    2 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.5°C / 19.9°C
    4 BF
    45%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 16.5°C / 19.9°C
    2 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 17.8°C
    2 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.1°C / 22.6°C
    2 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 22.7°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    4 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 18.7°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    56%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    19°C 18.5°C / 18.9°C
    3 BF
    63%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.9°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 22.0°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 17.3°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.3°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    2 BF
    57%

Οι βραβευθέντες στην τελετή λήξης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταινίες Μικρού Μήκους και Μεγάλων Προσδοκιών

  • A-
  • A+
Το μεγάλο βραβείο απονεμήθηκε στο -βραβευμένο και στις φετινές Κάνες- «Brutalia, Days of Labour» του Μανώλη Μαυρή, αλλά είδαμε και πολλές ακόμα εξαιρετικά αξιόλογες ταινίες.

Όσοι γράφουν, το ξέρουν καλά. Και όσοι κάνουν ταινίες επίσης. Ολοι αυτοί ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να «κόψεις»: λέξεις, σκέψεις και προτάσεις στην πρώτη περίπτωση, σκηνές, πλάνα, χρόνο στη δεύτερη.

Δύσκολο το «κόψιμο» - κάποιες φορές μάλιστα, επιφέρει αλλαγές και σε όλο το αρχικό κείμενο ή σενάριο. Προς το παρόν, αφήνουμε τους γραφιάδες στην άκρη και πιάνουμε τους σκηνοθέτες. Που ήρθαν στη Δράμα με τις ταινίες τους. Μικρού μήκους ταινίες - ίσως κάτι ακόμη πιο δύσκολο ή εξίσου με μια μεγάλου μήκους. Ειδικά αν έχεις μεγάλες προσδοκίες.

Οι περισσότεροι από όσους έστειλαν ταινία στο φετινό 44ο Φεστιβάλ Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, που ολοκληρώθηκε μόλις προχθές, φάνηκε ότι και προσδοκίες έχουν και σοβαρή δουλειά είχαν κάνει.

Ακόμη και οι σπουδαστικές ταινίες ήταν μία και μία (εκτός φυσικά κάποιων εξαιρέσεων, κυρίως από Ελλάδα): ξεχωρίσαμε το Saint Android του Λούκας φον Μπεργκ, μία ταινία animation, που κατορθώνει σε έξι μόλις λεπτά να δείξει όλη την αλήθεια για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του κόσμου που ζούμε και όλοι μέσα θε να μπούμε (ναι, η ταινία έχει να κάνει και με τον θάνατο).

Animation ήταν και το «Από το μπαλκόνι» του Αρη Καπλανίδη, σε σενάριο Ηλία Ρουμελιώτη. Ελαβε συνολικά έξι βραβεία (Κοινού, Ανάπτυξης Σεναρίου, Σχεδιασμού Ηχου, Β΄βραβείο Animation, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης, Βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας) και δικαίως.

Μία καθημερινή ιστορία, σε μια γειτονιά της Ν. Φιλαδέλφειας (όπου μένει και ο σκηνοθέτης), που με ένα έξυπνο και δεμένο σενάριο, υπέροχα γραφικά και φωνές, άξιζε τόσα κι ακόμη περισσότερα βραβεία. Οπως περισσότερα άξιζαν και το «Apallou» του Νίκου Αυγουστίδη (έλαβε Εύφημο Μνεία), όπως και «Ο Φοιτητής» του Βασίλειου Καλαμάκη.

Το πρώτο πραγματεύεται τη μνήμη ζωντανών μα και νεκρών, με αρκετά επιτυχημένο σκηνοθετικό πειραματισμό, ενώ το δεύτερο «συνομιλεί» με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, καθώς παρακολουθούμε τα τελευταία λεπτά που διαδραματίζονται μέσα στο τανκ.

Το «Every Sunday» της Καίτης Παπαδήμα θα μπορούμε να αποτελέσει μία θεματική ενότητα μαζί με το «A Summer Place» της Αλεξάνδρας Ματθαίου, με το πρώτο να είναι ντοκιμαντέρ και το δεύτερο fiction. Γυρισμένα και τα δύο στην Κύπρο βραβεύτηκαν με το Βραβείο Ντοκιμαντέρ το πρώτο και το Βραβείο Drama Queer, καθώς και Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας για τη Μαίρη Μηνά το δεύτερο.

Η νεαρή Καίτη Παπαδήμα σε ένα ειλικρινές ντοκιμαντέρ (που ίσως θα μπορούσε να εμβαθύνει ακόμη περισσότερο) παρακολουθεί την κοινότητα των Φιλιππινέζων εργατριών φροντίδας στην Κύπρο. Γυναίκες που με διακρατική συμφωνία έρχονται στο νησί και εργάζονται συνεχώς και φυσικά εκτός των όρων της συμφωνίας αυτής.

Κι όμως, βρίσκουν τρόπους να συνυπάρχουν και να διατηρούν κάποια από την ελευθερία και την αξιοπρέπειά τους, ακόμη κι αν οι «κυρίες» τους τις φωνάζουν «η μαυρούδα μου». Οσο για την Αλεξάνδρα Ματθαίου, οι διακρίσεις, η προσφυγιά αλλά και οι ανισότητες, ακόμη και ανάμεσα στην ίδια φαινομενικά κοινωνική τάξη, είναι το σκηνικό μέσα στο οποίο αναπτύσσει την ιστορία της.

Το «Motorway 65» της Εύης Καλογηροπούλου, μία ταινία μυθοπλασίας με θέμα το εργοστάσιο της ΠΥΡΚΑΛ στον Ασπρόπυργο επίσης τιμήθηκε με αρκετά βραβεία (τιμητική διάκριση ταινίας και μοντάζ) -αλλά δεν καταλάβαμε γιατί-, όπως και το «Horsepower» του Σπύρου Σκάνδαλου που έλαβε Τιμητική Διάκριση Φωτογραφίας για τον Θωμά Τσιφτελή, καθώς και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής.

Δυστυχώς αυτή η τελευταία, παρά τις καλές προσθέσεις σκηνοθέτη και ηθοποιών, ήταν σχεδόν copy paste τριών ήδη γνωστών ταινιών (αναγνωρίσαμε σκηνές από «Το κανόνι και τ΄αηδόνι» του Ι. Καμπανέλλη, τον «Αντίχριστο» του Φον Τρίερ και το «Short Bus» του Τζον Κάμερον Μίτσελ).

Η τελευταία ταινία του φεστιβάλ ήταν επίσης μία έκπληξη, θετική αυτή τη φορά, με τον Σπύρο Αλιδάκη, βοηθό επί χρόνια του σπουδαίου Λευτέρη Βογιατζή, να τιμά τον σπουδαίο θεατράνθρωπο με το «Last visit»: ένα εικονογράφημα απουσίας που γίνεται τόσο μα τόσο παρούσα εν τέλει (η ταινία έλαβε Τιμητική Διάκριση Ηχου).

Εξαιρετικό ήταν και το «Βανκούβερ» της Αρτέμιδος Αναστασιάδου (μεταξύ άλλων έλαβε και το βραβείο της Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου), όπως και το μεταφυσικό θρίλερ «Αμυγδαλή» της Μαρίας Χατζάκου, που πραγματικά μάς κέρδισε (Τιμητική Διάκριση Πρωτότυπης Μουσικής).

Ο Μανώλης Μαυρής με το μεγάλο βραβείο για την ταινία του «Brutalia, Days of Labour»

Κλείνουμε με το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ: ο Χρυσός Διόνυσος πήγε στο «Brutalia, Days of Labour» του Μανώλη Μαυρή (ήδη βραβευμένη ταινία στις φετινές Κάνες). Μια ταινία επιδόσεων, που, ακόμη και αν το σενάριο είναι προβλέψιμο, αξίζει την προσοχή μας, όπως και ο σκηνοθέτης τις προσδοκίες μας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Χίλιες και μία ταινίες (επιτέλους) στη μεγάλη οθόνη
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» είναι έτοιμο να υποδεχτεί νέες ταινίες και να προσφέρει στο κοινό την ευκαιρία να ζήσει μετά από καιρό τη φεστιβαλική ατμόσφαιρα.
Χίλιες και μία ταινίες (επιτέλους) στη μεγάλη οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ελληνικοί «λόγοι» για να κλείσουμε εισιτήρια
Το 27ο Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» θα πραγματοποιηθεί 22/9-03/10 σε σινεμά της Αθήνας προσφέροντας την ευκαιρία για καλές ταινίες, πολλές μάλιστα πρώτης προβολής.
Δύο ελληνικοί «λόγοι» για να κλείσουμε εισιτήρια
ΣΙΝΕΜΑ
Η «κυρία Τεπενδρή» είναι ξετρελαμένη που επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει δια ζώσης για το διάστημα 4-14 Νοεμβρίου και υπόσχεται μια σειρά από ταινίες που θα κρατήσουν έντονο το ενδιαφέρον του κοινού.
Η «κυρία Τεπενδρή» είναι ξετρελαμένη που επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα «Παλαβό Πορνό» ή μια απολύτως πολιτική ταινία
Ο Ρουμάνος σκηνοθέτης, ο φετινός μεγάλος νικητής στο Φεστιβάλ Βερολίνου, κάνει σκληρή κριτική στη χώρα του και στην κινηματογραφική βιομηχανία και επιμένει: «Κάτι είναι παγκόσμιο αν είναι τοπικό».
Ενα «Παλαβό Πορνό» ή μια απολύτως πολιτική ταινία
ΣΙΝΕΜΑ
Στην ταινία «Brutalia, εργάσιμες μέρες» του Μανώλη Μαυρή ο Χρυσός Διόνυσος του 44ου Φεστιβάλ Δράμας
Το Ειδικό βραβείο της επιτροπής του Εθνικού Διαγωνιστικού μοιράστηκαν το «Horsepower» του Σπύρου Σκάνδαλου και το «Βανκούβερ» της Άρτεμης Αναστασιάδη, ενώ ο Νίκος Τσεμπερόπουλος τιμήθηκε με το βραβείο...
Στην ταινία «Brutalia, εργάσιμες μέρες» του Μανώλη Μαυρή ο Χρυσός Διόνυσος του 44ου Φεστιβάλ Δράμας
ΣΙΝΕΜΑ
Οι γυναίκες πλειοψηφούν και μιλούν για όλα
Η μεγάλη γιορτή των μικρομηκάδων φέρνει στις οθόνες 158 ταινίες από 50 χώρες, νέων κυρίως δημιουργών, με τις σκηνοθέτριες που διαγωνίζονται να ξεπερνούν για πρώτη φορά τους άντρες συναδέλφους τους.
Οι γυναίκες πλειοψηφούν και μιλούν για όλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας