• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.6°C / 27.9°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.9°C / 25.5°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.0°C
    1 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.2°C / 24.0°C
    0 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.4°C
    0 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 21.6°C
    1 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 25.8°C
    2 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.9°C / 21.9°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.3°C
    1 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.6°C / 26.8°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.9°C / 20.9°C
    0 BF
    83%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.5°C / 19.5°C
    1 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    2 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.8°C / 28.6°C
    0 BF
    64%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 22.1°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.2°C / 25.6°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    1 BF
    46%

Η Βίκη Αρβελάκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Δεν μιλάμε εύκολα για τα δύσκολα θέματα του παρελθόντος»

  • A-
  • A+
«Κρουσώνας: Στα χνάρια του Καπετάν Σατανά», το νέο ντοκιμαντέρ της προβάλλεται στο 23ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ενα πολυεπίπεδο πορτρέτο της αντάρτικης ομάδας του Αντωνίου Γρηγοράκη στην Κρήτη αλλά και μια δηκτική ματιά στους δωσίλογους της περιοχής.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τα καλά του streaming: πληρώνεις ένα μικρό ποσό και βλέπεις από το σπίτι σου μια ταινία από το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Οχι βέβαια πως συγκρίνεται με τον κινηματογράφο, ούτε θα σας πω ότι δεν θα ήθελα να είμαι στον κατάμεστο θερινό κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης, την περασμένη Παρασκευή, για να δω εκεί το νέο ντοκιμαντέρ της Βίκης Αρβελάκη, «Κρουσώνας: Στα χνάρια του Καπετάν Σατανά».

Το ντοκιμαντέρ –παραγωγής 2021– αναφέρεται στην προσωπικότητα και τη δράση του αρχηγού της ανταρτικής ομάδας «Σατανάς», του Αντωνίου Γρηγοράκη. Ενα πολυεπίπεδο κινηματογραφικό «πορτρέτο» του ίδιου και ανθρώπων που στελέχωσαν την αντιστασιακή του ομάδα στην Κρήτη, αλλά και μια δηκτική ματιά στους δωσίλογους της περιοχής. Το φιλμ συμμετέχει στο «Τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες».

«Η Αντίσταση πάντα με γοήτευε και με γοητεύει», μας λέει η Βίκη Αρβελάκη, που εκτός από τη σκηνοθεσία έκανε και την παραγωγή. «Στην Κρήτη, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, είχαμε πολλές μορφές Αντίστασης, η μια ήταν το αντάρτικο, δηλαδή η ένοπλη παρουσία στα βουνά. Ο «Σατανάς» ήταν αρχηγός μιας τέτοιας ένοπλης ομάδας. Αυτές οι προσωπικότητες δεν έκαναν τίποτα παραπάνω από το αυτονόητο, να σταθούν στη σωστή μεριά της ιστορίας.

Ο Καπετάνιος πάνω στον οποίο έγινε η ταινία, ο Αντώνιος Γρηγοράκης ή «Σατανάς», ήταν μια ήρεμη δύναμη αλλά και δαιμόνια, όταν έπρεπε να προβεί σε εκκαθάριση των συνεργατών των Γερμανών. Ο Κρουσώνας, το ορεινό αυτό χωριό της Κρήτης, μετρά μεγάλο αριθμό θυμάτων από την Κατοχή, μα και μεγάλο αριθμό προσώπων που εκκαθαρίστηκαν από την Αντίσταση».

● Είχατε αντιδράσεις για τα ονόματα των δωσίλογων που αναφέρετε στην ταινία;

Δεν μιλάμε εύκολα για τα δύσκολα θέματα του παρελθόντος μας. Και, όταν μιλάμε, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να ξέρουμε τι λέμε και κυρίως από ποιους ακούμε. Η χώρα μας έχει παράδοση σε ήρωες που δεν ήταν ήρωες, μα επικαλούμενοι ένα επίπλαστο παρελθόν έστησαν καριέρες. Επίσης, έχουμε παράδοση να μη λέμε τα ονόματα των προδοτών και, όταν τα λέμε, να ξεσηκώνονται θύελλες γιατί θίξαμε τον πρόγονο κάποιου. Δεν είχαμε αντιδράσεις για όσα αναφέρουμε στην ταινία, πολύ απλά γιατί οι άνθρωποι αυτοί έχουν δικαστεί και καταδικαστεί. Το ζητούμενο είναι να κατανοήσουμε ότι «ο άντρας κάνει τη γενιά και όχι η γενιά τον άντρα», όπως λέμε εδώ στην Κρήτη. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τις γυναίκες και ας μην υπάρχει μαντινάδα αντίστοιχη για τις γυναίκες.

Η Κατερίνα Μπικάκη, αρχισυντάκτρια και σεναριογράφος του φιλμ, μας δίνει το story: «Η ταινία μας ακολουθεί τα γεγονότα της Μάχης της Κρήτης, της Κατοχής και της Αντίστασης, με επίκεντρο το χωριό Κρουσώνας στο Ηράκλειο. Ο αγώνας των Κρουσανιωτών ήταν δύσκολος. Δεν είχαν να πολεμήσουν μόνο τoν ορατό εχθρό, μα και τον αόρατο, εκείνους που συντάχθηκαν με τον κατακτητή.

Το τίμημα της προδοσίας είναι βαρύ για τη μικρή κοινωνία του Κρουσώνα. Η ομάδα ανταρτών ΣΑΤΑΝΑ, με αρχηγό τον μεγάλο αγωνιστή Αντώνη Γρηγοράκη, αποφασίζει να εκδικηθεί τους προδότες του χωριού της, και ίσως είναι το μοναδικό μέρος στην Κρήτη που την υπόθεση της κάθαρσης την ανέλαβαν μόνοι τους, σκοτώνοντας τους δωσίλογούς τους. Ετσι χύνεται πολύ αίμα, ο Κρουσώνας όμως μετά την Κατοχή κάνει τον απολογισμό του, γιατρεύει τις πληγές του και ξαναγεννιέται μέσα από τις στάχτες του».

«Σατανάς» (Αντώνιος Γρηγοράκης)

● Πόση έρευνα κάνατε και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε;

Κατερίνα Μπικάκη: Η έρευνά μας διεξήχθη σε συνεργασία με τους ιστορικούς - επιστημονικούς συμβούλους Κωστή Μαμαλάκη και Γιώργο Τζωράκη. Περιελάβανε αρκετή βιβλιογραφία, εφημερίδες της εποχής, φωτογραφίες, ηχητικά ντοκουμέντα και, φυσικά, καταγραφή μαρτυριών από ανθρώπους που έζησαν κι έχουν ζωντανές μνήμες των γεγονότων εκείνων.

Επειδή ο Αντώνης Γρηγοράκης είχε άμεση επαφή με τις Βρετανικές Υπηρεσίες πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ως δυσκολία θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την έρευνα σε ένα κομμάτι του αρχείου που αφορά τη S.O.E., τον συμμαχικό στόλο, κινήσεις υποβρυχίων κι άλλων πλωτών μέσων, καθώς και τις μυστικές διεισδύσεις πρακτόρων στο κατεχόμενο νησί.

● Η Κρήτη είχε κάτι διαφορετικό, γενικότερα, σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ελλάδα;

Βίκη Αρβελάκη: Κατ΄ αρχάς η Μάχη της Κρήτης ήταν ένα μοναδικό φαινόμενο, όπου ο ντόπιος πληθυσμός, οι άμαχοι, αντιστάθηκαν στη γερμανική εισβολή. Αυτό σηματοδότησε τη στάση του νησιού στα χρόνια που ακολούθησαν. Κατά την περίοδο της γερμανο-ιταλικής Κατοχής δημιουργήθηκαν πολλές ανταρτικές ομάδες, αντιστασιακοί πυρήνες, οργανώσεις πληροφοριών και δολιοφθοράς και άλλα. Στην ταινία μας μπορέσαμε να φωτίσουμε αυτές τις μικροϊστορίες.

ΣΙΝΕΜΑ
Online προβολές, βραβεία με θεατές
Ολοκληρώθηκε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με την απονομή των βραβείων στους καλλιτέχνες και χιλιάδες θεατές να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθούν και δια ζώσης προβολές.
Online προβολές, βραβεία με θεατές
ΣΙΝΕΜΑ
Πολιτική ταινία με ανθρώπινη καρδιά για τους Τούρκους πρόσφυγες
Στο ντοκιμαντέρ, υπόδειγμα ερευνητικής δημοσιογραφίας της Μαριάννας Κακαουνάκη μπαίνουμε μέσα στα σπίτια και τις ζωές κυρίως δύο οικογενειών προσφύγων.
Πολιτική ταινία με ανθρώπινη καρδιά για τους Τούρκους πρόσφυγες
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Δοξόμπους» επιστρέφει χωρίς «εξώστη»
Για το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο και τριάντα τέσσερα χρόνια μετά την επεισοδιακή της πρώτη προβολή επιστρέφει η ταινία «Δοξόμπους» του Φώτου Λαμπρινού.
Το «Δοξόμπους» επιστρέφει χωρίς «εξώστη»
ΣΙΝΕΜΑ
Το Top-5 του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Μέχρι και την Κυριακή 14 Μαρτίου διαρκεί αυτή η πρώτη φάση του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Για τέσσερις μέρες ακόμα μπορούμε ν’ απολαύσουμε κάποια από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ των τελευταίων...
Το Top-5 του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
ΣΙΝΕΜΑ
Αφίσες με ανοιχτούς ορίζοντες
Με κεντρικό θέμα το «Προορισμός: Ταξίδι» του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχθηκαν οι φωτογραφίες-αφίσες για τη διοργάνωση.
Αφίσες με ανοιχτούς ορίζοντες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας