• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.8°C / 23.4°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.4°C / 22.4°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 22.6°C
    1 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 20.5°C
    0 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.4°C
    2 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 19.6°C / 25.8°C
    1 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 24.1°C
    1 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.9°C / 23.3°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 20.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 17.5°C / 25.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.8°C / 23.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.2°C / 23.6°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 21.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.2°C
    1 BF
    96%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    61%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οι τοξικές ανδρικές συμπεριφορές είναι τροφή για τον κινηματογραφιστή»

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η πρώτη ταινία που τον σημάδεψε ήταν του Πέκινπα. Από την προσχολική ηλικία, να ’ναι καλά το βιντεοκλάμπ ενός θείου του, υπέκυψε στη γοητεία του κινηματογράφου ο Φωκίων Μπόγρης. Και έκτισε μέσα του έναν ιδιαίτερο κόσμο, στον οποίο έμεινε πιστός. «Εχω δει τα πάντα, έχω περάσει και περιόδους που προσπάθησα να ανοιχτώ και να δω ευρωπαϊκό σινεμά. Αλλά όσο μεγαλώνω επιστρέφω σ’ αυτά που μου άρεσαν στην αρχή: στο αμερικάνικο σινεμά της δεκαετίας του ’70, Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Τσιμίνο, Σρέιντερ, όλο αυτό που λέμε “New Hollywood”, ένα σινεμά που συνδυάζει το καλλιτεχνικό με το εμπορικό», λέει.

Τώρα, που η ταινία του «Πρόστιμο», μια ταινία «DIY, αντάρτικη, που έγινε σχεδόν με ψίχουλα», όπως παραδέχεται, βγήκε στα θερινά σινεμά και αποτελεί μια τέλεια πρόταση για ψυχαγωγία, ας γνωρίσουμε τον σκηνοθέτη και τις απόψεις του. Κατ’ αρχήν, ο γεννημένος το 1979 Φωκίων Μπόγρης μάς επιτρέπει να γράψουμε ότι χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, άλλη μια απόδειξη της καθόλου σοβαροφανούς στάσης του απέναντι στο σινεμά. Η υπογραφή «Φωκίων Μπόγρης» του έμεινε από τις αρχές του 2000, τότε που γύριζε με βιντεοκάμερα παρωδίες του παλιού ελληνικού εμπορικού σινεμά και ήθελε ένα όνομα που να «ακούγεται σαν τους σκηνοθέτες που κάνανε σοφτ πορνό τη δεκαετία του ’70, Ομηρος Ευστρατιάδης κ.λπ.». Αυτές οι ταινιούλες ήταν, όπως λέει, «η δική μου πρακτική, έμαθα σινεμά γυρνώντας τα δικά μου “σκουπιδάκια”, γιατί σπουδές σινεμά δεν έκανα».

Και έμαθε πολύ καλά. Το «Πρόστιμο» κάνει εντύπωση με την απλότητα και τη σαφήνειά του, το σταδιακό του κτίσιμο, την αλήθεια των χαρακτήρων του, το χιούμορ αλλά και τον δυναμισμό του και, φυσικά, τις ξεχωριστές ερμηνείες. Από τον πρωταγωνιστή του, Βαγγέλη Ευαγγελινό (πραγματική αποκάλυψη) μέχρι τους πολύ γνωστούς Στάθη Σταμουλακάτο, Βαγγέλη Μουρίκη και την τρανς ηθοποιό Φένια Αποστόλου.

Η ταινία ακολουθεί την πορεία του Βαγγέλη, ενός περιθωριακού, αλλά ευγενικού, ρομαντικού και με γερό ηθικό κώδικα νέου, που ζει πουλώντας κάνναβη και ελπίζοντας σε μια κανονική δουλειά. Πέφτει, όμως, πάνω σε έναν άλλο κόσμο, άγριο και σκοτεινό, που εκπροσωπείται από τον Πέτρο (Σταμουλακάτο), τον φίλο της αδελφής του. Και μπαίνει στα δύσκολα. Πρέπει να κάνει δύσκολες επιλογές.

Το «Πρόστιμο» ξεκίνησε από τον πραγματικό Βαγγέλη, έναν νεαρό που γνώρισε ο σκηνοθέτης και αποφάσισε να κάνει την ιστορία του ταινία με τη σύμφωνη γνώμη και συνεργασία του («μέχρι που κάθισε μπροστά σε μια κάμερα και μου διηγήθηκε τη ζωή του»). Διαφωνεί, όμως, με τον χαρακτηρισμό «περιθωριακός», που χρησιμοποίησα. «Ο Βαγγέλης κάνναβη πουλάει, δεν το θεωρώ ναρκωτικό. Ούτε καν καπνίζει πια μαύρο, η ταινία τον βρίσκει σε περίοδο που είναι καθαρός. Είναι εξωστρεφής, κοινωνικός, ευγενικός χαρακτήρας».

Ολα αυτά βγαίνουν με την ελαφράδα και την τρυφερότητα μιας σχεδόν κομεντί στο πρώτο μέρος της ταινίας: ο Βαγγέλης και οι «πελάτες» του, το ίδιο «καλοί» και έξω καρδιά. Και, ξαφνικά, με την είσοδο του Πέτρου στη ζωή του, η ταινία αγριεύει, γίνεται βίαιη και μαύρη. Χαίρεται ο Φωκίων Μπόγρης που επισημαίνω αυτή τη δυαδικότητα. «Μ’ αρέσει πολύ όταν μια ταινία ξεκινάει κάπως χαρούμενα και ξαφνικά έρχεται ένα σοκ και η διάθεσή της αλλάζει», λέει. «Πρόχειρα αναφέρω μια ταινία που λατρεύω, το “Spetters” του Βερχόφεν».

Οσο για τους δύο διαφορετικούς κόσμους, που συγκρούονται στο «Πρόστιμο», ο Μπόγρης τούς αναλύει ακόμα... και μουσικά! «Τι σχέση έχουν ο Βαγγέλης και οι φίλοι του, που ανήκουν στη μουσική φυλή της δεκαετίας του ’90, με τον Σταμουλακάτο και τους δικούς του, που προέρχονται από μπραβιλίκια και νυχτερινά μαγαζιά; Καμία. Δεν θέλω, όμως, οι χαρακτήρες μου να είναι “άσπρο-μαύρο”, μου αρέσει ο “καλός” να έχει ψεγάδια και ο “κακός” ανθρώπινα στοιχεία».

Ναι, αλλά πέρα από την ιστορία του Βαγγέλη, κάτι παραπάνω θα ήθελε να βγει από την ταινία του. Κάτι να λέει στον θεατή. «Οταν ξεκινήσαμε να γράφουμε το σενάριο δεν σκεφτόμουνα το θέμα, την ουσία της ταινίας, απλώς άφηνα τον κεντρικό χαρακτήρα να μας καθοδηγεί», απαντά. «Στα μισά του σεναρίου, όμως, σκέφτηκα: “ωραία όλα αυτά, αλλά για τι μιλάει η ταινία;”. Κατέληξα ότι το θέμα της είναι η τοξική αρρενωπότητα, ο αρσενικός ανταγωνισμός, όχι γιατί βρίσκεται στην επικαιρότητα, αλλά γιατί είναι ένα θέμα, που από το “Raging Bull” μέχρι σήμερα πάντα απασχολεί το σινεμά, ποτέ δεν είναι βαρετό».

Ολοι αυτοί οι άντρακλες που γαμούν και δέρνουν, που μισούν γυναίκες και ομοφυλόφιλους, που χρησιμοποιούν μια απωθητική, χυδαία γλώσσα, όσο να ’ναι, όμως, τον τραβάνε σαν κινηματογραφιστή, ακόμα κι αν τον απωθούν ως άνθρωπο. Εχει καταλάβει γιατί; «Τώρα με στριμώχνεις», απαντά. «Τέτοιοι τύποι προφανώς και με κάνουν να ανακατεύομαι. Ομως, οι ακραίες, τοξικές συμπεριφορές είναι τροφή για έναν κινηματογραφιστή. Με γοητεύουν, δηλαδή, οι έντονες σχέσεις, οι συγκρούσεις χαρακτήρων και φύλων».

Φοβήθηκε, άραγε, μήπως, σε εποχές πολιτικής ορθότητας που όλα παρεξηγούνται και περνάνε από κρησάρα, θα ενοχλήσουν οι λέξεις που χρησιμοποιούν οι ήρωές τους για γυναίκες, γκέι και τρανς; «Εκοψα κάποια πράγματα, τα πιο χυδαία, γιατί σίγουρα φοβόμουνα ότι μπορεί κάποιοι να παρεξηγηθούν και να μας κράξουν», παραδέχεται. «Ετσι, όμως, μιλάνε αυτοί οι άνθρωποι. Το ότι κάποιοι χαρακτήρες είναι ομοφοβικοί και μισογύνηδες δεν κάνει και την ταινία μισογυνική και ομοφοβική».

Και κάτι τελευταίο. Ηδη αρκετοί είπαν ότι η ταινία του θυμίζει Γιάννη Οικονομίδη -παίζει, άλλωστε, κι έναν αστείο, εντελώς κόντρα, μικρό ρόλο. «Ο Γιάννης είναι ένας από τους κινηματογραφικούς μου δασκάλους, όπως και οι Νίκος Τριανταφυλλίδης και Κώστας Ξυκομηνός. Πιστεύω, όμως, ότι αν δει κανείς την τελευταία ταινία του Γιάννη και το “Πρόστιμο” κανένα κοινό στοιχείο δεν θα βρει, πέρα από κάποιους ηθοποιούς. Τον Σταμουλακάτο, τον Μουρίκη, που όμως είναι σπουδαίοι ηθοποιοί, ποιος σκηνοθέτης δεν θα τους ήθελε;»

❗️Ιnfo: Το «Πρόστιμο» διεκδικεί το βραβείο καλύτερης ταινίας της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (μεγάλη επιτυχία) και ο Στάθης Σταμουλακάτος είναι υποψήφιος για βραβείο β΄ ανδρικού ρόλου.

ΣΙΝΕΜΑ
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
Τα ’φερε έτσι τα πράγματα η πανδημία που αυτό το καλοκαίρι τα θερινά σινεμά είναι η χαρά του καλού ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή την εβδομάδα είχε σειρά η πιο αντεργκράουντ όλων, το γεμάτο κέφι ρόουντ μούβι...
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
ΣΙΝΕΜΑ
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
Η νέα ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου με τίτλο «Monday» έρχεται να μας παρουσιάσει μία παθιασμένη αλλά και δύσκολη ερωτική σχέση δύο Αμερικανών στην πιο αισθησιακή και ζωντανή Αθήνα.
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
ΣΙΝΕΜΑ
«Νιώθω μεγάλη ευθύνη για το “Indiana Jones 5”, αλλά με εμπνέει ο Χάρισον Φορντ»
Τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ τον «ανακαλύψαμε» στην Ελλάδα, τον καμαρώσαμε, έγινε είδηση, έδωσε συνεντεύξεις όταν πριν από λίγα χρόνια, το 2014, κέρδιζε υποψηφιότητα για Οσκαρ Φωτογραφίας με τη «Nebraska» του...
«Νιώθω μεγάλη ευθύνη για το “Indiana Jones 5”, αλλά με εμπνέει ο Χάρισον Φορντ»
ΣΙΝΕΜΑ
Κινηματογραφικές μνήμες από τη δικτατορία
Δώδεκα ταινίες-ορόσημα μεγάλων ονομάτων καταγράφουν μια εποχή, αναδεικνύουν πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές, αλλά και πηγαίνουν πολλά βήματα μπροστά την ίδια την ελληνική κινηματογραφική τέχνη. Από...
Κινηματογραφικές μνήμες από τη δικτατορία
ΣΙΝΕΜΑ
«Η αγωνία, ο φόβος και ο κίνδυνος είναι πια γνώριμα συναισθήματα»
Μία από τις καλύτερες νέες ελληνικές ταινίες, το συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ «Μικρά όμορφα άλογα» του Μιχάλη Κωνσταντάτου, βγαίνει την Πέμπτη ψηφιακά. Με σύνθημα «Ανοίξτε τα κλειστά σινεμά στο σπίτι σας»,...
«Η αγωνία, ο φόβος και ο κίνδυνος είναι πια γνώριμα συναισθήματα»
ΣΙΝΕΜΑ
Γράφω για ταινίες ώστε να φυλάξω το θαύμα
Πάντα στην κορυφή ο Αχιλλέας Κυριακίδης. Πάντα να ξεχωρίζει, να βραβεύεται, να θαυμάζεται είτε πεζά γράφει είτε τις περίφημες μεταφράσεις του παραδίδει.
Γράφω για ταινίες ώστε να φυλάξω το θαύμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας