• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.4°C / 26.8°C
    1 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.3°C / 26.0°C
    1 BF
    31%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.1°C / 26.5°C
    3 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    29%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    4 BF
    60%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 20.7°C / 27.0°C
    2 BF
    36%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.2°C / 25.6°C
    0 BF
    15%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 26.4°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 24.9°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.6°C / 23.8°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 23.7°C
    2 BF
    43%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    4 BF
    47%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.5°C / 25.9°C
    2 BF
    24%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 26.2°C
    1 BF
    17%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.8°C
    2 BF
    31%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 27.0°C
    1 BF
    23%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 22.1°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.4°C / 26.2°C
    3 BF
    46%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    12%

Γρηγόρης Καραντινάκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη Σμύρνη το 1922 τα συμφέροντα και η πολιτική συνέθλιψαν τους ανθρώπους

  • A-
  • A+
Ο γνωστός σκηνοθέτης μεταφέρει στο σινεμά τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της Μιμής Ντενίση, «Σμύρνη μου αγαπημένη». Τα γυρίσματα ξεκινούν τον Ιούνιο κι είναι ακόμα μια υπερπαραγωγή της Tanweer, που χάρισε στο ελληνικό σινεμά την «Ευτυχία».
Ακολουθήστε μας στο Google news

Θα έχει συνέχεια η καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία της «Ευτυχίας»; Ανοιξε έναν δρόμο για ταινίες με μεγάλη απήχηση, που υπογράφονται, όμως, από τα σοβαρά, γερά ονόματα του ελληνικού κινηματογράφου, αυτά που συνήθως δεν ζουν τη χαρά των γεμάτων αιθουσών;

Μετά τον «πρωτοποριακό» Αγγελο Φραντζή, που πήρε τη ζωή της στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και την απογείωσε αισθητικά, δραματικά και ερμηνευτικά στη μεγάλη οθόνη, ήρθε η σειρά του Γρηγόρη Καραντινάκη να αναλάβει μια εξίσου, μπορεί και μεγαλύτερη, κινηματογραφική πρόκληση. Από την ίδια ακριβώς εταιρεία, την Tanweer, και τον ίδιο παραγωγό, τον Διονύση Σαμιώτη.

Αυτή τη φορά το στοίχημα είναι να μεταφερθεί στον κινηματογράφο η παράσταση «Σμύρνη μου αγαπημένη», ταυτισμένη με τη γραφή και την ερμηνεία της Μιμής Ντενίση, τρία συνεχή χρόνια σολντ άουτ. Η ταινία, με μπάτζετ 4,5 εκατ. ευρώ, από τα υψηλότερα στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, ξεκινάει γυρίσματα τον Ιούνιο.

Στο τιμόνι, ο Γρηγόρης Καραντινάκης, πρόσωπο εμβληματικό και αγαπημένο του ελληνικού σινεμά χάρη στη δυναμική, εκσυγχρονιστική του θητεία στο Κέντρο Κινηματογράφου και με μεγάλη πείρα ως δημιουργός σε θέατρο και κινηματογράφο. Κι ας είναι ουσιαστικά το «Σμύρνη μου αγαπημένη» η δεύτερη ταινία του μετά την αξέχαστη και πολυβραβευμένη «Χορωδία του Χαρίτωνα» του 2005.

Επαιξε κι αυτή τον ρόλο της στην επιλογή του από την Tanweer. Δέχτηκε, άραγε, αμέσως την πρόταση; «Ζήτησα να διαβάσω το σενάριο, που έχει γράψει η Μιμή μαζί με τον Μάρτιν Σέρμαν. “Αν μέσα εκεί βρω κάπου τον εαυτό μου, θα την κάνω την ταινία”, τους είπα. Το διάβασα και αμέσως είπα “ναι”. Ολο το πακέτο, πάντως, ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Και στις προκλήσεις είμαι πάντα θετικός».

Βρήκαμε τον Γρηγόρη Καραντινάκη στη Λέσβο, για ρεπεράζ. Εκεί, στη Χίο και στην Αττική (σε Αθήνα, Πειραιά και Φάληρο) θα γίνουν τα γυρίσματα. Πάρα πολλοί φυσικοί χώροι, που θα διαμορφωθούν κατάλληλα, ένα μόνο μεγάλο κατασκευασμένο σκηνικό, που θα αναπαριστά πιστά μέρος της προκυμαίας της Σμύρνης (και θα καεί, κιόλας), εφέ, 3D, τα πάντα στην υπόθεση της καταστροφής της Σμύρνης, όπως περνά μέσα από την πολυτάραχη ζωή μιας κοσμοπολίτικης ελληνικής οικογένειας. Γιαγιά και εγγονή καταφτάνουν από την Αμερική στη Μυτιλήνη τού σήμερα για να συμπαρασταθούν στους Σύρους πρόσφυγες και για να ανακαλύψει η νεότερη τα μυστικά της μεγαλύτερης, τις μικρασιατικές της ρίζες, τη φρίκη που είχε ζήσει το 1922, στα ίδια ακριβώς μέρη.

Οικογενειακό δράμα, Ιστορία, πολιτική - του τότε και του σήμερα. Πού θα εστιάσει ο Καραντινάκης, πώς έχει δουλέψει μέσα του τη σκηνοθεσία; «Το σενάριο έχει μια θαυμαστή ισορροπία», λέει. «Ενιωσα, όμως, την ανάγκη όλο αυτό το διάστημα που περίμενα, γιατί η ταινία ήταν να γίνει πέρυσι και αναβλήθηκε λόγω Covid, να διαβάσω εξαντλητικά πάνω στο θέμα της Σμύρνης.

Επρεπε να τεκμηριώσω, να κατανοήσω όλη αυτή τη φρίκη, αλλά και την αλληλουχία των ιστορικών γεγονότων που τη γέννησαν. Και μετά να τη διηγηθώ ψύχραιμα, με οποιονδήποτε κινηματογραφικό τρόπο - ποιητικό ή ρεαλιστικά ωμό, δεν έχει σημασία. Για μένα το θέμα της ταινίας είναι πολύ μεγαλύτερο από εμάς, αγγίζει κάθε περίπτωση που ο άνθρωπος συνθλίβεται από την Ιστορία, από τα μεγάλα συμφέροντα που αλλάζουν τις συμμαχίες τους, από την πολιτική και τους πολιτικούς. Είναι ένα θέμα διαχρονικό, ανεξάντλητο. Κι ας εστιάζει η ταινία στα γεγονότα από το 1916 έως το 1922-23 στη Μικρά Ασία».

Σύμφωνοι, αλλά η Μικρασιατική Καταστροφή είναι ακόμα μια ανοιχτή πληγή. Ενα σκληρό πολιτικό μάθημα. «Φυσικά και θα είναι πολιτική η ταινία. Δεν θα γινόταν αλλιώς. Γιατί δείχνει τον διχασμό, το μίσος μεταξύ βενιζελικών και βασιλικών, αυτή την ανικανότητά μας να ομονοήσουμε. Οχι, δεν θα πω ότι είναι στο DNA μας, αλλά δεν μπορώ να μη σκέφτομαι ότι είναι μια εθνική μας εμμονή, ένα σπιράλ, από τα ομηρικά έπη, με τη διαμάχη Αγαμέμνονα-Αχιλλέα, μέχρι σήμερα, που δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στα εμβόλια και στα μέτρα που θα νικήσουν τον κοινό μας εχθρό, την πανδημία», λέει ο Γρηγόρης Καραντινάκης.

Επιμένει, όμως, ότι στο κέντρο της ταινίας είναι ο άνθρωπος και μια αίσθηση απώλειας. «Οχι μόνο απώλεια ψυχών και περιουσιών, αλλά και μιας ολόκληρης, τόσο αναγκαίας και εύθραυστης σήμερα, ανθρώπινης συνύπαρξης, που η Σμύρνη είχε κατακτήσει. Συνύπαρξη πολιτισμών, λαών, εθνοτήτων, μουσικής, γεύσεων. Θα προσπαθήσουμε να την αναδείξουμε στην ταινία, να φανεί ότι περιδιαβαίνοντας στη Σμύρνη πέρναγες από Ολλανδούς, Αγγλους, Ελληνες Σμυρνιούς, Τούρκους Σμυρνιούς, Αρμένηδες Σμυρνιούς -με την έμφαση στο “Σμυρνιός”- εμπόρους. Ακόμα και η ελληνική οικογένεια, γύρω από την οποία περιστρέφεται η ιστορία, έτσι ήταν, ο ένας Σμυρνιός Ελληνας, ο άλλος Σμυρνιός Οθωμανός».

Εχει άραγε πίεση για εισιτήρια από την Tanweer; «Δεν νιώθω καμιά πίεση τέτοιου τύπου. Αλλωστε, μου αρέσει το σινεμά που επικοινωνεί με τον θεατή, αυτή είναι η διαδρομή μου. Θαυμάζω και υποστηρίζω τους νέους -και το απέδειξα στο ΕΚΚ- αλλά πιστεύω ότι ένας εθνικός κινηματογράφος για να είναι ζωντανός χρειάζεται μεγάλη γκάμα: από τον πειραματικό της Αντουανέττας Αγγελίδη μέχρι τον καλό, εμπορικό του Παπακαλιάτη. Για να μπορεί ο εμπορικός να στηρίζει οικονομικά τον καλλιτεχνικό, για να εμπνέει και να δίνει ταλέντα ο καλλιτεχνικός στον εμπορικό».


Ιnfo: Η ταινία θα βγει αρχές του 2022. Πρωταγωνιστούν: Μιμή Ντενίση, Λεωνίδας Κακούρης, Γιάννης Βογιατζής, Κρατερός Κατσούλης, Burak Hakki, Κατερίνα Γερονικολού, Αναστασία Παντούση, Ταμίλα Κουλίεβα, Ντίνα Μιχαηλίδου, Χρήστος Στέργιογλου κ.ά. Γκεστ σταρ: Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Ρούπερτ Γκρέιβς. Φωτογραφία: Σίμος Σαρκετζής. Production design: Ηλίας Λεδάκης, Μιχάλης Σαμιώτης, Γιάννης Παπαδόπουλος. Κοστούμια: Φωτεινή Δήμου. Line producer: Φένια Κοσοβίτσα.

ΣΙΝΕΜΑ
Ενας φονικός ιός, ένας άνδρας και πολλές γυναίκες
Μαύρη κωμωδία για μια πανδημία, με μερικά σκληρά ερωτήματα, είναι η ταινία «Δεν θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό». Εξαιρετικό καστ και κωμικό ρεσιτάλ από τον Βαγγέλη...
Ενας φονικός ιός, ένας άνδρας και πολλές γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
Βρεθήκαμε με τον σκηνοθέτη του «Digger» Τζώρτζη Γρηγοράκη για να μιλήσουμε κυρίως για τη σύνδεση της ταινίας του με όσα συμβαίνουν τώρα, ως προς με το περιβάλλον και τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
«Εμείς όμως πολιτισμό θεωρούμε το μπετόν αρμέ με έναν πίνακα επάνω»
ΣΙΝΕΜΑ
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
Τα ’φερε έτσι τα πράγματα η πανδημία που αυτό το καλοκαίρι τα θερινά σινεμά είναι η χαρά του καλού ελληνικού κινηματογράφου. Αυτή την εβδομάδα είχε σειρά η πιο αντεργκράουντ όλων, το γεμάτο κέφι ρόουντ μούβι...
Μια πορνοστάρ, σύμβολο της χαμένης αθωότητας
ΣΙΝΕΜΑ
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
Η νέα ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου με τίτλο «Monday» έρχεται να μας παρουσιάσει μία παθιασμένη αλλά και δύσκολη ερωτική σχέση δύο Αμερικανών στην πιο αισθησιακή και ζωντανή Αθήνα.
Μια ρομαντική κομεντί για έναν δύσκολο έρωτα
ΣΙΝΕΜΑ
Νικητής, ρουμανικό ντοκιμαντέρ για τη διαφθορά στα νοσοκομεία
Απονεμήθηκε στο Στρασβούργο το Lux Audience Award στο «Collective» του Αλεξάντερ Νανάου που ερευνά τα επακόλουθα πυρκαγιάς σε κλαμπ του Βουκουρεστίου κι ένα τεράστιο υγειονομικό σκάνδαλο.
Νικητής, ρουμανικό ντοκιμαντέρ για τη διαφθορά στα νοσοκομεία
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Δοξόμπους» επιστρέφει χωρίς «εξώστη»
Για το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο και τριάντα τέσσερα χρόνια μετά την επεισοδιακή της πρώτη προβολή επιστρέφει η ταινία «Δοξόμπους» του Φώτου Λαμπρινού.
Το «Δοξόμπους» επιστρέφει χωρίς «εξώστη»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας