• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    34°C 29.4°C / 37.3°C
    3 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 28.6°C / 33.8°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.0°C / 33.2°C
    3 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 29.7°C
    3 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 28.5°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.0°C / 34.2°C
    3 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 30.6°C
    3 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.2°C / 30.7°C
    3 BF
    43%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.2°C / 33.3°C
    2 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.9°C / 30.9°C
    4 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 30.4°C
    3 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    34°C 29.6°C / 33.7°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 34.5°C
    3 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.0°C / 34.5°C
    3 BF
    18%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 29.8°C
    3 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    35°C 30.8°C / 37.5°C
    4 BF
    19%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.3°C
    3 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.7°C / 34.2°C
    3 BF
    35%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 28.8°C
    4 BF
    28%

«Μέρες του ’36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινηματογραφικές μνήμες από τη δικτατορία

  • A-
  • A+
On line αφιέρωμα της Ταινιοθήκης (21-27 Απριλίου)
Ακολουθήστε μας στο Google news

Νομίζουμε ότι τις ξέρουμε απέξω κι ανακατωτά, γιατί είναι όλες πολυπαιγμένες και διάσημες, γιατί είναι «σταθμοί», «ταινίες-ορόσημο» του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Και πολλές φορές ξεχνάμε αυτό που τις συνδέει, που δεν είναι μόνο η εναλλακτική γλώσσα και θεματολογία σε αντίδραση προς τον παλιό, εμπορικό κινηματογράφο, αλλά και μια απόπειρα καταγραφής, ανάδειξης, σχολιασμού μιας δύσκολης και κρίσιμης πολιτικά εποχής, της χούντας. Με όλα τα εμπόδια της λογοκρισίας.

Γι’ αυτό, πέρα από επετειακή σημασία, έχει μεγάλο ενδιαφέρον και χρησιμότητα σε μεγάλους αλλά και νέους σινεφίλ το αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας», που παρουσιάζει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος μέσα από την ψηφιακή της σελίδα με επιμέλεια της Μαρίας Κομνηνού. Από την Τετάρτη 21 ώς την Τρίτη (Μεγάλη) 27 Απριλίου θα προβληθούν δέκα ταινίες μυθοπλασίας και δύο ντοκιμαντέρ, όλα γυρισμένα λίγο πριν, στη διάρκεια και λίγο μετά τη χούντα. Το καθένα με την ιδιαίτερη ματιά και καλλιτεχνική «τρέλα» του δημιουργού του, πολιτική, κοινωνική, ακόμα και ερωτική ή ακραία σεξουαλική. Και είναι ταινίες σπουδαίων σκηνοθετών που τότε ξεκινούσαν (οι περισσότεροι) το ταξίδι τους στην τέχνη.

Ο Ροβήρος Μανθούλης στο «Πρόσωπο με πρόσωπο» (1966) σατιρίζει την ανερχόμενη τάξη των νεόπλουτων στη δεκαετία του ‘60 μέσα από τις ερωτικές και άλλες περιπέτειες άβουλου καθηγητή Αγγλικών, ο οποίος κάνει μαθήματα σε νεαρή κοπέλα που προορίζεται για σύζυγος Αγγλου επιχειρηματία. Ο τολμηρός και ασυγκράτητος Νίκος Κούνδουρος γυρίζει το καλοκαίρι του 1966 στην Κρήτη και ολοκληρώνει στο Λονδίνο, στα χρόνια της χούντας και της αυτοεξορίας του, το ερωτικό «Vortex ή το πρόσωπο της Μέδουσας» (1967) με επίκεντρο μια γυναίκα χωρίς σεξουαλικές αναστολές, που σαν μέδουσα ή αράχνη «ρουφάει» κάθε άντρα.

«Κιέριον» του Δήμου Θέου

Η συνάντηση ενός νεαρού μικροαστού, έτοιμου να βολευτεί, με συνειδητοποιημένη νεαρή δασκάλα είναι η ιστορία στην «Ανοιχτή επιστολή» (1967) του Γιώργου Σταμπουλόπουλου, λογοκριμένη από τη χούντα. Στο θρυλικό «Κιέριον» (1968) ο Δήμος Θέος ερευνά μυθοπλαστικά, με ήρωα έναν δημοκρατικό δημοσιογράφο, τη δολοφονία του Πολκ και συγχρόνως απεικονίζει το φοιτητικό κίνημα και τις αυταρχικές μεθόδους της αστυνομίας.

Στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, «Μέρες του ‘36» (1972), ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, με όχημα μια ιστορία ομηρίας βουλευτή από κρατούμενο, επιστρέφει στη δικτατορία του Μεταξά, στα παρασκήνια και τις πολιτικές συγκρούσεις που μας οδήγησαν εκεί. Ενώ ο ανθρωποκεντρικός Παύλος Τάσιος στο «Ναι μεν αλλά» (1972), με τον Αλέξη Δαμιανό στον ρόλο δημοσιογράφου που ψάχνει την αλήθεια γύρω από ένα έγκλημα και μια αυτοκτονία, μιλά για τις επιπτώσεις των βίαιων κοινωνικών αλλαγών στην ανθρώπινη συμπεριφορά και ψυχολογία.

«Vortex» του Νίκου Κούνδουρου

Ποτέ δεν θα χάσει την κινηματογραφική του τελειότητα και την κοινωνική πικρή αλήθεια του το «Προξενιό της Αννας» (1972) του Παντελή Βούλγαρη με μια οικογένεια μικροαστών να συντρίβει τα όνειρα της ψυχοκόρης τους για αγάπη και ανεξαρτησία. Το ίδιο πρωτοπόρα παραμένει η ταινία της Τώνιας Μαρκετάκη «Ιωάννης ο βίαιος»(1973), που πατάει πάνω στην πραγματική ιστορία ενός ψυχοπαθή δολοφόνου μιας άγνωστής του κοπέλας, για να προχωρήσει σε ένα ριψοκίνδυνο ψυχολογικό και κοινωνικό πορτρέτο του ίδιου και της εποχής.

Τα «Μέγαρα» (1974) των Σάκη Μανιάτη και Γιώργου Τσεμπερόπουλου καταγράφουν την πρώτη μαζική εκδήλωση κατά της χούντας, την εξέγερση των αγροτών στα Μέγαρα εναντίον της απόφασης της χούντας να απαλλοτριώσει τα χωράφια τους για διυλιστήριο πετρελαίου, μια εποχή που οικολογία και περιβάλλον δεν υπήρχαν καν ως έννοιες. Ενώ η Φρίντα Λιάππα στο αγέραστο «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» (1977) ανατέμνει τη μεταπολίτευση, τις ιδεολογικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές τάσεις της μέσα από την ερωτική σχέση αριστερής δημοσιογράφου με ηθοποιό.

«Ιωάννης ο Βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη

Τέλος, ο Δημήτρης Μακρής στην «Καγκελόπορτα» (1978) εμπνέεται από το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Αντρέα Φραγκιά με τις παράλληλες ιστορίες διαφορετικών ανθρώπων, δεξιών και αριστερών, σε μια αυλή της δεκαετίας του ‘50. Και ο Νίκος Καβουκίδης συγκεντρώνει στο ντοκιμαντέρ του «Μαρτυρίες» (2019) ίχνη από κινητοποιήσεις και αγώνες στη μεταπολίτευση συνδέοντάς τα με την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

♦ Ιnfo

Δωρεάν online στο tainiothiki.gr

ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Γκιαούρης» του Μπάιρον γίνεται αγγλική ταινία
Αν δεν είναι η Ελλάδα ιδανικός τόπος για να γυριστεί ξένη ταινία βασισμένη στο περίφημο ποίημα του λόρδου Μπάιρον «Ο Γκιαούρης», ποιος άλλος μπορεί να 'ναι; Παρ' όλα αυτά, πριν έρθει στη χώρα μας, ο Βρετανός...
Ο «Γκιαούρης» του Μπάιρον γίνεται αγγλική ταινία
ΣΙΝΕΜΑ
Η χούντα και η Ελλάδα της Ανιές Βαρντά
Η μεγάλη μήκους ταινία «Ναυσικά» γυρίστηκε το 1970 στο Παρίσι, αλλά για κάτι «Μιράζ» που παζάρευε η χούντα με τη Γαλλία, έμεινε ανολοκλήρωτη με αρνητικό εξαφανισμένο. Το περιοδικό «The Books' Journal»...
Η χούντα και η Ελλάδα της Ανιές Βαρντά
ΣΙΝΕΜΑ
«Νιώθω μεγάλη ευθύνη για το “Indiana Jones 5”, αλλά με εμπνέει ο Χάρισον Φορντ»
Τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ τον «ανακαλύψαμε» στην Ελλάδα, τον καμαρώσαμε, έγινε είδηση, έδωσε συνεντεύξεις όταν πριν από λίγα χρόνια, το 2014, κέρδιζε υποψηφιότητα για Οσκαρ Φωτογραφίας με τη «Nebraska» του...
«Νιώθω μεγάλη ευθύνη για το “Indiana Jones 5”, αλλά με εμπνέει ο Χάρισον Φορντ»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η αγωνία, ο φόβος και ο κίνδυνος είναι πια γνώριμα συναισθήματα»
Μία από τις καλύτερες νέες ελληνικές ταινίες, το συναρπαστικό ψυχολογικό θρίλερ «Μικρά όμορφα άλογα» του Μιχάλη Κωνσταντάτου, βγαίνει την Πέμπτη ψηφιακά. Με σύνθημα «Ανοίξτε τα κλειστά σινεμά στο σπίτι σας»,...
«Η αγωνία, ο φόβος και ο κίνδυνος είναι πια γνώριμα συναισθήματα»
ΣΙΝΕΜΑ
Γράφω για ταινίες ώστε να φυλάξω το θαύμα
Πάντα στην κορυφή ο Αχιλλέας Κυριακίδης. Πάντα να ξεχωρίζει, να βραβεύεται, να θαυμάζεται είτε πεζά γράφει είτε τις περίφημες μεταφράσεις του παραδίδει.
Γράφω για ταινίες ώστε να φυλάξω το θαύμα
ΣΙΝΕΜΑ
Να νιώσουμε αγάπη για τα νεκρά σώματα των ζώων
Με αφετηρία τα εικαστικά η νεαρή Ελληνίδα, Τζάνις Ραφαηλίδου, που δουλεύει κυρίως στην Ολλανδία, συμμετέχει με την ιδιαίτερη και τολμηρή ως φόρμα και θέμα πρώτη της ταινία, το «Kala azar», στο Διεθνές Τμήμα...
Να νιώσουμε αγάπη για τα νεκρά σώματα των ζώων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας