Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 14.4°C
    3 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.0°C
    4 BF
    62%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 16.7°C
    4 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 8.0°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    4 BF
    57%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.1°C / 11.1°C
    0 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    4 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 16.7°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 18.3°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.1°C / 12.0°C
    4 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 16.0°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.3°C / 8.3°C
    2 BF
    93%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    62%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.1°C / 12.2°C
    1 BF
    63%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.1°C
    2 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 7.8°C / 12.2°C
    2 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    5 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.1°C
    4 BF
    62%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    4 BF
    45%
Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς

Μάρτιν Σκορσέζε, Φραν Λίμποβιτς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς

  • A-
  • A+
Η σειρά ντοκιμαντέρ στο Netflix, στην οποία ο μεγάλος σκηνοθέτης ξανάρχεται αντιμέτωπος με την πληθωρική, καυστική χιουμορίστα και περσόνα της Νέας Υόρκης, είναι ένα διαμάντι που μας θυμίζει ότι το πνεύμα μπορεί να επιζήσει ανάμεσα σε σαπουνόπερες.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μάρτιν Σκορσέζε εναντίον Σόντα Ράιμς. Ντοκιμαντέρ εναντίον σαπουνόπερας με κρινολίνα. Πνεύμα και χιούμορ εναντίον κλισέ πασπαλισμένων με δήθεν κοινωνικό σχόλιο. «Pretend It' s a City» εναντίον «Bridgerton».

Κι αν η περίφημη ήδη σειρά του Netflix για τα γαμήλια ήθη στην Αγγλία του 1800 σκίζει παγκοσμίως, παίρνει καλές κριτικές ακόμα και από σοβαρά έντυπα («Γκάρντιαν», «ΝΥΤ») και οι Ελληνες χρήστες της πλατφόρμας την έχουν ήδη κάνει δεύτερη στις προτιμήσεις τους, ένα διαμαντάκι (πέντε αστεράκια του έβαλε η κριτικός κινηματογράφου της «Εφημερίδας των Συντακτών», Λήδα Γαλανού) με την υπογραφή του Σκορσέζε καλεί τους σινεφίλ να ξαναμπούν στο Netflix, έστω και πρόσκαιρα. Για όσο διαρκούν τα εφτά μίνι επεισόδια της σειράς «Pretend It' s a City».

Η 70χρονη Φραν Λίμποβιτς, το κέντρο της σειράς, αμετάφραστη εντελώς στα ελληνικά, αντικειμενικά είναι μάλλον άγνωστή μας. Δημοσιογράφος (επί χρόνια με στήλες στο «Interview» του Γουόρχολ), δοκιμιογράφος, τσουχτερή και πολύ αστεία σχολιογράφος, αλλά με λίγα βιβλία στο ενεργητικό της και αντίθετα με μεγάλη καριέρα σε επί πληρωμή δημόσιες διαλέξεις. Περσόνα της Νέας Υόρκης, γκέι, Εβραία και ασυγκράτητη.

Με ταλέντο ιδιαίτερο στο να λέει την γνώμη της για όλα, χωρίς να νοιάζεται να γίνει συμπαθής, το αντίθετο -όταν η Τόνι Μόρισον τής λέει ότι γράφει ανοίγοντας την αγκαλιά της και προσκαλώντας μέσα στο έργο της τους αναγνώστες, η Λίμποβιτς τής απαντά ότι αυτή, αντίθετα, καμιά όρεξη δεν έχει να υποδεχτεί κανέναν, προτιμά να κουνάει το δάχτυλο. Η κουβέντα της με τη νομπελίστα, στην μνήμη της οποίας αφιερώνει ο Σκορσέζε τη σειρά, είναι ένα από τα πολλά παλιά ντοκουμέντα της δημόσιας παρουσίας της Λίμποβιτς που ο σκηνοθέτης ενσωματώνει στo «Pretend It's a City» (ανάμεσά τους και κομμάτια από την πρώτη non fiction ταινία που της είχε αφιερώσει, το «Public Speaking» του 2010).

Είναι φανερό ότι ο Σκορσέζε λατρεύει την παλιά του φίλη. Σήμα κατατεθέν της σειράς είναι το βροντερό του, ασυγκράτητο γέλιο. Ξεκαρδίζεται σχεδόν σε κάθε ατάκα της Λίμποβιτς, ό,τι κι αν αφορά: το ίντερνετ, τις τιμές των ακινήτων, τα χρήματα, τα βιβλία, τη μανία της υγιεινής ζωής -η ίδια είναι μανιακή καπνίστρια-, τις αλλαγές στη Νέα Υόρκη.

Η σειρά άλλωστε, ένα πορτρέτο της Λίμποβιτς, τελικά είναι, ένα μανιφέστο της, όσο κι αν επιχειρεί να πάρει το πάνω χέρι η ίδια η πόλη, το πέρασμα του χρόνου πάνω της. «Δεν υπάρχει ούτε τετραγωνικό μέτρο της Νέας Υόρκης που να έχει μείνει όπως ήταν το 1970, που πρωτοήρθα» λέει η Λίμποβιτς. Δεν νοσταλγεί, δεν εξιδανικεύει. Ο Σκορσέζε την τραβάει να περπατά στους δρόμους της Νέα Υόρκης (και να βαδίζει προσεχτικά πάνω στην περίφημη τεράστια μακέτα της που βρίσκεται στο Queens Museum), αλλά κυρίως την αφήνει να μιλάει. Eχει τον λόγο του.

«Επρεπε να βρω μια καινούργια φόρμα για έναν μονόλογο ή για ένα κινηματογραφικό κομμάτι στο οποίο ακούγονται μόνο απόψεις. Αυτό που έκανα δεν ήταν μυθοπλασία, αλλά μπορούσα να το πλάσω στο μοντάζ με αναφορές σε άλλες τέχνες και ιστορικές περιόδους.

Παρέμενε, δηλαδή, μια ταινία, αλλά με τη Φραν στον ρόλο του αφηγητή» εξήγησε ο Σκορσέζε σε μεγάλη διαδικτυακή παρουσίαση της σειράς, αυτός κλεισμένος μήνες στο διαμέρισμά του λόγω πανδημίας, η παροιμιώδης για την τεχνοφοβία της Λίμποβιτς στα γραφεία του Νέτφλιξ. «Η ερώτηση που με απασχολούσε από την εποχή που γύριζα το "No Direction Home" για τον Ντίλαν ήταν: πώς μπορώ να πω μια ιστορία με διαφορετικό τρόπο από τις ταινίες μου, που είναι μυθοπλασίες και έχουν πιο παραδοσιακή αφήγηση; Ηθελα να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό και βρήκα ότι αυτά τα ντοκιμαντέρ ήταν μια ευκαιρία να σπάσω τη φόρμα και να δω πού θα με βγάλει. Σαν να έπρεπε να ελέγξω ένα αυτοσχεδιαστικό τζαζ σόλο».

Η σειρά γυρίστηκε πριν από την πανδημία. Γι' αυτό και στιγμές στιγμές οι γεμάτοι δρόμοι και τα τίγκα θέατρα της Νέας Υόρκης σου δίνουν την αίσθηση επιστημονικής φαντασίας. Ο Σκορσέζε, όπως είπε, προσπάθησε ενώ έκανε μοντάζ να προσθέσει κάποια πλάνα της έρημης, σε lockdown, πόλης, αλλά εγκατέλειψε το σχέδιο.

Κλείστηκε σπίτι του δουλεύοντας στο FaceTime την ταινία «Killers of the Flower Moon», νομίζοντας κάθε δύο μέρες ότι θα του έλεγαν «ξεκινάμε». Αλλά τίποτα. «Πολύ άγχος και αγωνία» παραδέχτηκε. «Αλλά, έτσι κι αλλιώς, δεν πολυβγαίνω, δεν μπορώ να το διακινδυνεύσω. Το πρώτο πράγμα που θα κάνω όταν φτιάξουν τα πράγματα είναι να πάω σε ένα εστιατόριο. Ποτέ δεν θα φάω έξω. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς είναι δυνατόν να κάθεσαι να τρως και να σου 'ρχονται στη μούρη οι αναθυμιάσεις από τα λεωφορεία. Η Νέα Υόρκη δεν είναι Παρίσι».

Αυτή που περισσότερο υποφέρει από τη μοναξιά και την κλεισούρα είναι η πολύ κοινωνική Λίμποβιτς, που λατρεύει τα πάρτι. Αλλωστε δεν έχει κανένα πρόβλημα να φάει έξω. «Δεν υπάρχει ισχυρότερη δήλωση του πόσο μισώ το μαγείρεμα από το να κάθομαι έξω, σε -2 βαθμούς, και να προσπαθώ να φάω με τα γάντια» είπε. «Αλλά δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι η ζωή μας θα επιστρέψει στην κανονικότητα, δεν ξέρω πότε, αλλά θα επιστρέψει. Σκέφτομαι ότι μόλις ο Μπάιντεν πάει στο γραφείο του, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να σκεφτεί, "λοιπόν, ξέρετε τι; ας παραγγείλουμε μερικά εμβόλια ακόμα!!!". Και τότε θα ανοίξει ένα από τα ντουλάπια στον Λευκό Οίκο και όλα τα εμβόλια θα είναι εκεί. Ο Τραμπ θα τα κράταγε κλειδωμένα».

ΣΙΝΕΜΑ
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
Το ελληνικό σινεμά αλλά και οι συμπαραγωγές με ξένες χώρες ετοιμάζονται. Τα πλατό τους περιμένουν. Με αυστηρά μέτρα προφύλαξης, αλλά και περιορισμούς έκφρασης. Τέσσερις Ελληνες παραγωγοί έχουν τον λόγο.
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
ΣΙΝΕΜΑ
«Και μόνο που κάνουμε ταινίες είναι μια πράξη φωτεινή»
Ο Γιάννης Οικονομίδης παρουσιάζει την πέμπτη ταινία του. Μια γκανγκστερική μαύρη κωμωδία είναι η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς», με όλες τις γνωστές εμμονές του, με όλη τη γοητεία και τη μαεστρία του ταλέντου...
«Και μόνο που κάνουμε ταινίες είναι μια πράξη φωτεινή»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
Ενας νέος της εποχής σαν όλους τους άλλους, με τα πάρτι, τους φίλους, τους έρωτες και τα άγχη. Κυρίως, αυτά. Της κρίσης και της ανεργίας. Να προσπαθεί να ξεκινήσει μια start up με εσπρεσιέρες, να αναγκάζεται...
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
Είτε τα μέλη της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης δεν πτοούνται από την πολιτική ορθότητα ή είναι ρατσιστές και εχθροί της πολυπολιτισμικότητας και ποικιλίας. Ηδη, με το που ανακοινώθηκαν οι...
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
ΣΙΝΕΜΑ
Γοητευτικό παραμύθι για ένα χαμένο παιδί
Ο Βαρδής Μαρινάκης στη νέα του ταινία, «Ζίζοτεκ», που προβάλλεται στο «Τριανόν», ξαναβρίσκει τον αινιγματικό, σκοτεινό, αλλά στο βάθος τόσο τρυφερό και γεμάτο πίστη στον άνθρωπο κόσμο του.
Γοητευτικό παραμύθι για ένα χαμένο παιδί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας