Μια επανεκκίνηση εφ' όλης της ύλης, μια τακτοποίηση στα του οίκου του, μια συνεπέστερη στάση απέναντι στις ανάγκες τού συνεχώς -και δικαίως- παραπονούμενου ελληνικού σινεμά, αλλά ίσως και μια διαφορετική γλώσσα, λιγότερο «κρατικίστικη», διαφάνηκαν από τη χθεσινή πρώτη -διαδικτυακή- συνέντευξη εδώ και πολύ καιρό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Σύσσωμου - Διοικητικού Συμβουλίου και γενικού διευθυντή μαζί. Γυναικοκρατούμενου -πέντε στα έξι μέλη του Δ.Σ. Και ενωμένου - ας ελπίσουμε ότι οι εσωτερικές συγκρούσεις είναι παρελθόν.
Δύο μήνες και μερικές μέρες μετά τον διορισμό του νέου Δ.Σ., με πρόεδρο τον Μάρκο Χολέβα, αυτός και ο γενικός διευθυντής Παντελής Μητρόπουλος και τέσσερις κυρίες του Δ.Σ. (Ελένη Χανδρινού, Ιφιγένεια Βλαχογιάννη, Μαρία Καλλιμάνη και Δάφνη Χατζηπροκοπίου) παρουσίασαν τα όσα έκαναν και τα όσα δρομολογούν. Για ένα μόνο καυτό θέμα που έχει ξεσηκώσει τον κινηματoγραφικό χώρο δεν πήραν θέση, δηλαδή την τροπολογία με την οποία oι ξένες παραγωγές που θα γυρίζονται στην Ελλάδα επωφελούμενες της επιστροφής μέρος των εξόδων τους (cash rebate) θα μπορούν να δηλώνουν σ' αυτά και τις αμοιβές σκηνοθέτη, ηθοποιών, τεχνικών. Τα σωματεία παραγωγών και σκηνοθετών θεωρούν ότι τα επιπλέον κίνητρα στους ξένους μειώνουν τη μερίδα που θα πήγαινε στο ελληνικό σινεμά και χτυπούν την απασχόληση των Ελλήνων τεχνικών.
Ο Μάρκος Χολέβας, ενώ, όπως είπε, «κατανοεί την αναστάτωση του χώρου», αρνήθηκε να σχολιάσει τη στρατηγική ενός αυτόνομου φορέα όπως είναι το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας. Πρότεινε να περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματά της στην προσέλκυση περισσότερων και μεγαλύτερων ξένων παραγωγών. Το ίδιο διστακτικός στην έκφραση γνώμης ήταν και στο αν το 1,5% των ακαθάριστων εσόδων των καναλιών θα πρέπει να πηγαίνουν (αν και όποτε εφαρμοστεί ο αρχαίος αυτός νόμος στήριξης του ελληνικού σινεμά) στο ΕΚΟΜΕ, όπως προβλέπει τροπολογία που μπήκε σε διαβούλευση, ή στο ΕΚΚ, όπως ίσχυε παλιά.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΚ ξεκαθάρισε κάτι που συνήθως ξεχνάμε. «Το 1,5% είναι μια επένδυση στο σινεμά που κάνουν ελεύθερα, όχι ως τιμωρία, και με δικές τους επιλογές, τα ίδια τα κανάλια. Το 1,5% αφορά τους Ελληνες παραγωγούς. Μόνο τα ποσά που δεν θα απορροφώνται θα διαχειρίζονται κρατικοί φορείς, ΕΚΚ ή ΕΚΟΜΕ», είπε. «Ρόλος του ΕΚΚ δεν είναι να απορροφά όλους τους πόρους, να είναι μονοπώλιο, αλλά να ανακαλύπτει και να θεσμοθετεί νέες πηγές πόρων, στις οποίες ο μεμονωμένος παραγωγός δεν μπορεί να φτάσει». Αυτό το τελευταίο είναι ένα νέο στοίχημα του ΕΚΚ, ο κ. Χολέβας θεώρησε «πρώιμο» να αποκαλύψει προς τα πού εστιάζει τις προσπάθειές του, ανέφερε, πάντως, τα στοιχηματικά παιχνίδια. Τέλος, χαιρέτισε τον δρόμο που άνοιξε και στην Ελλάδα, μέσω ευρωπαϊκής οδηγίας, να φορολογούνται αλλά και να αποδίδουν στο ελληνικό σινεμά οι μεγάλες πλατφόρμες που έχουν την έδρα τους στο εξωτερικό, όπως το Netflix στην Ολλανδία.
● Τα πρώτα βήματα: Η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η απλοποίηση των διαδικασιών και η διευκόλυνση των συναλλασσόμενων με το ΕΚΚ παραγωγών. Η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετώπιζε το Ειδικό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα Covid-19 του ΥΠΠΟ και η εκπόνηση ενός συμπληρωματικού προγράμματος (ύψους συνολικά 3,8 εκατ. ευρώ). Η ενίσχυση, πάλι σε συνεργασία με ΥΠΠΟ, των αιθουσών που πλήττονται από την πανδημία με την παράλληλη δημιουργία κινήτρων προς όφελος των ελληνικών ταινιών (ύψους 1,35 εκατ. ευρώ).
Η ολοκλήρωση του φακέλου για τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ψηφιακής πλατφόρμας για προβολή ταινιών σε σχολεία, αλλά και δημιουργίας 10 ειδικών νέων μικρών ταινιών, που θα εξηγούν το σινεμά από τεχνική και αισθητική πλευρά. Η σύνταξη και υπογραφή από το ΥΠΠΟ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΕΚΚ. Και, τέλος, μια τάξη στις εγκρίσεις που έχουν συσσωρευτεί και εκκρεμούν τα τελευταία δύο χρόνια. «Ελπίζουμε μέσα στο επόμενο τετράμηνο να έχουν εξεταστεί όλες», υποσχέθηκε ο κ. Χολέβας.
● Τι δρομολογείται: Προτεραιότητα του Κέντρου είναι η «βελτίωση της δυσλειτουργίας» του, όπως τόνισε και ο γενικός του διευθυντής Παντελής Μητρόπουλος, και η επανάκτηση της «αξιοπιστίας» και της «εμπιστοσύνης» των Ελλήνων παραγωγών, που απαιτούν «ταχύτητα» απαντήσεων μια εποχή που οι συμπαραγωγές με ξένους είναι ο κανόνας και «δεν μπορεί να χάνεται ούτε μέρα».
Το Κέντρο, επιπλέον, πιστό στη νέα φιλοσοφία του ότι η στήριξη μιας ταινίας πρέπει να αφορά όλες τις φάσεις της, από την πρώτη πρώτη ιδέα που ρίχνεται σε ένα χαρτί μέχρι την προώθηση και διανομή του έτοιμου προϊόντος, ετοιμάζει νέο ειδικό χρηματοδοτικό κανονισμό (θα είναι έτοιμος στις 20 Ιανουαρίου). Τέλος, η αύξηση των πολύ περιορισμένων πόρων του, «ειδικά μετά τα μνημόνια και την κατάργηση του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων», που απαιτεί, σύμφωνα με τον Μάρκο Χολέβα, «αναζήτηση συνεργειών και νέων δρόμων», μια δέσμευση που έδωσε «για να διατηρηθεί η επιτυχημένη πορεία και παρουσία του ελληνικού σινεμά στη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα».
● Προετοιμασία για τα Οσκαρ: Φέτος η Ελλάδα στέλνει τα πολυβραβευμένα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου. Μια ταινία που, όπως επισήμανε ο Μάρκος Χολέβας, έχει ήδη διανομή στις ΗΠΑ, χάρη και στην εταιρεία της Κέιτ Μπλάνσετ που μπήκε στο παιχνίδι. Το ΕΚΚ, έχοντας και την εμπειρία του «Κυνόδοντα» του Λάνθιμου, που έφτασε στις τελικές υποψηφιότητες, είναι στο πλευρό των παραγωγών της ταινίας. Αυτοί θα χαράξουν τη βασική στρατηγική προώθησης και lobbying, το Κέντρο θα συνεισφέρει με ιδέες και, φυσικά, με οικονομική ενίσχυση.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας