Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας ώς την Ελλάδα του Εμφυλίου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας ώς την Ελλάδα του Εμφυλίου

  • A-
  • A+
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Παρακάτω πέντε επιλογές γι’ αυτήν την εβδομάδα.

«The Crown», τέταρτος κύκλος

Και μοιάζει να είναι ο καλύτερος ώς τώρα. Οχι από την άποψη της παραγωγής και σκηνοθεσίας, που παραμένουν αριστοτεχνικές, όπως ξεκίνησαν. Ούτε από την άποψη του καστ γιατί η σειρά έχει ρόλους-απόλαυση για κάθε εκπληκτικό ηθοποιό που τους αναλαμβάνει. Αλλά, κυρίως, από την άποψη της στιγμής στην Ιστορία. Η βασιλική οικογένεια της Μεγάλης Βρετανίας υποδέχεται τα 80ς.

Μαζί, βρίσκει την Ελισάβετ αντιμέτωπη με δυο γυναίκες, τη δύναμη των οποίων δεν είχε προϋπολογίσει: τη Μάργκαρετ Θάτσερ, τη νέα και φιλόδοξη πρωθυπουργό που, όπως λέει, «δεν φοβάται να κάνει εχθρούς», και την Νταϊάνα Σπένσερ, φαινομενικά ιδανική σύζυγο του πρίγκιπα Καρόλου που, όπως εξομολογείται ακόμα και στη βασίλισσα, είναι δυστυχισμένη σ’ ένα άδειο παλάτι κι έναν άδειο γάμο.

Οι Ολίβια Κόλμαν, Τζίλιαν Αντερσον και Εμα Κόριν δίνουν εκρηκτική ενέργεια στον κύκλο των 10 επεισοδίων που περιγράφει πια μια εποχή που βιώσαμε οι ίδιοι, που θυμόμαστε από τα media και που όχι μόνο μπορούμε να αξιολογήσουμε κριτικά, αλλά και να κρυφοκοιτάξουμε από πλευρές που ώς τώρα δεν είχαμε ξαναδεί. Τα νέα επεισόδια της σειράς, διαθέσιμα με ελληνικούς υπότιτλους στο Netflix, έρχονται στο ιδανικό timing για να γεμίσουν τον χρόνο της καραντίνας στο σπίτι.


«Small Axe – Mangrove» του Στιβ ΜακΚουίν

Ο Βρετανός δημιουργός, αφότου μας εντυπωσίασε με τα δύο αιχμηρά του δράματα, «Hunger» και «Shame», που ουσιαστικά μας σύστησαν και τον Μάικλ Φασμπέντερ, αφότου κέρδισε το κύρος που μάλλον αναζητούσε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού με το «12 χρόνια σκλάβος» και μας απογοήτευσε (γιατί όχι) με τις «Χήρες» του, επιστρέφει στην Αγγλία και δη στη μικρή οθόνη.

Το «Small Axe» είναι μια σειρά πέντε ταινιών που περιγράφει τη λίγο ειπωμένη εμπειρία της ζωής των μαύρων Βρετανών από τη δεκαετία του ‘60 ώς το ‘80. Οι πέντε ταινίες θα κάνουν πρεμιέρα μία την εβδομάδα, σαν εκτεταμένη μίνι σειρά με διαφορετική κάθε φορά ιστορία και συντελεστές. Το πρώτο φιλμ είναι ήδη εδώ.

Ο τίτλος του, «Mangrove», αναφέρεται στους «Εννέα του Μάνγκροουβ», που το 1970 συγκρούστηκαν με τη μητροπολιτική αστυνομία στο Λονδίνο. Η δίκη που ακολούθησε υπήρξε ιστορική, γιατί για πρώτη φορά αναγνωρίστηκε ο ρατσισμός ως κίνητρο βίας στα στρώματα της αστυνομίας. Ηδη από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα τα πέντε μέρη του «Small Axe» αμέσως μετά την προβολή τους στο BBC θα προβάλλονται από το COSMOTE TV PLUS.


«Η ψυχή και το σώμα» της Ιλντικο Ενιέντι

Εάν την είχατε χάσει όταν προβλήθηκε στις ελληνικές αίθουσες, τον Δεκέμβριο του 2017, έχετε μια πολύτιμη ευκαιρία ακόμα να δείτε την ταινία της δημιουργού από την Ουγγαρία, που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου εκείνης της χρονιάς κι έφτασε στην πεντάδα του Ξενόγλωσσου Οσκαρ, μία από τις ωραιότερες ευρωπαϊκές ταινίες της δεκαετίας. Ενας άντρας (Γκέζα Μορτσάνιι) και μια γυναίκα (Αλεξάντρα Μπορμπέλι) –κι οι δυο τραυματισμένοι από τη ζωή και παθολογικά εσωστρεφείς– γνωρίζονται στη δουλειά, σ’ ένα σφαγείο μεγάλων ζώων και, διαπιστώνοντας ότι συναντιούνται στα όνειρά τους, δοκιμάζουν την επαφή και στην αληθινή ζωή.

Η ταινία είναι από την αρχή ώς το τέλος κι από πρόθεση αλλόκοτη, με ψήγματα από τα χαρακτηριστικά που κάποιος επιπόλαια θα χαρακτήριζε ως hipsterish ή weird – αλλά τα διατηρεί ως ελαφρύ αλατοπίπερο σε μια ιστορία με τη βαρύτητα της ζωής και του θανάτου των δύο αυτών μαζί, μια και το όριο ανάμεσά τους είναι τόσο ισχνό, σχεδόν αδιόρατο κι ονομάζεται έρωτας.

Φτιαγμένη με μια φωτογραφία που εναλλάσσει τη φωτεινή απλότητα της καθημερινότητας με τα σκοτεινά παραμύθια των αδελφών Γκριμ, η ταινία ξεκινά στο σφαγείο («κάποια ζώα βλάφτηκαν στη διάρκεια αυτής της ταινίας, αλλά όχι λόγω αυτής της ταινίας», σημειώνουν κλείνοντας το μάτι οι τίτλοι τέλους), γιατί ο ρεαλισμός κάνει το συναίσθημα πιο ωμό και πιο αληθινό: η σάρκα είναι αναλώσιμη, αλλά η σκέψη όχι. Η λογική και το μεταφυσικό γίνεται να συμπίπτουν στον ίδιο άνθρωπο, σε μία σχέση.

Η αδεξιότητα των ηρώων γίνεται αξιαγάπητη με τις καταπληκτικές φιγούρες και ερμηνείες των πρωταγωνιστών (η Αλεξάντρα Μπορμπέλι τιμήθηκε με το Βραβείο Γυναικείου Ρόλου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου) και χαρίζει αλήθεια σε μια ταινία που, ενώ βρίσκεται στο μεταίχμιο της εκκεντρικότητας ή της επιτήδευσης, καταφέρνει κάθε φορά να κρατήσει την ισορροπία στην πλευρά της ουσίας. Το «Η ψυχή και το σώμα» προβάλλεται στην iplatforma της StradaFilms.


«Μακρόνησος» και «Ενα αργοπορημένο ευχαριστώ» του Ηλία Γιαννακάκη

Δύο εξαιρετικά ντοκιμαντέρ του Ηλία Γιαννακάκη φέρνουν στην επιφάνεια τη σκοτεινή ιστορία της Ελλάδας του εμφυλίου πολέμου, αυτήν που τόσο διστακτικά έχει διατυπωθεί στο ελληνικό σινεμά και την τηλεόραση. Βασισμένος σε εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό και σε μαρτυρίες που συνδέουν το τότε με το τώρα, ο Γιαννακάκης χτίζει τις δύο ταινίες με ψυχραιμία, θάρρος, αλλά και έντονο συναισθηματικό φορτίο. Στη «Μακρόνησο», μία από τις πιο σκοτεινές σελίδες της σύγχρονης Ελλάδας ξεδιπλώνεται μέσα από τις διηγήσεις προσώπων που έζησαν εκεί - κι από τις δύο πλευρές.

Το ντοκιμαντέρ πηγαίνει πίσω στα τέλη της δεκαετίας του ’40, εκεί όπου ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης των αντιφρονούντων έγινε για τους Ελληνες ο πυρήνας μιας συγκεντρωμένης και ασύλληπτης βίας. Στο «Ενα αργοπορημένο ευχαριστώ» τον λόγο παίρνουν οι αφανείς πρωταγωνιστές της Ιστορίας, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν μέσα από ανατριχιαστικές και συγκινητικές μαρτυρίες.

Η ταινία μιλάει για τη φριχτή εκείνη συνθήκη των εκτελέσεων των πρώτων χρόνων του εμφυλίου πολέμου από το 1946, πιάνει την καρδιά απ’ το χέρι και μιλάει ανοιχτά για τις εξίσου ανοιχτές (ακόμα) πληγές της ελληνικής Ιστορίας. Τα δύο ντοκιμαντέρ προβάλλονται στο Cinobo.


«Και μετά δεν έμεινε κανένας» του Κρεγκ Βιβέρος

Για πολλοστή φορά το «And then there were none» της Αγκαθα Κρίστι ή, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, «Οι δέκα μικροί νέγροι», μεταφέρεται στην οθόνη, τώρα (δηλαδή το 2015) σε μια μίνι σειρά τριών ωριαίων επεισοδίων, παραγωγής του BBC, μ’ ένα απολαυστικό καστ που εκτείνεται από τον Τσαρλς Ντανς και τη Μιράντα Ρίτσαρντσον ώς τον Σαμ Νιλ και τον Τόμπι Στίβενς. Μια ζεστή μέρα του Αυγούστου οκτώ, άγνωστοι μεταξύ τους, άνθρωποι προσκαλούνται σ’ ένα απομονωμένο βρετανικό νησί. Σύντομα βρίσκονται κατηγορούμενοι για ένα φόνο – στο κατόπι τους δεν βρίσκεται μόνο η αστυνομία, αλλά και το ίδιο τους το παρελθόν.

Η σειρά θα είναι διαθέσιμη ώς τις 8 Δεκεμβρίου στην ERTFLIX, ό,τι πρέπει για να μας κάνει για λίγο να αισθανθούμε πως όλα είναι κανονικά και πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.

ΣΙΝΕΜΑ
Η Φραν Λίμποβιτς βολτάρει με τον Σκορσέζε και μια ποπ κομεντί από τη νέα Ιαπωνία
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας. Προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι: «Pretend it’s a City» του Μάρτιν Σκορσέζε και «Η διπλή ζωή της Ασάκο» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι.
Η Φραν Λίμποβιτς βολτάρει με τον Σκορσέζε και μια ποπ κομεντί από τη νέα Ιαπωνία
ΣΙΝΕΜΑ
Ρεβεγιόν με τον Λόρενς, την Τάρα και τ’ άλλα παιδιά
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Δείτε πέντε επιλογές γι’ αυτήν την εβδομάδα.
Ρεβεγιόν με τον Λόρενς, την Τάρα και τ’ άλλα παιδιά
ΣΙΝΕΜΑ
Πιάνο, ψυχανάλυση και η συναρπαστική Κορίνα Χάρφουχ
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Παρακάτω πέντε επιλογές γι’ αυτή την εβδομάδα.
Πιάνο, ψυχανάλυση και η συναρπαστική Κορίνα Χάρφουχ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο «Πολίτης Κέιν» και η «αρχή» του σινεμά
Αυτή τη βδομάδα βλέπουμε ένα νέο, κινηματογραφικό αριστούργημα που περιμέναμε καιρό: το «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ, μια ταινία για την αρχή του σινεμά με την έννοια του σεναρίου, εκείνου από το οποίο ξεκινούν...
Ο «Πολίτης Κέιν» και η «αρχή» του σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας