• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 13.6°C / 19.2°C
    2 BF
    39%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.1°C / 18.8°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 18.2°C
    1 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 14.2°C
    0 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.3°C / 12.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.0°C / 17.0°C
    2 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.4°C / 13.4°C
    2 BF
    54%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 17.8°C
    4 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.4°C
    5 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.7°C / 18.7°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 14.0°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 11.5°C / 17.8°C
    1 BF
    58%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 18.8°C
    1 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.8°C / 19.0°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.7°C / 17.8°C
    2 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    46%

«Goldfinger» (1964) του Γκάι Χάμιλτον

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το όνομά του δεν ήταν μόνο Μποντ, Τζέιμς Μποντ

  • A-
  • A+
Ο Σκοτσέζος σταρ, που πέθανε το Σάββατο στα 90 του χρόνια, ζωντανός μύθος του σινεμά, ο ένας και ανεπανάληπτος Πράκτορας 007, είχε μια πολύ πιο πλούσια και ποικίλη καριέρα, δημιούργησε σύνθετους ρόλους σε μεγάλες και τολμηρές ταινίες δημιουργών από τον Χίτσκοκ και τον Χιούστον μέχρι τον Λουμέτ και τον Σπίλμπεργκ.

Ακόμα κι αν ο Ντάνιελ Κρεγκ είχε την τιμή να περπατήσει μέσα στο Μπάκιγχαμ δίπλα στη βασίλισσα Ελισάβετ -και να τη «ριξει» με αλεξίπτωτο από ελικόπτερο- στο αξέχαστο φιλμάκι για την Ολυμπιάδα του Λονδίνου το 2012, δεν υπάρχει κανένας σε ολόκληρο τον κόσμο που να μην πιστεύει ότι όταν κάποιος λέει «My name is Bond, James Bond», επιβάλλεται η φωνή να έχει μια ελαφρά σκοτσέζικη προφορά: του Σον Κόνερι. Του ηθοποιού θρύλου, του πρώτου που ενσάρκωσε τον πράκτορα των μυστικών υπηρεσιών της Μεγαλειοτάτης, πριν, ελαφρώς μπουχτισμένος -και με λιγότερα μαλλιά- τον παραδώσει σε ξένα χέρια. Ηθοποιών σπουδαίων, βέβαια, που τώρα που ο κινηματογράφος, η Βρετανία και η ανθρωπότητα τον αποχαιρετάει, υποκλίνονται μπροστά του και αναγνωρίζουν την πρωτοκαθεδρία του σε όλα: γοητεία, κομψότητα, στιλ, αρρενωπότητα.

Η οικογένεια του Ρότζερ Μουρ έγραψε στο τουίτερ: «Ο Ρότζερ πάντα υποστήριζε ότι ο Σον ήταν ο καλύτερος Τζέιμς Μποντ». Από κοντά και ο Ντάνιελ Κρεγκ, ο κατ’ εξοχήν ανανεωτής του ρόλου, δήλωσε: «To χιούμορ και η γοητεία του στη μεγάλη οθόνη μετριούνται σε μεγκαβάτ: βοήθησε να δημιουργηθεί το σύγχρονο μπλοκμπάστερ. Θα συνεχίσει να επηρεάζει ηθοποιούς και σκηνοθέτες και στα χρόνια που έρχονται».

Ο Σον Κόνερι πέθανε στις Μπαχάμες το Σάββατο, σε ηλικία 90 χρόνων, ανάμεσα σε μέλη της οικογένειάς του, τη δεύτερη σύζυγό του, Γαλλομαροκινή ζωγράφο Μισελίν Ροκεμπρίν, και τον γιο του από την Νταϊάν Τσιλέντο, Τζέισον. Εφυγε στον ύπνο του, ήσυχα, με την υγεία του να έχει χειροτερέψει τον τελευταίο καιρό -έπασχε από άνοια. Αποτραβηγμένος από το σινεμά, δεν είχε ούτε στιγμή ξεχαστεί από κανέναν, ήταν ένας ζωντανός μύθος που χάρη στο πνεύμα και το ταλέντο του, αλλά και κάμποσους μεγάλους διορατικούς δημιουργούς, μεγαλούργησε στη μεγάλη οθόνη και αφού έβγαλε τα κομψά κοστούμια του πράκτορα και ξεπέζεψε από την Αστον Μάρτιν του.

Η Σκοτία έχει έναν λόγο παραπάνω να τον θρηνεί, ακόμα κι αν η φανατισμένη υποστήριξή του στην ανεξαρτησία της από το Ηνωμένο Βασίλειο, μέλος και χρηματοδότης του Εθνικού Κόμματος Σκοτίας, δημιουργούσε και κάποιες αμηχανίες. Η πρωθυπουργός Νίκολα Στάρτζον αποχαιρέτησε με συγκίνηση το «παιδί της εργατικής σκοτσέζικης τάξης», έναν «από τους πιο λατρεμένους γιους της χώρας μας». «Θα λείψει από τη Σκοτία και όλον τον κόσμο», κατέληξε.

Γεννημένος το 1930 σε μια υποβαθμισμένη συνοικία του Εδιμβούργου, ο Σον Κόνερι παράτησε το σχολείο στα 14 χρόνια του για να δουλέψει φουλ τάιμ γαλατάς. Στα 18 του πέρασε ένα φεγγάρι από το Βασιλικό Ναυτικό, άρχισε μπόντι μπίλντινγκ, έκανε το μοντέλο, πήρε μέρος στον διαγωνισμό για τον Mr. Universe και τότε ακριβώς, ενώ ήταν στο Λονδίνο, πέρασε από οντισιόν για μια παράσταση του μιούζικαλ «South Pacific» και βρέθηκε ξαφνικά με ένα ρολάκι στη χορωδία γιατί έμοιαζε με ναύτη και μπορούσε να περπατήσει με τα χέρια και το κεφάλι κάτω. Αυτό ήταν. Πάντα είχε ένα ενδιαφέρον για την υποκριτική, άρχισε η καριέρα του και καθόλου δεν άργησε να εκτιναχθεί. Στην αρχή ρολάκια στην τηλεόραση και σε τοπικά θέατρα ρεπερτορίου, μετά πρωταγωνιστικός ρόλος πυγμάχου σε ταινία του BBC και νά τη και η εμφάνισή του στο πλευρό της σταρ Λάνα Τάρνερ, στο μελόδραμα «Another Time, Another Place» (1957).

To σεξ απίλ του, που μόνο τυφλός δεν το έβλεπε, και η σύζυγος του θρυλικού παραγωγού Αλμπερτ Μπρόκολι, Νταϊάνα, το πρόσεξε και το παραπρόσεξε, τον επέβαλε, με δική της επιμονή, σε βάρος άλλων μεγάλων ονομάτων της εποχής, στην πρώτη ταινία Τζέιμς Μποντ, «Δόκτωρ Νο». Σχετικά χαμηλού μπάτζετ, βγήκε το 1962, έσκισε στην Αγγλία, τα πήγε καλά και στις ΗΠΑ. Η βιομηχανία Μποντ πήρε φόρα. Ο Σον Κόνερι, τελειοποιώντας την περσόνα του πράκτορα 007, παίρνοντας, αυτός ένα λαϊκό παιδί από τη Σκοτία, μαθήματα τρόπων, στιλ και αριστοκρατικότητας από τον σκηνοθέτη Τέρενς Γιανγκ, γύρισε, τη μία μετά την άλλη, τέσσερις ταινίες από το 1963 έως το 1967: «Από τη Ρωσία με αγάπη», «Επιχείρηση Χρυσοδάκτυλος», «Επιχείρηση Κεραυνός», «Ζεις μονάχα δυο φορές».

Είχε αρχίσει, όμως, να έχει κάποια δυσανεξία προς τον ρόλο, είχε άλλωστε ανοίξει τα φτερά του για ταινίες άλλου επιπέδου, όπου η σκοτεινιά, η βία και ο ερωτισμός του Μποντ μπορούσε να αποκτήσει βάθος και πολυπλοκότητα. Ο Χίτσκοκ τον πήρε για το ψυχολογικό του θρίλερ «Μάρνι» (1964), αλαζόνας, κτητικός και βιαστής μεγαλοεκδότης στο πλευρό της Τίπι Χέντρεν.

Πρωταγωνίστησε στο βίαιο δράμα «The Hill» του Σίντνεϊ Λουμέτ. Κι έτσι, αρνήθηκε να παίξει στον επόμενο Μποντ, «Στην υπηρεσία της Αυτής Μεγαλειότητος», για τον οποίο επιστρατεύτηκε ο Τζορτζ Λάζενμπι, ενώ παζάρεψε πολύ σκληρά την αμοιβή του για να επιστρέψει το 1971 στο «Τα διαμάντια είναι παντοτινά». Θα μπορούσε να ήταν αυτός και ο τελευταίος Μποντ του, αν δεν είχε δεχτεί να παίξει και στον «ανεπίσημο», και εκτός σειράς, του «Ποτέ μην ξαναπείς ποτέ» (1983).

Από κει και πέρα, ελεύθερος και γεμάτος αυτοπεποίθηση, λατρεμένος του κοινού, μπορούσε να κάνει ό,τι ήθελε. Μέχρι και να συνεργαστεί με τον Τζον Μπούρμαν, auteur του βρετανικού σινεμά, στο καλτ πια και περίεργο sci-fi «Zardoz», να παίξει με τον φίλο του Μάικλ Κέιν στο επικό «Ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς» του Τζον Χιούστον έναν απατεώνα και πανούργο Βρετανό αξιωματικό στα βουνά του Αφγανιστάν, να γίνει ένας γερασμένος Ρομπέν των Δασών στο «Robin and Marian» του Ρίτσαρντ Λέστερ στο πλευρό της Οντρεϊ Χέπμπορν ή να σηκώσει στους ώμους του την ευρωπαϊκή υπερπαραγωγή «Το όνομα του Ρόδου» από τον Ζαν-Ζακ Ανό.

Ακόμα και η συμμετοχή του σε δεύτερους ρόλους γινόταν το «γεγονός» της κάθε ταινίας του. Αλλωστε το μοναδικό Οσκαρ της ζωής του, το 1988, για β’ ρόλο ήταν, του έντιμου Ιρλανδού αστυνομικού Μαλόουν στους «Αδιάφθορους» του Μπράιαν ντε Πάλμα, που βοηθάει τον Ελιοτ Νες του Κέβιν Κόστνερ να πιάσουν τον Αλ Καπόνε.

Επαιξε τον μπαμπά τού μόλις 12 χρόνια μικρότερού του Χάρισον Φορντ στο «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και η Τελευταία Σταυροφορία» του Σπίλμπεργκ, αλλά αρνήθηκε να το επαναλάβει το 2007, στην τέταρτη ταινία της σειράς - είχε ήδη αποσυρθεί από το 2003 και, όπως είπε, «η σύνταξη είναι και γαμώ τις διασκεδάσεις».

Ο ίδιος απέδιδε την αντοχή της κινηματογραφικής του καριέρας, το άνετο πέρασμά του από τους σέξι και κούκλους άντρες σε δύσκολους χαρακτήρες, στο ότι «δεν είχε πρόβλημα να μεγαλώσει». Ελεγε το 1987 σε συνέντευξή του στους «Νιου Γιορκ Τάιμς»: «Ο Μπαρτ Λάνκαστερ είχε μια πιο μακριά και ποικιλόμορφη καριέρα από τον Κερκ Ντάγκλας γιατί αρνήθηκε να τον περιορίσουν. Ηταν πιο έτοιμος να παίξει λιγότερο ρομαντικούς ρόλους και τους διάλεγε με πιο πειραματική διάθεση. Το ίδιο προσπαθώ να κάνω κι εγώ. Δεν με νοιάζει να φαίνομαι στην οθόνη γερασμένος ή ηλίθιος».

Ο Σον Κόνερι είχε έρθει στην Ελλάδα συνοδεύοντας τη γυναίκα του Μισελίν Ροκεμπρίν, που οργάνωνε έκθεση ζωγραφικών της έργων. Μικροκαμωμένη και πολύ λιγότερο ωραία από αυτόν, η μανιώδης, όπως και ο Κόνερι, γκόλφερ δεχόταν την απίστευτη στήριξη και προσοχή του, αν και ο μακρύς γάμος τους (συναντήθηκαν το 1970, παντρεύτηκαν το 1975 και ζούσαν στην Μαρμπέλα της Ισπανίας) πέρασε μια δημόσια κρίση όταν αποκαλύφθηκε ερωτική του σχέση με την τραγουδίστρια Λίντσεϊ ντε Πολ.

Πρώτη του σύζυγος ήταν η ηθοποιός Νταϊάν Τσιλέντο, μητέρα του γιου του Τζέισον. Στην αυτοβιογραφία της τον κατηγόρησε για βιαιότητα. Και ο ίδιος σε μια συνέντευξη το 1965 στο «Playboy», που σήμερα μπορεί να του κόστιζε και την καριέρα του, είχε πει: «Δεν είναι κακό να χτυπάς μια γυναίκα, αν και δεν συνιστώ να το κάνεις με τον τρόπο που χτυπάς έναν άντρα».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Το παλιόπαιδο των Monty Python δεν είναι πια εδώ
Πέθανε στα 77 του χρόνια, αφού πάλεψε με μορφή άνοιας, ο περίφημος Βρετανός κωμικός, συγγραφέας και σκηνοθέτης, που είναι κυρίως υπεύθυνος για την κορυφαία ταινία τους, τη βλάσφημη «Ενας προφήτης, μα τι...
Το παλιόπαιδο των Monty Python δεν είναι πια εδώ
ΣΙΝΕΜΑ
Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά
Την πρώτη φορά που συνάντησε τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ τού γύρισε την πλάτη, απέρριψε την πρότασή του για έναν μικρό ρόλο στο «Με κομμένη την ανάσα» γιατί της ζήτησε να είναι γυμνή. Η έφηβη,18χρονη Δανέζα Χάνα Κάρεν...
Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ
Ο Τζον Κασαβέτης, όπως έλεγε, του έσωσε τη ζωή, τον βοήθησε να γίνει ηθοποιός, τον πήρε στις ταινίες του, στο ίδιο του το σπιτικό, έγινε φίλος του για μια ολόκληρη ζωή. Ετσι είναι λογικό που προκάλεσε...
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ
ΣΙΝΕΜΑ
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ
Αντίο στον σπουδαίο Βρετανό ηθοποιό Άλμπερτ Φίνεϊ. Επί πολλές δεκαετίες έπαιξε τα πάντα, εκλεκτικός και την ίδια στιγμή ανοιχτός, πήρε μια μεγάλη θεατρική παράδοση και τη γονιμοποίησε με τις ρίζες του, της...
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
Στα 77 του χρόνια έφυγε από τη ζωή ο ιδιοφυής δημιουργός που έκλεισε στις διάσημες ταινίες του, από την πιο ιταλική μέχρι την πιο παγκόσμια, τα πιο ετερόδοξα ανθρώπινα ερωτήματα. Για την πολιτική και την...
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας