Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η φεμινίστρια Νορβηγίδα και η ανατρεπτική Τσέχα

Αριστερά: «Σύζυγοι» της Ανια Μπρέιεν Δεξιά: «Μαργαρίτες» της Βέρα Χιτίλοβα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η φεμινίστρια Νορβηγίδα και η ανατρεπτική Τσέχα

  • A-
  • A+
Δύο αφιερώματα στις κορυφαίες Ευρωπαίες σκηνοθέτιδες Ανια Μπρέιεν και Βέρα Χιτίλοβα

Δύο κορυφαίες φωνές του ευρωπαϊκού σινεμά συστήνει το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (5-15 Νοεμβρίου). Τη Νορβηγίδα Ανια Μπρέιεν, φίλη του Θόδωρου Αγγελόπουλου από τα φοιτητικά τους χρόνια, αγαπημένη δημιουργό του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και πρωτοπόρο του φεμινιστικού σινεμά στη Σκανδιναβία και την Τσέχα Βέρα Χιτίλοβα (1929-2014), ανατρεπτική δημιουργό, μέλος του «τσέχικου νέου κύματος».

Η Ανια Μπρέιεν, διάσημη στη χώρα της, αλλά λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα, έχει τιμηθεί από διεθνή φεστιβάλ και χώρους τέχνης σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει εμπνεύσει νεότερους δημιουργούς και έχει αναγνωριστεί από κορυφαίους σκηνοθέτες. Το σινεμά της έχει συχνά συγκριθεί με εκείνο της Σαντάλ Ακερμαν, αλλά και του Μπέργκμαν και οι ταινίες της ασχολούνται με ζητήματα φύλου, ταυτότητας, έρωτα και μοναξιάς.

Ο κριτικός κινηματογράφου Πίτερ Κόουι έγραψε, μάλιστα, ότι η Μπρέιεν υπήρξε σκηνοθέτιδα του κινηματογραφικού κινήματος «Δόγμα 95», 20 χρόνια πριν αυτό κάνει την εμφάνισή του.

Φέτος, η Μπρέιεν γιορτάζει 80 χρόνια ζωής και το φεστιβάλ τιμά το έργο της, προβάλλοντας επτά ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ. Ανάμεσά τους «Ο Βιασμός» (1971), σκηνοθετικό της ντεμπούτο, που εγκαινίασε το νορβηγικό νέο κύμα, μια απαιτητική φορμαλιστικά ταινία που ασκεί κριτική στο νορβηγικό δικαστικό σύστημα.

Επίσης, η τριλογία της «Σύζυγοι / Wives» (1975, 1985 και 1996), μια φεμινιστική απάντηση στο Husbands (1970) του Τζον Κασσαβέτη. Στην πρώτη ταινία, τρεις γυναίκες αφήνουν τη δουλειά τους, τους συζύγους τους και τα παιδιά τους για να ζήσουν μια διασκεδαστική περιπέτεια μιας εβδομάδας.

Δέκα χρόνια αργότερα, η σκηνοθέτις γύρισε με το ίδιο καστ το Σύζυγοι – Δέκα Χρόνια Μετά και σχεδόν 20 χρόνια μετά το «Σύζυγοι ΙΙΙ». Θα προβληθεί και «Ο Πλησιέστερος συγγενής» (1979), από τις κορυφαίες στιγμές της καριέρας της, σατιρική ματιά σε μια οικογενειακή διαμάχη για μια κληρονομιά. Προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα των Κανών, με τον Μπέργκμαν να δηλώνει ότι έπρεπε να είχε κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα.

Οσο για τη Βέρα Χιτίλοβα, που πέθανε το 2014, υπήρξε αντισυμβατική και ατρόμητη, μια «αναρχική» του τσέχικου σινεμά. Το μεγάλο ταλέντο της αποκαλύφθηκε από την πρώτη της ταινία, το «Κάτι διαφορετικό» (1963), όπου, συνδυάζοντας ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, αφηγείται δυο διαφορετικές ιστορίες: στη μία η πραγματική πρωταθλήτρια Εύα προετοιμάζεται υπό το άγρυπνο βλέμμα ενός άνδρα προπονητή. Στη δεύτερη, η νοικοκυρά Βέρα αισθάνεται την πλήξη της καθημερινότητάς της, την ώρα που ο σύζυγός της περιμένει από εκείνη να λύσει όλα τα προβλήματα.

Στη Θεσσαλονίκη θα προβληθούν και «Οι Μαργαρίτες» (1966), η πιο γνωστή ταινία της. Δυο νεαρά κορίτσια αποφασίζουν ότι αφού ο κόσμος είναι κακός, τότε θα είναι και οι ίδιες κακές και σπέρνουν τον πανικό σε ολόκληρη την Πράγα. Η ταινία, που απαγορεύτηκε από το κομμουνιστικό καθεστώς, θεωρείται ένας κινηματογραφικός ύμνος στην ανεξαρτησία.

Από τα τρία σποτάκια της Σοφίας Εξάρχου

Τα φετινά σποτ του φεστιβάλ ανατέθηκαν στην ανερχόμενη σκηνοθέτιδα Σοφία Εξάρχου (του πολυβραβευμένου «Park»). «Σε μια περίοδο φόβου και αβεβαιότητας ήθελα να φτιάξω τρεις μικρές ιστορίες, που να αφηγούνται την ιδέα ότι συνεχίζουμε να κάνουμε και να βλέπουμε σινεμά με κάθε τρόπο», εξηγεί.

Και όντως, τα τρία σποτάκια, είναι χαριτωμένα, αστεία και πρωτότυοα. Το ένα («Sci-fi») είναι από τη μεριά των δημιουργών, το δεύτερο («Ταράτσα»), από τη μεριά των θεατών και το τρίτο («Foleys») για τους cinema geeks, σινεφίλ, ερασιτέχνες κινηματογραφιστές και τρελαμένους με επιστημονική φαντασία. Δείτε τα στο κανάλι Youtube του φεστιβάλ.

ΣΙΝΕΜΑ
Με 177 ταινίες, αντίδραση στο lockdown
Ξεκινά την Πέμπτη το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με πλούσιο πρόγραμμα και πλήρη διαδικτυακή κάλυψη.
Με 177 ταινίες, αντίδραση στο lockdown
ΣΙΝΕΜΑ
Διαδικτυακά φέτος το 61o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Διαδικτυακά θα γίνει φέτος το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το δεκαήμερο 5-15 Νοεμβρίου, με σύνθημα «Σινεμά με κάθε τρόπο». Θα προβληθούν 177, άκρως επίκαιρες, ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Διαδικτυακά φέτος το 61o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
ΣΙΝΕΜΑ
Η πανδημία αναγκάζει το φεστιβάλ να γίνει online  
Τέρμα τα όνειρα για μια διοργάνωση, που θα γινόταν 5-15 Νοεμβρίου στις αίθουσες της πλατείας Αριστοτέλους και του λιμανιού. Η ηγεσία του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επέλεξε αποκλειστικά την διαδικτυακή μορφή.
Η πανδημία αναγκάζει το φεστιβάλ να γίνει online  
ΣΙΝΕΜΑ
Το τραυματισμένο σινεμά έχει την Agora του
Ενα από τα πιo συναρπαστικά πρόσωπα του ελληνικού κινηματογράφου, η Κάτια Γκουλιώνη θα είναι η φετινή πρέσβειρα της Αγοράς του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (5-15 Νοεμβρίου).
Το τραυματισμένο σινεμά έχει την Agora του
ΣΙΝΕΜΑ
Ολα για το ελληνικό σινεμά
Το 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μέσα στην αβεβαιότητα για το μέλλον των κλειστών αιθουσών σε εποχές κορονοϊού, άρχισε να προετοιμάζεται με όλα τα σενάρια πάνω στο τραπέζι.
Ολα για το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας