Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν «έφυγε» η Μελίνα
ΑΠΕ ΜΠΕ/ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν «έφυγε» η Μελίνα

  • A-
  • A+
Μελίνα Μερκούρη 1920-1994 • Αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννησή της.

Ηταν Κυριακή, 7 Μαρτίου 1994, όταν από την Αμερική ήρθε το μαντάτο που απευχόμασταν: «Η Μελίνα έφυγε…». Κι άντε, μετά το σοκ, να συμμαζευτούμε και να ριχτούμε σ’ ένα δημοσιογραφικό ράλι για την «τελευταία Ελληνίδα θεά», όπως την αποκάλεσε πρωτοσέλιδα η «Ελευθεροτυπία».

Δεν είχαμε ετοιμάσει τίποτα, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια με τα πολυσέλιδα, και κυρίως, τα τηλεοπτικά αφιερώματα (υπήρχε μόνο η συνέντευξη του 1992) επειδή πιστεύαμε ότι δεν θα χάναμε τη Μελίνα. Η κατάσταση, ωστόσο, αντιμετωπίστηκε, με τη συμβολή ολόκληρου του πολιτιστικού δυναμικού της «Ελευθεροτυπίας» και άλλων συναδέλφων. Αποτέλεσμα, 16 σελίδες.

Κι έτσι συνεχίστηκε ολόκληρη την εβδομάδα, φτάνοντας –με ρεπορτάζ, αφιερώματα, μηνύματα, δηλώσεις απ’ όλο τον κόσμο κ.λπ.– συνολικά τις εκατό περίπου σελίδες [ένα ρεκόρ για θανόντα καλλιτέχνη (δεδομένου, πάντως, ότι η Μελίνα δεν ήταν μόνο αυτό)]. «Ησουν η πρώτη που έσπασες τα σύγχρονα μικροελλαδικά σύνορα, μεταφέροντας στις άκρες της Γης λεβεντιά και περηφάνια. Και μας έκανες περήφανους», αναφερόταν στο κύριο άρθρο της εφημερίδας.

Η Μελίνα, όπως προαναφέρθηκε, πέθανε Κυριακή, «επέστρεψε» στην Ελλάδα Τρίτη κι εκτέθηκε σε 24ωρο λαϊκό προσκύνημα στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης Αθηνών, απ’ όπου πέρασαν καν και καν – «Αι γενεαί πάσαι» κατά την εφημερίδα. Ατομα δηλαδή απ’ όλα τα κοινωνικά στρώματα, όλων των ηλικιών, αρκετοί από τους οποίους την «συντρόφευαν» ακόμα και τη νύχτα, συχνά υπό βροχή και κρύο. Και το αποκορύφωμα, η κηδεία την Πέμπτη, με τιμές αρχηγού κράτους, με το φέρετρο σε κιλλίβαντα πυροβόλου και με πλήθη κόσμου να ακολουθούν.

Εκατοντάδες τα μηνύματα, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, τα ψηφίσματα, οι προσφορές, και οι χώροι-ιδρύματα, πολιτιστικοί φορείς, μνημεία, σχολεία με τ’ όνομά της. «Οι Ελληνες είμαστε οι καλύτερες μοιρολογήτρες», είχε πει η ίδια. Το βέβαιο είναι ότι η Μελίνα δεν ανήκει στους αξέχαστους ξεχασμένους…

Δείτε παρακάτω το αφιέρωμα: 

 

 

ΣΙΝΕΜΑ
Πατάει «Εnter» με αναθέσεις έργων σε καλλιτέχνες
Το νέο πρότζεκτ δεν έχει σύνορα και γενιές, αγκαλιάζει όλες τις τέχνες και έχει στόχο τη δημιουργία μιας ψηφιακής χρονοκάψουλας που θα διατηρήσει τη μνήμη της εποχής της πανδημίας.
Πατάει «Εnter» με αναθέσεις έργων σε καλλιτέχνες
ΣΙΝΕΜΑ
Ποιες ταινίες ελπίζουμε να δούμε ώς το τέλος του χρόνου
Αν αυτό ακούγεται ιδιαίτερα φλου, πράγματι, είναι. Οι κινηματογράφοι προσπαθούν να λειτουργήσουν αυτή τη σεζόν, εφαρμόζοντας τα μέτρα και ελπίζοντας τουλάχιστον η περιορισμένη πληρότητα να είναι... πλήρης, να...
Ποιες ταινίες ελπίζουμε να δούμε ώς το τέλος του χρόνου
ART - ΝΕΑ
Η Πειραιώς 260 ξαναζωντανεύει
Eρχεται ο Κρίστοφερ Ρούπινγκ, το πιο hot όνομα του γερμανικού θεάτρου, για ένα εργαστήριο γύρω από τον Μπρεχτ. Το Φεστιβάλ Αθηνών σχεδίασε το πρωτοπόρο πρόγραμμα Open Plan για καλλιτέχνες και κοινό, πρώτη φορά...
Η Πειραιώς 260 ξαναζωντανεύει
ΣΙΝΕΜΑ
Αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη
Το 8ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανιών θα πραγματοποιηθεί από τις 21 μέχρι τις 31 Οκτωβρίου με αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη.
Αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη
ART - ΝΕΑ
Συναυλίες και παραστάσεις, το «εύκολο θύμα»
Ο καλλιτεχνικός χώρος και όσοι εργάζονται σ’ αυτόν είναι ως γνωστόν τα κατ’ εξοχήν θύματα της πανδημίας. Οι εκδηλώσεις του καλοκαιριού έγιναν κουτσά-στραβά και η χειμερινή σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει την ίδια...
Συναυλίες και παραστάσεις, το «εύκολο θύμα»
ART - ΝΕΑ
Πειραιάς: Στήριξη ΣΥΡΙΖΑ στους ανθρώπους του πολιτισμού
«Οι άνθρωποι του πολιτισμού δεν είναι αόρατοι» έγραφε το γιγαντο-πανό που αναρτήθηκε στο δημοτικό θέατρο Πειραιά από τον ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Πειραιά, δηλώνοντας με αυτό τον τρόπο την έμπρακτη στήριξή...
Πειραιάς: Στήριξη ΣΥΡΙΖΑ στους ανθρώπους του πολιτισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας