Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποιες ταινίες ελπίζουμε να δούμε ώς το τέλος του χρόνου

«Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποιες ταινίες ελπίζουμε να δούμε ώς το τέλος του χρόνου

  • A-
  • A+

Αν αυτό ακούγεται ιδιαίτερα φλου, πράγματι, είναι. Οι κινηματογράφοι (και, μαζί τους, οι εταιρείες κινηματογραφικής διανομής και ολόκληρη η αγορά), προσπαθούν να λειτουργήσουν αυτή τη σεζόν, εφαρμόζοντας τα μέτρα και ελπίζοντας τουλάχιστον η περιορισμένη πληρότητα να είναι... πλήρης, να συντηρηθούν στοιχειωδώς οι ίδιοι και το προσωπικό τους.

Αυτή τη στιγμή, οι θερινοί κινηματογράφοι κλείνουν, το μπουφάν οριακά φτάνει για να καλύψει μια βραδιά κάτω από τ’ αστέρια. Και οι χειμερινοί λειτουργούν, αναλόγως υγειονομικού χάρτη, με πληρότητα που περιορίζεται ώς και το 30% - καθόλου μόνο στην Κοζάνη. Με τον ίδιο τρόπο, αμφίβολο είναι και το ποιες, ακριβώς, ταινίες θα βγουν στις αίθουσες ώς το τέλος της σεζόν.

Οι ταινίες που προβάλλονται αυτόν τον καιρό ανήκουν περισσότερο στις καλλιτεχνικές επιλογές: οι μεγάλες εμπορικές παραγωγές που, εξ ορισμού, τραβούν και περισσότερο νέο κόσμο, περιμένουν υπομονετικά να τελειώσει η πανδημία για να βγουν. Αρα, στα σινεμά πηγαίνει περισσότερος κόσμος των 35 χρόνων και πάνω. Τα προγράμματα βγαίνουν περίπου βδομάδα βδομάδα, στον ρυθμό των ενημερώσεων της Πολιτικής Προστασίας και, φυσικά, χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία σε γενικές γραμμές.

Υπάρχουν, ωστόσο, ταινίες που φιλοδοξούμε ότι θα δούμε ώς τις γιορτές κι έχουμε λόγο γι’ αυτό. Μια μικρή γεύση, παρακάτω.

«Ασπρο πάτο» του Τόμας Βίντερμπεργκ. Εξαιρετικά πολυαναμενόμενη, θα είχε, άλλωστε, κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κανών, η νέα ταινία του σπουδαίου Δανού, του Τόμας Βίντερμπεργκ, δεν περιορίζεται από το χρονοδιάγραμμα της εξόδου της στην Αμερική. Οπότε, σκεπτόμενοι αισιόδοξα, την περιμένουμε τους ερχόμενους μήνες. Η ταινία ακολουθεί την ιστορία μιας ομάδας δασκάλων που θέλουν να δοκιμάσουν μια καινούργια προσέγγιση στη ζωή και τη δουλειά τους: αποφασίζουν να πίνουν σταθερά αλκοόλ και να διατηρούν ένα ελαφρύ επίπεδο μέθης σε όλη τη διάρκεια της μέρας. Ενα πείραμα που θα αποδειχθεί εξαιρετικά πετυχημένο για μερικούς, αλλά όχι τόσο πετυχημένο για άλλους. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο μεθυστικός Μαντς Μίκελσεν.

«Soul» του Πιτ Ντόκτερ. Η νέα ταινία της Pixar θα προβαλλόταν, θεωρητικά, σε αίθουσες κατάμεστες, με τον γνώριμο συνδυασμό μικρών και μεγαλύτερη ηλικιών που το στούντιο έχει κερδίσει με τη σφραγίδα της έμπνευσης και της πρωτοτυπίας του. Ωστόσο, το «Soul» στην Αμερική θα βγει απ’ ευθείας διαδικτυακά, στην πλατφόρμα Disney+, όπως έγινε στην αρχή της σεζόν με τη «Mulan». Θεωρητικά, λοιπόν, στις χώρες όπου δεν λειτουργεί η πλατφόρμα, όπως η Ελλάδα, η ταινία θα βγει στους κινηματογράφους.

Η ταινία μάς συστήνει τον Τζο Γκάρντνερ, έναν καθηγητή σχολικής μπάντας, του οποίου το αληθινό πάθος είναι να παίζει τζαζ. Ο Τζο πιστεύει ότι υπάρχει τρόπος να πραγματοποιήσει το όνειρό του, αλλά μια στραβοτιμονιά τον στέλνει σε ένα φανταστικό μέρος όπου θ’ αναγκαστεί να σκεφτεί τι πραγματικά σημαίνει να έχεις ψυχή. Εκεί θα συναντήσει και θα συνεργαστεί με μια 22χρονη, που σκέφτεται ότι η ζωή στη Γη δεν είναι αυτή που θα μπορούσε να είναι. Εχουμε πίστη στην Pixar, γιατί οι ταινίες της πάντα έχουν ψυχή.

«Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ. Προορίζεται για τη μεγάλη οθόνη στην Ελλάδα στα τέλη Νοεμβρίου – και θεωρούμε ότι θα συμβεί, μια και η νέα ταινία του Φίντσερ είναι παραγωγή του Netflix και μετά την πορεία της στις αίθουσες, χωρίς μεγάλη έγνοια για τις εκεί εισπράξεις της, θ’ ανέβει στην πλατφόρμα. Εδώ, ο Ντέιβιντ Φίντσερ, αναπλάθοντας όπως φαίνεται μαγικά την αισθητική και την ατμόσφαιρα του «Πολίτη Κέιν», αφηγείται τη μεγάλη περιπέτεια του σεναριογράφου Χέρμαν Μάνκιεβιτς κατά τη διάρκεια της δημιουργίας της ταινίας και τις συγκρούσεις του με τον Ορσον Γουέλς. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο οσκαρικός Γκάρι Ολντμαν και, γύρω του, οι Λίλι Κόλινς, Αμάντα Σίφριντ και ο Τομ Μπερκ στον ρόλο του Ορσον Γουέλς.

«Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν» του Γούντι Αλεν. Με τους Τζίνα Γκέρσον, Γουόλας Σον, Ελενα Ανάγια, Λουί Γκαρέλ, Σερζί Λοπέζ. Πήγε, ήρθε, άλλαξε ημερομηνίες, τώρα τη βλέπουμε για τον Δεκέμβριο, την τελευταία ταινία ενός από τους σκηνοθέτες που πεισματικά προτιμά, κάθε χρόνο, το ελληνικό κοινό. Γυρισμένη στο Σαν Σεμπαστιάν (στο φεστιβάλ του οποίου και έκανε πρεμιέρα), η ταινία παρακολουθεί τον διανοούμενο Μορτ Ρίφκιν που συνοδεύει τη σύζυγό του, Σου, στο διάσημο ισπανικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν, ενώ ανησυχεί ότι ο νεαρός σκηνοθέτης, Φιλίπ, σκοπεύει να την ξεμυαλίσει.

Οι ελληνικές ταινίες που δεν είδαμε

Ας μη μιλήσουμε για όσες ολοκληρώθηκαν στη διάρκεια ή ακριβώς μετά την καραντίνα, για όσες ελληνικές ταινίες χάνουν έναν χτύπο της καρδιάς τους στο limbo που δημιουργεί η εποχή μας. Υπάρχουν, όμως, ελληνικές ταινίες που έκαναν ήδη τις πρεμιέρες τους στα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, κάποιες θα προβληθούν και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από τις 5 Νοεμβρίου και, άρα, τις περιμένουμε στα σινεμά.

Σ’ αυτή την κατηγορία ανήκει το «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, με πρωταγωνιστές τους Βαγγέλη Μουρίκη, Αργύρη Πανταζάρα και Σοφία Κόκκαλη, που έκανε πρεμιέρα στην Berlinale, αποφεύγοντας στο τσακ τον κορονοϊό. Το «Kala Azar» της Τζάνις Ραφαηλίδου, με την Πηνελόπη Τσιλίκα, τον Δημήτρη Λάλο και τη Μισέλ Βάλεϊ, που λανσαρίστηκε στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ. Τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, με πρωταγωνιστή τον Αρη Σερβετάλη, που άνοιξε πανηγυρικά το τμήμα των Οριζόντων στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας. Και το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, η πρώτη του αγγλόφωνη ταινία κι ελληνοαμερικανική παραγωγή, με τους Σεμπάστιαν Σταν και Ντενίζ Γκοφ, που προβλήθηκε για πρώτη φορά στο φετινό Φεστιβάλ του Τορόντο.

ΣΙΝΕΜΑ
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
Μπορεί οι νέες ταινίες που βγαίνουν σήμερα να μοιάζουν πολλές για τα τόσο μειωμένα εισιτήρια των ημερών, αλλά οι επιλογές που προσφέρει η εβδομάδα είναι ενδιαφέρουσες, πολυσυλλεκτικές κι αξίζουν τον κόπο.
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
ΣΙΝΕΜΑ
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
Ο Ααρον Σόρκιν, εμπνέεται, για τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του, από την πραγματική ιστορία της δίκης των 7 του Σικάγου, για να επικρίνει τη σημερινή αμερικανική κυβέρνηση με τον χαρακτηριστικό του τρόπο.
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
ΣΙΝΕΜΑ
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο
Με την αναστολή λειτουργίας των κλειστών αιθουσών, οι περισσότερες νέες ταινίες αναβλήθηκαν. Επιβιώνουν μια γλυκύτατη πρεμιέρα από τη Σιγκαπούρη, μια κωμωδία με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και οι Νύχτες Πρεμιέρας .
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας