Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η γυναικεία δύναμη της Ντίσνεϊ

Η έμπειρη Νεοζηλανδή σκηνοθέτρια και η διάσημη Κινέζα ηθοποιός αποκαλύπτουν τα μυστικά τής μπλοκμπάστερ ταινίας «Μουλάν»

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η γυναικεία δύναμη της Ντίσνεϊ

  • A-
  • A+

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Με φιλμογραφία που επικεντρώνεται γύρω από ιστορίες γυναικών («Ανιση μάχη» 2005, «Τhe Zookeeper's wife», 2017) η Νεοζηλανδή σκηνοθέτρια Νίκι Κάρο αποδείχτηκε μοναδική για την ανάθεση της ταινίας της Ντίσνεϊ «Μουλάν», που δίνει σάρκα και οστά στη συνονόματη animation. Εξίσου εύστοχη ήταν η επιλογή της ηθοποιού Γιφέι Λιου, η οποία είχε όλα τα προσόντα που απαιτούσε μια τέτοια παραγωγή: όμορφη, γνήσια Κινέζα από τη Γουχάν, που όμως έχει ζήσει στη Νέα Υόρκη και μιλάει αγγλικά, με ευχέρεια κίνησης, σχετικά γνωστή και στις δύο χώρες. Η παρακάτω συνέντευξη πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο Φεβρουάριο.

• Οταν δουλεύατε στην ταινία θα πρέπει να είχατε υπόψη σας το αμερικανικό αλλά και το κινεζικό κοινό. Υπήρξαν κάποιες αποφάσεις που πήρατε για χάρη της γνησιότητας της κινεζικής κουλτούρας;

Κάρο: Σε όλη μου την καριέρα έκανα ταινίες έξω από τη δική μου κουλτούρα, αρχίζοντας με τη «Whale Rider» γύρω από τον ιθαγενή πληθυσμό της Νέας Ζηλανδίας. Στη δουλειά μου δίνω προτεραιότητα στη γνησιότητα. Κι έχω καταλάβει ότι όταν το προσέχω αυτό, η ταινία αποκτά διεθνή απήχηση.

Για τη «Μουλάν» το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πάω στην Κίνα και να βιώσω αυτή την υπέροχη χώρα για πρώτη φορά. Επειτα, μέσω όλων των τμημάτων της παραγωγής, στην προεργασία, το γύρισμα και στο μοντάζ ακόμα έκανα εξονυχιστική έρευνα για τον πολιτισμό της Κίνας.

• Θα λέγατε ότι το ίδιο αλλά αντιστρόφως ισχύει και για σας; Προσαρμόσατε την ερμηνεία του ρόλου σας για το αμερικανικό κοινό;

Λιου: Δεν σκέφτομαι ποτέ το αποτέλεσμα, γιατί βασίζομαι στο αγνό πάθος μου για την ταινία. Πρέπει να χάσεις τον εαυτό σου και να βουλιάξεις στον χαρακτήρα σου χωρίς να σκέφτεσαι τίποτα άλλο. Αν ο χαρακτήρας πείθει, τότε θα πείθει και η ταινία όπου κι αν παίζεται.

• Νομίζετε πως η ιστορία της Μουλάν ξεπερνάει τα όρια του παιδικού ή νεανικού κινηματογράφου; Ποια είναι για σας η σημασία της ταινίας;

Κάρο: Για μένα ήταν μεγάλη τιμή να φέρω στη μεγάλη οθόνη μια ιστορία που παραμένει ζωντανή για μια ολόκληρη χιλιετηρίδα. Το γεγονός ότι λέμε την ιστορία ενός κοριτσιού που πάει να πολεμήσει για να σώσει την ζωή του πατέρα της, που μεταμφιέζεται σε αγόρι, αλλά ακούει την εσωτερική της δύναμη και μάχεται σαν γυναίκα -κι όλα αυτά το 2020- μου φαίνεται σημαδιακό.

Εξάλλου το ότι σκηνοθετώ μια ιστορία για μια γυναίκα έχει επιπρόσθετη σημασία, γιατί κι εγώ, σαν τη Μουλάν, αναγκάστηκα να βρω την εσωτερική μου δύναμη ώστε να την αφηγηθώ. Δεν μεταμφιέζομαι σε άντρα για να σκηνοθετήσω. Σκηνοθετώ ως γυναίκα.

Σε κάποια στιγμή στην ταινία ένας χαρακτήρας μένει κατάπληκτος και λέει «αδύνατον, μια γυναίκα οδηγεί έναν στρατό αντρών»! Μου αρέσει να το ακούω αυτό γιατί κι εγώ έτσι αισθάνομαι, αυτή είναι η δουλειά μου. Ο «στρατός» μου είναι το συνεργείο μου με στρατηγούς γυναίκες! Με ενδιέφερε πώς παρουσιάζεται μια τέτοια ιστορία από μια γυναίκα: ναι στο μέγεθος, στο θέαμα και τη δράση, αλλά και ναι στο βάθος και το συναίσθημα!

• Παρ' όλα αυτά μιλάμε για μια ιστορία που ανήκει στην προφορική παράδοση της Κίνας. Πώς συνδυάσατε τις επιθυμίες σας ως σύγχρονη γυναίκα με την παράδοση μιας κατά βάση πατριαρχικής κοινωνίας;

Κάρο: Η παράδοση είναι σημαντική γιατί φέρει όλη την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας. Η Μουλάν παίρνει διαφορετικό μονοπάτι, αλλά αυτό όπως και το παραδοσιακό μονοπάτι της αδελφής της καταλήγουν στην τιμή της οικογένειας. Η παράδοση όπως και η απόσχιση από την παράδοση είναι εξίσου σημαντικές.

Λιου: Συμφωνώ απόλυτα. Δεν υπάρχει εξήγηση για την αγάπη. Σε αγαπώ γιατί σε αγαπώ. Η αληθινή αγάπη είναι ίδια παντού, σε όλες τις μορφές της. Εκτιμώ πολύ την ιστορία της Μουλάν γιατί προσφέρει μια ανοιχτή ματιά… Η αποδοχή του εαυτού μας οδηγεί σε αναπάντεχα κατορθώματα.

• Πριν από 20 χρόνια, τότε που το στούντιο Ντίσνεϊ έκανε την ταινία κινούμενων σχεδίων «Μουλάν», πολλά παιδιά στην Αμερική αγάπησαν για πρώτη φορά μια ιστορία από την Κίνα. Από τότε η ταινία έχει παραμείνει πόλος της ποπ κουλτούρας. Πιστεύετε ότι το ίδιο θα συμβεί και με τη δική σας;

Κάρο: Συμφωνώ πως η ταινία του 1998 άνοιξε τον δρόμο για ένα διεθνές κοινό. Μάλιστα ήταν καθοριστική για μια ολόκληρη γενιά. Ελπίζω πως αυτή η ταινία θα είναι συμπληρωματική της πρώτης, ειδικά σχεδιασμένη για τα ίδια τα παιδιά που τώρα ενηλικιώνονται. Πάντως, κατά τη γνώμη μου, κάθε φορά που ένας ξένος πολιτισμός φανερώνεται στο δυτικό κοινό πρόκειται για ακόμα μία επιτυχία.

• Πείτε μας για τον αισθητικό κόσμο που δημιουργήσατε με την ταινία. Κάνετε αναφορές στην κινεζική τέχνη;

Κάρο: Συνεχώς ναι. Διευθυντής φωτογραφίας ήταν η Αυστραλή Μάντι Γουόκερ, μια καλλιτέχνις! Συμφωνήσαμε πως ως ταινία δράσης θα έπρεπε να δίνει μια αίσθηση της πηγαίας ενέργειας αλλά και ομορφιάς. Μελετήσαμε πάλι την παραδοσιακή κινεζική ζωγραφική και τον κλασικό κινηματογράφο. Μελετήσαμε τα χρώματα και τον σχεδιασμό των πλάνων, ώστε να συμβάλουν στην αισθητική της ταινίας. Οι φακοί που χρησιμοποιήσαμε τραβούν την προσοχή στο κέντρο του κάδρου. Θα δείτε πως σε αυτήν την ταινία η Μουλάν βρίσκεται πάντα στο κέντρο της εικόνας και ότι η εικόνα είναι προσεκτικά σχεδιασμένη, όπως στην κινεζική τέχνη.

ΣΙΝΕΜΑ
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
Μπορεί οι νέες ταινίες που βγαίνουν σήμερα να μοιάζουν πολλές για τα τόσο μειωμένα εισιτήρια των ημερών, αλλά οι επιλογές που προσφέρει η εβδομάδα είναι ενδιαφέρουσες, πολυσυλλεκτικές κι αξίζουν τον κόπο.
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
ΣΙΝΕΜΑ
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
Ο Ααρον Σόρκιν, εμπνέεται, για τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του, από την πραγματική ιστορία της δίκης των 7 του Σικάγου, για να επικρίνει τη σημερινή αμερικανική κυβέρνηση με τον χαρακτηριστικό του τρόπο.
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
ΣΙΝΕΜΑ
Στην «Bella» ο Χρυσός Διόνυσος του 43ου Φεστιβάλ Δράμας 
H ταινία της Θέλγιας Πετράκη, η μεγάλη νικήτρια του φετινού, 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους. Διακρίθηκαν μεταξύ άλλων Τοπαλίδου, Ιορδανόπουλος, Λέντζου και Σκούρας. Όλα τα βραβεία.
Στην «Bella» ο Χρυσός Διόνυσος του 43ου Φεστιβάλ Δράμας 
ΣΙΝΕΜΑ
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο
Με την αναστολή λειτουργίας των κλειστών αιθουσών, οι περισσότερες νέες ταινίες αναβλήθηκαν. Επιβιώνουν μια γλυκύτατη πρεμιέρα από τη Σιγκαπούρη, μια κωμωδία με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και οι Νύχτες Πρεμιέρας .
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας