Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πανέτοιμο να γίνει από «υβρίδιο» αποκλειστικά ψηφιακό

Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ στο «Nomadland» της Κλόι Ζάο, ταινία έναρξης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πανέτοιμο να γίνει από «υβρίδιο» αποκλειστικά ψηφιακό

  • A-
  • A+
Οι «Νύχτες Πρεμιέρας», που έχουν μοιράσει το πρόγραμμα σε κλειστές και θερινές αίθουσες αλλά και σε online πλατφόρμα, αγωνίζονται για την «υπεράσπιση» του σινεμά και τη «συσπείρωση» των θεατών.

Με μια Αθήνα τρομερά επιβαρυμένη σε κρούσματα Covid-19, το κινηματογραφικό φεστιβάλ της πόλης, οι σταθερά και επί χρόνια αγαπημένες των σινεφίλ, ιδιαίτερα των νέων, «Νύχτες Πρεμιέρας», ανακοίνωσαν ότι ξεκινούν την Τετάρτη απτόητες, αλλά εξοπλισμένες με νέα κουράγια και όπλα.

Λουκάς Κατσίκας, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας

IOANNIS STEFANIDIS

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, Λουκάς Κατσίκας, κλήθηκε παρέα με τους συνεργάτες του να διοργανώσουν το «πρώτο υβριδικό φεστιβάλ στη χώρα μας – έναν τολμηρό συνδυασμό προβολών σε χειμερινές αίθουσες, σε θερινά σινεμά και σε ψηφιακή πλατφόρμα». Γιατί, «σε μια ξεκάθαρα δυστοπική χρονιά, όπου ο κινηματογράφος και η ίδια η αίθουσα παρ’ ολίγον να αποτελέσουν απειλούμενο είδος», αυτοί θέλησαν «να υπερασπιστούν το σινεμά ως φυσικό χώρο και συμμετοχική διαδικασία» και «να συσπειρώσουν το κοινό», μέσα, βέβαια, στις πιο ασφαλείς συνθήκες.

Επειδή, όμως, είχαν συνείδηση ότι οι συνθήκες της πανδημίας μπορούν ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν τα δεδομένα, και να απαγορευτούν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, η ψηφιακή πλατφόρμα εξασφαλίζει τη δυνατότητα μεγάλο μέρος του προγράμματος να διεξαχθεί μόνο online, μαζί και οι πλούσιες παράλληλες δράσεις.

«Η ώρα του λύκου», Ινγκμαρ Μπέργκμαν

Κάτι μας λέει ότι τη φετινή, 26η διοργάνωση, δεν θα τη θυμούνται περισσότερο από κάθε προηγούμενη μόνο οι άνθρωποί της, αλλά και οι θεατές. Οπως και να γίνει, έστω και ψηφιακά, άλλωστε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είχε μεγάλη επιτυχία. Γιατί, πέραν της ανάγκης να δούμε σινεμά σε μια αίθουσα, η μεγαλύτερη έλλειψη είναι οι νέες ταινίες. Και από αυτές οι «Νύχτες Πρεμιέρας», μέσα σε δώδεκα μέρες, 23 Σεπτεμβρίου με 4 Οκτωβρίου, έχουν πολλές.

Και μόνο που εξασφάλισαν, ελάχιστες μέρες μετά τη βράβευσή της με Χρυσό Λιοντάρι, την ταινία «Nomadland» της Κλόι Ζάο για την επίσημη έναρξη (Μέγαρο Μουσικής), είναι σπουδαίο. Αλλά, βέβαια, η 38χρονη Αμερικανίδα, κινέζικης καταγωγής σκηνοθέτιδα, που τώρα όλοι μιλάνε γι’ αυτήν, είναι αγαπημένο παιδί του φεστιβάλ.

Στις «Νύχτες Αθήνας» εμφανίστηκε δειλά το 2015 με την πρώτης της ταινία («Τραγούδια που μου έμαθαν τα αδέλφια μου») και δύο χρόνια αργότερα, κέρδιζε με το «Καλπάζοντας με το όνειρο» το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ, τη Χρυσή Αθηνά. Το ίδιο ερεθιστική και η ταινία λήξης (3 Οκτωβρίου, «Ιντεάλ»), η νέα ταινία του Γερμανού Κριστιάν Πέτζολντ «Η νύμφη του νερού», που χάρισε στην μούσα του, Πόλα Μπέερ, Αργυρη Αρκτο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βερολίνου.

Από εκεί και πέρα με υπομονή και ενθουσιασμό αναζητήστε τα δικά σας must ανάμεσα στις 90 μεγάλου και στις 48 μικρού μήκους ταινίες του προγράμματος. Είτε πάτε σε κάποια αίθουσα, στις κλειστές «Ιντεάλ», «Δαναός 1» και «Οπερα 1», είτε στις θερινές «Λαΐς», «Ριβιέρα», «Τριανόν» και «Στέλλα», είτε προτιμήσετε την ασφάλεια του σπιτιού σας και την ψηφιακή πλατφόρμα online. aiff.gr

■ Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, όπου θα προβληθούν σε πανελλήνια πρεμιέρα πρώτες ή δεύτερες ταινίες, τα ηνία της κριτικής επιτροπής έχει ο Μισέλ Δημόπουλος. Στο άλλο, Διεθνές Διαγωνιστικό, του Ντοκιμαντέρ, ο βραβευμένος δημιουργός ταινιών και φωτορεπόρτερ Μάνι Μπεντσελά. Ανάμεσα στις 20 ταινίες, από Κίνα, Ρωσία, Νότια Αφρική, Γαλλία, Δανία, Ελβετία, Ιταλία, ΗΠΑ, Κούβα, Μεξικό αλλά και Ελλάδα, υπάρχουν ήδη βραβευμένες (Βερολίνο, Σάντανς), αλλά και επιλεγμένες για τις φετινές Κάνες (κι ας μην έγιναν).

■ Οι ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, πάντα στην καρδιά του φεστιβάλ, έχουν το δικό τους Διαγωνιστικό Τμήμα με τίτλο «Ελληνικές Μικρές Ιστορίες» με χορηγό τη Νespresso. Φέτος διαγωνίζονται 46 ταινίες, «βετεράνων» και πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών, ενώ υπήρξε ρεκόρ αιτήσεων (342!). Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής είναι ένα εμβληματικό πρόσωπο του avant garde ελληνικού σινεμά, η Αντουανέττα Αγγελίδη.

■ Το μεγάλο, κεντρικό αφιέρωμα του φεστιβάλ ονειρεύεται. Κάνει αυτό που στις συνθήκες της καραντίνας στερηθήκαμε, κλεισμένοι σπίτια μας. Με τον ωραίο τίτλο «A Dream within a Dream», συγκεντρώνει πολλές και διαφορετικές ταινίες, η καθεμιά τους, όμως, μεταμορφώνει τον κόσμο σε παραμύθι, ποίημα, θρησκευτική εμπειρία. Ανάμεσά τους οι «Πέρσι στο Μαρίενμπαντ» του Αλέν Ρενέ, «Η ώρα του λύκου» του Μπέργκμαν, «Οδός Μαλχόλαντ» του Ντέιβιντ Λίντς, «Το χρώμα του ροδιού» του Παρατζάνοφ και η μυθική «Εκσταση» του Ιβάν Θουλουέτα, που θα προβληθεί πρώτη φορά στη χώρα μας.

■ Τέλος, η Carte Blanche δόθηκε φέτος σε εφτά ιστορικούς συνεργάτες του περιοδικού κόμικς «Βαβέλ», με επικεφαλής, φυσικά, την κυρία Νίκη Τζούδα, συνεκδότρια του εντύπου, που από το 1981 έως το 2008 άφησε ισχυρό αποτύπωμα στην κουλτούρα της χώρας. Διάλεξαν εφτά ταινίες, που –τι ενδιαφέρον!– αρκετές ανήκουν στο κλασικό, αφηγηματικό σινεμά. Ανάμεσά τους οι «Αδελφές Μπροντέ» του Τεσινέ, «Χάρολντ και Μοντ» του Ασμπι, «Συνταγματάρχης Σαμπέρ» του Ιβ Ανζελό, αλλά και οι «Σατυρικόν» του Φελίνι, «Ολική Επαναφορά» του Βερχόφεν και «Ποια είστε, Πόλι Μαγκού;» του Γουίλιαμ Κλάιν. Θα προβληθεί και το ντοκιμαντέρ «Βαβέλ - Από τη σιωπή στην έκρηξη» του Μελέτη Μοίρα.

ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
To 1o EFSYNEMA, το 1ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της «Εφ.Συν.» με αφορμή τα 7α γενέθλιά της, ολοκληρώνεται σήμερα, έπειτα από έξι γεμάτες μέρες. Μέρες γεμάτες εξαιρετικές ταινίες, διαφορετικές θεματικές,...
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας