Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αμερικανικές εκλογές και τα αδέσποτα της Αθήνας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αμερικανικές εκλογές και τα αδέσποτα της Αθήνας

  • A-
  • A+
Ο Τζον Στιούαρτ, μία από τις πιο αιχμηρές φωνές πολιτικού σχολιασμού στην αμερικανική τηλεόραση, γράφει και σκηνοθετεί τον «Ακαταμάχητο», μια κομεντί με στόχο το εκλογικό σύστημα. Ακόμα στους κινηματογράφους: «Οι ζωές που δεν έζησα» της Σάλι Πότερ, μια ταινία, εξαιρουμένης της πάντα δυνατής ερμηνείας του Μπαρδέμ, υπερφίαλα γραμμένη και σχεδόν προσβλητικά συγκαταβατική και μελοδραματική. «Οι άγνωστοι Αθηναίοι» όπου η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει κυκλικά τη ζωή των αδέσποτων σκύλων του κέντρου της Αθήνας, από το Σύνταγμα στο Θησείο, από τα σκαλιά της Μεγάλης Βρετανίας σε όσα φιλόξενα καφέ και μπαρ. «Greenland: το τελευταίο καταφύγιο» σε σκηνοθεσία Ρικ Ρόμαν Γουό, με τον Τζέραρντ Μπάτλερ. Και «Η Ιουλιέτα των πνευμάτων» του Φεντερίκο Φελίνι.

Ακαταμάχητος (Irresistible, ΗΠΑ, 2020, 101’)

● σκηνοθεσία: Τζον Στιούαρτ
● ηθοποιοί: Στιβ Καρέλ, Ρόουζ Μπερν, Κρις Κούπερ, Μακένζι Ντέιβις

Ο Τζον Στιούαρτ, μία από τις πιο αιχμηρές και μαζί απολαυστικές φωνές πολιτικού σχολιασμού στην αμερικανική τηλεόραση, γράφει και σκηνοθετεί (για δεύτερη φορά μετά το «Rosewater» του 2014) μια κομεντί με στόχο το εκλογικό σύστημα, καλόκαρδη κι απλοϊκή, με δικαίωμα ψήφου για κάθε ηλικία.

Ο Γκάρι Ζίμερ είναι υπεύθυνος στρατηγικού σχεδιασμού επικοινωνίας για τους Δημοκρατικούς – είναι προεκλογική περίοδος κι έχει ήδη καταλάβει ότι η παρουσία των Δημοκρατικών απευθύνεται μόνο στην καλλιεργημένη ελίτ κι όχι στην ευρεία μάζα. Γι’ αυτό κι είναι ευτυχής όταν ανακαλύπτει σε μια μικροσκοπική πόλη του Μιντγουέστ έναν εν αποστρατεία συνταγματάρχη με όλα τα «λαϊκά» χαρακτηριστικά του Ρεπουμπλικανού, ο οποίος όμως είναι Δημοκρατικός. Κι ο Γκάρι αποφασίζει να τον αναλάβει και να τον βγάλει δήμαρχο στη μικρή του πόλη, δείχνοντας σε ολόκληρη την Αμερική ότι κι ο Δημοκρατικός μπορεί να είναι ο καουμπόης της διπλανής πόρτας.

Ο Στιούαρτ συνθέτει την ταινία του με όλα τα εγγυημένα συστατικά: η αντιδιαστολή του πρωτευουσιάνου, εργασιομανούς τεχνοκράτη με τον χαλαρό, εγκάρδιο κάτοικο της small town America, οι κωμικές γκάφες, οι νόστιμες συνταγές για πίτα, τα δύο παράλληλα ρομάντζα, είναι όλα τους εδώ για την ψυχαγωγία μας. Και μαζί χαριτωμένες, α λα Φρανκ Κάπρα ερμηνείες, μια εγγενής αθωότητα, μια κριτική διάθεση κυρίως προς το αμερικανικό εκλογικό σύστημα που απαιτεί τη συγκέντρωση υπέρογκων χρηματικών ποσών (με τις δολοπλοκίες που αυτό συνεπάγεται), αλλά και προς την ολιγωρία κι υπεροψία των Δημοκρατικών. Το πακετάρισμα έχει μια γερή δόση αφέλειας, οι χαρακτήρες δεν έχουν βάθος, αλλά η ταινία αποδεικνύεται «ακαταμάχητη», τουλάχιστον ως μια κομεντί στοιχειωδώς σκεπτόμενη για όλη την οικογένεια.

▶ VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΜΥΝΤΑΣ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΧΛΟΗ ΚΗΦΙΣΙΑ
 

Οι ζωές που δεν έζησα (The Roads Not Taken, Ην. Βασίλειο, Σουηδία, ΗΠΑ, Πολωνία, Ισπανία)

● σκηνοθεσία: Σάλι Πότερ
● ηθοποιοί: Χαβιέρ Μπαρδέμ, Ελ Φάνινγκ, Σάλμα Χάγεκ

Ο Λίο πάσχει από πρόωρη άνοια – μαζί με τη μνήμη του και τον τρόπο έκφρασής του μοιάζει να έχει χάσει τον εαυτό του. Η ταινία περνά μια μέρα μ’ εκείνον και την κόρη του, τη Μόλι, που τον φροντίζει: μέσα από επαναλαμβανόμενα flash backs γυρίζει πίσω, σε καίριες στιγμές κι ανθρώπους του παρελθόντος του Λίο κι επιστρέφει στο τώρα, στο πώς τον αντιμετωπίζουν οι γύρω του την ώρα που η ζωή του διαλύεται συμπαρασύροντας τις δικές τους. Η Σάλι Πότερ («Ορλάντο», «Μάθημα Τανγκό», «The Party»), μοιράζεται την προσωπική της εμπειρία, αλλά, εξαιρουμένης της πάντα δυνατής ερμηνείας του Μπαρδέμ, καταλήγει με μια ταινία υπερφίαλα γραμμένη και σχεδόν προσβλητικά συγκαταβατική και μελοδραματική.


Greenland: το τελευταίο καταφύγιο (Greenland, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2020, 119’)

● σκηνοθεσία: Ρικ Ρόμαν Γουό
● ηθοποιοί: Τζέραρντ Μπάτλερ, Μορίνα Μπακάριν

Για άλλη μία φορά η Γη απειλείται από καταστροφή, τώρα από έναν καταστροφικό κομήτη. Για άλλη μία φορά ένας τυχαίος, γενναίος άνθρωπος της διπλανής πόρτας, με τα πράσινα μάτια και το δυναμικό πιγούνι του Τζέραρντ Μπάτλερ, θ’ αναλάβει να διασώσει, αν όχι τον κόσμο, σίγουρα την οικογένειά του, τα παιδιά και την κομψά αδύναμη γυναίκα του και να τους μεταφέρει σ’ ένα καταφύγιο πριν ο κομήτης κάψει το σύμπαν. Νέα συνεργασία του Γουό και του Μπάτλερ μετά το «Ο φύλακας άγγελος έπεσε»), εξίσου σχηματική και ψευτοηρωική, χωρίς καν ιδιαίτερα εντυπωσιακά ειδικά εφέ. Θα είστε ήρωες αν δεν αναζητήσετε άμεσα καταφύγιο από την ταινία.


Scooby-Doo! (Scoob!, ΗΠΑ, 2020, 93’)

● σκηνοθεσία: Τόνι Σερβόουν
● με τις φωνές των: Χρήστου Θάνου, Σοφίας Καψαμπέλη, Γιάννη Στεφόπουλου

Οι νεαροί ντετέκτιβ Φρεντ, Βέλμα και Δάφνη συνεργάζονται με τον εσωστρεφή Σάγκι και τον αχώριστο φίλο του, τον σκύλο Σκούμπι, για να λύσουν ένα επικό μυστήριο – και να γίνουν οι «Mystery Inc.» που γνωρίσαμε κι αγαπήσαμε πριν από τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες. Κι εκεί βρίσκεται το πρόβλημα της νέας ταινίας animation, με βλέψεις παιδικού franchise: στην πρόθεση να συνδυάσει τις κλασικές αξίες του Σκούμπι Ντου με ό,τι θεωρείται ότι ενδιαφέρει σήμερα το παιδικό κοινό, δηλαδή τις υπερηρωικές κομιξικές ταινίες. Το αποτέλεσμα είναι αμήχανο, άνευρο και μάλλον χοντροκομμένο ακόμα και για μικρές ηλικίες, παρότι το ιστορικό ταξίδι της παρέας θα τους οδηγήσει μέχρι και την αρχαιότητα και... μια φλεγόμενη Ακρόπολη των Αθηνών!


Οι άγνωστοι Αθηναίοι (Ελλάδα, 2020, 76’)

● σκηνοθεσία: Αγγελική Αντωνίου

Η σκηνοθέτις της «Δονούσας», του «Εντουαρτ», της «Πράσινης Θάλασσας», περνά μέρες και νύχτες στο κέντρο της Αθήνας, παρέα με τους «αδέσποτους» φίλους της, σκύλους και ανθρώπους.

Σε μια διαδρομή παρατήρησης που κράτησε έξι χρόνια, η Αντωνίου καταγράφει κυκλικά τη ζωή των αδέσποτων σκύλων του κέντρου της Αθήνας, από το Σύνταγμα στο Θησείο, από τα σκαλιά της Μεγάλης Βρετανίας σε όσα φιλόξενα καφέ και μπαρ. Αυτά τα σκυλιά, με τα ονόματα και τις προσωπικότητές τους, τα φροντίζουν οι άλλοι «μόνιμοι κάτοικοι» του κέντρου, κυρίως άστεγοι ή άνθρωποι που έχουν αφιερώσει τον χρόνο τους στην ασφάλεια των πιστών τετράποδων. Η κεντρική ιδέα είναι εκπληκτικά ευαίσθητη: πώς μοιάζει η πόλη, ιδωμένη από χαμηλά, από το πεζοδρόμιο; Πώς αντικατοπτρίζεται η ζωή των ανθρώπων που δεν παίρνουν, παρά μόνο δίνουν, στα σκυλιά που δεν ζητούν, παρά μόνο ό,τι είναι απαραίτητο για την επιβίωσή τους; Οταν η δική τους παρουσία μένει σταθερή, τι αλλάζει στην πόλη και στους ανθρώπους γύρω τους; Παρότι στην ουσία η γνωριμία μας με τις προσωπικότητες τόσο των ανθρώπων όσο και των σκύλων μένει επιδερμική και ο συγκινησιακός βαθμός δεν βρίσκει τον δυνατό στόχο που θα μπορούσε, το ντοκιμαντέρ είναι φτιαγμένο με τρυφερότητα και μια ευαίσθητη υπομονή, όχι διαφορετική απ’ αυτή των ηρώων του.

▶ TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΝΕΣΙΣ, ΑΝΟΙΞΗ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ, ΙΝΤΕΑΛ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ, ΦΛΟΙΣΒΟΣ
 

Επανέκδοση

Η Ιουλιέτα των πνευμάτων (Giulietta Degli Spiriti, Ιταλία, 1965, 137’)

● σκηνοθεσία: Φεντερίκο Φελίνι
● ηθοποιοί: Τζουλιέτα Μασίνα, Σάντρα Μίλο, Μάριο Πίσου

Μια σαραντάρα παντρεμένη μεγαλοαστή συνειδητοποιεί ότι ο άντρας της την απατά κι αναζητά διέξοδο. Οπως αφήνεται, για πρώτη φορά στη φιλμογραφία του, στο έγχρωμο φιλμ, έτσι ο Φεντερίκο Φελίνι αφήνεται και στην παντελή έλλειψη επαφής με την πραγματικότητα σε μια ταινία βουτηγμένη στη φαντασιακή και εικαστική υπερβολή, στον συμβολισμό, στην ψυχαναλυτική θεωρία, στο γκροτέσκ χιούμορ, στη βαθιά θρησκευτική ενοχή. Απολαυστική θέαση στο πλαίσιο της καλύτερης γνωριμίας με τον Ιταλό μετρ, η «Ιουλιέτα» του, τόσο μοντέρνα στην εποχή της, προδίδει σήμερα το στιλ και την ηλικία της.

ΣΙΝΕΜΑ
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
Ο Ααρον Σόρκιν, εμπνέεται, για τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του, από την πραγματική ιστορία της δίκης των 7 του Σικάγου, για να επικρίνει τη σημερινή αμερικανική κυβέρνηση με τον χαρακτηριστικό του τρόπο.
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
ΣΙΝΕΜΑ
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο
Με την αναστολή λειτουργίας των κλειστών αιθουσών, οι περισσότερες νέες ταινίες αναβλήθηκαν. Επιβιώνουν μια γλυκύτατη πρεμιέρα από τη Σιγκαπούρη, μια κωμωδία με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και οι Νύχτες Πρεμιέρας .
Τα θερινά επιμένουν... με ασιατικό love story και με Ντε Νίρο
ΣΙΝΕΜΑ
Ο καταδότης της μαφίας και η χειραφετημένη Μουλάν
Στον «Προδότη» ο Μάρκο Μπελόκιο καταγράφει την πορεία του Τομάσο Μπουσέτα, πρωτοπαλίκαρου της Κόζα Νόστρα που, το 1982, έγινε ο πρώτος καταδότης του ιταλικού οργανωμένου εγκλήματος.
Ο καταδότης της μαφίας και η χειραφετημένη Μουλάν
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
Σε κάθε σπουδαίο σκηνοθέτη «επιτρέπονται» και μία και πολλές αποτυχίες κι αυτή εδώ μάλλον είναι η χειρότερη, ώς τώρα, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν – και πάλι καλύτερη από πολλές αποτυχίες λιγότερο δημιουργικών,...
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας