Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μουσική στις ταινίες υπηρετεί το σκηνοθετικό όραμα

Σκηνή από την ταινία

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μουσική στις ταινίες υπηρετεί το σκηνοθετικό όραμα

  • A-
  • A+
Ο συνθέτης Σωτήρης Δεµπόνος μάς μιλάει για το σάουντρακ της ταινίας «Αλυτη/Entwined» του Μίνωα Νικολακάκη, το σενάριο της οποίας εμπνέεται από τους θρύλους της ελληνικής και κατ’ επέκταση της βαλκανικής παράδοσης

Ηταν να βγει στις αθηναϊκές αίθουσες στις 26 Μαρτίου, αλλά λόγω των γνωστών γεγονότων πήρε αναβολή, ωστόσο θα βγει τον Αύγουστο στα θερινά σινεμά. Είναι η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας «Αλυτη/Entwined» του Μίνωα Νικολακάκη που προβλήθηκε πρώτη φορά στο τμήμα Discovery του 44ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο (TIFF), ενώ τιμήθηκε στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το βραβείο Best Location Award.

Το σενάριο είναι εμπνευσμένο από τους μύθους και τους θρύλους της ελληνικής (και κατ’ επέκταση βαλκανικής) λαϊκής παράδοσης, «οι οποίοι έχουν αποδοθεί µε µία “ρεαλιστική” προσέγγιση, ενώ το μεταφυσικό στοιχείο χρησιμοποιείται διακριτικά». Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους είναι ο Προµηθέας Αλειφερόπουλος και η Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη.

Αλλά εδώ, σήμερα, θα μιλήσουμε για τη μουσική της ταινίας. Το σάουντρακ που κυκλοφορεί από την Puzzlemusic υπογράφει ο Σωτήρης Δεµπόνος ο οποίος στο παρελθόν έχει συνθέσει μουσική για πλήθος θεατρικών παραστάσεων, ντοκιμαντέρ και ταινιών μικρού μήκους. «Η μουσική, εφόσον υπάρχει σε μία ταινία, είναι μία ισότιμη συνιστώσα της κινηματογραφικής τέχνης, όπως η φωτογραφία ή το μοντάζ», λέει ο συνθέτης στην «Εφ.Συν.».

«Οφείλει να υπηρετεί τη σκηνοθετική κατεύθυνση. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να διηγείται σε δεύτερο επίπεδο μία παράλληλη ιστορία ή να λειτουργεί αντιστικτικά. Αλλού να υπονομεύει καταστάσεις, αλλού να εντείνει συναισθήματα. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει για να υπηρετήσει κάτι άλλο ούτε για να υπηρετηθεί. Αν κάποιες φορές χρειάζεται να γίνει ένα με την υπόλοιπη ηχητική μπάντα, τόσο ώστε να μην την αναγνωρίζει ο θεατής ως “μουσική”, ακόμα καλύτερα».

• Πότε όμως ένα σάουντρακ δεν λειτουργεί και αυτόνομα ως έργο;

Κάθε σάουντρακ μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα, φτάνει να δίνει ισχυρά ερεθίσματα στον ακροατή να φανταστεί τις δικές του εικόνες. Προσωπικά πάντα με ενδιαφέρει να υπάρχει και στην κινηματογραφική μουσική μια δομή με αρχή μέση και τέλος. Αυτό βοηθάει στην αυτονομία της. Υπό την προϋπόθεση πάντα ότι δεν φεύγει από τον στόχο της υπηρεσίας της σκηνοθεσίας. Ετσι κι αλλιώς στο τέλος όλα αυτά είναι στην κρίση του ακροατή.

• Είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο να φτιάχνεις σάουντρακ από το να γράφεις «ελεύθερη» μουσική;

Η μουσική για τον κινηματογράφο έχει κάθε φορά συγκεκριμένη αισθητική κατεύθυνση και χρονικούς ή διάφορους άλλους περιορισμούς. Αν μπεις από την αρχή στο κλίμα μιας ταινίας, είναι πιο εύκολο. Μία απολύτως δικιά σου μουσική ιδέα μπορεί να αλλάζει στον χρόνο και κάτι που νόμιζες έτοιμο συνεχώς να το αναθεωρείς. Από την άλλη μεριά πάλι μπορεί μια δική σου ιδέα να είναι έτοιμη σε μερικές μέρες αν έχεις έμπνευση. Οπως και διαφωνίες με τον σκηνοθέτη για τη χρήση και τον ρόλο της μουσικής στην ταινία να δημιουργήσουν δυσκολίες. Με το Μίνωα Νικολακάκη ευτυχώς δεν ανέκυψαν τέτοια προβλήματα

• Πώς ξεκινάει η ιδέα για το σάουντρακ; Από το σενάριο ας πούμε;

Η ιδέα ξεκινάει από μία συζήτηση με το σκηνοθέτη για το πώς θέλει να αποδώσει ένα συγκεκριμένο σενάριο. Η πραγματοποίησή της όμως αρχίζει όταν δεις μερικά, έστω και αμοντάριστα, πλάνα. Και όσο προοδεύει το μοντάζ τόσο αυτή η ιδέα παίρνει την τελική της μορφή.

• Ποιο είναι το επίκεντρο του θέματος στην «Αλυτη»;

Νομίζω ότι είναι η σύζευξη της απομόνωσης, του έρωτα και του ρεαλισμού με τον μύθο και το μεταφυσικό στοιχείο. Η «Αλυτη» είναι μία ταινία μυστηρίου. Προσπάθησα να συνδυάσω το ρεαλισμό και την μελαγχολία, με το απόκοσμο και το μυστηριώδες.

• Τι πιστεύετε, η μουσική (θα) είναι ίδια μετά την πανδημία;

Εχω την άποψη ότι η μουσική λειτουργεί σαν πρωτοπόρος. Αλλάζει πάντα λίγο πριν από τα μεγάλα γεγονότα ή τις κοινωνικές αλλαγές. Π.χ. η μουσική του Bach «προέβλεψε» τις μεγάλες κοινωνικές αλλαγές που ήλθαν ή ο Charlie Parker «προέβλεψε» τη δεκαετία του 1960. Πιστεύω ότι θα παραμείνει η ίδια γιατί ήδη έχει αλλάξει. Στον χώρο που κινούμαι άνθισε με δημιουργία καινούργιων υλικών και βίντεο που παίζαμε όλοι μαζί, από τα σπίτια μας κατά τη διάρκεια του lockdown, ανταλλάσσοντας ηχογραφήσεις μέσω διαδικτύου. Είναι κάτι που κάναμε πολύ συχνά και πριν όμως. Η μουσική θα αλλάξει ξανά λίγο πριν από την επόμενη πανδημία ή τη μεγάλη κοινωνική διεργασία.

ΣΙΝΕΜΑ
«Ολοι έχουμε έναν βασιλιά μέσα μας»
Ο πρώην σύζυγος της βασίλισσας της ποπ, Μαντόνα, ασχολείται τώρα με τον βασιλιά Αρθούρο στη νέα του ταινία και εξηγεί στην «Εφ.Συν.» πώς «Ο θρύλος του σπαθιού» τού έδωσε μαθήματα δύναμης και ανεξαρτησίας.
«Ολοι έχουμε έναν βασιλιά μέσα μας»
ΣΙΝΕΜΑ
Αυλαία με Rolling Stones στην Αβάνα
Μέχρι την επόμενη Κυριακή το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που ξεκινάει σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαρτίου, θα πλημμυρίσει την πόλη με ταινίες, που καταγράφουν με ρεαλισμό αλλά και ποίηση...
Αυλαία με Rolling Stones στην Αβάνα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Τζάρμους αποθεώνει τον Ιγκι Ποπ
Σε μια συνάντηση που κανείς δεν είχε σκεφτεί νωρίτερα, αλλά ο ίδιος ο πολιτισμός σαν να περίμενε να συμβεί, ο Τζιμ Τζάρμους και ο Ιγκι Ποπ δούλεψαν μαζί για να φτιάξουν ένα ντοκιμαντέρ που αυτές τις μέρες...
Ο Τζάρμους αποθεώνει τον Ιγκι Ποπ
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεφίλ Χρυσό Λιοντάρι για τις Φιλιππίνες
Η διάρκειας τεσσάρων ωρών «The Woman Who Left» του auteur Λαβ Ντίαζ υπερσκέλισε τις αμερικανικές παραγωγές. Ο Τομ Φορντ πήρε με τη δεύτερη ταινία του «Nocturnal Animals» το Μεγάλο Βραβείο και η Εμα Στόουν...
Σινεφίλ Χρυσό Λιοντάρι για τις Φιλιππίνες
ΣΙΝΕΜΑ
Η άνοδος και η πτώση του Μάικλ Τσιμίνο
Νεκρός στο σπίτι του στο Λος Αντζελες βρέθηκε προχθές ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάικλ Τσιμίνο. Ηταν 77 ετών και τα αίτια του θανάτου του δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμα. Το αριστούργημά του ήταν ο «Ελαφοκυνηγός»...
Η άνοδος και η πτώση του Μάικλ Τσιμίνο
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά και πανκ: εναλλακτική συνάντηση
Οι Victory Collapse, από τα ενδιαφέροντα εγχώρια post punk γκρουπ, εμπνέονται από την πολυσυζητημένη νέα ταινία του Γιώργου Ζώη «Interruption» και στήνουν στον κινηματογράφο Τριανόν «ένα σύνθετο...
Σινεμά και πανκ: εναλλακτική συνάντηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας