Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Φανερώθηκε, πια, ο συστηματικός ρατσισμός προς τους έγχρωμους ανθρώπους και το περιβάλλον»

Η μίνι σειρά "I Know This Much Is True" που πρωταγωνιστεί ο Μαρκ Ράφαλο προβάλλεται από τη Vodafone TV

Photo by Scott Roth/Invision for Producers Guild of America/AP Images
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Φανερώθηκε, πια, ο συστηματικός ρατσισμός προς τους έγχρωμους ανθρώπους και το περιβάλλον»

  • A-
  • A+
Στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του, σε απαιτητικό, διπλό ρόλο δίδυμων, μα ακριβώς αντίθετων αδελφών, στη νέα μίνι σειρά του HBO «I Know This Much Is True», o ιταλικής καταγωγής ηθοποιός δεν έχει ύφος σταρ. Αντιθέτως, παλεύει με όσα μέσα διαθέτει για το έθνος των Νάβαχο, για τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή και την πανδημία, ενώ πιστεύει πως ποτέ «δεν εγκαταλείπουμε αυτούς που αγαπάμε».

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Εχουμε δει τον Μαρκ Ράφαλο σε πολλές και διαφορετικές ταινίες του εμπορικού και ανεξάρτητου κινηματογράφου, κωμικούς και δραματικούς ρόλους, πότε ηρωικό και πότε αστείο ή αδέξιο, αλλά μόνο τα τελευταία χρόνια, στα 50 του, δείχνει πως έχει φτάσει στην ακμή, πως έχει ολοκληρωθεί καλλιτεχνικά.

Ο πρωταγωνιστικός ρόλος του στην ταινία του Τοντ Χέινς «Dark Waters», ένα δράμα με περιβαλλοντολογικό θέμα, όπου ο Ράφαλο εμφανίστηκε σοβαρός και έτοιμος να αναλάβει το βαρυσήμαντο νόημα όλης της ταινίας, προμήνυε την εκπληκτική ωριμότητα του ακόμα πιο πρόσφατου, διπλού του ρόλου στη μίνι σειρά του HBO «I Know This Much Is True», βασισμένη σε μυθιστόρημα του Γουόλι Λαμπ. Εδώ, υποδύεται έναν άνδρα που παλεύει με τις αντίξοες συνθήκες της ζωής του, εν μέρει εξαιτίας του σχιζοφρενή δίδυμου αδελφού του, τον οποίο επίσης υποδύεται με αξιοθαύμαστη ευελιξία και ευαισθησία.

O Μαρκ Ράφαλο σε διπλό ρόλο στη μίνι σειρά του HBO «I Know This Much Is True» του Ντέρεκ Σιανφράνς

Πρόκειται σίγουρα για έναν από τους καλύτερους, αν όχι τον καλύτερο ρόλο της καριέρας του, από αυτούς που ο θεατής άθελά του μπερδεύει με το ίδιο το πρόσωπο του ηθοποιού. Γιατί ο θεατής αναγνωρίζει, έστω ασυνείδητα, πως η ερμηνεία είναι καλή ανάλογα με τον βαθμό ταύτισης του ηθοποιού με τον ρόλο του. Βοήθησε βέβαια και το γεγονός ότι τη σειρά σκηνοθέτησε ο Ντέρεκ Σιανφράνς, ένας από τους καλύτερους νέους Αμερικανούς σκηνοθέτες.

• Σας βοήθησε η εμπειρία που είχατε σε ταινίες-μπλοκμπάστερ («Αvengers» 2012-2018) ειδικά με την τεχνολογία του «green screen» στον ρόλο των αδελφών;

Ναι ήμουν αρκετά ενημερωμένος ώστε να πείσω τον Ντέρεκ Σιανφράνς ότι ήταν εφικτό να παίξω και τους δύο ρόλους. Δεν με ενόχλησε η τεχνολογία στο γύρισμα. Για να είμαι ειλικρινής, τεχνικά ήταν πολύ πιο εύκολος ο ρόλος αυτός από το «The Hulk» .

• Πώς παίξατε δύο δίδυμους αδελφούς που όμως δεν μοιάζουν απόλυτα;

Ο Ντέρεκ δίσταζε να αναλάβει τη σειρά, γιατί δεν ήθελε να αντιμετωπίσει το εικαστικό αυτό πρόβλημα με τυπικό τρόπο, όπου θα φαινόταν πως ο ηθοποιός απλώς άλλαξε ρούχα, έβαλε μια περούκα ή μια γενειάδα για να παίξει τον άλλο ρόλο. Τον βεβαίωσα όμως ότι θα δημιουργούσαμε δύο εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες.

Ο Τόμας, λόγω φαρμάκων για την ψυχασθένειά του αλλά και διαφορετικής εμπειρίας ζωής, θα ήταν κάπως φουσκωμένος και θα είχε άλλη φυσική παρουσία γενικά από τον Ντόμινικ. Γι’ αυτό, του είπα, καλύτερα να κλείσουμε την παραγωγή όσο εγώ θα έπαιρνα βάρος, θα έκοβα τα μαλλιά μου για τον ρόλο του Τόμας. Τελικά, πήρα 15 κιλά σε έξι εβδομάδες και επιστρέψαμε στο γύρισμα του Τόμας περίπου τρεις μήνες αφού τελειώσαμε το γύρισμα του Ντόμινικ.

• Για τον ήρωα της σειράς, τον Ντόμινικ, τα απομνημονεύματα του Ιταλού παππού του σημαίνουν μια αναδρομή στις ρίζες του. Είχατε ποτέ παρόμοια εμπειρία;

Από το τεστ του DNA αποκαλύφθηκε ότι έχω 14% καταγωγή από τη Μέση Ανατολή. Κάποια στιγμή στο παρελθόν, η οικογένειά μου μεταφέρθηκε από την κοιλάδα της Μεσοποταμίας στην Ευρώπη, πράγμα που μάλλον με κατέπληξε πιο πολύ όσον αφορά την καταγωγή μου.

• Οπως και ο Ντόμινικ, όμως, το μεγαλύτερο μέρος της καταγωγής σας είναι ιταλικό. Επαιξε ρόλο αυτό στην απόφασή σας να δεχτείτε τον ρόλο;

Είμαι Ιταλός δεύτερης γενιάς, ξέρετε. Η οικογένειά μου μετανάστευσε στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Αφησαν πίσω τους μεγάλη φτώχεια, αλλά κι εδώ στην Αμερική δεν ήταν εύκολα τα πράγματα. Τους θεωρούσαν έγχρωμους τότε τους Ιταλούς, ήταν οι «άλλοι». Τους απεχθάνονταν, τους έβλεπαν σαν βρομιάρηδες και σιχαμένους.

Ο παππούς μου όμως το πάλεψε πολύ και βρήκε τον τρόπο να επιβιώσει η οικογένεια, ώσπου φτάσαμε να είμαστε λευκοί της μεσαίας τάξης. Η σειρά αναφέρεται σε παρόμοιες καταστάσεις, κάτι που φυσικά με προσέλκυσε. Εξάλλου είχα όρεξη για μια ταινία με Ιταλο-Αμερικανούς έξω από τα κυκλώματα της μαφίας και των γκάνγκστερ, αφού έχουμε μια πάρα πολύ πλούσια ιστορία στην Αμερική, για την οποία σπάνια γίνεται λόγος, ειδικά στον κινηματογράφο.

• Είστε ευαίσθητος απέναντι στο τεράστιο θέμα της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Πιστεύετε ότι αυτό που συμβαίνει στην ανθρωπότητα αυτή τη στιγμή –η πανδημία– είναι ένας φυσικός τρόπος για να μας αναγκάσει η Μητέρα Φύση να αξιολογήσουμε τον τρόπο που ζούμε;

Αυτό τον καιρό προσπαθώ να βοηθήσω το έθνος των Νάβαχο, ώστε να λάβουν ισότιμη βοήθεια από την κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Εκεί άκουσα έναν γέροντα να λέει κάτι συγκλονιστικό, πως η ασθένεια αυτή πλήττει και τη Μητέρα Φύση, πως τα πνευμόνια της πονούν, το κορμί της καίγεται από τον πυρετό... Αυτό που ζούμε είναι μια πολύ συγκεντρωμένη έκφανση της κλιματικής αλλαγής, που μας δίνει την ευκαιρία να ελέγξουμε την ικανότητά μας να αντεπεξέλθουμε σε μια μαζική καταστροφική αλλαγή στα καιρικά συστήματα κ.λπ. Οσο εισχωρούμε βαθύτερα στην κλιματική αλλαγή τόσο πιο ξεκάθαρη θα γίνεται η ανεπάρκεια μας για την αντιμετώπιση των νέων συνθηκών.

Οπως πολλοί άλλοι, παλεύω κάθε μέρα για την όμορφη γαλάζια σφαίρα μας. Νομίζω ότι το πλήρωμα του χρόνου έφτασε κι έχουμε την τραγική ευκαιρία μπροστά μας να δούμε ζητήματα όπως ο περιβαλλοντολογικός ρατσισμός κατά μέτωπο. Γιατί έχει φανερωθεί πια ο συστηματικός ρατσισμός σε σχέση με έγχρωμους ανθρώπους και το περιβάλλον. Εχει παρατηρηθεί ότι οι θάνατοι από τον Covid-19 είναι περισσότεροι σε περιοχές με αυξημένη μόλυνση του περιβάλλοντος, για παράδειγμα. Οι ελλείψεις μας όσον αφορά τον κορονοϊό είναι ίδιες με αυτές που έχουν σχέση με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Μπιλ Καμπ, Μαρκ Ράφαλο, «Σκοτεινά Νερά» του Τοντ Χέινς

Ωστε υποχρεωνόμαστε να επανέλθουμε σε αυτά τα θέματα. Εκεί νομίζω ότι έγκειται και το καλό της υπόθεσης. Υπάρχει πάντα ένα δώρο που δεν μπορούμε να το εκλάβουμε ως τέτοιο, παρά μόνο μέσα από δύσκολες καταστάσεις. Είχα όγκο στον εγκέφαλο κι έχω χάσει ανθρώπους, αλλά, όσο δύσκολες κι αν ήταν οι εμπειρίες αυτές, μου χάρισαν γνώση που δεν θα μπορούσα να είχα αποκτήσει αλλιώς. Ας ελπίσουμε ότι το ίδιο θα σημαίνει η πανδημία για όλη την ανθρωπότητα.

Η πανδημία θα μας δώσει πολλές πληροφορίες για τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Η Γη θεραπεύεται αυτή τη στιγμή και θα έχουμε πληροφορίες για το πώς και πόσο γρήγορα γίνεται αυτό. Οταν σηκώνουμε το πόδι μας από τον λαιμό της φύσης, αυτή θεραπεύεται μόνη της. Αυτό όμως θα ήταν αδύνατο να το εξετάσουμε επιστημονικά, γιατί κανείς δεν ήταν διατεθειμένος να κλείσει τα διάφορα συστήματα.

Ο αέρας είναι πιο αγνός τώρα, δεν αναπνέουμε δηλητήρια. Τα πνευμόνια μας συνέρχονται. Παρ’ όλα αυτά, οι συνέπειες της οικονομικής παύσης θα είναι πολλές, ενώ πρέπει οπωσδήποτε να αντιμετωπίσουμε και τις μεγάλες πιέσεις στο σύστημα υγείας.

Ο εγγενής ρατσισμός στο σύστημα αυτό θα πρέπει να αντιμετωπισθεί τώρα που ζούμε σε μια εποχή αποκαλύψεων. Δεν εννοώ βιβλικών αποκαλύψεων φυσικά, αλλά με την έννοια ότι αποκαλύ πτονται πράγματα που ώς τώρα παρέμεναν κρυφά. Τώρα θα πρέπει να επιλέξουμε πώς θέλουμε να προχωρήσουμε από εδώ και πέρα ως ανθρωπότητα. Πιστεύω ότι έχουμε μια μεγάλη ευκαιρία μπροστά μας. Κάποιος είπε «δεν μαθαίνουμε την αλληλεγγύη με την αγάπη αλλά με τη δυσχέρεια», κι αυτό ακριβώς βλέπουμε τώρα. Αισθάνομαι ότι η ωραιότητα και η χάρη της ανθρωπότητας θα νικήσουν στο τέλος... αν και δεν είμαι βέβαιος για τίποτα πια.

• Επιστρέφοντας στη σειρά, ήθελα να ρωτήσω πόσο προσωπική ήταν για σας η επιλογή αυτή, να παίξετε τους ρόλους των αδελφών αλλά και να εργαστείτε στη σειρά ως παραγωγός.

Η οικογένεια είναι η αρχή της ωρίμανσης και της γνώσης μας, είτε μιλάμε για την οικογένεια στην οποία γεννηθήκαμε είτε γι’ αυτήν που διαλέξαμε. Η οικογενειακή μου ιστορία και οι αδελφικές σχέσεις είναι μία σημαντική και γόνιμη βάση για τη δουλειά μου ως αφηγητή ιστοριών. Αυτή όμως εδώ η ιστορία ήρθε σε μένα όσο ήρθα κι εγώ σε αυτήν.

Ο συγγραφέας της, Γουόλι Λαμπ, με ήθελε για τον ρόλο, αλλά μόλις διάβασα το σενάριο είδα ότι περιλάμβανε όλα τα θέματα που με απασχολούν – την αγάπη και την αφοσίωση, τη δυσκολία των οικογενειακών σχέσεων, τις παγίδες των οικογενειακών ευθυνών και καθηκόντων, και τελικά την ολοκλήρωση του ανθρώπου. Εξάλλου έχει να κάνει με οικογενειακά τραύματα που κληρονομούνται από τη μία γενιά στην άλλη. Οι δύο αυτοί αδελφοί –που είναι αντίθετοι ο ένας από τον άλλο– στο τέλος γίνονται ένα πρόσωπο που περικλείει την αρσενική και τη θηλυκή αρχή του κόσμου.

Στο τέλος, πρόκειται για ένα ταξίδι στην αυτο-παραδοχή και αυτο-συγχώρεση, μια συγχώρεση, αν θέλετε, των αμαρτημάτων του παρελθόντος... Αισθάνθηκα ότι η ιστορία των αδελφών αποτίει φόρο τιμής στη δική μου οικογενειακή ιστορία, αλλά και του Ντέρεκ Σιανφράνς. Τα δώσαμε όλα σε αυτήν, όλη μας την αγάπη, όλα.

• Πού βλέπετε να οδηγεί το μονοπάτι της σταδιοδρομίας σας από εδώ και πέρα;

Πάντα ταλαντευόμουν μεταξύ κωμωδίας και δράματος. Ισως ξαναγυρίσω στην κωμωδία, αλλά τα τελευταία χρόνια αισθάνομαι ένα βάρος στην ψυχή. Βλέπουμε πολλή κωμωδία ή, αν όχι κωμωδία, κυνικά δράματα. Αισθάνομαι ότι αυτή η σειρά είναι μοναδική σε σχέση με μια συναισθηματική ειλικρίνεια, την οποία βρίσκω κατευναστική και ανακουφιστική μέσα σ΄ έναν κόσμο που γίνεται ολοένα πιο ψεύτικος, ειρωνικός, κυνικός.

• Πολύ συχνά οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ μας λένε πόσο τυχεροί αισθάνονται για την καριέρα τους και όλα τα πλούσια δώρα της ζωής που τους έχουν δοθεί. Θα ήθελα να φέρω το χαρακτήρα που παίζετε στη σειρά, τον Ντόμινικ, σε αντίθεση με αυτό. Μιλάμε για ένα τραγικό πρόσωπο που έχει να παλέψει τη μία αντιξοότητα μετά την άλλη, για τις οποίες μπορεί να ευθύνεται εν μέρει και ο ίδιος, αλλά που αντιμετωπίζει με συγκινητικό ηρωισμό. Υπάρχει κάτι πολύ όμορφο σε αυτό, κάτι που μπορεί πραγματικά να εμπνεύσει.

Κατάγομαι από οικογένεια της εργατικής τάξης όπως και ο Ντόμινικ. Σπάνια βλέπουμε τέτοιους ήρωες, αν και οι άνθρωποι της εργατικής τάξης έχουν αληθινή αξιοπρέπεια. Στον Ντόμινικ προσφέρουν χρήματα αρκετές φορές, ώστε να ξεπουλήσει τον αδελφό του με δικαστικές αγωγές και άλλα τέτοια. Ωστόσο, λειτουργεί πάντα υπέρ του αδελφού του, ποτέ εγωιστικά.

Εχει ένα ήθος που νομίζω ότι είναι πάρα πολύ ωραίο και ηρωικό και που τον κάνει να παλεύει με καθέναν και καθετί που στέκεται εμπόδιο στην ευτυχία του αδελφού του, παρόλο που ξέρει πως αγωνίζεται για κάτι ακατόρθωτο. Αλλά συνεχίζει να παλεύει, γιατί, όπως λέει, «δεν εγκαταλείπουμε αυτούς που αγαπάμε». Αυτά τα τα λόγια συνοψίζουν την ουσία της ιστορίας για μένα. Αυτό που είναι σημαντικό στη ζωή μας είναι οι σχέσεις μας με τους άλλους. Οχι τα χρήματα. Οχι το σπίτι.

Οχι τα πράγματα. Ούτε το κύρος – τίποτα από όλα αυτά. Στο τέλος μένουμε εμείς και οι αγαπημένοι μας, κι αυτό μόνο έχει αληθινή σημασία. Ο Ντόμινικ ζει απόλυτα κάτω από αυτή την αρχή, με όλο του το είναι. Τι είναι αυτό που έχει αξία; Ποιοι είμαστε και τι αγαπάμε; Νομίζω ότι είναι καιρός να τα σκεφτούμε όλα αυτά...

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Αρης Σερβετάλης θεραπεύει τον Μίκι Ρουρκ
Ο άγιος Νεκτάριος της Αίγινας εμπνέει τη Σέρβα σκηνοθέτιδα Ελενα Πόποβιτς, που κλείνει στην ταινία «Ο Ανθρωπος του Θεού» τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Στον βασικό ρόλο ο Αρης Σερβετάλης.
Ο Αρης Σερβετάλης θεραπεύει τον Μίκι Ρουρκ
ΣΙΝΕΜΑ
Κατασκοπευτικό θρίλερ με Πενέλοπε Κρουζ και φρέσκες... επαναλήψεις
Ο Ολιβιέ Ασαγιάς, ο Γάλλος δημιουργός που τόσο συχνά έχει διακριθεί για τις ευρωπαϊκές ταινίες του παρουσιάζει το ισπανόφωνο θρίλερ κατασκοπίας «Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων».
Κατασκοπευτικό θρίλερ με Πενέλοπε Κρουζ και φρέσκες... επαναλήψεις
ΣΙΝΕΜΑ
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
Το ελληνικό σινεμά αλλά και οι συμπαραγωγές με ξένες χώρες ετοιμάζονται. Τα πλατό τους περιμένουν. Με αυστηρά μέτρα προφύλαξης, αλλά και περιορισμούς έκφρασης. Τέσσερις Ελληνες παραγωγοί έχουν τον λόγο.
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
ΣΙΝΕΜΑ
Η Ντενέβ, μόνη στις αίθουσες
Μία είναι η καινούργια ταινία που θα διεκδικήσει την προσοχή του κοινού αυτήν την εβδομάδα: μια χαρακτηριστικά γαλλικής ατμόσφαιρας, δραματική κομεντί, μ’ ένα θαυμάσιο καστ, ένα υπέροχο σπίτι και μια ελαφριά...
Η Ντενέβ, μόνη στις αίθουσες
ΣΙΝΕΜΑ
Η Κατρίν Ντενέβ θα κάνει μόνη γενέθλια...
Δεν είναι πως τα σινεμά αδειάζουν – αντίθετα, προσπαθούν να προσκαλούν τους θεατές για δύο ώρες μακριά από τη ζοφερή επικαιρότητα και... μακριά από τον διπλανό τους!
Η Κατρίν Ντενέβ θα κάνει μόνη γενέθλια...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας