Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φως στο πογκρόμ των γκέι στην Τσετσενία

«Καλωσήρθατε στην Τσετσενία» του Ντέιβιντ Φρανς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φως στο πογκρόμ των γκέι στην Τσετσενία

  • A-
  • A+

Ενα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ για τη φρίκη τού να είσαι γκέι στην Τσετσενία του φιλαράκου του Πούτιν, Ραμζάν Καντίροφ, ένα δύσκολο και επικίνδυνο για τον δημιουργό του, τον Αμερικανό Ντέιβιντ Φρανς, εγχείρημα, αλλά πολύτιμο εφόδιο στον διεθνή αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, θριάμβευσε στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η ταινία «Καλωσήρθατε στην Τσετσενία» δεν πήρε μόνο τον Χρυσό Αλέξανδρο (15 χιλιάδες ευρώ) του Διεθνούς Διαγωνιστικού Μεγάλου Μήκους, αλλά και το βραβείο της Fipresci (Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου) και, φυσικά, το βραβείο Mermaid (για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ του φεστιβάλ), όσο μεγάλος ανταγωνισμός κι αν υπήρχε μεταξύ πολλών και αξιόλογων queer ταινιών.


«Ο καιρός μιας κυρίας» της Ελίνα Ταλβενσάαρι

«Αυτό το ανατριχιαστικό ντοκιμαντέρ-θρίλερ αποκαλύπτει μια -σε μεγάλο βαθμό- αγνοημένη ανθρωπιστική κρίση στη μουσουλμανική ρωσική Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Τσετσενίας, όπου η καταδίωξη ομοφυλόφιλων μαίνεται: τους κυνηγούν, τους φυλακίζουν, τους βασανίζουν και φτάνουν στο σημείο μέχρι και να τους σκοτώσουν, σε μια προσπάθεια εκκαθάρισης της LGBTQ κοινότητας της Τσετσενίας», τονίζει η κριτική επιτροπή στο σκεπτικό της. Η ταινία επικεντρώνεται στις προσπάθειες της θαρραλέας queer κοινότητας της Μόσχας, που κάνει τα πάντα για να σώσει, να κρύψει και τελικά να βγάλει στο εξωτερικό γκέι Τσετσένους, βασανισμένους, τρομοκρατημένους ακόμα και από την ίδια τους την οικογένεια. Ο σκηνοθέτης, με την πρωτοποριακή χρήση ψηφιακών εφέ, αλλάζει τα πρόσωπά τους για να προστατεύσει τις ταυτότητές τους. Συνολικά 22 άτομα, κυρίως queer ακτιβιστές από τη Νέα Υόρκη, δανείζουν τα δικά τους πρόσωπα σαν ασπίδα.

«Σπίτι μου» του Ράντου Τσορνίτουτς

Η ταινία αυτή, καθώς και όλες οι βραβευμένες στο φεστιβάλ, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν άλλωστε sold out, από χθες το μεσημέρι και μέχρι απόψε τα μεσάνυχτα, που τελειώνει η on line διοργάνωση, απέκτησαν (ωραία προσφορά) 100 επιπλέον θεάσεις η καθεμία, σύνολο 1.100.

Εννοείται ότι όποιος κλείσει ταινία σήμερα Πέμπτη, θα έχει περιθώριο να τη δει 24 ώρες. Αρα το φεστιβάλ θα «συνεχιστεί» με κάποιο τρόπο και την Παρασκευή, ολοκληρώνοντας έτσι μια εντυπωσιακή διαδρομή. Μέχρι την Τρίτη (όγδοη μέρα της διοργάνωσης) είχαν διατεθεί 72.000 δωρεάν εισιτήρια και 113 ντοκιμαντέρ (από τα 210) είχαν γίνει sold out.

Τα υπόλοιπα βραβεία δεν έχουν μικρότερη αίγλη.

■ Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για το Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους, μαζί με 5 χιλιάδες ευρώ, πήγε στο «Σπίτι μου» του Ρουμάνου Ράντου Τσορνίτουτς, μια «μικρή μεγάλη ταινία», όπως τη χαρακτήρισε η επιτροπή, ένα όμορφο και συγκινητικό ντοκιμαντέρ, γυρισμένο σαν cinema verite στο υδάτινο Δέλτα έξω από το Βουκουρέστι, επικεντρωμένο στους «άλλους», αγκαλιάζοντας την οπτική τους και καλώντας μας να αμφισβητήσουμε τις βεβαιότητές μας.

■ Ο Χρυσός Αλέξανδρος του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος «Newcomers» (8 χιλιάδες ευρώ) απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Βάλχενζεε για πάντα» της Γερμανίδας Γιάνα Γι Γουόντερς, που σύμφωνα με την επιτροπή, «αποκαλύπτει και ξετυλίγει τις ζωές πολλών γενεών γυναικών – καθεμία από αυτές αγαπητή, πλούσια, γενναιόδωρη και ελεύθερη με τον τρόπο της».

Υπέροχη χρήση του αρχειακού υλικού είχε η ταινία, όπως άλλωστε πάρα πολλές στο φετινό φεστιβάλ. Αυτή, όμως, που έκανε την υπέρβαση είναι ο «Καιρός μιας κυρίας» της Φινλανδής Ελίνα Ταλβενσάαρι, Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής (3.000 €) στο ίδιο τμήμα. Η σκηνοθέτις ανασυνθέτει τη ζωή της πεθαμένης γυναίκας που ζούσε στο σπίτι που νοικιάζει με την οικογένειά της, μόνο μέσα από αντικείμενα, φωτογραφίες και γράμματα που ανακαλύπτει.«Ενα κινηματογραφικό διαμάντι» τη χαρακτήρισε η επιτροπή.

■ Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Film Forward, o Χρυσός Αλέξανδρος (3.000 €) πήγε στο «Ετος ανακάλυψης» του Ισπανού Λούις Λόπες Καράσκο, που «ξαναγράφει ένα κεφάλαιο της Ιστορίας τη δεκαετία του 1990 στην Ισπανία, μέσα από την καθημερινότητα ανθρώπων από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και ηλικίες και με διαφορετικές πολιτικές ιδεολογίες, που ερμηνεύουν το παρόν ανατρέχοντας στο παρελθόν».

■ Το βραβείο Fipresci για ελληνικό ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος Μεγάλου Μήκους κέρδισε η «Μουσική των πραγμάτων» του Μένιου Καραγιάννη, μια ταινία που «μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε τις ομορφιές και τις παραδοξότητες του περιβάλλοντός μας, να αναπτύξουμε ευαισθησία για τον χώρο, τον χρόνο, τις εικόνες και τα υλικά». Η ίδια ταινία παίρνει ex officio και το βραβείο της ΕΡΤ (3 χιλιάδες ευρώ).

■ Η Βουλή των Ελλήνων δίνει το δικό της βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» στην «Αυτοπροσωπογραφία» των Κάτια Χέγκσετ, Μάργκρετ Ολιν, Εσπεν Βάλιν (Νορβηγία).

■ Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, που βραβεύει κάθε χρόνο ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και δίνει έπαθλο 3.000 ευρώ, διάλεξε το «Νίκος Καρούζος - Ο δρόμος για το έαρ» του Γιάννη Καρπούζη.

■ Η ειδική μνεία του «Μermaid» πήγε στην ταινία «Μαντάμ» του Ελβετού Στεφάν Ριτχάουζερ, η εξομολόγηση ενός νεαρού γκέι και ταυτόχρονα η συνομιλία του με τη φοβερή γιαγιά του, που είχε κι αυτή αψηφήσει πατριαρχικές, ανδροκρατικές συμβάσεις.

■ Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας κέρδισε το ντοκιμαντέρ «Ασουάνγκ» της Αλίξ Αϊν Αρούμπακ. Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του Women in Film & Television απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ της Κατερίνας Πατρώνη «Ο τέταρτος χαρακτήρας». Και, τέλος, τα βραβεία Νεότητας, που απονέμει επιτροπή από φοιτητές των Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης, κέρδισαν οι ταινίες «Καλημέρα, κύριε Φώτη» της Δήμητρας Κουζή και «In-Mates» των Ιάκωβου Πανουργιά, Νίκου Βούλγαρη.

 

 

ART - ΝΕΑ
«Ο Καντίροφ θέλει να απαλλάξει την Τσετσενία από τους γκέι»
Ο Αμερικανός Ντέιβιντ Φρανς είναι προσωπικότητα στον χώρο της ερευνητικής δημοσιογραφίας και του ντοκιμαντέρ. Γκέι και ο ίδιος, αφοσιώθηκε στα θέματα...
«Ο Καντίροφ θέλει να απαλλάξει την Τσετσενία από τους γκέι»
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Η «Ευτυχία» κυριάρχησε και σε live streaming
Χωρίς τελετή, φυσικά, αλλά ψηφιακά, από το κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση ανακοινώθηκαν χθες τα φετινά, δέκατα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Η «Ευτυχία» κυριάρχησε και σε live streaming
ΣΙΝΕΜΑ
Και βραβεία online
Φέτος, που το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ αναβλήθηκε λόγω κορονοϊού και οι σημαντικές αυτές δράσεις της Αγοράς πραγματοποιήθηκαν online για πρώτη φορά στα χρονικά, τα βραβεία αποτελούν είδηση. Το σινεμά συνεχίζει...
Και βραβεία online
ΣΙΝΕΜΑ
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό,...
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας